Hobby's van de kinderen - hoe doen jullie het toch?

08-07-2014 20:18 115 berichten
Ik heb drie kindjes (8, 4 en 1) en ik vind het allemaal niet zo vanzelfsprekend



Om te beginnen al: mijn oudste heeft geen doorzettingsvermogen. Wat inhoudt dat ze na de eerste paar maanden van enthousiasme wil stoppen en door naar het volgende (ballet te streng, schaatsen te koud, paardrijden te eng, tennis te saai, kunstklas te gereglementeerd, zwemmen te moeilijk, turnen te eng en met dansen voelde ze zich niet fijn tussen de andere kinderen...)

Ik vind dat ze haar jaar af moet maken (of de periode waarvoor betaald is) maar ik begin er ook gewoon erg moe van te worden dat we steeds kapitalen neerleggen voor clubs, lessen en materialen en alle kansen geven en dat je haar na 3 tot 6 maanden zeurend en dreinend weg moet brengen. En het komt gewoon neer op een teleurstelling waar ze zich niet over kan zetten, een keer gevallen of een les waar ze niet naar haar eigen maatstaven gepresteerd heeft en ze laat gelijk de moed zakken en de interesse is weg.



Het tweede ding waarvan ik nogal word is WTF doen andere moeders toch met hun andere kinderen????

Sta je daar met je kinderen die je niet bezig kunt houden, die uit vermoeidheid en/of verveling beginnen te kwallen of te krijsen of te zeuren,.. of ik knalrood van schaamte en witheet van irritatie, of de mensen daar die je kinderen aanspreken waardoor je enerzijds je kinderen vervloekt, anderzijds het liefst voor je kind zou opkomen (een dreumes uitfoeteren die het open stuk naar de achterkant van de bar induikt... really?!) en je ook nog de slechtste moeder ter wereld voelt dat jouw kinderen de boel verstieren en die van anderen -op dat moment tenminste - niet. Regelen jullie voor al die lesjes oppas? Ga je doelloos met de andere kinderen in de auto rondjes rijden tot je andere kind weer opgehaald kan worden? Kortom: HOE DOEN JULLIE DAT TOCH?!
Alle reacties Link kopieren
Bij elke bevlieging (tennis, paardrijden, hockey) lieten we het eerst maar eens tijdje rusten. Wij begonnen er niet over. Pas als het ge bevlieging lijkt, maar steeds weer gevraagd wordt, gaan we er serieus naar kijken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen zitten nog op geen een sport (5 en 7). Nou ja, zwemles voor die van 5, maar dat telt niet vind ik.

Ze hebben wel eens een paar proeflessen judo gevolgd, maar vonden het uiteindelijk toch eng, niet leuk, meester te streng, dat soort verhalen. Ze wilden wel, maar toen toch weer niet en toen toch weer wel. Daarom zijn we daar maar niet aan begonnen.



Als ze ooit echt op een sport gaan, zullen ze het ook minstens een jaar moeten doorzetten, dat moest ik vroeger ook. Nu willen ze misschien na de zomer op de scouting. Probleem is dat ze allebei niet alleen durven, dus ze willen iets doen wat ze allebei leuk vinden en dat valt niet mee, omdat de jongste liever lui dan moe is en de oudste motorisch niet zo denderend mee kan. Nou ja, hopelijk dan de scouting (waar ze wel in verschillende groepen zullen komen obv hun leeftijd, denk ik).



Toen oudste op zwemles zat, nam ik de jongste wel altijd mee. Hij zat op de turbocursus van 3 uur, en dan ging ik tussendoor wel terug naar huis en om hem zijn middagslaapje te laten doen. Later toen hij op de normale B-les zat, ging mijn man vaak samen met hem zwemmen tijdens de zwemles. Nu de middelste op zwemles zit, zwemt hij meestal met de oudste en de jongste samen.
..
Alle reacties Link kopieren
Je kunt je oudste natuurlijk verschillende dingen uit laten proberen. Hier heb je de mogelijkheid om twee keer per jaar in te schrijven voor allerlei sporten/clubjes voor ieder 3 tot 5 lessen. Krijgen ze toch een beetje een idee waar ze aan beginnen. Misschien is er bij jullie ook die mogelijkheid? Verder hanteerde ik altijd wel de regel dat bij teamsport het seizoen afgemaakt moest worden. Heeft hier nooit problemen opgeleverd.

Ze zijn vaak naast een vaste sport wel nog van die proeflessen blijven volgen. Gewoon omdat het leuk is om soms ook helemaal wat anders te doen.

Ja het het gezeul met de kleintjes, het is niet anders. Ben het inmiddels al lang ontgroeid en mis het niet. Met name het zweterige zwembad vond ik een verschrikking met de kleintjes. Bij de muzieklessen kon ik uitwijken naar de in hetzelfde gebouw gelegen bibliotheek, langs het voetbalveld vermaakte ze zich prima alleen was het soms erg koud en de kantine was (toen nog) zo rokerig dat ik daar niet met kinderen wilde vertoeven. Daarna volgde de atletiek en daar vermaakten de kleinsten (die inmiddels zelf op de atletiek zitten ) zich prima. Kwamen vaak weer op wedstrijden dezelfde jongere broertjes en zusjes tegen dus als we dan na een lange dag op de baan bivakkeren naar huis wilde waren ze nog niet uitgespeeld.



En soms konden we natuurlijk opsplitsen zodat de kleintjes thuis konden blijven. In die gevallen combineerde ik hun sport vaak met zelf hardlopen. Bracht ik ze hardlopend naast kind op fiets naar de baan, deed aldaar een ronde van een uur om vervolgens weer terug naar huis te lopen. Misschien kun je het ook combineren met even boodschappen te doen oid.
quote:elninjoo schreef op 08 juli 2014 @ 21:14:

Een jaar proef is veel te lang. De meeste sporten zijn toch ook per 3 maanden (of per 10 rittenkaart) te boeken?Individuele sporten wel. Daar mag bij ons eventueel gestopt worden als de betaalde periode voorbij is. Teamsporten is voor een vol seizoen, meestal valt dat redelijk gelijk met een schooljaar. Simoele regel bij een teamsport je laat je team niet stikken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu van plan als mijn kinderen wat groter zijn om ze op een soort activiteiten BSO te doen, zodat ze geen extra clubjes hoeven.

Zo kunnen ze hier naar een sportBSO, theaterBSO, scoutingBSO, balletBSO. Ik las dat je in de 'outback' woont, dus ik weet niet of het in jouw regio ook een optie is?
Alle reacties Link kopieren
In jouw geval liet ik haar even nergens meer op gaan.



Hier hoefde dochter van mij niet op een clubje..maar vanaf dat madame 2 is zeurde ze al over ballet. Vanaf 3 jaar kon ze eindelijk. En nu heeft ze besloten dat ze nog even verder wil kijken wat betreft sporten, ze gaat dus na 2,5 jaar van ballet af. Na de vakantie gaan we even kijken voor proeflessen, ze wil bij turnen en voetbal kijken. Regel is hier minimaal 1 jaar/seizoen
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet dat je dit hobby noemt, het is toch allemaal sport?



Bij ons hebben ze sportzapper, kunnen ze steeds een aantal keren meedoen met een sport. Kan ze met vanalles kennismaken.



Mijn kinderen moesten van ons op sport, omdat wij bewegen belangrijk vinden. Dochter heeft wel een tijdje gezocht. Ze moest op zich wel het jaar volmaken, alleen met gym als vierjarige had ze hier problemen mee. Maar goed, mijn dochter vindt bewegen ook echt fijn. Toch vond ze haar sport via de olympische spelen, een sport waar ze daarvoor nooit van gehoord had. Bleek dé match..



Dus misschien sporten zoeken waar ze een aantal proeflessen kan draaien. Probeer iets te vinden op een dag dat je man de andere kinderen bij zich kan houden.



Of idd iets als scouting, waar de middelste ook al terecht kan.



Overigens sneu voor die 2e en 3e, die krijgen vast niet meer zoveel,keuze als de eerste?



Ik vind het ook best prijzige sporten teouwens
Later is nu
Sporten gaan per seizoen. Een sport en een culturele activiteit: muziekles, toneel, o.i.d. Bij het leren en presteren hoort ook motiveren. Je hoort niet meteen bij de besten! Verder kiezen kinderen bij voorkeur activiteiten waar vriendjes en vriendinnetjes zijn.
quote:Sunemom schreef op 08 juli 2014 @ 21:21:

[...]



Individuele sporten wel. Daar mag bij ons eventueel gestopt worden als de betaalde periode voorbij is. Teamsporten is voor een vol seizoen, meestal valt dat redelijk gelijk met een schooljaar. Simoele regel bij een teamsport je laat je team niet stikken.Is het bij 'n teamsport niet mogelijk om vrijblijvend een aantal proeflessen te nemen? Lijkt me dat je eerst wat moet kunnen voor je van waarde bent voor 'n team, dus als je het daarvoor al zat bent, moet je toch nog kunnen afhaken voor je er 'n heel jaar aan vast zit?
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 08 juli 2014 @ 21:17:

Kinderen moeten volgens mij tegenwoordig te véél. De kleindochter van een kennis, ze is negen, zit op ballet, muziekles en volleybal, ze heeft ook nog een pony die dagelijks verzorgd moet worden. Opa snapt maar niet waarom hij zijn kleindochter bijna nooit ziet.Als het kind het zelf toch leuk vind is het toch alleen maar prachtig dat ze zoveel hobbys heeft. Waarom gaat opa dan niet een keertje mee kijken denk ik dan. Hier zit jongste dochter van net tien ook op atletiek (twee keer per week plus vaak nog een wedstrijd) , dansles (een keer per week) en paardrijden (twee keer per week). Zijn drie totaal verschillende dingen en ik vind het alleen maar leuk dat ze daar alle drie zo enthousiast over is. Overigens blijft er nog voldoende tijd voor andere dingen over hoor.
Alle reacties Link kopieren
Met zwemles gaat de jongste mee. Met ballet was papa thuis bij de kleinste en dat zal straks met voetbal of turnen ook zo zijn.
Alle reacties Link kopieren
1 ding is zat.
quote:elninjoo schreef op 08 juli 2014 @ 21:24:

[...]



Is het bij 'n teamsport niet mogelijk om vrijblijvend een aantal proeflessen te nemen? Lijkt me dat je eerst wat moet kunnen voor je van waarde bent voor 'n team, dus als je het daarvoor al zat bent, moet je toch nog kunnen afhaken voor je er 'n heel jaar aan vast zit?Jawel, meestal 2 of 3 keer, maar de meeste kinderen die ik ken die gaan zeuren doen dat niet in die proefperiode, maar na een aantal maanden.
Alle reacties Link kopieren
iPad, iPad, iPad.

Altijd sleep ik de iPad mee. Zo is mijn jongste gegarandeerd zoet, terwijl de oudste haar lessen volgt.
Alle reacties Link kopieren
quote:baukje schreef op 08 juli 2014 @ 21:25:

[...]



Als het kind het zelf toch leuk vind is het toch alleen maar prachtig dat ze zoveel hobbys heeft. Waarom gaat opa dan niet een keertje mee kijken denk ik dan. Hier zit jongste dochter van net tien ook op atletiek (twee keer per week plus vaak nog een wedstrijd) , dansles (een keer per week) en paardrijden (twee keer per week). Zijn drie totaal verschillende dingen en ik vind het alleen maar leuk dat ze daar alle drie zo enthousiast over is. Overigens blijft er nog voldoende tijd voor andere dingen over hoor.Opa is niet meer zo mobiel en zijn kinderen hebben geen tijd voor opa. Bovendien vinden ze de afstand Gouda-Rotterdam véél te ver.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is blijkbaar heel trouw. Sinds haar 4de zit ze op zwemmen en op gym. Nu bijna 4 jaar later moet ik de gym, turnen noemen van haar en is ze qua zwemmen 4 diploma's verder. Het enige wat ze komend jaar wil veranderen is na het behalen van het komende diploma dan wil ze stoppen en overstappen naar de reddingsbrigade voor snorkelen en reddend zwemmen.



Naar allebei gaat ze nog steeds huppelend van vreugde.



Verder doet ze via school vaak nog mee aan de naschoolse activiteiten. Dat kan varieren van cupcakes versieren, djembelessen of een paar weken streetdance.



Laat maar gaan, ze heeft energie en zin in overvloed. Voordeel in dit alles is natuurlijk wel dat zij enig kind is en ik niet nog een ander hoef mee te slepen.
Alle reacties Link kopieren
Je kan de clubjes toch ook een beetje sturen? Waarom doe je haar op ballet in een ander dorp? Kijk naar het aanbod in je eigen dorp. Ik wilde vroeger ook op paardrijden, mocht niet want te duur. En mijn broertje ging pas op voetbal toen hij er zelf naartoe kon fietsen.
Als ik zo'n OP lees, ben ik blij dat die periode achter me ligt! Was altijd een flink gepuzzel om alles rond te krijgen.



Een tijdje voor de oudste en de middelste afspraak gehad met ouders van vriendjes over brengen en halen en dat lukte aardig. Vervelend was alleen dat in die gezinnen onregelmatig werd gewerkt en ik dus wel eens alle breng en haal beurten tegelijk had. Dan zaten dochter en vriendinnetje lief te lezen in de gang van de dansschool en ondertussen een half uur te wachten tot ik hen kwam halen, omdat ik dan nog eerst zoon en vriendje moest brengen, en jongste en oppaskind ook nog in de auto zaten.



Verder bleef ik nooit ergens bij met de andere kinderen maar gingen we terug naar huis, of bewaarde ik bewust een paar boodschappen die ik op dat moment kon doen. Even door het park met mooi weer, we vermaakten ons altijd wel.



Ook bofte ik met oma, toen de oudste zwemles had. Ik dropte jongste met de maxicosi bij oma in de gang, en zijn vader haalde hem daar een half uur later weer op! Ik kan het iedereen met jonge kinderen aanraden om bij oma om de hoek te gaan wonen!
Alle reacties Link kopieren
quote:reizigster2004 schreef op 08 juli 2014 @ 21:19:

Mijn kinderen zitten nog op geen een sport (5 en 7). Nou ja, zwemles voor die van 5, maar dat telt niet vind ik.

Ze hebben wel eens een paar proeflessen judo gevolgd, maar vonden het uiteindelijk toch eng, niet leuk, meester te streng, dat soort verhalen. Ze wilden wel, maar toen toch weer niet en toen toch weer wel. Daarom zijn we daar maar niet aan begonnen.

.Zwemles vind ik ook een sport hoor.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:baukje schreef op 08 juli 2014 @ 21:25:

[...]



Als het kind het zelf toch leuk vind is het toch alleen maar prachtig dat ze zoveel hobbys heeft. Waarom gaat opa dan niet een keertje mee kijken denk ik dan. Hier zit jongste dochter van net tien ook op atletiek (twee keer per week plus vaak nog een wedstrijd) , dansles (een keer per week) en paardrijden (twee keer per week). Zijn drie totaal verschillende dingen en ik vind het alleen maar leuk dat ze daar alle drie zo enthousiast over is. Overigens blijft er nog voldoende tijd voor andere dingen over hoor.Hartstikke leuk, maar ik zou dat niet volgehouden hebben. Ze mochten elk op 1 sport. Tot aan de diplomas was dat plus zwemles
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 08 juli 2014 @ 21:42:

[...]





Zwemles vind ik ook een sport hoor.Is ook zo, maar dat was in ons geval geen keuze van de kinderen maar moest van ons. Daarnaast mochten ze dus nog wat kiezen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 08 juli 2014 @ 21:37:

[...]





Opa is niet meer zo mobiel en zijn kinderen hebben geen tijd voor opa. Bovendien vinden ze de afstand Gouda-Rotterdam véél te ver.Maar dat staat dan toch helemaal los van de sporten/hobby van kleinkind. Of moet die dat opgeven vanwege opa?
Oh en ze mogen hier allemaal één sport. Financieel vinden wij dat goed te behappen en ook organisatorisch is het genoeg. Jongens doen teamsport, waarbij ze twee keer trainen per week en gemiddeld 25 wedstrijden per seizoen spelen.



Dochter deed, vooral wat lesgeld betreft, een dure sport, één keer per week en is nu even zoekende naar iets nieuws.
Alle reacties Link kopieren
Hoe andere moeders dat doen? Nou, niet dus.

Mijn kinderen doen naast school niets buitenshuis. Toen ze kleiner waren was dat omdat ik het niet kon regelen, nu omdat ze wel genoeg hebben aan school, daarnaast willen ze vooral niks. En ik vind het prima.

Als ik hier dan weer lees wat kinderen allemaal doen vraag ik me echt af waarom dat toch zo nodig is. Kinderen hebben het idd veel te druk.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Solomio schreef op 08 juli 2014 @ 21:59:

Hoe andere moeders dat doen? Nou, niet dus.

Mijn kinderen doen naast school niets buitenshuis. Toen ze kleiner waren was dat omdat ik het niet kon regelen, nu omdat ze wel genoeg hebben aan school, daarnaast willen ze vooral niks. En ik vind het prima.

Als ik hier dan weer lees wat kinderen allemaal doen vraag ik me echt af waarom dat toch zo nodig is. Kinderen hebben het idd veel te druk.



Plus 1, mijn zoon van net vijf 'sport' met zijn speelmaatjes na schooltijd door in de speeltuin Brandweerman Sam na te doen. Als een bezetene rondjes te fietsen en dan zo hard mogelijk te slippen, of lekker te voetballen, leuke bijkomstigheid: ik kan met mijn luie reet in de tuin zitten en het kost ook nog eens geen drol.

Volgend jaar gaat hij op zwemles, zucht....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven