Het goede moeder gedoe

20-10-2014 12:10 200 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat maakt van iemand een goede of slechte moeder (of vader)? Kan me voorstellen dat sommige ouders het niet doorhebben als ze slecht bezig zijn, dus ik vroeg me af: waar ligt die lijn en wanneer kun je van jezelf zeggen dat je het goed doet?
Op het moment dat je schuldig voelt over hetgeen wat je gedaan hebt. Denk aan verwaarlozing in eerste levensbehoefte. Mishandeling lichamelijk en geestelijk. Voor de rest doet iedereen het op haar of zijn manier met eigen regeltjes die Mss de mijne niet zouden zijn, maar dat betekent in mijn ogen niet dat je dan geen goede ouder bent.
Fouten maakt iedereen, maar als je het welzijn van je kind in het oog houdt en kijkt naar wat je kind nodig heeft kom je een heel eind.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat mensen heel erg verschillend denken over zulke dingen.



Zo denkt onze buurman dat hij een goede ouder is als hij in bed ligt te krijsen als zijn vriendin hem pijpt terwijl de kinderen in de woonkamer spelen.

Ik vind dat dan weer kindermishandeling eigenlijk.
Ik weet pas dat ik het goed heb gedaan als mijn kinderen happy zijn met wie ze ook zijn geworden en hun eigen boontjes kunnen doppen dus voor nu liefhebben, opvoeden en hopen dat het ergens z'n vruchten gaat afwerpen
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmoeder vindt zichzelf een goede moeder. Want ze deed alles in het belang van de kinderen. Dat ze chronisch de verkeerde beslissingen nam waardoor de kinderen 'beschadigd' zijn geraakt voor het leven, dat is dan maar jammer want; 'ze bedoelde het allemaal zo goed'



Vriend vind zijn moeder een zuigend manipulerend veenlijk. Zij blijft erbij dat ze een geweldige moeder is. Kortom, perceptie verschilletje.



Ik denk dat alleen je kinderen kunnen zeggen of je het goed of slecht hebt gedaan als ze eenmaal volwassen zijn.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
quote:adorabull schreef op 20 oktober 2014 @ 12:20:



Vriend vind zijn moeder een zuigend manipulerend veenlijk. Zij blijft erbij dat ze een geweldige moeder is. Kortom, perceptie verschilletje.

Daar zal ze het dan wel naar gemaakt hebben denk ik zo.
Mijn mening:



Goede ouders doen hun uiterste best om te zorgen voor de basis die een kind nodig heeft: dak boven het hoofd, kleding aan het lijf, een volle maag, educatie en een opvoeding met liefde, en begeleiding tot een stabiele en gelukkige volwassene.



Ouders die dat niet doen omdat ze andere dingen belangrijker vinden zijn slechte ouders.
En ja soms slaan ouders de plank daar in mis. En dat is zwaar kut voor de kinderen. Maar dat maakt de ouders niet per se slechte ouders, eerder ouders die fouten hebben gemaakt (je krijgt er geen handleiding bij) met de beste bedoelingen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat je het goed hebt gedaan als ze, wanneer ze eenmaal lang en breed volwassen zijn, nog steeds graag bij je over de vloer komen zonder het als een verplichting te zien.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Ouders die het belang van hun kinderen altijd in het oog houden, die het kind een waardevol gevoel geven, dat ze goed zijn wie ze zijn.
Alle reacties Link kopieren
Eens Adorabull, lijkt me verschrikkelijk om het als een moetje te zien
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 20 oktober 2014 @ 12:23:

Mijn mening:



Goede ouders doen hun uiterste best om te zorgen voor de basis die een kind nodig heeft: dak boven het hoofd, kleding aan het lijf, een volle maag, educatie en een opvoeding met liefde, en begeleiding tot een stabiele en gelukkige volwassene.



Ouders die dat niet doen omdat ze andere dingen belangrijker vinden zijn slechte ouders.

En het verschilt per ouder (en per kind) wat er bijvoorbeeld nodig is aan begeleiding om tot een stabiele en gelukkige volwassene te worden.

Ik denk eerlijk gezegd dat je wel heel erg veel fouten moet maken voordat je echt een slechte ouder bent en dat het verder enorm afhangt van je eigen standaard.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Haha een zuigend manipulerend veenlijk
@adorabull, ja en nee. Ik kom graag bij mijn moeder, zonder plichtsgevoel. Maar ze had sommige dingen echt anders moeten doen. Ik zie alleen wel in dat ze oprecht haar best heeft gedaan. Zij kon van tevoren ook niet weten dat haar aanpak bij mij beter op een andere manier had gewerkt. Ik neem het haar dus ook niet kwalijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:lesbianwoman schreef op 20 oktober 2014 @ 12:27:

Eens Adorabull, lijkt me verschrikkelijk om het als een moetje te zienTja, en dat is toch echt wat mijn schoonmoeder heeft gekregen. De 'Oh shit, het is al weer dik anderhalve maand geleden, laten we maar even langs gaan voor een kop koffie en een uurtje haar gejammer aanhoren, dan hebben we dat ook weer gehad' bezoekjes
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Matroesjka, is dat niet een belangrijk verschil,dat zij oprech heeft gedaan wat haar het beste leek?
Daar moet ik wel bij zeggen dat dat komt omdat mijn moeder pas vlak voordat ik geboren werd in NL kwam wonen en er dus een "gap" was tussen haar denkwereld en de wereld waarin ik moest opgroeien.
Alle reacties Link kopieren
Tja wat is goed en wat is slecht...

Daarover lopen de meningen natuurlijk behoorlijk uiteen.



Mijn man en ik hebben voor ogen dat we onze kinderen willen bieden wat ze nodig hebben, op alle vlakken.

We willen dat ze opgroeien tot fatsoenlijke en gelukkige kindjes, met normen en waarden en dat het kindjes zijn waarmee je je kunt vertonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:adorabull schreef op 20 oktober 2014 @ 12:31:

[...]





Tja, en dat is toch echt wat mijn schoonmoeder heeft gekregen. De 'Oh shit, het is al weer dik anderhalve maand geleden, laten we maar even langs gaan voor een kop koffie en een uurtje haar gejammer aanhoren, dan hebben we dat ook weer gehad' bezoekjesHerkenbaar, dat heb ik bij mijn grootouders, de horror en ze hebben het er echt zelf naar gemaakt
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat als je je kind niet geestelijk en lichamelijk mishandeld, consequent bent, af en toe ook toegeeft en je kind genoeg liefde en aandacht geeft je al aardig op weg bent naar een goede ouder zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:suzyq10 schreef op 20 oktober 2014 @ 12:32:



We willen dat ze opgroeien tot fatsoenlijke en gelukkige kindjes, Zo wil ik liever dat mijn kinderen opgroeien tot fatsoenlijke en gelukkige volwassenen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Als je kind 18 a 20 is en je het met een gerust hard het huis uit kan schoppen . Omdat je weet dat het kind genoeg handvatten heeft om op eigen benen te staan.

En als ze het ook nog leuk vinden om naar hun ouderlijk huis te komen, dan heb je het best oké gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn kindjes, waarmee je je kunt vertonen?
@lesbianwoman, ja. Dat is een groot verschil. Duurde alleen wel even voordat ik dat zo kon zien. Daarom gaf ik in mijne erste post ook aan dat een goede ouder een ouder is die zijn best doet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven