HELP contact opa

24-03-2017 09:16 160 berichten
Geen ervaring met forums, maar ik zit echt met de handen in het haar..

ik zal proberen alles zo kort mogelijk samen te vatten.

Mijn man is bij zijn toenmalige vriendin weggegaan voor mij. Zijn moeder is gestorven, zijn vader is hertrouwd. Mijn man en zijn vader waren altijd 2 handen op 1 buik, zijn ex was als een dochter voor hem. De breuk tussen hun was voor hem dan ook niet te verhappen en hij heeft mij nooit als nieuwe partner van zijn zoon geaccepteerd. Hij heeft het gewoon nooit een kans gegeven. Honderden gesprekken, honderden ruzies, en ontelbare lijmpogingen van mijn kant, het mocht allemaal niet baten. Ik ben niet goed genoeg voor zijn zoon. Er zijn in deze tijden echt vreselijke dingen gedaan en gezegd door zijn vader. Om maar een voorbeeldje te noemen; mijn man was niet welkom in het ziekenhuis toen zijn vader heel slecht lag, er werd gedacht dat hij het niet zou overleven. Om maar even aan te tonen dat deze 'ruzie' iets dieper gaat dan gewoon 'ik vind je niet zo aardig'...

Nu hebben mijn man en ik inmiddels 2 kinderen, een kleuter en een baby. Het contact is 2 jaar geleden definitief verbroken door ons, om onze oudste te beschermen tegen ruzies, wel contact, geen contact enz. Ze begon dingen te begrijpen en vragen te stellen en ze begreep gewoon niet dat er dan wel en dan weer geen contact was. Ook werden onze wensen mbt de opvoeding niet gerespecteerd. Denk hier bijv aan een kind van anderhalf een lolly geven of in de zomer in een dikke winterslaapzak leggen. Voor ons was de situatie 'goed'. We zagen het natuurlijk liever anders maar het bracht rust, voor iedereen. Toen raakte ik zwanger van de 2e. Out of the blue verbrak mijn man zijn zus het contact. Heftig, want onze oudste en haar tante waren beste vriendinnetjes. Een paar keer contact op proberen te nemen om iets te regelen zodat het contact tussen die 2 niet verloren hoefde te gaan, maar ze weigerde met ons te praten.

In de kraamtijd (onze jongste was 4 dagen oud, de brief kwam gelijk met het felicitatiekaartje!!) ontvingen we een brief van mijn man zijn peetoom en tante. Zij hadden moeite met de situatie en wilden het contact tussen kinderen, opa en stiefoma en tante herstellen. Dus we zijn (in onze kraamtijd!) Het gesprek aangegaan. Het blijkt nu dat ze er allemaal zo'n verdriet hebben van het gemis van de kinderen en ze willen contact met de kinderen maar niet met ons... met tante hebben we dat dus zelf ook geprobeerd maar ze wilde niet met ons praten. Met opa en stiefoma ligt de situatie anders. Daar zijn zo'n heftige dingen gedaan en gezegd dat wij onze kinderen daar werkelijk niet in goed vertrouwen heen durven te brengen. Peetoom en tante willen absoluut niet naar onze kant van het verhaal luisteren, zeggen dat onze verdediging voor hun geen toegevoegde waarde heeft, dat ze toch geen kant gaan kiezen, ze willen enkel het contact tussen opa, stiefoma en tante herstellen. Toen wij ze vertelden dat we dat dus met tante wilde, maar zij niet en dat het met opa en en stiefoma in onze ogen echt geen optie is hebben ook zij het contact met ons verbroken.

Jeetje. Wat nu ? Wat is hier het juiste om te doen IN HET BELANG VAN DE KINDEREN? ik ben 100 procent bereid mijn eigen gevoelens aan de kant te zetten voor de kinderen, mijn man ook, maar het moet wel in hun belang zijn. De oudste mist tante maar herinnert zich opa en stiefoma niet meer. De jongste is nog maar een baby. Wat adviseren jullie ons ??
quote:swifty schreef op 24 maart 2017 @ 09:38:

Een lollie geven of in warme slaapzak zoeken, is dat de reden van de breuk? Waren jullie zo boos hierover dat je dan een ander nooit meer wil zien?Nee absoluut niet ! Dan heb je niet zo goed gelezen of ik heb het waardeloos verwoord haha. Dit zijn (een paar van !) De redenen waarom we onze kinderen niet zonder toezicht daar durven laten !
Alle reacties Link kopieren
quote:MRES schreef op 24 maart 2017 @ 09:37:

[...]





Jij schrijft 'natuurlijk'. Nu ik mijn eigen verhaal zo teruglees en me voorstel dat het iemand anders betrof zou ik ook zo reageren. Maar ik vind het zo sneu voor mijn man, voor de kinderen en ergens diep van binnen ook voor opa. Pffff.



Voor je man is het ook jammer, de kinderen zullen het zonder ook prima hebben. Ik heb nooit een opa of oma gehad dus kan me voorstellen hoe het voor hun voelt. En ja soms heb ik het jammer gevonden, maar alleen met het idee van dat het een leuke opa en oma zouden zijn geweest en dat zijn die bij jullie niet. Liever geen onbetrouwbare opa en oma die niks goeds over je ouders kunnen denken dan wel.



Heb je wel familie aan jou kant die betrokken is? Ik merk dat dat hier voor mijn gevoel helpt (geen contact met mijn familie en wel met die van vriend die een leuke opa en oma voor zoon zijn).
quote:swifty schreef op 24 maart 2017 @ 09:41:

[...]





Je schrijft in je op dat je man het contact verbrak.Het staat er wat krom maar er staat 'mijn man zijn zus', oftewel de zus van man verbrak het contact.
Alle reacties Link kopieren
quote:swifty schreef op 24 maart 2017 @ 09:36:

Waarom heeft je man het contact met zijn zus verbroken? Heb ik hier over heen gelezen?



Je zegt ' our of the blue heeft mijn man het contact met zijn zus verbroken, heftig want ze was beste vriendin van dochter'



Out of the blue, wat is de reden van je man om zo dit te doen, zonder overleg met jou? Wat zegt hij er over dat hij zo met zijn zus omgaat?Volgens mij lees je verkeerd, het staat ook een beetje krom geschreven, maar man zijn zus brak contact, geen reden in de op vermeld.
quote:my-little-appletree schreef op 24 maart 2017 @ 09:44:

[...]





Voor je man is het ook jammer, de kinderen zullen het zonder ook prima hebben. Ik heb nooit een opa of oma gehad dus kan me voorstellen hoe het voor hun voelt. En ja soms heb ik het jammer gevonden, maar alleen met het idee van dat het een leuke opa en oma zouden zijn geweest en dat zijn die bij jullie niet. Liever geen onbetrouwbare opa en oma die niks goeds over je ouders kunnen denken dan wel.



Heb je wel familie aan jou kant die betrokken is? Ik merk dat dat hier voor mijn gevoel helpt (geen contact met mijn familie en wel met die van vriend die een leuke opa en oma voor zoon zijn).



Dat vind ik heel fijn om te lezen !

Ja, mijn vader en moeder zijn de meest fantastische opa en oma die ze zicht maar wensen kunnen gelukkig !
Alle reacties Link kopieren
quote:MRES schreef op 24 maart 2017 @ 09:41:

[...]





Ehm ? Tja het lijkt mij voor, met name de oudste, niet goed. Maar de is iedereen om ons heen het niet mee eens. Dus nee, ik weet het oprecht niet meer. Zijn wij nou gek, of is de rest van de familie gek ?De rest van de familie, duidelijk.
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
Wat rot voor je man dat zijn familie zo reageert en zijn keuzes ook na zoveel tijd niet respecteert.

Voor wat betreft het contact tussen kinderen en opa/rest van de familie: ik zou het loslaten, niets meer mee doen.

Voor de kinderen heeft het geen meerwaarde, ze kennen die mensen niet.



En als de familie het belang van de kinderen voorop zou stellen, zouden ze snappen dat het contact op hun voorwaarden voor de kinderen niet goed is. Het gaat ze dus kennelijk vooral om hun eigen belang.
Maakt niet uit wie gek is.

Ik zou mijn jonge kinderen niet in die situatie plaatsen.
Ik denk dat jullie als zwarte schapen in de familie, hier niks aan kunnen veranderen. Deze status is vaak niet te veranderen. Denk dat door een deur samen gaan niet gaat gebeuren. Loslaten dus.
quote:Felix_Urbexicus schreef op 24 maart 2017 @ 09:45:

[...]





Volgens mij lees je verkeerd, het staat ook een beetje krom geschreven, maar man zijn zus brak contact, geen reden in de op vermeld.Ja ik las het verkeerd, heb het veranderd, thanks!
quote:lientjes schreef op 24 maart 2017 @ 09:47:

.



En als de familie het belang van de kinderen voorop zou stellen, zouden ze snappen dat het contact op hun voorwaarden voor de kinderen niet goed is. Het gaat ze dus kennelijk vooral om hun eigen belang.Ja precies, een beetje met een baby spelen ofzo. Wordt dan gastouder. Heel raar dit.
Alle reacties Link kopieren
Te bizar voor woorden dat ze de kinderen willen zien maar dan zonder contact met jullie als ouders. Kijk hoe jong je kinderen nog zijn! Er is toch geen enkele ouder die zich hierbij prettig zou voelen?
If you can dream it you can do it
Alle reacties Link kopieren
Los van de lolly en de slaapzak: als jouw kinderen daar heen gaan, bij mensen die ze van haar noch pluim kennen en die blijkbaar zo boos zijn dat ze het contact met hun eigen zoon verbreken, dan merken die kinderen daar wel wat van.



Zelfs als opa en oma niks zeggen (wat ik durf te betwijfelen) dan nog voelen de kinderen die spanning, gaan ze zich vroeg of laat vragen stellen waarom ze bij omaX wel samen met mama en papa gaan en bij opaY dat niet kan.



Daarom alleen al vind ik het totaal niet in het belang van de kinderen om daarheen te gaan.



Hoe groot acht je trouwens de kans dat een en ander gevraagd wordt om jullie te raken?

Dat dit verzoek uitgerekend in je kraamtijd kwam vind ik daarin niet bepaald voor hun pleiten.

Wat was de bedoeling dan? Dat je je kersverse baby zou meegeven met hun?
quote:Nouschi schreef op 24 maart 2017 @ 09:34:

[...]





Natuurlijk ga je daar niet mee akkoord.Dit, ik zou het contact niet herstellen dat wordt ook voor de kinderen een hele rare situatie die misschien wel meer schade gaat toebrengen dan goed doet. Kan me zomaar voorstellen dat je kinderen in een spagaat terecht komen. En dan ook nog opa en oma die methodes hebben waar jij het helemaal niet mee eens bent. Ik zou het niet doen, maar is makkelijk zeggen natuurlijk vanaf de zijlijn.
Alle reacties Link kopieren
Dat van die brief in kraamtijd is inderdaad ook onbeschoft
quote:KimberleySTH schreef op 24 maart 2017 @ 09:53:

Er is toch geen enkele ouder die zich hierbij prettig zou voelen?Dat vind ik al heel fijn om te lezen, dat ik daar dus niet raar in ben. Want dat gevoel wordt ons wel gegeven, dat wij onze kinderen mentaal schade aanrichten (ja, dit is gezegd!) Door alleen aan onszelf te denken en ze daar weg te houden :(
quote:MonicaG schreef op 24 maart 2017 @ 09:53:

Los van de lolly en de slaapzak: als jouw kinderen daar heen gaan, bij mensen die ze van haar noch pluim kennen en die blijkbaar zo boos zijn dat ze het contact met hun eigen zoon verbreken, dan merken die kinderen daar wel wat van.



Zelfs als opa en oma niks zeggen (wat ik durf te betwijfelen) dan nog voelen de kinderen die spanning, gaan ze zich vroeg of laat vragen stellen waarom ze bij omaX wel samen met mama en papa gaan en bij opaY dat niet kan.



Daarom alleen al vind ik het totaal niet in het belang van de kinderen om daarheen te gaan.



Hoe groot acht je trouwens de kans dat een en ander gevraagd wordt om jullie te raken?

Dat dit verzoek uitgerekend in je kraamtijd kwam vind ik daarin niet bepaald voor hun pleiten.

Wat was de bedoeling dan? Dat je je kersverse baby zou meegeven met hun?Ik acht de kans dat ze ons bij onze eigen kinderen zwart gaan maken oprecht heel groot. Met name mij. Op social media worden ook rotte uitspraken gedaan (denk aan; ze lijkt als 2 druppels water op haar vader, gelukkig maar !!) Dat soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:MRES schreef op 24 maart 2017 @ 09:58:

[...]





Dat vind ik al heel fijn om te lezen, dat ik daar dus niet raar in ben. Want dat gevoel wordt ons wel gegeven, dat wij onze kinderen mentaal schade aanrichten (ja, dit is gezegd!) Door alleen aan onszelf te denken en ze daar weg te houden :(



Nee dat doen hun juist! Jullie staan open voor een gesprek en een oplossing. Dat siert jullie.

Een oplossing is niet de ouders buitensluiten en dan leuk en gezellig met de kinderen doen alsof de ouders niet bestaan. Dit is juist heel verwarrend voor de kinderen en lijkt mij veel ongezonder. Ik kan er echt niet bij dat hun denken dat dit acceptabel is. Je weet dan niet eens wat er gebeurd wanneer je kinderen daar zijn!
If you can dream it you can do it
quote:Felix_Urbexicus schreef op 24 maart 2017 @ 09:54:

Dat van die brief in kraamtijd is inderdaad ook onbeschoftDat heb ik ze in het gesprek ook, op een nette manier, gezegd. Dat ik dat heel erg vervelend vond, net bevallen, nog vol hormonen en dan dit. Hun reactie daarop was dat zij de timing prima vonden, want zij hadden nu een probleem. Let wel, dit speelt dus al jaren, dus deze uitspraak gaf mij het gevoel dat het ze wel degelijk om hunzelf te doen is en niet voor het belang van de kinderen wat ze steeds roepen.
Is je jongste een jongetje?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je het heel goed doet. Je maakt ze hier niet zwart en probeert oplossingen te zoeken, dat is heel onbaatzuchtig. Ik denk ook niet dat jij en je man het verkeerd zien en dat jullie geen irreële eisen stellen. Dat jullie opa en oma enkel willen laten omgaan met de kleinkinderen als ze ook jullie weer willen zien is volstrekt normaal en logisch.

Om vanuit het belang van je kinderen te kijken: zij zijn niet geboren om jouw schoonouders te vermaken of tevreden te stellen. En zij wel contact en jij en je man niet zal hen alles behalve goed doen.

Blijf bij jezelf en laat je niet overhalen als het niet goed voelt.
quote:MRES schreef op 24 maart 2017 @ 10:01:

[...]





Ik acht de kans dat ze ons bij onze eigen kinderen zwart gaan maken oprecht heel groot. Met name mij. Op social media worden ook rotte uitspraken gedaan (denk aan; ze lijkt als 2 druppels water op haar vader, gelukkig maar !!) Dat soort dingen.In dit licht gezien snap ik werkelijk niet dat het nog een overweging voor je is. Kappen met die mensen, ze zijn geen aanvulling in het leven van je kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een rot situatie, heel treurig. Ik ben van mening dat mensen die ik niet geschikt vind in mijn leven ook niet geschikt zijn om deel uit te maken van het leven van mijn kinderen. Ook al is het familie, dat maakt me niet uit. Ik zou mijn kinderen nooit naar iemand brengen die niet berijd is met mij te communiceren, dat is gewoon belachelijk. Jullie kinderen zijn nog jong, dan moet je normaal kunnen overdragen en het over de opvoeding kunnen hebben. Als dat niet kan, kunnen de kinderen daar dus niet heen. Ik kan me ook niet voorstellen dat je dit kunt doen zonder dat je kinderen (vooral de oudste nu ook bewust) meekrijgen dat er een enorme spanning hangt. Daar hoef je geen ruzie voor te maken, kinderen voelen de sfeer meestal goed aan al gedraag je je nog zo netjes en normaal mogelijk. Dat is niet in het belang van de kinderen. Je kinderen zullen prima gelukkig worden zonder die opa en oma maar met een stabiele basis en mensen die onvoorwaardelijk van ze houden. Zat kinderen die geen of maar weinig contact met hun grootouders hebben en dat is jammer maar geen ramp en niet schadelijk voor ze.



Die peetoom en tante zijn ook een stel horken trouwens. Sowieso is de kraamweek geen moment om zulke dingen op te rakelen en ten tweede hebben ze allang een kant gekozen, die van je schoonouders dus. Hoe moeilijk ook jullie zijn blijkbaar de zwarte schapen en de rest heeft de kant van je schoonouders gekozen. Ik zou proberen het te accepteren en verder te gaan met je leven zonder deze mensen.



Een familielid van mijn man (geschifte borderliner) is ook zo, totaal onbetrouwbaar op elk vlak ook qua contact. Zo ben je geweldig zo wil ze je nooit meer zien enz. Daar hebben we onze kinderen dus uit de buurt gehouden en nog trouwens. Kinderen hebben behoefde aan veiligheid en stabiliteit, daar passen ruzies en mensen die je leven in en uit lopen niet bij.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lamis schreef op 24 maart 2017 @ 10:12:

[...]



In dit licht gezien snap ik werkelijk niet dat het nog een overweging voor je is. Kappen met die mensen, ze zijn geen aanvulling in het leven van je kinderen.+100. Werkelijk waar TO, dit is toch een no brainer.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Wat een nare situatie!

Het is wel raar dat zij geen contact met jullie willen, maar wel met jullie kinderen. Ik zou dat persoonlijk niet vertrouwen, want hoe kan je van de kinderen houden, die van iemand zijn wie je "haat", om het zo even te zeggen. Niet dat hij je haat, maar hij accepteert je niet. Dus hoe kan hij dan wel de kinderen accepteren? Dat vat ik niet helemaal. Ik zou zoiets niet vertrouwen...



Het gebeurt bijvoorbeeld vaak dat mensen op de kinderen afreageren ipv van op de ouders. Wat als hij, omdat hij jou niet mag, slecht over jou gaat praten tegen jouw kinderen?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven