Nu al kerst- en verjaardagsperikelen tussen jong en oud.

08-05-2024 14:33 97 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn bejaarde moeder wil niet meer kerstvieren bij mijn zoon en schoondochter. Ze werd jarenlang uitgenodigd, maar vorig jaar gaf ze aan dat het de laatste keer was, omdat ze zich te oud voelde tussen de jongere generatie. Nu heeft ze me min of meer gezegd dat ik wel moet gaan, en dat zij wel ziet wat ze met tweede kerstdag gaat doen... (Feitelijk bedoelt ze: dan ga jij (50plusser) ook maar niet meer en vieren wij het samen). Dat ga ik niet doen: ik vier het met mijn kinderen.


Nu viert mijn schoondochter binnenkort haar verjaardag en zij heeft iedereen uitgenodigd behalve mijn moeder. Dat zit mijn moeder behoorlijk dwars. Ik krijg daar allerlei commentaar over: ze is beledigd, dat ze niet gevraagd is, maar ik mag er niets van zeggen tegen mijn schoondochter.

Ik wil niet in het midden van deze situatie zitten. Mijn schoondochter nodigt haar eigen oma ook nooit uit.

Heeft iemand iets vergelijkbaars meegemaakt en hoe hebben jullie het opgelost?
Alle reacties Link kopieren Quote
Stop met ertussen te zitten.
Je moeder mag zich melden bij je schoondochter of haar kleinzoon met de vraag waarom zij niet is uitgenodigd.

Idem met Kerst.
Het is de beslissing van je moeder dat zij niet meer Kerst wil vieren. Dan is dat haar keuze. Daar hoef jij geen gevolgen van te ondervinden en jij blijft gewoon meedoen in de Kerst traditie zoals deze is ontstaan. Misschien kun je in de ochtend bij haar gaan koffie drinken, maar ze is heel veel meer dan ruim volwassen en weet dat haar beslissingen ook voor haar gevolgen hebben.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Verjaardag: JOuw schoondochter maakt die keus. En dat is prima. Dus laat het daarbij

Kerst: Je moeder maakt die keus. En dat is prima. Dus laat het erbij

Niet je moeder pleasen hoor
Alle reacties Link kopieren Quote
elke familie heeft eigen omgangsvormen, ik kan me voorstellen dat je schoondochter niet weet dat oma het leuk zo vinden, als je een open en goede band met schoondochter en zoon hebt, zou ik het bespreken. Mss vinden ze het prima en hadden ze het niet bedacht, mss vinden ze het niet leuk als ze komt. ook prima. met kerst zou ik idd proberen een combi te maken en even bij haar aan te wippen
Alle reacties Link kopieren Quote
noorderlicht76 schreef:
08-05-2024 14:40
elke familie heeft eigen omgangsvormen, ik kan me voorstellen dat je schoondochter niet weet dat oma het leuk zo vinden, als je een open en goede band met schoondochter en zoon hebt, zou ik het bespreken. Mss vinden ze het prima en hadden ze het niet bedacht, mss vinden ze het niet leuk als ze komt. ook prima. met kerst zou ik idd proberen een combi te maken en even bij haar aan te wippen
dat kan oma toch prima zelf?
Alle reacties Link kopieren Quote
een maar algemene opmerking, valt me op dat hier vaak de aanname lijkt te zijn dat moeders je willen manipuleren en dat je er vooral niet op in moet gaan. voor het zlefde geld gaat het om een lief oud iemand, die het verdrietig vind alleen te zitten. ze heeft tijd genoeg daarover te piekeren, ik vind dat zelf wel de verantwoordelijkheid van de volgende generaties
Alle reacties Link kopieren Quote
pompoenbloem schreef:
08-05-2024 14:33
Ik wil niet in het midden van deze situatie zitten.

Dan moet je daar ook niet blijven zitten :P . Sta op en wandel er tussenuit.

Dit: "Ik krijg daar allerlei commentaar over" moet je dus ook meteen afkappen. "Mam, daarvoor moet je bij je kleinzoon zijn, ik ga het hier niet over hebben met je." en dan over op een ander onderwerp.

Dus: stap er zélf tussenuit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
08-05-2024 14:41
dat kan oma toch prima zelf?
niet iedere oudere kan dat
Alle reacties Link kopieren Quote
noorderlicht76 schreef:
08-05-2024 14:40
elke familie heeft eigen omgangsvormen, ik kan me voorstellen dat je schoondochter niet weet dat oma het leuk zo vinden, als je een open en goede band met schoondochter en zoon hebt, zou ik het bespreken. Mss vinden ze het prima en hadden ze het niet bedacht, mss vinden ze het niet leuk als ze komt. ook prima. met kerst zou ik idd proberen een combi te maken en even bij haar aan te wippen
Ik denk dat dit dezelfde kleinzoon en klein-schoondochter zijn die afgelopen Kerst te horen kregen dat oma voortaan thuis blijft omdat hun generatie haar te jong is. Ik denk dat ze dan de conclusie trekken dat dit ook voor de verjaardag is, waar vast nog veel méér jongeren komen.

Volgens mij heeft oma haar hand een beetje overspeeld en is het nu aan oma om dat weer recht te trekken.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
08-05-2024 14:41
dat kan oma toch prima zelf?

Nou ik snap wel dat oma niet zichzelf gaat zitten uitnodigen. Soms moet je dat met een beetje tact omzeilen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dus ze wil met kerst niet tussen de jongere generatie zitten, als ze gevraagd wordt.


Maar dezelfde mensen/ generatie en zelfs geheid hele veel meer van die jongere generatie is geen probleem op schoondochters verjaardag? :roll:
Beetje raar niet?


Ik zou dit zo zeggen tegen je moeder en aangeven dat jij hier niet meer tussen gaat zitten, ze mag zelf haar kleinkind bellen en dit aangeven of er over op houden.

En jij kan prima kerst vieren met je kinderen. En misschien even langsgaan op een van de kerstdagen of kerstavond bij je moeder.
is dat niet wat ze wil, jammer de bammer. Ze is welkom bij jou kind en schoondochter.
lucifee2024 wijzigde dit bericht op 08-05-2024 14:56
4.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
08-05-2024 14:44
Nou ik snap wel dat oma niet zichzelf gaat zitten uitnodigen. Soms moet je dat met een beetje tact omzeilen.
en dan wel je dochter vragen, of zij wil zorgen, dat jij uitgenodigd wordt?

En wat is er mis bij je gewoon neerleggen, bij het feit, dat deze schoonkleindochter je er niet bij wil hebben?
Alle reacties Link kopieren Quote
noorderlicht76 schreef:
08-05-2024 14:42
voor het zlefde geld gaat het om een lief oud iemand, die het verdrietig vind alleen te zitten.
Ze wil zélf niet meer gaan met kerst en kiest er dus voor om alleen te zitten.

Wat betreft de verjaardag: sowieso vind ik niet dat je de oma van je partner hoeft uit te nodigen. je hoeft eigenlijk helemaal niemand uit te nodigen, zelfs niet je schoonmoeder als je het bijvoorbeeld alleen met vriendinnen viert, of helemaal niet viert. En in dit geval heeft de oma (die helemaal niks van jou is) ook nog eens aangegeven niet meer tussen jongeren te willen zitten. Misschien doet het meisje dan nu een verjaardag die geschikter is voor jongeren?
Alle reacties Link kopieren Quote
pompoenbloem schreef:
08-05-2024 14:33
Nu heeft ze me min of meer gezegd dat ik wel moet gaan, en dat zij wel ziet wat ze met tweede kerstdag gaat doen... (Feitelijk bedoelt ze: dan ga jij (50plusser) ook maar niet meer en vieren wij het samen).
Waarom denk je dat ze dit bedoelt?

Wat voor relatie heb jij met je moeder?
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Quincy2 schreef:
08-05-2024 14:55
Ze wil zélf niet meer gaan met kerst en kiest er dus voor om alleen te zitten.

Wat betreft de verjaardag: sowieso vind ik niet dat je de oma van je partner hoeft uit te nodigen. je hoeft eigenlijk helemaal niemand uit te nodigen, zelfs niet je schoonmoeder als je het bijvoorbeeld alleen met vriendinnen viert, of helemaal niet viert. En in dit geval heeft de oma (die helemaal niks van jou is) ook nog eens aangegeven niet meer tussen jongeren te willen zitten. Misschien doet het meisje dan nu een verjaardag die geschikter is voor jongeren?
dat vind ik kort door de bocht. Ik zie het met mijn moeder, schoonmoeder etc. op bepaalde leeftijd worden prikkels teveel, zeker als je veel alleen bent. dan lukt het niet meer in een drukke grote groep.
Alle reacties Link kopieren Quote
noorderlicht76 schreef:
08-05-2024 15:03
dat vind ik kort door de bocht. Ik zie het met mijn moeder, schoonmoeder etc. op bepaalde leeftijd worden prikkels teveel, zeker als je veel alleen bent. dan lukt het niet meer in een drukke grote groep.
Maar in dat geval moet ze niet naar een verjaardag willen!
Alle reacties Link kopieren Quote
noorderlicht76 schreef:
08-05-2024 15:03
dat vind ik kort door de bocht. Ik zie het met mijn moeder, schoonmoeder etc. op bepaalde leeftijd worden prikkels teveel, zeker als je veel alleen bent. dan lukt het niet meer in een drukke grote groep.
Het is prima als jij jezelf wél graag tussen mensen manoeuvreert die gedoe met elkaar hebben. TO heeft die zin niet en daar vraagt ze tips voor.

Doe jij het lekker op jouw manier.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Quincy2 schreef:
08-05-2024 15:04
Maar in dat geval moet ze niet naar een verjaardag willen!
fair, das idd dan wat raar
Alle reacties Link kopieren Quote
Rooss4.0 schreef:
08-05-2024 15:06
Het is prima als jij jezelf wél graag tussen mensen manoeuvreert die gedoe met elkaar hebben. TO heeft die zin niet en daar vraagt ze tips voor.

Doe jij het lekker op jouw manier.
jeetje, lekker vriendelijk. ik doe dat niet graag, zie alleen veel eenzame ouderen die niet superassertief zijn. dat begroot me
Alle reacties Link kopieren Quote
noorderlicht76 schreef:
08-05-2024 15:08
jeetje, lekker vriendelijk. ik doe dat niet graag, zie alleen veel eenzame ouderen die niet superassertief zijn. dat begroot me
Dat staat je vrij maar niet iedereen hoeft het op die manier te doen.

Als je de op goed leest zie je dat moeder best wel een lastige-dame-op-leeftijd lijkt te zijn. Dus dat TO hier graag tussenuit stapt snap ik heel goed.
Nu de tools nog.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Dus ze wil niet meer met kerst mee doen maar is nu beledigd dat ze geen uitnodig voor een verjaardag heeft? Dat heeft ze toch echt zelf gedaan. Ik zou mij er niet mee bemoeien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rooss4.0 schreef:
08-05-2024 15:15
Dat staat je vrij maar niet iedereen hoeft het op die manier te doen.

Als je de op goed leest zie je dat moeder best wel een lastige-dame-op-leeftijd lijkt te zijn. Dus dat TO hier graag tussenuit stapt snap ik heel goed.
Nu de tools nog.
niet om te blijven discusseren want snap wel wat je bedoelt, maar mildheid en begrip kan in deze ook een tool zijn en je helpen wat er gebeurt wat van je af te laten glijden en je niet zoveel aan te trekken van moeder.
Alle reacties Link kopieren Quote
werd ze andere jaren wel voor de verjaardag van je schoondochter uitgenodigd?
Alle reacties Link kopieren Quote
Quincy2 schreef:
08-05-2024 15:04
Maar in dat geval moet ze niet naar een verjaardag willen!
Niet (meer) ergens heen willen heeft niks te maken met daar wel of niet verdrietig om mogen zijn.
Als je iets niet meer kunt kun je het nog wel willen. En dan is het nog steeds fijn dat je wel het de boodschap krijgt welkom te zijn, ook al sla je de uitnodiging af en weet de uitnodiger dat dat zal gebeuren.

Of werd oma eerder ook nooit uitgenodigd?

TO, qua kerst kun je moeder aangeven dat je dan idd kerstavond, ochtend, tweede kerstdag langs kan komen, maar niet tijdens het kerstdiner. Of meedenken of er ergens in haar buurt een viering is voor ouderen. Ze mag niet van je vragen dat jij moet kiezen tussen haar en je kinderen, omdat het haar niet meer lukt.

Dat staat los van erkennen dat het voor haar heel verdrietig is dat ze niet meer van zulke dingen kan genieten. Voor je duidelijk je grenzen aangeeft kan er vast wel een woord van medeleven vanaf: goh moeder, ik vind het heel erg verdrietig voor je dat je je niet meer op je plek voelt.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 08-05-2024 15:45
1.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien is een grote meute voor oma inmiddels teveel, maar vindt ze het een op een of in beperktere kring wel fijn om aandacht te geven aan haar (klein)kinderen. Mijn oma gaf tegen het eind van haar leven dat ook wel zo aan. Maar was wel blij als de familie zich in de weken rond Sinterklaas/Kerst/Oud&Nieuw even aankwam en een bakkie kwam doen.Idem met verjaardagen. Langs komen ging op een gegeven moment niet meer, maar als we in de week rond de verjaardag even (extra) bij haar aan gingen dan was ze toch blij dat ze toch een kadootje kon geven. Dat je een tandje terug moet doen, is al moeilijk om toe te geven en als het eerst volgende feestje zich aandient dan is dat ook voor oma pittig. Misschien heeft oma misschien het idee dat ze niet meer meetelt. Niet gevraagd worden is toch wat anders als de uitnodiging weigeren...

Je zou zoon/schoondochter dat wel even kunnen meegeven dat ze oma niet moeten vergeten.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven