Help ik wil niet dat mijn schoonouders oppassen

19-01-2017 16:03 293 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal!



Eind november mama geworden van ons eerste kindje, een meisje.



Mijn ouders en mijn schoonouders gaan beide 1 dag oppassen.

Mijn ouders zien ons meisje dagelijks. Mijn schoonouders hooguit 1x per week.



De band met mijn schoonouders is prima, hij kan beter, maar slecht is het absoluut niet.

Het leek ten tijde van de zwangerschap een mooie optie dat beide ouders 1 dag gaan oppassen.

Nu na de geboorte geeft alles wat mijn schoonouders doen mij de kriebels, wat ze zeggen wat ze doen. Ik wil niet dat hun gaan oppassen, er is niks voorgevallen, mijn gevoel is alleen zo sterk. Nu kan ik mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik die afspraak voor het oppassen met hun heb gemaakt.



M'n vriend vind het een lastige situatie, hij kan mij moeilijk begrijpen omdat het een gevoel van mij is en hij z'n ouders ook niet wil kwetsen. Mijn ouders gaan sowieso oppassen.



Kennen jullie dit gevoel? Hoe zou ik op een zo nette mogelijke manier van m'n schoonouders als oppas af kunnen komen?



Hoor graag jullie mening
Alle reacties Link kopieren
quote:hannaeva schreef op 20 januari 2017 @ 09:04:

Dan zit je maar met buikpijn op je werk hoor TO. Het hele punt is: het draait niet meer om jou. Het draait om je kind!



En je kind heeft ook een vader en een opa en oma van vaders kant. Die zijn niet jouw bloedverwant maar WEL van je kind.



Buikpijn op je werk, prima. Jij bent niet de enige familie van je kind. En de rest van je kindjes familie is dan tenminste wel blij, inclusief kind. Prima score: 1 iemand buikpijn. Dat wordt zó vaak vergeten. Alles onder het mom van, niet goed voor kind maar ondertussen bedoelt men, niet goed voor mij.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:vivamien schreef op 20 januari 2017 @ 08:41:

[...]



Ik denk dat als ik zo idioot had gedaan tijdens mijn zwangerschappen, mijn man me wel even mee beide benen op de grond had getrokken. Ik mag het hopen in ieder geval.Dat deed mijn man ook. Gelukkig. En ik wist van mezelf ook dat het idioot was hoor.
quote:Nouschi schreef op 20 januari 2017 @ 09:08:

[...]





Dat wordt zó vaak vergeten. Alles onder het mom van, niet goed voor kind maar ondertussen bedoelt men, niet goed voor mij.



+100



Moeders die zich het kind helemaal toe eigenen. Zo irritant.
+101. Helemaal eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 19 januari 2017 @ 16:34:

[...]





De ouders van vriend zijn eigen voor vriend en de ouders van TO zijn voor hem vreemd. TO heeft niet het alleenrecht op hun kind.Eh ja. Die wijsheid hebben wij ook wel in pacht. Maar toen...toen......toen voelde dat even niet zo, anders zeg maar. Komt vaker voor hoor, gaat ook wel weer over. Vandaar mijn advies; gewoon op laten passen
Ik heb nooit de illusie gehad dat de leidsters van het kdv in snikken zouden uitbarsten als mijn kind weer naar huis ging, het is gewoon hun werk, ze zijn ongetwijfeld blij als hun dienst er weer op zit. Ze werken hopelijk graag met kinderen en zijn er speciaal voor opgeleid.

Er worden dagelijks kinderen geboren en voor een kersverse ouder is het kind heel speciaal, maar voor een cb, kdv, school èèn van de velen en dat kun je je als hormonenbom eigenlijk nauwelijks voorstellen. Maar dat besef relativeert hopelijk een beetje, to.



En niet zeuren over gratis beschikbare oppas in de vorm van grootouders slechts gebaseerd op een onderbuikgevoel.
quote:newmommie schreef op 19 januari 2017 @ 21:22:



Ik heb m'n gevoel wel besproken met m'n vader en hem gevraagd wat hun van de situatie zouden vinden als het andersom zou zijn. M'n vader gaf aan, het is jullie kindje hun zouden zich niet gepasseerd voelen als ik hun niet zou laten oppassen maar wel m'n schoonouders.

Ik als schoonmoeder zou zeggen,prima maar dan hoef je me ook nooit meer als oppas te vragen. (Ook niet in noodgevallen als we dan opeens wel goed zijn als oppas vind ik dat schijnheilig).



Je laat je kind dus ook nooit bij je schoonouders logeren,ik neem aan dat dat dan ook niet goed voelt?
quote:calvijn1 schreef op 19 januari 2017 @ 21:24:

Jouw vader kan makkelijk praten, want zij zijn niet degene die afgewezen worden

En het zijn haar ouders die begrijpen natuurlijk allesssss



Het zijn ook altijd de schoonouders van de vrouw/moeder,ik heb nog geen man/vader gehoord die zijn schoonouders niet wilde laten oppassen ed.
quote:vivamien schreef op 19 januari 2017 @ 23:11:

[...]



Dat kan je vader nou wel zeggen, ik geloof er he-le-maal niks van! Natuurlijk voel je je gekwetst als je zoon en schoondochter terugkomen op hun afspraak en je ineens niet meer mag oppassen en de ouders van schoondochter wel.

Echt, geef ze een kans...Ik heb het gevoel dat ze niet de makkelijkste is en daarom zal paps wel niet tegen zijn dochter ingaan anders mogen ze straks ook niet meer oppassen....
quote:vivamien schreef op 20 januari 2017 @ 07:32:

[...]



Ik snap best dat de band met je ouders anders is als die met je schoonouders. Maar hé, je kunt dit gewoon ook even rationeel bekijken. En eerst "beloven" dat ze mogen oppassen en later de keutel weer intrekken, ik vind het niet kunnen. Zeker niet als alleen "haar gevoel" de enigste reden is. Lullig ook voor haar man. Het zijn wel zijn ouders. Hij moet ook maar gewoon zijn schoonouders laten oppassen.Of zeggen dat 'zijn gevoel' niet goed is bij het oppassen van zijn schoonouders en die dus ook maar niet laten oppassen.Benieuwd wat ze dan zegt...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou vooral dankbaar zijn dat schoonouders willen oppassen!
quote:ardni schreef op 20 januari 2017 @ 10:48:

Ik zou vooral dankbaar zijn dat schoonouders willen oppassen!Heel waar!
Alle reacties Link kopieren
quote:[message=25762085,noline]newmommie schreef op 19 januari 2017 @



Ik heb m'n gevoel wel besproken met m'n vader en hem gevraagd wat hun van de situatie zouden vinden als het andersom zou zijn. M'n vader gaf aan, het is jullie kindje hun zouden zich niet gepasseerd voelen als ik hun niet zou laten oppassen maar wel m'n schoonouders.







Lekker om dit met je vader te bespreken . Je schoonouders komen op steeds meer punten achterstand te staan. En je vader heeft makkelijk praten. Het is immers een 'wat als' vraag. Hij weet dat je hen toch wel vraagt om op te passen.

Ik zou als ik jouw vriend was ook niet blij zijn.



En fijn dat je even komt reageren, hoor.

Maar waarom geef je geen enkel antwoord op vragen die hier worden gesteld?

Bijv. over wat jouw schoonouders nog precies zeggen of doen waardoor je twijfelt?
Begrijp je de kritiek TO?
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 19 januari 2017 @ 16:34:

[...]





De ouders van vriend zijn eigen voor vriend en de ouders van TO zijn voor hem vreemd. TO heeft niet het alleenrecht op hun kind.Ook dit! We willen toch allemaal dat vader net zo'n grote en duidelijke rol heeft in de opvoeding als de moeder (dus eventueel ook minder werken, het niet "oppassen" noemen als vader thuisblijft etc.), maar op dit punt zou moeders het alleen voor het zeggen hebben?
Alle reacties Link kopieren
quote:newmommie schreef op 19 januari 2017 @ 21:22:



Bedankt voor jullie eerlijke reacties, meningen en adviezen!

Keep them coming!



Die laatste zin...

Wij werken hier niet in opdracht van jou hè?

Het is tweerichtingsverkeer hier op het forum.
Alle reacties Link kopieren
quote:newmommie schreef op 19 januari 2017 @ 21:22:





En dit met hun bespreken, dat kan natuurlijk niet. Ik weet dat het hun enorm zou kwetsen.



Ik heb m'n gevoel wel besproken met m'n vader en hem gevraagd wat hun van de situatie zouden vinden als het andersom zou zijn. M'n vader gaf aan, het is jullie kindje hun zouden zich niet gepasseerd voelen als ik hun niet zou laten oppassen maar wel m'n schoonouders.



!Oooh, ik daag je uit. Neem je moeder apart en zeg heel serieus tegen haar, dat je niet voldoende vertrouwen in haar hebt als oppas. Maar dat je wel met schoonmama in zee gaat.
quote:lilalinda schreef op 20 januari 2017 @ 12:25:

[...]

Oooh, ik daag je uit. Neem je moeder apart en zeg heel serieus tegen haar, dat je niet voldoende vertrouwen in haar hebt als oppas. Maar dat je wel met schoonmama in zee gaat.

Het lijkt me ook een vreselijk gesprek. Maar stel dat je (schoon)moeder echt niet geschikt vindt om op te passen en je partner is het daar geheel mee eens dan zul je dat gesprek toch moeten voeren als oma het wel aanbiedt. En als de andere oma dan wel gaat oppassen wordt dat gesprek nog moeilijker.



Gelukkig hoefde ik dat gesprek niet te voeren want oma had direct aan niet structureel te willen oppassen. Maar daar had ik me van te voren wel zorgen over gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 20 januari 2017 @ 12:37:

[...]



Het lijkt me ook een vreselijk gesprek. Maar stel dat je (schoon)moeder echt niet geschikt vindt om op te passen en je partner is het daar geheel mee eens dan zul je dat gesprek toch moeten voeren als oma het wel aanbiedt. En als de andere oma dan wel gaat oppassen wordt dat gesprek nog moeilijker.



.Zeker, gelukkig voor TO is dat niet het geval
Alle reacties Link kopieren
Sjezus doe even normaal TO......je hebt ouders èn schoonouders die graag tijd met je dochter willen doorbrengen. Voel je gezegend in plaats van zo te zeuren....
Ach misschien zijn de schoonouders wel blij dat ze niet hoeven op te passen.Hebben ze gelijk een excuus om nooit naar de verjaardag van schoondochter te hoeven gaan. Sorry,we hebben daar geen goed gevoel bij
Alle reacties Link kopieren
En dit is nou de reden dat mijn kinderen naar de opvang gaan zodat er geen onderscheid is. Het oppassen van opa's en oma's is bij ons voor noodgevallen en het moet leuk blijven.
Alle reacties Link kopieren
Waarom staan die hormonen toch op de eerste plaats? Je hebt toch verdorie ook nog gewoon een stel hersenen TO? Is JOUW gevoel leidend? Zie je zelf niet hoe ontzettend egocentrisch dat is? Schijt aan je schoonouders, aan je man, aan je kind, nee jouw gevoel zegt iets en dat moet iedereen accepteren?
Alle reacties Link kopieren
Laat me raden, je ouders willen hun dagje er ook wel bijpakken. Lekker handig.



Maar goed, je reageert toch niet op de reacties.
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 20 januari 2017 @ 12:48:

Waarom staan die hormonen toch op de eerste plaats? Je hebt toch verdorie ook nog gewoon een stel hersenen TO? Is JOUW gevoel leidend? Zie je zelf niet hoe ontzettend egocentrisch dat is? Schijt aan je schoonouders, aan je man, aan je kind, nee jouw gevoel zegt iets en dat moet iedereen accepteren?Goede vragen. TO zal wel zeggen 'keep Them coming'. Ze geeft echter geen antwoorden. Misschien "voelt dat gewoon niet goed"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven