Hobby's van de kinderen - hoe doen jullie het toch?

08-07-2014 20:18 115 berichten
Ik heb drie kindjes (8, 4 en 1) en ik vind het allemaal niet zo vanzelfsprekend



Om te beginnen al: mijn oudste heeft geen doorzettingsvermogen. Wat inhoudt dat ze na de eerste paar maanden van enthousiasme wil stoppen en door naar het volgende (ballet te streng, schaatsen te koud, paardrijden te eng, tennis te saai, kunstklas te gereglementeerd, zwemmen te moeilijk, turnen te eng en met dansen voelde ze zich niet fijn tussen de andere kinderen...)

Ik vind dat ze haar jaar af moet maken (of de periode waarvoor betaald is) maar ik begin er ook gewoon erg moe van te worden dat we steeds kapitalen neerleggen voor clubs, lessen en materialen en alle kansen geven en dat je haar na 3 tot 6 maanden zeurend en dreinend weg moet brengen. En het komt gewoon neer op een teleurstelling waar ze zich niet over kan zetten, een keer gevallen of een les waar ze niet naar haar eigen maatstaven gepresteerd heeft en ze laat gelijk de moed zakken en de interesse is weg.



Het tweede ding waarvan ik nogal word is WTF doen andere moeders toch met hun andere kinderen????

Sta je daar met je kinderen die je niet bezig kunt houden, die uit vermoeidheid en/of verveling beginnen te kwallen of te krijsen of te zeuren,.. of ik knalrood van schaamte en witheet van irritatie, of de mensen daar die je kinderen aanspreken waardoor je enerzijds je kinderen vervloekt, anderzijds het liefst voor je kind zou opkomen (een dreumes uitfoeteren die het open stuk naar de achterkant van de bar induikt... really?!) en je ook nog de slechtste moeder ter wereld voelt dat jouw kinderen de boel verstieren en die van anderen -op dat moment tenminste - niet. Regelen jullie voor al die lesjes oppas? Ga je doelloos met de andere kinderen in de auto rondjes rijden tot je andere kind weer opgehaald kan worden? Kortom: HOE DOEN JULLIE DAT TOCH?!
Alle reacties Link kopieren
Waarom heeft een kind van 8 al op ballet, paardrijden, tennis, schaatsen, kunstklas, zwemmen, turnen en dansen gezeten?



Gewoon 2 seizoenen even niks als ze het weer zo om zulke reden afzegt. Ze krijgt er niks van als je 'nee' zegt hoor, dan leert ze zichzelf maar te vermaken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Hier oudste (bijna 4) op balletles. De jongste blijft dan thuis bij mij of mijn man (is op zaterdag). Als jongste ouder is en ook op een club of les gaat, dan zullen we soort van "diensten" moeten doen: hij met kind 1, ik met kind 2. Althans, zo zie ik dat nu voor me.



Wat betreft je oudste: wat ik zou doen (met jouw info in achterhoofd) is een poosje maar geen clubjes. Lief dat je haar alle kansen geeft hoor, maar ik zou er even mee kappen.
Dat is idd nogal veel voor een kind van 8. Ze hoeft natuurlijk niet perse een hobby. Dat scheelt jou ook ergenis aan de kant.
Alle reacties Link kopieren
Zelfde als Himalaya dus
Je wilt dat je kind zich ontwikkelt door buitenschoolse activiteiten, maar je hebt onbewust steeds ja gezegd tegen je kind als ze niet doorzette maar haar impulsen liet volgen.



Door haar steeds andere dingen te laten doen en te laten afhaken leert ze ook niet om door te zetten.



Ik zou haar voorlopig even op niets doen en als ze dan zelf weer met iets komt, dan spreek je met haar af dat ze het jaar af moet maken.
Ik heb 3 dochters in de leeftijd 8, 6 en 3. De oudste twee zitten op scouting op zaterdag en ze zitten alle drie op turnen. De oudste twee in dezelfde groep op dinsdag en de jongste op maandag.

Zolang ze niet alleen kunnen is het alleen mogelijk op dagen dat ik niet werk. Ik blijf er niet bij, dus meestal breng ik en haalt mijn man ze weer op.

Alleen bij de zwemles moet je erbij blijven en dat was een redelijk drama met een 2 jarige en een baby (toen de oudste voor A ging), maar dat werd steeds makkelijker. Nu de middelste zwemles heeft blijft de oudste meestal alleen thuis (duurt tussen 5 min. en 30 min. tot mijn man dan thuis is).

Misschien is scouting ook wel iets voor je oudste, elke week iets anders, geen wedstrijden.
Alle reacties Link kopieren
Ik mocht ieder jaar wel kiezen. Maar ik maakte wel altijd het seizoen/de cursus af.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook even stoppen met de clubjes.



En kun je tussendoor niet even iets anders gaan doen met de andere twee? Ik ga bv. met jongste even naar de bieb terwijl oudste in het zwembad ligt. Of je gaat naar een speeltuin of een park, of je neemt een boek of een puzzel mee.



En toen ze hier nog jonger waren kon oudste gewoon niet naar peuterdans op de bedtijd van jongste op mijn parttimedag (dus geen mogelijkheid om jongste bij papa te laten). Ik ga daar echt niet zitten met een doodmoe jochie.
Alle reacties Link kopieren
Oudste ging van mij voorlopig nergens meer op.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Hier hebben ze allebei eerst een aantal proeflessen gedaan waarna ze gekozen hebben voor respectievelijk judo en tennis.

Zo weten ze waar ze voor kiezen en de afspraak is om minimaal een seizoen/jaar de sport te doen.



Ze moeten mee als ik de ander breng en haal, maar ik blijf niet een uur kijken. Vaak kijk ik de eerste 10 minuten of de laatste 10 minuten. Met heen en weer rijden betekent dit dat ik maar een kwartiertje/20 minuten thuis kan zijn, maar hee, ze zijn maar even klein en over een paar jaar fietsen ze zelf!
Alle reacties Link kopieren
Waarom zo streng zijn tegen een kind dat ze een heel jaar af moet maken terwijl veel volwassen gewoon na 3 maanden sportschool niet meer gaan en het abonnement ook ongebruikt in de kast laten liggen. In de maanden januari en september is het altijd druk en daarna wordt het een stuk minder.



Er is een hele keten sportscholen fit for free die overleven op de afhakers.



Je wordt niet geboren met de wetenschap welke sport nu het best bij je past. Dat kan je alleen ontdekken door verschillende sporten te proberen. Dan kom je vanzelf tot de ontdekking dit past niet bij mij en dat wel en soms duurt het gewoon wat langer voor je ontdekt hebt wat bij je past.



Sport moet ook leuk zijn. Als ze nu tegen heug en meug er naar toe wordt gestuurd kan je er zeker van zijn dat ze zodra het kan kapt met alle sporten en dat zou zonde zijn.
Soms ga ik met de ander ook even iets doen: eendjes voeren, ijsje eten op terras, een boodschap, naar de bieb. Ze voelen het dus echt niet als een belasting dat broerlief sport.
Mijn oudste zwemt na school als de jongste op de crèche zit. En als ze dansles heeft gaan jongste en ik even een boodschapje doen of even naar de speeltuin.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op dinsdag 08 juli 2014 20:39 Oudste ging van mij voorlopig nergens meer op.+1
Stoppen met clubjes en sporten tot je met dochter duidelijke afspraken kunt maken.
Ik mocht 1 sport ernaast doen, maar moest dit wel het hele seizoen volhouden. En geen duren nieuwe spullen aanschaffen, maar de cap leende ik van de manege en ik kreeg pas rijlaarzen toen ik voor mijn A diploma ging. Trots dat ik op die laarzen was!



Dus niet direct ook van alles aanschaffen, maar pas wanneer het noodzakelijk is, zoals bijvoorbeeld met een uitvoering of diploma.
Bedankt voor jullie advies mbt de oudste, dat is eenduidig dus dat is fijn voor mij! Ze heeft wel altijd het jaar moeten afmaken hoor, ze heeft sinds haar vierde twee activiteiten mogen kiezen per schooljaar, dat jaar moet ze afmaken. Maar wel een wijs advies denk ik: graag of niet, dan maar een jaar helemaal niets.



Het tweede deel vind ik nog lastig. Bij sommige dingen zoals ballet mocht ik er niet bij zijn maar wij wonen nogal in the outback dus even naar huis was geen optie. Zaten we daar in de auto of de kleedkamers te wachten, dorp had niet eens een cafeetje om wat te gaan drinken. Bij andere dingen als paardrijden en zwemmen was het helpen met het paard te borstelen en op en af te zadelen of bij zwemmen het omkleden, wat een hel met nog twee kinderen erbij! Gelukkig wordt de oudste zelfstandiger maar komend jaar mag de middelste ook voor het eerst iets doen (twee keer per week zwemmen is het geworden) dus voorlopig is het nog niet opgelost.
Ik zou de andere kinderen thuis laten bij papa. Doe ik nu ook als ik zelf ga sporten
Maar waarom mogen ze 2 dingen kiezen? Waarom niet gewoon 1 ding? En dat eerst eens zien vol te houden?
Als ik ergens naartoe ga, dan mag mijn kind altijd iets kiezen om mee te nemen om mee te spelen (ook 4). Verder neem ik standaard haar tekenblok en kleurpotloden mee. Die van 4 zou zichzelf dan best een half uurtje tot een uurtje zelf moeten kunnen vermaken, lijkt mij.
Mijn kinderen mogen echt niet van alles voor eventjes doen. Kennismakingscursus en daarna door of niet door en dan zit je er ook voorlopig aan vast. Mijn oudste (8) danst en tennist, jongste is zes en zit naast judo en tennis ook op zwemles. Maar ik ben wel van het doorzetten. Ik schaf geen dure spullen aan om daarna te horen dat ze niet meer willen.



Ze hebben ook wel eens geen zin, maar daar heb ik dan weinig boodschap aan. Ze gaan gewoon en als ze er dan eenmaal zijn dan vinden ze het meestal weer leuk. Soms doet oudste wel echt een paar lessen achter elkaar moeilijk (vooral na vakanties) maar juist dan geef ik niet op.



Voor het dansen heb ik een afspraak met de moeder van een vriendinnetje, de een brengt en haalt en de ander past thuis op de jongste kinderen. Dat werkt al ruim twee jaar prima. Oudste moet wel mee naar tennisles van jongste, kan niet anders. Dan gaat er een boek, elastiekjes of een kaartspel mee ter vermaak. Uurtje is zo voorbij.



De rest is in het weekend, dan kan kind dat niet sport thuisblijven. Ik blijf er altijd wel bij, heen en weer naar huis is zo zinloos en die wijkwinkelcentra heb ik ook wel een keer gezien. Ik lees een tijdschrift of internet op mobiel. Ik zie het als een uurtje verplicht rust .
Gewoon nog geen uitrusting kopen en eerst 3 maanden proef. Als het na die 3 maanden nog leuk gevonden wordt dan kun je gaan denken over spullen aanschaffen. En anders verleng je het abonnement gewoon niet.
Een jaar proef is veel te lang. De meeste sporten zijn toch ook per 3 maanden (of per 10 rittenkaart) te boeken?
Alle reacties Link kopieren
Kinderen moeten volgens mij tegenwoordig te véél. De kleindochter van een kennis, ze is negen, zit op ballet, muziekles en volleybal, ze heeft ook nog een pony die dagelijks verzorgd moet worden. Opa snapt maar niet waarom hij zijn kleindochter bijna nooit ziet.
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven