Hartig tussendoortje voor dreumes

08-10-2014 21:58 82 berichten
Mijn zoontje van bijna een jaar heeft een voorkeur voor hartig eten. Hij heeft drie "hoofdmaaltijden" op een dag en daarnaast 2 momenten van tussendoortjes (en nog een avondfles). 's Morgens fruit en 's middags vaak iets van een koekje. Yoghurt is een onderdeel van zijn avondmaaltijd.



Als tweede tussendoortje wil ik hem graag iets hartigs geven.



Wat tot nu toe succes is:

- Een tuc koekje (is wel erg zout, wil ik hem niet te vaak geven)

- Roerei (wil ik hem op deze leeftijd ook maar eens per week geven)

- Wortelchips



Iemand nog tips die niet meteen superzout en ongezond zijn?
Alle reacties Link kopieren
Rijstwafel?...zijn er speciaal voor kleine kinderen geloof ik...zonder zout.

Rozijntjes gaf ik ook wel.

En hier waren ze gek op nibitt chips maar was niet voor elke dag.
Alle reacties Link kopieren
Blokje zoutarme kaas?
Alle reacties Link kopieren
Geen wortelchips doen. Ik weet niet of je de ingredientenlijst hebt bekeken, maar het is echt alleen maar vet en zetmeel (en een beetje wortelpoeder). Goodies klinkt wel leuk en biologisch enzo, maar het zijn gewoon 'ordinaire' chips.



Ik geef tussendoor vaak wat extra groente. Een stuk komkommer of een koude kort gekookte wortel. Mijn dochter is nog iets jonger dan jouw zoon, misschien dat ik tegen die tijd ook wel aan de tuc en wortelchips ga. Maar nu 'mag' ik nog beslissen.
Alle reacties Link kopieren
Niet hartig maar wel anders, mijn kleintje geef ik wel eens een stukje tutti frutti. Laat ik eerst even wellen in warm water zodat het iets zachter word.
Oeh, dan koop ik de wortelchips maar niet meer. Niet dat ik 't kocht omdat het gezond moet zijn hoor, hij eet zijn groenten meer dan prima, maar hij heeft zijn zoete tussendoortjes niet zo graag meer.



Wortelchips leek mij net iets beter (minder zout) dan Nibbits ofzo.



Gewone gekookte groente kan ik idd ook wel extra geven. Blokjes kaas en rozijntjes heb ik nog niet geprobeerd omdat me dat nog wat lastig lijkt met 1 tandje. Olijfjes heeft hij ook al een paar op.



Rijstwafeltjes en soepstengel wordt redelijk gegeten. Babykoekjes wil hij niet meer graag.
Alle reacties Link kopieren
Een crackertje met roomkaas?

Tomaatjes/komkommer/andere rauwkost met een dipje?

Voor de afwisseling: een stukje kaas?
Alle reacties Link kopieren
Rijstwafels inderdaad.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Soepstengel evt met smeerkaas
Alle reacties Link kopieren
Ik geef wel Goodies kaaschips, maar die heb je vast ook al gegeven als je al wortelchips geeft. De kaasvariant vind ik zelf wel een stuk lekkerder maar nog steeds smakeloos

Stukje kaas of worst (wel zout). Komkommer, paprika, tomaat.

Rijstwafels voor baby's. Soepstengels zijn ze hier allebei gek op. Verder veel fruit, ook gedroogd. Mijn oudste zoon eet graag pruimen, dadels, bananenchips en de appels uit tutti frutti (dus die halfzacht, niet die hele dunne chipsdingen).
Alle reacties Link kopieren
En een boterham of cracker met Tartex wordt hier thuis ook graag gegeten, evenals de vegetarische balletjes van de AH (Tivall geloof ik) al geef ik die liever niet te vaak ivm de soja die erin zit.
De goodies kaaschips nog niet geprobeerd, maar ben er van overtuigd dat hij ze wel zal lusten



En het rijstwafeltje of crackertje besmeren met wat smeerkaas vind ik ook een goede tip!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een plakje worst, stukje kaas, bock/knakworstje, soepstengel met smeerkaas (SMEER kaas ) crackertje, of half crackertje met smeerworst.
Alle reacties Link kopieren
(Smeerkaas schijnt niet zo gezond te zijn. Op de crèche hebben ze dit uit het belegassortiment gehaald en samen met de paté "vervangen" door Tartex. Iets met zout en vetten ofzo, ik weet het niet precies want mijn zoon vindt het sowieso niet lekker).
Oh, mijn zoontje eet eigenlijk dagelijks smeerkaas.



Hij lust niet zo graag zoet beleg op zijn brood, dus wissel ik smeerkaas af met vegetarische paté (die van Tivall). Speculoos blijkt hij wel te lusten, dus dat is de derde optie aan beleg die ik nu voor hem heb.

Helaas verdraag ik zelf geen avocado meer, anders zou ik hem dat graag op het brood smeren... Vind het alleen iets te kostbaar om 1 hele avocado aan te breken voor een paar lepeltjes beleg. Weet niet of tahin/hummus al zou mogen..
Alle reacties Link kopieren
Smeerkaas en smeerworst zou je inderdaad zuinig op moeten zijn, heb er laatst een artikel over gelezen, maar weet niet of ik dat schaamteloos mag plakken.



Mijn idee voor hartige snacks zijn, zoals hiervoor gezegd (kortgekookte) groenten, pruimen, dadel, rijstwafel, cracker. Je zegt zelf al afentoe een olijf, klein beetje chips.. Volgens mij heb je best veel afwisseling zo, toch?
Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Smeerkaas is er ook in een kindervariant, met minder zout en vet, van la vache qui rit. Zit in een bekertje.



Hier een hit op een rijstwafel.



Verder eten ze: grillworst, blokje kaas, komkommer met tzaziki (kun je ook zelf maken met weinig knoflook), cracker met roomkaas met bieslook, koud gehaktballetje, zelfgemaakte broodstengels met klein beetje zeezout of geraspte kaas.
Oeh, beetje oppassen met de smeerkaas dus! Gelukkig eet hij zijn boterham ook gewoon besmeerd met boter.
Is kipfilet iets voor op brood?



Reepjes paprika, verder woo, je toch dicht bij dld? Bij de dm heb je van hip heel veel verschillende rijstwafels met appel bijv, vond en vind dochter heerlijk.
Riannerianne, welke roomkaas geef jij?
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon eet ook graag smeerkaas, de kids variant maar ook deze is dus niet goed?
Klopt teuntje De Duitse rijstwafeltjes heb ik inderdaad ook gehad. Hij lust ze, maar hij verpulvert ze de laatste tijd meer en dit doet hij ook met Nijntjekoekjes en soepstengel. (En niet met speculaas, Tuc koekjes en wortelchips) dus ik vermoed dat hij een beetje uitgekeken is op bepaalde dingen die hij al vaak heeft gehad.



Heb al veel inspiratie ideeën opgedaan al denk ik dat het voor veel dingen handiger is als hij wat meer tanden heeft.
Dochter kreeg pas haar eerste tand met 14 maand Maar toen at ze sl Alles
NYC, mijn bijna dreumes eet ook bijna dagelijks smeerkaas. De lachende koe variant, die schijnt het beste te zijn, daar ga ik op af.



Leuk he, deze leeftijd
Alle reacties Link kopieren
Ik knip en plak even wat ik gelezen heb.



Smeerworst:

Laat ik beginnen met smeerleverworst. Veelvoorkomende ingrediënten van smeerleverworst zijn: varkenslever, varkensspek, varkenscollageen, roomboter, zout, volle melkpoeder, olie, ei, suiker, specerijen, conserveermiddelen en antioxidanten (E-nummers). Smeerleverworst (ookwel smeerworst, paté, leverpastei) is dus meestal gemaakt van varkenslever. En varkenslever is orgaanvlees.



De functie van de lever is onder andere het ontgiften (= onschadelijk maken) en afbreken van toxische stoffen. De vraag is; in hoeverre bevat smeerleverworst deze afbraakstoffen? De lever van een baby/kind functioneert nog niet optimaal en kan afvalstoffen nog niet optimaal verwerken. Daarnaast bevat lever veel vitamine A, en een hoge inname van vitamine A kan schadelijk zijn, en leiden tot verschijnselen zoals hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid, vermoeidheid en afwijkingen aan ogen, huid en skelet. Wel belangrijk om hier bij te vermelden dat het gaat om vitamine A uit dierlijke producten, en dus niet om provitamine A uit groenten en fruit.



Het voedingscentrum adviseert daarom niet meer dan 2 keer per week een boterham te beleggen met smeerleverworst (tot 1 jaar), maximaal 3x per week tot 4 jaar. Vanaf 4 jaar mag het wel dagelijks (1).





Smeerkaas

Smeerkaas dan? De ingrediënten van smeerkaas zijn; kaas, water, smeltzouten (E-nummers), melkeiwit, weipoeder, melkpoeder en kleurstof. Overigens is ‘kaas’ in smeerkaas een overblijfsel van resten kaas tijdens de productie. Klein detail. Voor smeerkaas geldt een maximum van 2 boterhammen per week (ongeacht de leeftijd) in verband met de hoeveel zout in het product. Als baby’s en kinderen te veel zout binnenkrijgen, kunnen ze op latere leeftijd last krijgen van hun nieren. Daarom wordt geadviseerd om geen extra zout toe te voegen aan het eten. Om het in exacte hoeveelheden aan te geven; het advies is minder dan 1 gram zout per dag voor baby’s van 0-6 maanden en maximaal 3 gram zout voor kinderen tussen de 1-3 jaar oud (1).



Even een voorbeeld: 1 volkorenboterham – besmeerd met halvarine en smeerkaas – levert 335 mg natrium x 2,5 = 0.8 gram zout. En dat is dan maar 1 boterham. Met andere woorden, de rest van de dag ga je hoe dan ook over die 1 gram heen. Zelfs de smeerkaas ‘speciaal geschikt voor kinderen vanaf 6 maanden’ is niet geschikt: niet geven tot een leeftijd van 3 jaar. Daarna kunnen de nieren de hoeveelheid zout beter aan.





Dit is een extractie van het artikel..
Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven