Heerlijk knutselen met kleuters

03-10-2014 17:43 63 berichten
Hallo,



Ik wil dolgraag met mijn dochter gaan knutselen, maar weet nog niet zo goed waar ik moet beginnen!



Mijn vraag is aan de ervaren knutselaars: wat moet ik in huis halen (vouwblaadjes, dat soort dingen)? Wat is handige gear (bepaalde verf, stiften, welke winkel(s)? Wat moet ik van nu af aan bewaren (wc rollen etc.)?



Verder ideeën voor leuke (eerste) altijd slagende projecten? Zelf zat ik te denken aan een kasteel van wc-rollen en zelf munten maken van goudkleurig karton etc (van Pinterest).



Ik ga echt mijn hart ophalen, want ik was als kind dol op knutselen, maar mijn moeder had er niks mee, dus nu kan ik mijn hart ophalen!



Heel erg bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren
Action voor knutselzooi.

En koop een fatsoenlijke kinderschaar.

Regel een oud overhemd en een plastic tafelkleed.



Hoe oud is ze? Mijn eerste knutsels waren snippers van vouwblaadjes op weer andere vouwblaadjes geplakt.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Pak gekleurd papier(Action of Hema), plakstiften, scharen, vouwblaadjes. Bewaren: schoenendoos, wc-rollen, keukenpapierrollen, etc. Ik ben gek op knutselen, zoon ook. Alleen wil hij niet met mij knutselen , dus fröbel ik maar kijkdozen met neefje in elkaar. Zoon bouwt 'installaties' (cv-ketel met aan- en afvoer of een tankwagen).



Met nichtjes doe ik ook wel eens een project met strijkkralen of fimoklei.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg, een ritje naar de action voor knutselpapier. Daar hebben ze zoveel keus. Plaksel is er ook prima van, verf, kwasten. Canvas doeken. Stickers. Kosteloos materiaal (eierdozen, wc rolletjes, ijsstokjes etc)

Ga niet resultaat gericht knutselen. Laat je dochter haar gang gaan, stuur het een beetje waar nodig is, maar ga niet zelf alles bedenken en uitvoeren omdat het er anders niet uit ziet ;) Plezier staat voorop.
Alle reacties Link kopieren
Dwat krullenbol schrijft: gewoon beginnen met scheuren, knippen en plakken. Als je iets wil laten maken (BV voor kerst oid) gewoon een grote herkenbare vorm uitknippen/snijden, een kerstboom van karton en deze laten bekliederen met verf plaksel en glitters/stickers/blaadjes door dochter.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Dat is een waardevolle tip, Krullebol. Het gevaar ligt op de loer dat ik het 'overneem'. Dat gebeurt ook wel eens met cupcakes maken...
Ik haal het meeste bij de action, ze hebben er van alles. Wat ik haal is:

gekleurd papier, verschillende vormen en maten (ook rond)

boetseerklei

flesjes verf

wol

lijm

lijmstiften

glitters



Mijn dochters houden ook erg van timmeren en dat schilderen, maar ook met boetseerklei iets maken en dat schilderen of met gips (dat haal ik dan wel ergens anders). Dit weekend gaan we kijkdozen maken de boerderijmini's van de AH, echt spelen gaat er toch niet mee.

Ik doe de verf altijd in een eierdoos en na het knutselen doe ik hem dicht en gooi hem zo weg.
Alle reacties Link kopieren
quote:krullebol81 schreef op 03 oktober 2014 @ 17:52:

Ik zeg, een ritje naar de action voor knutselpapier. Daar hebben ze zoveel keus. Plaksel is er ook prima van, verf, kwasten. Canvas doeken. Stickers. Kosteloos materiaal (eierdozen, wc rolletjes, ijsstokjes etc) En leg dam ook niet al je knutselspullen op tafel, dan is het overzicht voor je kind zoek. Geef haar een paar dingen en laat haar iets maken, ook al snap jij niet wát ze nou aan het maken is.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Maar ja, ik wil nu eindelijk ook wel eens knutselen hahaha.
Alle reacties Link kopieren
quote:krullebol81 schreef op 03 oktober 2014 @ 17:52:



Ga niet resultaat gericht knutselen. Laat je dochter haar gang gaan, stuur het een beetje waar nodig is, maar ga niet zelf alles bedenken en uitvoeren omdat het er anders niet uit ziet ;) Plezier staat voorop.Dit dus. Wij hebben standaard knutselspullen in huis, zoals vouwblaadjes, stiften, kleurpotloden, lijm en verf. Als ze willen knutselen (en dat is vaak), gooi ik het kliederkleed op tafel, en dan gaan ze aan de slag. Laat ze gewoon los, van eierdoosjes en vouwblaadjes blijk je handtasjes te kunnen maken .
Ik doe vaak ook zelf mee hoor, maar dan maak ik zelf dus ook iets van klei. En ik moet zeggen dat het timmeren vooral met papa gedaan wordt.
Viltstiften vind ik van Stabilo wel echt het fijnst, daar kan je echt lang heel mooi mee kleuren.
Wat een leuke verfrissende ideeen! Ik dacht dat we een prachtig ontwerp van Pinterest zouden nemen en dat dan zo goed (en kwaad) mogelijk probeerden na te maken. Maar dat wordt natuurlijk een enorm ambitieuze, gefrustreerde toestand. OMG goed dat ik vooraf even inventariseer!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon ernaast gaan zitten knutselen. Mijn zoon vindt het drie keer niets wat ik maak, hij kijkt wel bepaalde 'technieken' af. En je kunt intussen gezellig kletsen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Pipalaatje, t is n kleuter......
Been there, done that, got the T-shirt.
Speelmais!
Alle reacties Link kopieren
Aanrader boeken van Thea van Mierlo. Erg leuk, omdat zij kosteloos materiaal op waarde schat. Ben ook driftig oude lapjes, blikken, eierdozen etc aan het verzamelen
quote:krullebol81 schreef op 03 oktober 2014 @ 17:52:

Ik zeg, een ritje naar de action voor knutselpapier. Daar hebben ze zoveel keus. Plaksel is er ook prima van, verf, kwasten. Canvas doeken. Stickers. Kosteloos materiaal (eierdozen, wc rolletjes, ijsstokjes etc)

Ga niet resultaat gericht knutselen. Laat je dochter haar gang gaan, stuur het een beetje waar nodig is, maar ga niet zelf alles bedenken en uitvoeren omdat het er anders niet uit ziet ;) Plezier staat voorop.





Je kunt het resultaat wel sturen door de juiste materialen te geven. Geef voor een herfstschilderij alleen rode, gele, bruine en groene verf, zolang je geen blauw of paars geeft, wordt het altijd herfstachtig!



Verder kun je je kind een vis laten maken, die je dan later op een blauw blaadje plakt voor het leukste resultaat!



Denk ook zeker aan ruimtelijk werk!
quote:lemoos2 schreef op 03 oktober 2014 @ 18:13:

Gewoon ernaast gaan zitten knutselen. Mijn zoon vindt het drie keer niets wat ik maak, hij kijkt wel bepaalde 'technieken' af. En je kunt intussen gezellig kletsen.Dat is een leuk idee inderdaad!
quote:oranjexx schreef op 03 oktober 2014 @ 18:15:

Speelmais!Heb het even moeten googlen, maar dat ga ik zeker aanschaffen. Evenals de andere suggesties trouwens!
Alle reacties Link kopieren
Wil je dochter zelf ook knutselen?
Alle reacties Link kopieren
Wacht eerst maar eens af of ze wel wil knutselen.

Ik frobel graag en had al hele beelden voor me van (net als ik met opa) de hele dag aan de grote tafel met plakken, knippen, schilderen etc etc.

Tassen vol spullen bij elkaar verzameld in de hoop dat..

Maar niks noppes nada. Hij vind er echt totaal niets aan.
Alle reacties Link kopieren
Daar is de creche toch voor?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog maar 13 wkn zwanger maar k krijg ook zin in knutselen met mn kindje.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Roelfien schreef op 03 oktober 2014 @ 18:46:

Wil je dochter zelf ook knutselen?



Inderdaad! Vraag dat eerst eens.



Je komt over als een hyperblij ei dat heeeeerlijk wil gaan knutselen, terwijl dochter liever met duplo speelt
Frankly my dear, I don"t give a damn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven