Herinneringen bewaren - hoe doen jullie dat??

11-01-2014 22:11 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik ben op zoek naar ideeën hoe ik de herinneringen, mijlpalen en mooie momenten van mijn kids kan bewaren. Er zijn veel boeken voor de zwangerschap- en babytijd maar meestal kan ik mijn eigen ideeën er niet in kwijt en/ of staan er vragen in die ik nou juist net niet meer weet ?? Heb ook een dochter van 7 ( en 1 van 2) en vind het ook leuk om van deze tijd en de komende jaren bij te houden hoe de ontwikkeling verloopt! Heb altijd veel plannen maar daardoor kom ik niet altijd tot uitvoering ervan... Ben heel benieuwd of er meer zijn die hier mee bezig zijn en hoe jullie dit doen!!
Alle reacties Link kopieren
In een doos?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
In je hoofd.
Ik heb een koffertje, voor elk kind één. Hier stop ik ieder jaar één ding in (is de bedoeling) wat dat jaar een grote rol heeft gespeeld. De eerste tekening, de speen, het eerste schoentje, het eerste rompertje. Soms dus iets meer dan één ding.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn wel degelijk dat soort boeken zoals de boeken die je noemt. Zo bestaat er een boek genaamd "pap/mam vertel eens" Voor elk levensjaar ruimte om foto's en herinneringen te schrijven. Al dan niet met concrete vragen erbij ter inspiratie
Ik heb zelf (nog) geen kinderen, maar als ik ze zou krijgen, zou ik ook zoiets willen doen. Ik denk dat ik per kind een soort plak-/dag-/ fotoboek zou bijhouden. Dan kan ik daar knipsels in doen van dingen die ze meemaken, of die in het nieuws zijn geweest, foto's waar ik verhaaltjes bij kan schrijven (of alleen verhaaltjes), tekeningen, noem maar op. Misschien is dat wel iets uitgebreider dan dat jij zou willen doen, bedenk ik me nu. En misschien zijn het ook wel veel plannen die ik dan uiteindelijk niet (kan) uitvoer(en).



Ik heb van mijzelf alleen het geboorteboekje van het consultatieburo en ik weet dat er een heleboel foto's zijn van tot ik een jaar of 4 was. En daar staat nog net in hoe het ging, toen mijn oudste broertje geboren werd (toen was ik 16 maanden oud), maar van mijn jongste broertje weet ik niet meer zoveel, terwijl ik 5 jaar was toen hij geboren werd, dus dat heb ik wel bewust meegemaakt zeg maar. Ik kan me daar alleen heel weinig van herinneren. Het zijn flarden, en vanaf bovenbouw basisschool kan ik me meer herinneren. Ik had het heel leuk gevonden als ik zo'n boekwerk van mezelf zou hebben!
Alle reacties Link kopieren
quote:LettieC schreef op 11 januari 2014 @ 22:40:

Er zijn wel degelijk dat soort boeken zoals de boeken die je noemt. Zo bestaat er een boek genaamd "pap/mam vertel eens" Voor elk levensjaar ruimte om foto's en herinneringen te schrijven. Al dan niet met concrete vragen erbij ter inspiratie



Ze zegt toch juist dat die stramienen te vast zijn, waardoor ze haar eigen idee niet kwijt kan?



Hier zitten alle herinneringen in een mooie doos. Eerste haarlok, eerste spaarpot, kaartjes van bij de geboorte, zwemdiploma, eindejaarsboek basisschool, melktanden.
Ik vind dat altijd zo leuk bij anderen, maar ben er helaas heel slecht in! Zelfs het babyboek wat ik als kraamkado kreeg, is nauwelijks ingevuld. Heb de belangrijkste ontwikkelingen in het cb boekje geschreven en ben dat zelfs kwijtgeraakt. Toen nieuw boekje besteld en alles bij benadering (foto's met data bij langs) weer opgeschreven. Met fotoboeken ben ik al net zo erg, heb alleen van de oudste (nu 7) het eerste jaar af! Maar OT; dat idee van zo'n doos of koffertje vind ik wel erg leuk. En tegenwoordig kun je natuurlijk ook prachtige fotoboeken (laten) maken. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Zelf ordinaire plakboeken gekocht. Om de zoveel tijd plak ik daar een tekening in en schrijf dan letterlijk op wat het moet voorstellen volgens zoon. En kort welke dag, type weer, dat soort ongein. Per maand schrijf ik in datzelfde boekje de meest leuke uitspraken, nieuwe dingen, maar ook zorgen of ziekte. Nieuwsbrieven van KDV of PSZ, entreekaartje eerste bioscoopfilm, enz.



Kleding van de eerste twee jaar die ik niet kon wegdoen of heb doorgegeven: een quilt van gemaakt.

Spulletjes gaan in een mooie doos.



Digitaal: heb wel alles op memorysticks overgezet om in de kluis te bewaren, maar nog geen begin aan gemaakt. Dat is echt zoveel...
Nee heb je, ja kun je krijgen
Waar ik mee begonnen ben is het fotograferen van van alles en nog wat wat ik niet wil vergeten en hiervan fotoboeken maken: schoolwerkjes van de kinderen, entreekaartjes, krantenknipsels, melktanden, diploma's, verjaardagstaarten etc. Eens in de zoveel tijd, bijvoorbeeld elk jaar, samenvoegen tot één mooi fotoboek.



Zelf gebruik in Blurb.com in combinatie met Adobe InDesign zodat ik de volledige vrijheid heb om elke pagina precies zo in te delen als ik wil.
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
en op google zag ik dit:

Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor mijn stiefdochter een verhuisdoos met roze papier beplakt, en vervolgens met haar versierd. Daar gooi ik van alles in, tekeningen, schoenen, 'lievelings' kleren die niet meer passen, een speen enz. enz. Die doos staat op zolder en als ik wat leuks heb gooi ik het erbij en 1x in de zoveel tijd (1x per jaar ofzo) orden ik het.

Daarnaast heb ik een fotoboek gemaakt, met teksten bij de foto's (niet met de computer maar echt plakken enzo)
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk al die reacties! Is inderdaad wel een erg leuk idee om alles te fotograferen om alles digitaal te bewaren. En die dozen vind ik ook een superidee! Heb wel van alles bewaard maar nu nog structuur erin! En ook vind ik het erg leuk om mijn eigen gedachten erin te verwerken, maar hoe?
Alle reacties Link kopieren
quote:alinda schreef op 11 januari 2014 @ 23:40:

Wat leuk al die reacties! Is inderdaad wel een erg leuk idee om alles te fotograferen om alles digitaal te bewaren. En die dozen vind ik ook een superidee! Heb wel van alles bewaard maar nu nog structuur erin! En ook vind ik het erg leuk om mijn eigen gedachten erin te verwerken, maar hoe?



Hang labels met jouw idee/herinnering/datum aan het kledingstuk of wat dan ook.

Zoiets?

Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
@ Emagix , wat een leuke site blurb.com. Ga ik zeker iets mee doen! Mijn dochtertje wil ook heel graag een boek schrijven dus dubbel een succes! Bedankt voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hebben het voor mij nooit gedaan.Ik heb een baby album een baby pyama en een tanden doosje. Verder heb ik niks meer van vroeger . ( Ja wat speelgoed en mijn baby knuffel). En ik mis het ook niet echt. Het plukje haar zit in mijn album net als de eerste baby sokjes. Maar waar ik mijn album heb?......

De ouders van mijn vriend daarentegen hebben zijn hele jeugd door totdat ie uit huis ging echt van alles bewaard. Dozen vol met volgens hun allemaal dierbare herinneringen. ( tekeningen schoolwerk, rapporten, speelgoed,schoentjes, tandjes, heel veel kleertjes, schriften, stickers souverniertjes uit bv de apenheul en hellendoorn. En toen mijn vriend het huis uit ging en al die dozen vol herinneringen aan zijn jeugd mee kreeg heeft hij alleen zijn foto albums bewaard en de rest heeft ie zo in de container gemieterd.
quote:demagnumvanellen schreef op 12 januari 2014 @ 01:17:

Mijn ouders hebben het voor mij nooit gedaan.Ik heb een baby album een baby pyama en een tanden doosje. Verder heb ik niks meer van vroeger . ( Ja wat speelgoed en mijn baby knuffel). En ik mis het ook niet echt. Het plukje haar zit in mijn album net als de eerste baby sokjes. Maar waar ik mijn album heb?......

De ouders van mijn vriend daarentegen hebben zijn hele jeugd door totdat ie uit huis ging echt van alles bewaard. Dozen vol met volgens hun allemaal dierbare herinneringen. ( tekeningen schoolwerk, rapporten, speelgoed,schoentjes, tandjes, heel veel kleertjes, schriften, stickers souverniertjes uit bv de apenheul en hellendoorn. En toen mijn vriend het huis uit ging en al die dozen vol herinneringen aan zijn jeugd mee kreeg heeft hij alleen zijn foto albums bewaard en de rest heeft ie zo in de container gemieterd.



Ik vraag me bij het lezen van dit topic ook een beetje af: waarom zoveel bewaren, en zo uitgebreid? Het enige wat ik heb is een foto-album van mijn baby/peuter/kleutertijd (door mijzelf gemaakt toen ik een jaar of 12 was, haha, heb geprobeerd er echt iets moois van te maken, dubbel jeugdsentiment dus dat album) en een boekje waarin mijn vader leuke uitspraken en gebeurtenissen opschreef. Erg lollig om te lezen, zoiets zou ik dus nog wel een aanrader vinden. Verder niks, maar daar hecht ik ook eigenlijk geen waarde aan. Oh ja, volgens mij is er ergens 1 map tekeningen, maar dat is echt van 0 tot 16 ofzo, dus niet heel intensief bijgehouden. Meer omdat dat van die dingen zijn waarvan je anders ook niet weet wat je er mee moet, meteen de prullenbak in is ook weer zo lullig.

Maar misschien zou ik er heel anders over denken als het om mijn eigen kind ging (die ik niet heb). Laatst kreeg een vriend van me op zijn huwelijk ook drie verhuisdozen vol (!) met jeugdspullen. Echt blij werd hij er niet van. Zijn moeder was daarentegen superemotioneel bij het overhandigen, had bij bijna elk ding wel een verhaal etc. Misschien is het ook wel meer een ouder-ding dan echt voor het kind.
Alle reacties Link kopieren
@ demagnumvanellen en @ buaya , das ook wel een beetje mijn twijfel hoor. Denk ook dat het meer een mama ding is, vind het vooral ook erg leuk voor mezelf. Zou er denk ik ook wel moeite mee hebben om het later uit handen te geven

Daarom zit ik te puzzelen hoe ik er iets leuks van kan maken van al die verzamelde spullen want het zijn er inmiddels al heeeel veel!!

Wel leuk om te lezen dat je het wel leuk vind om je eigen herinneringen terug te lezen. Brengt me op een idee om mijn dochtertje er wat meer zelf bij te betrekken

Ik heb zelf niet veel babyspullen meer, vind ik wel erg jammer zelf, ik was de derde in de rij dus mijn moeder weet niet zoveel meer
Alle reacties Link kopieren
Ik bewaar van mijn kinderen maar een paar dingen, maar wel veel herinneringen in de vorm van tekst. Ik ben nooit zo van een dagboek schrijven geweest, tot mijn eerste zwangerschap. Toen ben ik begonnen iedere avond in bed even een paar regels op te schrijven van hoe of wat die dag gebeurd is of speciaal was.

Na de geboorte van mijn kinderen ben ik ook dingen gaan schrijven als gewicht/lengte/nieuwe schoenmaat/over naar nieuwe kledingmaat, nieuwe dingen die ze aten (toen ze begonnen te eten), eerste keer gelopen, nieuwe woorden (in de beginfase van het leren spreken), doorbreken van de tanden. Wanneer ze uit de luiers waren. Wie wanneer ziek was. En later dingen als zelf kunnen schommelen, eerste keer fietsen. Wat ze als verjaardags/sinterklaas/kerstcadeau hebben gekregen etc.



Per dag zijn het misschien 7 regels, maar voor mij erg dierbaar. Ik heb niet de illlusie dat ze dit ooit zullen lezen, zelf kan ik er echter nog eens dingen in terugzoeken. Voor elk kind heb ik 1 doosje met dingen die ik bewaar (eerste kleertjes, speentje, 1e haarlok). En elk kind heeft zelf een doos met daarin kaartjes van oma, uitnodigingen voor verjaardagen, leuke foto's, toegangskaartjes.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft met zijn geboorte een doos gekregen met de vormgeving van zijn geboortekaartje, dus naam, gewicht etc erop.

Hierin stop ik vanalles.



Van ieder jaar maak ik een foto album met Mijlpalen erbij genoteerd.



Dan natuurlijk zijn cb boekje, dat ook in de doos zal verdwijnen.





Dagelijks schrijf ik in een dagboek een paar regels over die dag.

Woordjes, schoenmaat wisseling, zijn gedragingen, etc.



Zelf vind ik prettig , want ik vergeet snel merk ik.



Oja en heb ook nog het boek pap en mam vertellen over jou, dat hou ik netjes bij.



Als hij het later niet wil, hou ik het zelf :-)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal, ik heb weer nieuwe inspiratie! Inmiddels is mijn zolder hierdoor weer een enorme chaos en wil ik weer veel te veel tegelijk

Ik ga het boek pap en mam vertellen over jou zeker kopen want vind die opzet wel erg leuk! En ga veel digitaliseren want het is wel heeeeel veel al die tekeningen en werkjes! Hoop dat anderen ook geïnspireerd zijn geraakt, veel succes allemaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven