Het goede moeder gedoe

20-10-2014 12:10 200 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat maakt van iemand een goede of slechte moeder (of vader)? Kan me voorstellen dat sommige ouders het niet doorhebben als ze slecht bezig zijn, dus ik vroeg me af: waar ligt die lijn en wanneer kun je van jezelf zeggen dat je het goed doet?
Alle reacties Link kopieren
ken je dat nummer van Brigitte Kaandorp? Zwaar leven?



Nou, dat is dus mijn schoonmoeder....
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
quote:adorabull schreef op 20 oktober 2014 @ 12:39:

ken je dat nummer van Brigitte Kaandorp? Zwaar leven?



Nou, dat is dus mijn schoonmoeder....🎶🎶 Meteen opzetten als ze binnenkomt 🎶🎶
Ik vind mijn (recentelijk overleden) schoonmoeder dus een niet zo'n hele goede moeder. Maar ook zij heeft alles gedaan met het idee dat ze het beste deed voor haar kinderen voor zover ik weet. En haar kinderen hielden/houden van haar. Dus ja, moeilijk om te zeggen wat een goede of niet zo goede moeder is. Daarbij werd ze heel jong moeder, en dat zal ook meegespeeld hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Galadriel schreef op 20 oktober 2014 @ 12:44:

[...]





🎶🎶 Meteen opzetten als ze binnenkomt 🎶🎶



hehehehehe, ze zou het niet eens snappen. Het is altijd, pijntjes, steuntjes, moeilijk moeilijk, het 'hoeft' van haar allemaal niet meer. Interesse in vriend heeft ze echt niet. Hij mag komen opdraven als ze een klusje heeft in huis. Dat hij vertelde vorig jaar dat zijn baan op de tocht stond werd beantwoord met een 'oh, de buurman is ook al ontslagen' en verder tot de orde van de dag.



Zoooo zwaar, nee echt echt heel zwaar. Financieel sores (lees; het mens heeft 6000 euro per maand aan inkomen een kast van een huis wat vrij is en geen uitgaven... Kortom ze is nog wereldvreemd ook.



Ze mankeerde echt nooit wat, gezond als een vis. Helaas mankeert ze nu wel wat. Ze wordt door een aandoening heel heel slechtziend en wellicht blind. Maar daar had ze een oplossing voor. Dan gingen WIJ toch gewoon in haar huis wonen en dan zou zijn daar gewoon een kamer hebben.



Je had mij bijna kunnen afvoeren naar een gesloten inrichting op dat moment.

"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Ik vind het belangrijk af en toe stil te staan of wat ik doe me zo bevalt, of ik denk dat het werkt, of het is wat ik wil (voor mijn kind, laat dat duidelijk zijn). Sommige dingen werken gewoon heel anders dan ik van tevoren had gedacht, en moet ik mijn idee daarover aanpassen, in de hoop daardoor een fijnere moeder voor mijn kinderen te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je het dan goed doet Lebowski. Ik denk ook dat 'de juiste opvoeding' voor elk kind anders is. Zelfs binnen het zelfde gezin. We zijn geen kopieen van elkaar. Wat voor de een werkt, werkt voor de ander weer totaal niet.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
quote:pregg schreef op 20 oktober 2014 @ 12:10:

Wat maakt van iemand een goede of slechte moeder (of vader)? Kan me voorstellen dat sommige ouders het niet doorhebben als ze slecht bezig zijn, dus ik vroeg me af: waar ligt die lijn en wanneer kun je van jezelf zeggen dat je het goed doet?

Goede ouders houden van hun kinderen, streven naar het beste voor hun kinderen, en doen het vervolgens aan alle kanten helemaal fout.



Slechte ouders houden niet van hun kinderen, streven niet naar het beste voor hun kinderen. Wat ze doen, maakt niet uit.
quote:adorabull schreef op 20 oktober 2014 @ 12:26:

Misschien dat je het goed hebt gedaan als ze, wanneer ze eenmaal lang en breed volwassen zijn, nog steeds graag bij je over de vloer komen zonder het als een verplichting te zien.



Dat zou mijn maatstaf niet zijn. Mooi als ze contact willen houden, maar als ze gelukkig zijn, en geen contact willen houden, mag dat ook. Ik zou dat niet als falen zien.



Als mijn kinderen er over twijfelen of we van ze houden, dan hebben we gefaald, vind ik.
Hoe je volwassen kinderen naar je kijken is ook kindafhankelijk en wellicht ook niet altijd een graadmeter voor hoe je het als ouder gedaan hebt.

Mijn schoonouders hebben op zich weinig echt fout gedaan, ze hadden meer interesse in hun kinderen kunnen (en waarschijnlijk moeten) hebben, maar verder zijn hun kinderen in een stabiel gezin op gegroeid. Toch heeft mijn man met zijn moeder een bijzonder koele band, als ik hem niet af en toe een telefoon aanreik spreekt ie z'n moeder niet. De klik is er gewoon niet.

Mijn ouders kun je een boek over schrijven waar het gaat om fouten maken, toch hou ik wel van mijn moeder. Ze heeft alles wat ze gedaan heeft met liefde gedaan hoe fout ze er ook mee zat. Ons contact is wisselend, maar dat ligt vooral aan mijn leven. Als ik worstel met mijn verleden hou ik haar op afstand, als het goed met mij gaat hebben we meer contact, maar er is tussen ons wel sprake van warmte ondanks alles.

En ik kan toch echt met zekerheid zeggen dat ze het veel 'slechter' gedaan heeft dan mijn schoonmoeder.
Alle reacties Link kopieren
quote:eldorado schreef op 20 oktober 2014 @ 13:05:

[...]





Dat zou mijn maatstaf niet zijn. Mooi als ze contact willen houden, maar als ze gelukkig zijn, en geen contact willen houden, mag dat ook. Ik zou dat niet als falen zien.



Als mijn kinderen er over twijfelen of we van ze houden, dan hebben we gefaald, vind ik.



+1

Er zijn ook verschillen in capaciteiten bij ouders. Wat je zelf niet hebt kun je ook niet geven. Mijn ouders hebben de zaken volledig anders aangepakt dan mijn schoonouders, zowel man als ik hebben nooit getwijfeld of er wel van ons werd gehouden. Lijkt mij ook heel eng als iemand werkelijk geen enkel jeugdtraumaatje oploopt (en dan heb ik het dus niet over mishandeling of verwaarlozing, eerder de categorie "niemand begrijpt mij"/"Ik mag ook nooit wat")
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Het is interessante materie. stel nou dat je gruwelijk van je kind houdt, maar door een beetje gebrek aan normen en waarden groeit ie op tot een rovende crimineel. Of iemand die anderen pijn doet. Heb je dan gefaald als ouder?
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
quote:eldorado schreef op 20 oktober 2014 @ 13:03:

[...]



Goede ouders houden van hun kinderen, streven naar het beste voor hun kinderen, en doen het vervolgens aan alle kanten helemaal fout.



Slechte ouders houden niet van hun kinderen, streven niet naar het beste voor hun kinderen. Wat ze doen, maakt niet uit.Niet mee eens. Mijn ouders wilden het beste voor mij, ik stelde altijd teleur en moest vertrekken.
Claudia de Breij - Hand op het hout

" En dat wij genoeg goed doen dat je volwassen bent geraakt,

Groot genoeg om te leven met de fouten die we ook hebben gemaakt"



Dat vind ik persoonlijk wel treffend .
ik bedenk me bij mijn ouders altijd het volgende:

Ik ken iemand die naar India waren geweest. Was terechtgekomen bij een heel rijke familie, kon niet op. Daarna terechtgekomen bij heel arme familie. Hij zag hoeveel het deze arme mensen kostte om met hen hun eten en alles te delen. Het jongste kind had bij het weggaan een heel klein zelfgemaakt poppetje van touw in zijn tas gepropt, haar lievelingsspeelgoed.

Had hij geweten dat ze het weggaf had hij het nooit aangenomen, hij vond het pas later.

Dat poppetje was heel belangrijk voor hem.

Mijn ouders, je kunt er veel van vinden. Maar ze hebben me meer gegeven dan ze zelf konden missen.

Het is misschien objectief gezien te weinig geweest en anderen hebben meer gehad.

En gelukkig kan ik meer vanuit mijn kinderen denken en geven ipv te schipperen met wat er is.

(tenminste dat hoop ik, spreek mijn dochter maar over 15 jaar)
Alle reacties Link kopieren
Het belangrijkste dat mijn ouders mij hebben laten weten, is dat ze het fijn vinden dat ik er ben gekomen. Daarnaast hebben ze nog veel dingen goed, en veel dingen fout gedaan. Dat laatste kan ik ze zonder moeite vergeven omdat ze het eerste punt zo goed uitvoerden. Ze houden onvoorwaardelijk van mij. Dat is niet vanzelfsprekend, ik ken gezinnen dat minder vanzelfsprekend is en dat is erg rot voor een kind, dat hou je als volwassene veel last van.



Tot slot vind ik toestaan dat je kind van 11 achter elkaar 8 appelflappen eet, een vorm van lichamelijke mishandeling (moeder en kind zwaar overgewicht). Dat is wel van een andere orde dan bovenstaande.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben tot nu toe absoluut geen supermama. Ik zit niet de hele dag met duplo op de grond, bij mij mag niet alles en ik wil echt nog wel een vloeken (in een ander topic vielen velen er over). Ik ben namelijk niet alleen moeder maar ook mens. Ik zal er alles aan doen om mijn kind normen, waarden en liefde te geven, ook als ik er zelf doorheen zit. En als hij later beseft dat ik mijn best heb gedaan en van hem hou heb ik het denk ik prima gedaan. Als hij dan ook nog eens een sociaal, lief mens is geworden die zichzelf wel redt in het leven is mijn doel bereikt.
Goede ouders zijn naar mijn mening niet bang voor voortschrijdend inzicht en hebben het vermogen om andere meningen/visies te overwegen voor ze afgeschoten worden.



Maar dan nog blijft het afwachten. Zo vindt mijn vader dat hij ernstig tekort is geschoten in mijn "financiële opvoeding", het leren omgaan met geld. Ik heb een financieel zware tijd achter de rug en ja, dat was misschien anders gelopen als mijn ouders me wat meer financieel inzicht hadden meegegeven.

Wat ze me echter wèl hebben meegegeven is o.a. de kunst van de zon in het water kunnen zien schijnen, glazen halfvol, opmerken dat de vogeltjes fluiten èn het vertrouwen dat ik met ze over alles kan praten dus ook over mijn geldzorgen. Dàt zijn dan weer dingen die me in zware tijden overeind houden en daar kan geen financiële opvoeding tegenop.
Vloeken? Ben je dan een slechte moeder? Oh wauw. Ik hoor hier regelmatig 'mam, je mag geen fuck zeggen!'. Als dat het criterium is ben ik echt de slechtste ouder van de wereld,
En dat van die fluitende vogeltjes, halfvolle glazen, zon in het water, vertrouwen etc, dat probeer ik ook aan mijn zoon door te geven. Hij is nu 12 en het lijkt redelijk te lukken. Ik blijf duimen.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Goede moeder(m/v) voedt kinderen op tot leuke volwassenen. Is er op het juiste moment (dat hoeft dus niet fulltime te zijn).

Volgens mij was het Oprah die eens zei, dat als je als kind een kamer binnenkomt, moet zien dat de ogen van je moeder oplichten, dan weet je dat je geliefd bent.



(en een goede moeder beseft, dat ze het toch nooit 100% goed kan doen en heeft daar vrede mee)
Alle reacties Link kopieren
quote:lesbianwoman schreef op 20 oktober 2014 @ 12:27:

Ouders die het belang van hun kinderen altijd in het oog houden, die het kind een waardevol gevoel geven, dat ze goed zijn wie ze zijn.maar ook leren dat ze soms simpelweg ergens niet goed genoeg voor zijn of de beste zijn in wat dan ook. dat mis ik vaak.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Oeh lastig onderwerp....



Wanneer is iemand een goede ouder?

Mensen kijken mij soms aan of ik een zéér slechte moeder ben als ik in bijzijn van mijn 4 jarige zoon vloek, ja mensen jullie lezen het goed ik vloek soms in het bijzijn van mijn kind. Ben ik er trots op? Nee! Absoluut niet. Maar er zijn ergere dingen, ik scheld mijn zoon niet uit, ik schreeuw niet tegen hem. Maar ik zeg soms wel dat hij met zijn fikken/poten/klauwen van het aquarium moet afblijven.



Vriend heeft een 16 jarige dochter, wij heben net wen zoontje gekregen. Waren mensen die zich echt afvroegen wat ons bezielde om een 2de leg te beginnen. Want ja de eerste le word dan vaak vergeten he, ja want dat was ook zo bij de kinderen van de buurvrouw. Dus mensen hebben het mee gemaakt sus hadden ze rechte van spreken.

Nou ik kan je vertellen, ze was heeél blij met haar broertje, ze heeft ook ouderwets in de klas getrakteerd. En wij blijven gewoon de normale 1 op 1 tijd houden die we hadden.



Ze heeft mij gisteren nog verteld dat ik wel een chille moeder ben. Ik mag haar ophalen zonder dat ik de hoek hoef te wachten, denk dat het er ook mee te maken heeft dat wij een 'brute' auto hebben.

Het is maar even dat jullie het weten, ondanks dat ik soms nee lees regelmatig vloek ze vinden mij wel cool, chill, hip en lief.
Alle reacties Link kopieren
quote:darivva schreef op 20 oktober 2014 @ 14:12:



Ze heeft mij gisteren nog verteld dat ik wel een chille moeder ben. Ik mag haar ophalen zonder dat ik de hoek hoef te wachten, denk dat het er ook mee te maken heeft dat wij een 'brute' auto hebben.

Het is maar even dat jullie het weten, ondanks dat ik soms nee lees regelmatig vloek ze vinden mij wel cool, chill, hip en lief. Maar ben je dan een goede (stief)moeder, of meer een leuke oudere vriendin?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven