Help ik wil niet dat mijn schoonouders oppassen

19-01-2017 16:03 293 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal!



Eind november mama geworden van ons eerste kindje, een meisje.



Mijn ouders en mijn schoonouders gaan beide 1 dag oppassen.

Mijn ouders zien ons meisje dagelijks. Mijn schoonouders hooguit 1x per week.



De band met mijn schoonouders is prima, hij kan beter, maar slecht is het absoluut niet.

Het leek ten tijde van de zwangerschap een mooie optie dat beide ouders 1 dag gaan oppassen.

Nu na de geboorte geeft alles wat mijn schoonouders doen mij de kriebels, wat ze zeggen wat ze doen. Ik wil niet dat hun gaan oppassen, er is niks voorgevallen, mijn gevoel is alleen zo sterk. Nu kan ik mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik die afspraak voor het oppassen met hun heb gemaakt.



M'n vriend vind het een lastige situatie, hij kan mij moeilijk begrijpen omdat het een gevoel van mij is en hij z'n ouders ook niet wil kwetsen. Mijn ouders gaan sowieso oppassen.



Kennen jullie dit gevoel? Hoe zou ik op een zo nette mogelijke manier van m'n schoonouders als oppas af kunnen komen?



Hoor graag jullie mening
Alle reacties Link kopieren
quote:Pieps2016 schreef op 20 januari 2017 @ 14:50:

[...]



Nou veel succes met je schoonouders en jullie kinderen zeg lekker boeiend.

Sterk beargumenteerd.

Alle reacties Link kopieren
Ik vind het zo ontzettend hard naar schoonouders...vanwege een gevoel...



Oefff.

Weet je wat het is, die hormonen gaan nu helemaal met je aan de haal, en als je bevallen bent al helemaal.

Maar ik heb nieuws: het leven is groter en duurt langer dan de zwangerschap en kraamtijd- eerste half jaar.



Dan ligt er nog een leven voor kind. Hopelijk een leven met liefdevolle mensen en geen familie conflicten en intens gekwetste opa's en oma's.



En als je echt echt echt niet wilt dat schoonouders oppassen, dan vind ik dat je alle dagen kdv of gastoudee oid zou moeten regelen, dus ook niet door ouders zou moeten laten oppassen.
Alle reacties Link kopieren
Jemig permis, ga je lekker?
Alle reacties Link kopieren
quote:permis schreef op 20 januari 2017 @ :rofl:14:51:

[...]





Je staat hier niet bij de bakker Pieps!
Alle reacties Link kopieren
quote:Jentelente schreef op 20 januari 2017 @ 14:53:

Jemig permis, ga je lekker?

Ja prima.

Pieps ook geloof ik ;)

Jammer dat ik er even tussenuit moet



Hoop dat TO er straks weer is!
quote:kersopdetaart schreef op 20 januari 2017 @ 14:53:

Ik vind het zo ontzettend hard naar schoonouders...vanwege een gevoel...



Oefff.

Weet je wat het is, die hormonen gaan nu helemaal met je aan de haal, en als je bevallen bent al helemaal.

Maar ik heb nieuws: het leven is groter en duurt langer dan de zwangerschap en kraamtijd- eerste half jaar.



Dan ligt er nog een leven voor kind. Hopelijk een leven met liefdevolle mensen en geen familie conflicten en intens gekwetste opa's en oma's.



En als je echt echt echt niet wilt dat schoonouders oppassen, dan vind ik dat je alle dagen kdv of gastoudee oid zou moeten regelen, dus ook niet door ouders zou moeten laten oppassen.



Ja dit echt!! Wat fijn eigenlijk om te lezen dat het verhaal van to (dus het gevoel niet de consequentie) herkenbaar is. Ik had dit ook heel sterk. Ik heb geweldig lieve schoonouders, wel van het bemoeierige soort, maar dat is soms hooguit irritant en niet op een vervelende manier. En toen ik bevallen was wilde ik de baby constant uit de handen rukken van vooral schoonvader. Ik vond hem opdringerig, irritant, het was MIJN kind. En ik vond het toen ook heel terecht dat ik dat voelde. En inderdaad na een paar maanden was ik weer 'mezelf' en nu vind ik het heerlijk hoe schoonvader nog steeds dol is op haar, hoe dochter aan schoonmoeder als enige kusjes geeft. Hoe blij dreumesdochter is als opa en oma komen oppassen. Het is zo fijn voor haar die lieve opa en oma,zo fijn voor hun dat ik nooit hun goede bedoelingen in twijfel heb getrokken en ze niet heb weghouden van hun kleindochter waar ze gek op zijn en voor ons is het heerlijk om af en toe even eropuit kunnen omdat er altijd oppas voor handen is.



Dus zet je over dit irrationele gevoel heen. Je gaat er spijt van krijgen denk ik.
dubbel
en nog eens..
quote:Pieps2016 schreef op 20 januari 2017 @ 14:28:

[...]

dus schoonouders zijn heilig? Ik wil mijn kinderen namelijk echt niet achterlaten bij iemand waar ik geen goed gevoel bij heb en dan maakt het niks uit of het een schoonmoeder, broer of de buurvrouw is. Helaas heb ik het zelf wel eens gedaan en elke keer werd mijn gevoel weer bevestigd. Het is het kind van TO en als zij haar niet bij haar schoonouders wilt hebben dan is dat haar goed recht.niemand is heilig, dus jouw gevoel ook niet. als je zoiets radicaals beslist als opa en oma die niet mogen oppassen moet je daar (in het belang van het kind) verdomd goede redenen voor hebben. "Gevoel" is geen reden. Feiten moet je hebben, feiten waaruit blijkt dat je kind gevaar loopt bij deze mensen. Zijn die feiten er niet dan is er geen reden om ze weg te houden. Gevoel, en zeker angst, is bijzonder verraderlijk.
Alle reacties Link kopieren
In alle andere gevallen zou ik zeggen "geen goed gevoel" dan dus ook "niet doen". Maar als het goed is ken je je schoonouders al best een tijdje en zijn ze niet ineens radicaal veranderd sinds de geboorte van je dochter. Tijdens de zwangerschap had je een goed gevoel bij de opvang, maar nu het dichterbij komt, wordt het ineens spannend. En dat is logisch. Toen wij op zoeken gingen naar een kinderdagverblijf, hebben we er 1 uitgezocht waar we een goed gevoel bij hadden. Maar toen ik haar daadwerkelijk weg ging brengen, was dat goede gevoel helemaal weg. Dat was denk ik puur een soort van "beschermdrift". Alleen ik en mijn man konden, in mijn ogen, goed voor ons kind zorgen (leuk hoor hormonen . Maar dat neemt niet weg dat ik wel heb doorgezet en dochter prima werd opgevangen.

Ik zou dus ook vooral je schoonouders de kans geven om op te passen en als nou na een tijd blijkt dat het niet werkt, dan heb je een ander verhaal. Maar nu vertrouwen op je "gevoel" is denk ik vragen om problemen.
quote:S-Meds schreef op 20 januari 2017 @ 15:22:

[...]



niemand is heilig, dus jouw gevoel ook niet. als je zoiets radicaals beslist als opa en oma die niet mogen oppassen moet je daar (in het belang van het kind) verdomd goede redenen voor hebben. "Gevoel" is geen reden. Feiten moet je hebben, feiten waaruit blijkt dat je kind gevaar loopt bij deze mensen. Zijn die feiten er niet dan is er geen reden om ze weg te houden. Gevoel, en zeker angst, is bijzonder verraderlijk.Gevoel komt vaak voor de feiten. En gevaar lopen kan je op verschillende manieren bekijken. Mijn schoonmoeder zal mijn kinderen heus niet met aanstekers laten spelen maar als er 1 bang is voor iets zal ze hem toch pushen om dat te doen totdat er 1 huilend en bang in een hoekje staat. Dan is er geen lichamelijk gevaar maar ik vind het onnodig en vals om een kind expres bang te maken zodat zij zich onveilig voelen, hetzelfde met grenzen stellen. Een kind wat al op de grond in slaap valt is gewoon doodmoe, die dwing ik dan niet om hem wakker te houden zodat ze langs een vriendin kan om te laten zien hoe goed ze kan oppassen. Dat is ook niet echt gevaarlijk voor een keertje maar ik wil dat gewoon echt niet en dat is mijn goed recht. Net zoals dat mijn vriend echt niet wilt dat ik de kinderen bij mijn oma achterlaat. Dat gebeurd dus ook echt niet en van hem is dat ook gewoon een gevoel waar ik begrip voor heb.
Alle reacties Link kopieren
je wil je kind uiteraard niet bij "onbekenden" achterlaten, ook al zijn het je schoonouders en ken je ze behoorlijk, je eigen ouders zijn meer vertrouwd, en weet je beter wat je er aan hebt...

laat het gewoon gebeuren, je zal zien dat alles prima verloopt... maak duidelijke afspraken en dat komt in orde
Alle reacties Link kopieren
Jij en je man moeten zelf beslissen waar je jullie kind willen achterlaten. Daarin hoef je geen rekening te houden met wat andere mensen vinden of willen.



Maar ik neem aan dat jullie van je (schoon)ouders houden en dan gaat deze plotselinge beslissing niet zo lekker vallen. Lijkt me niet zo bevorderlijk voor de relatie van jou/je man met je schoonouders.



Ik zou het IRL niet toegeven maar ik ben zelf ook blij dat mijn schoonouders niet oppassen. Ze hebben een heel andere kijk op opvoeding dan mijn man en ik. Maar gelukkig wonen ze op meer dan een uur rijden afstand dus is dat nu de reden.
quote:Pieps2016 schreef op 20 januari 2017 @ 15:33:

[...]



Gevoel komt vaak voor de feiten. En gevaar lopen kan je op verschillende manieren bekijken. Mijn schoonmoeder zal mijn kinderen heus niet met aanstekers laten spelen maar als er 1 bang is voor iets zal ze hem toch pushen om dat te doen totdat er 1 huilend en bang in een hoekje staat. Dan is er geen lichamelijk gevaar maar ik vind het onnodig en vals om een kind expres bang te maken zodat zij zich onveilig voelen, hetzelfde met grenzen stellen. Een kind wat al op de grond in slaap valt is gewoon doodmoe, die dwing ik dan niet om hem wakker te houden zodat ze langs een vriendin kan om te laten zien hoe goed ze kan oppassen. Dat is ook niet echt gevaarlijk voor een keertje maar ik wil dat gewoon echt niet en dat is mijn goed recht. Net zoals dat mijn vriend echt niet wilt dat ik de kinderen bij mijn oma achterlaat. Dat gebeurd dus ook echt niet en van hem is dat ook gewoon een gevoel waar ik begrip voor heb.



Dan heb je dus argumenten.



TO heeft een op niets gebaseerd 'gevoel'.



Verder eens met Meds.
Ik vind nie dat ouders of schoonouders zomaar op mogen passen. Bij mijn schoonvader zijn man en ik eigenlijk wel stellig dat we dat niet willen. Maar dat waren we al.

Als je het eerst wel wilde en nu niet denk ik idd aan hormonen.
Ik wilde opa's en oma's ook niet laten oppassen. Mijn baby was goed af op kdv. Maar ik zou NOOIT zeggen 'mijn ouders mogen wel oppassen en mijn schoonouders niet want dat is vertrouwder' (en dat is hier het geval want ze heeft geen enkele reden). Dat kun je niet maken!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pieps2016 schreef op 20 januari 2017 @ 14:35:

[...]



Ik heb dat niet gehad. Bij mijn eerste zwangerschap vond ik mijn schoonmoeder echt aardig en al had ze haar rare dingetjes wel vond ik haar toen wel geschikt om op te passen. Pas toen mijn zoon geboren was kreeg ik echt een naar gevoel bij haar en zag ook op de manier waarop ze met hem opging dat het haar er vooral om ging om " trots" op te passen terwijl ze het echt niet goed deed.Dan is het nu aan TO om aan te geven waar haar gevoel op is gebaseerd. Hebben schoonouders iets vreemds gedaan of gezegd dat aanleiding geeft om te denken dat ze niet voor hun kleinkind kunnen zorgen? Jij zag tijdens je zwangerschap al rare dingetjes bij je schoonmoeder en je zag na de geboorte iets vreemds in de manier waarop ze met je zoon omging. Om je schoonouders af te wijzen als oppas, is het voor de verdere verstandhouding (wat het anders maakt dan een gastouder, die kom je niet tegen op verjaardagen etc) wellicht beter om een iets beter onderbouwd verhaal te houden dan alleen: 'het is een gevoel'. En dat ontbreekt er nu net aan.
quote:hannaeva schreef op 20 januari 2017 @ 15:51:

Ik wilde opa's en oma's ook niet laten oppassen. Mijn baby was goed af op kdv. Maar ik zou NOOIT zeggen 'mijn ouders mogen wel oppassen en mijn schoonouders niet want dat is vertrouwder' (en dat is hier het geval want ze heeft geen enkele reden). Dat kun je niet maken!Mijn ouders en schoonmoeder passen wel op, schoonvader niet. Daar hebben we beiden een mindere band mee. Hij zou het wel willen denk ik
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch proberen het gevoel los te laten en je schoonouders een kans te geven, hoe moeilijk het ook is. Zelf ben ik 3 grootouders verloren voor mijn derde verjaardag en ik vind het heel jammer dat wij niet meer tijd gekregen hebben. Herinneringen heb ik amper, ik moet me troosten met een paar oude foto's. Met mijn grootvader heb ik nu nog steeds een goede band en ik ga er wekelijks langs, ook al woon ik een uur rijden verder. Ik weet dat mijn moeder heel vaak op haar tong heeft moeten bijten bij grootvader - de beste man gelooft in de strenge opvoeding, terwijl mijn moeder meer een hippie-achtige opvatting had. Maar ik ben haar zo dankbaar dat zij ons toch liet gaan, ons toch de kans gaf een goede band op te bouwen.



Ik begrijp het ook wel, dat het bij je eigen moeder anders is. Tegen mijn eigen moeder durf ik sneller commentaar geven, dus heb ik het gevoel dat ik bij haar meer controle heb. Bij mijn schoonmoeder, ook al hebben we een goede band, denk ik meer na over mijn woorden en hoe zij het zou kunnen opvatten. Dat vond ik in het begin heel moeilijk. Langs de andere kant heb ik van mijn schoonmoeder ook al veel geleerd, andere inzichten gekregen. Iets wat ik bij mijn eigen moeder niet heb, omdat ik weet hoe zij het zou doen, dat heb ik in levende lijve ondervonden .



Geen enkele opvoeding is perfect. Maar je hebt 2 ervaringsdeskundigen, maak er gebruik van .Accentueer de goede kanten van hun opvoeding. En als je na 6 maanden nog steeds hetzelfde gevoel hebt, kun je de regeling nog steeds aanpassen. Succes!
Steeds wordt hier verschil in opvoeding aangehaald als reden om iemand niet te laten oppassen. In mijn ogen waren dat nou juist de dingen die niet onoverkomelijk waren. En ook niet de andere gewoontes in voeding en hygiëne. In dat opzicht zou mijn kind daar best aan kunnen wennen. Ander huis andere regels, zeg maar.



Het niet kunnen invoelen van de behoeftes van een ander was mijn probleem. Dat kan ik nu goed onder woorden brengen maar destijds was dat eigenlijk vooral een gevoel.
Alle reacties Link kopieren
quote:permis schreef op 20 januari 2017 @ 14:44:

[...]



Maar spelfouten doen je extra dom lijken, vind je dat niet vervelend?



Helaas zou je dan bijna elke post hier op viva moeten verbeteren, niet alleen diegenen waarvan je het niet eens bent met de inhoud. Daar is geen beginnen aan...



Bijna iedereen schrijft betaald, gebeurd, verzorgd enz...in zinnen waar dat betaalt, gebeurt en verzorgt moet zijn
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Karma! Dat moet je onthouden.
quote:Pieps2016 schreef op 20 januari 2017 @ 15:33:

[...]



Gevoel komt vaak voor de feiten. En gevaar lopen kan je op verschillende manieren bekijken. Mijn schoonmoeder zal mijn kinderen heus niet met aanstekers laten spelen maar als er 1 bang is voor iets zal ze hem toch pushen om dat te doen totdat er 1 huilend en bang in een hoekje staat. Dan is er geen lichamelijk gevaar maar ik vind het onnodig en vals om een kind expres bang te maken zodat zij zich onveilig voelen, hetzelfde met grenzen stellen. Een kind wat al op de grond in slaap valt is gewoon doodmoe, die dwing ik dan niet om hem wakker te houden zodat ze langs een vriendin kan om te laten zien hoe goed ze kan oppassen. Dat is ook niet echt gevaarlijk voor een keertje maar ik wil dat gewoon echt niet en dat is mijn goed recht. Net zoals dat mijn vriend echt niet wilt dat ik de kinderen bij mijn oma achterlaat. Dat gebeurd dus ook echt niet en van hem is dat ook gewoon een gevoel waar ik begrip voor heb.welnee joh, gevoel is maar gevoel je moet altijd je verstand blijven gebruiken. wat jij vertelt over je schoonmoeder vind ik ook nog niet zo schrikbarend, jij bent blijkbaar heel erg voorzichtig misschien wel te voorzichtig je kan je afvragen of dat goed is
quote:S-Meds schreef op 20 januari 2017 @ 15:22:

[...]



niemand is heilig, dus jouw gevoel ook niet. als je zoiets radicaals beslist als opa en oma die niet mogen oppassen moet je daar (in het belang van het kind) verdomd goede redenen voor hebben. "Gevoel" is geen reden. Feiten moet je hebben, feiten waaruit blijkt dat je kind gevaar loopt bij deze mensen. Zijn die feiten er niet dan is er geen reden om ze weg te houden. Gevoel, en zeker angst, is bijzonder verraderlijk.Dit. Wat hebben sommige mensen het ontzettend getroffen en wat gaan zij daar zo minderwaardig mee om. Bizar.
Alle reacties Link kopieren
Mocht ik ooit schoonmoeder en oma worden, en (schoon)dochter zou terug komen op gemaakte oppas afspraken vanwege een 'gevoel', mwah dan denk ik dat het meer zegt over (schoon)dochter dan over mij (en mijn partner). Ik zou mij geschoffeerd voelen en hoeven ze ook niet meer te komen voor oppas in noodgevallen. Heeft te maken met vertrouwen.

Als je grootouders op wilt laten passen, en zij willen dat doen, dan van beide zijden of anders niemand.



Moet opmerken, elke ouder heeft 'zijn dingentjes' zo niet z'n eigenaardigheden. TO en haar partner zijn ook niet verre perfect, alleen zien zij dat zelf niet. Om jezelf te verschuilen achter (ont)zwangerschapshormonen......sorry maar als je een hond wilt slaan is een stok snel gevonden.......... Je partner is het product van de opvoeding van je schoonouders. Ze hebben fouten gemaakt maar ook het nodige goed gedaan.



Het is wel een feit dat in normale omstandigheden een dochter veel gemakkelijker naar 'eigen ouders' trekt. Bekend, vertrouwd, eigen....... maakt niet uit wat voor etiketje er op plakt. Schoonouders bungelen er dikwijls er maar bij en (moeten) nemen genoegen met 2e / 3e plaats in het leven van schoondochter. Er wordt niet voor niets gezegd dat zonen gaan en dochters blijven...........



Dat TO zonder verder rekening te houden met partner, haar eigen ouders dagelijks over de vloer heeft, staat TO er bij stil hoe dit bij haar partner overkomt? Zou het voor haar partner ook niet ontzettend belangrijk zijn als ZIJN ouders ook de nodige tijd / gelegenheid te geven die zijn schoonouders krijgen (of botweg opeisen)?

Ken de situatie niet maar is TO dan niet erg toegeeflijk naar haar eigen ouders en is haar partner dan niet te soft?



Ik zou zo-wie-zo nooit kiezen voor ouders die willen oppassen. Zij hebben hun opvoedtaak volbracht. Als de kinderen 'uitvliegen' is hun tijd en moeten kinderen zelf zorgen voor hun eigen kroost. Doordat opa's / oma's die (moeten / willen / kunnen) oppassen plaats je hen weer in een rol van opvoeder onder jouw regie en moeten zij zich wederom aan jou aanpassen. Eerlijkheidshalve moet gezegd worden dat het dikwijls tot de nodige frictie leidt, ruzie(s) waarvan de kinderen uiteindelijk de dupe worden, scheve verhoudingen et cetera.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven