Hobby's van de kinderen - hoe doen jullie het toch?

08-07-2014 20:18 115 berichten
Ik heb drie kindjes (8, 4 en 1) en ik vind het allemaal niet zo vanzelfsprekend



Om te beginnen al: mijn oudste heeft geen doorzettingsvermogen. Wat inhoudt dat ze na de eerste paar maanden van enthousiasme wil stoppen en door naar het volgende (ballet te streng, schaatsen te koud, paardrijden te eng, tennis te saai, kunstklas te gereglementeerd, zwemmen te moeilijk, turnen te eng en met dansen voelde ze zich niet fijn tussen de andere kinderen...)

Ik vind dat ze haar jaar af moet maken (of de periode waarvoor betaald is) maar ik begin er ook gewoon erg moe van te worden dat we steeds kapitalen neerleggen voor clubs, lessen en materialen en alle kansen geven en dat je haar na 3 tot 6 maanden zeurend en dreinend weg moet brengen. En het komt gewoon neer op een teleurstelling waar ze zich niet over kan zetten, een keer gevallen of een les waar ze niet naar haar eigen maatstaven gepresteerd heeft en ze laat gelijk de moed zakken en de interesse is weg.



Het tweede ding waarvan ik nogal word is WTF doen andere moeders toch met hun andere kinderen????

Sta je daar met je kinderen die je niet bezig kunt houden, die uit vermoeidheid en/of verveling beginnen te kwallen of te krijsen of te zeuren,.. of ik knalrood van schaamte en witheet van irritatie, of de mensen daar die je kinderen aanspreken waardoor je enerzijds je kinderen vervloekt, anderzijds het liefst voor je kind zou opkomen (een dreumes uitfoeteren die het open stuk naar de achterkant van de bar induikt... really?!) en je ook nog de slechtste moeder ter wereld voelt dat jouw kinderen de boel verstieren en die van anderen -op dat moment tenminste - niet. Regelen jullie voor al die lesjes oppas? Ga je doelloos met de andere kinderen in de auto rondjes rijden tot je andere kind weer opgehaald kan worden? Kortom: HOE DOEN JULLIE DAT TOCH?!
Ik heb twee dochters van 5 en 7. De jongste zit op zwemles en dat is 2x per week een half uurtje. Verder zit mijn oudste op ponyrijden en kaatsen. Het kaatsen kan 2x per week, maar dat doet ze 1x per week. Ze is net begonnen dus nu nog geen wedstrijden op zaterdag en zondag, maar dat kan volgend jaar wel anders zijn.



Als mijn partner thuis is dan blijft één van de dochters thuis als ik de andere breng en anders moeten ze mee. Dat is niet altijd even leuk, maar het gebeurt over en weer. Het kan ook zijn dat één dochter uit te spelen gaat en dus niet mee gaat naar de clubjes. Ook wisselt het nog wel eens wie meegaat man of ik.



Bij het kaatsen wordt ook van de ouders verwacht om te participeren dus ik sta zelf ook wel eens op het veld.



Vanuit de gemeente worden bij ons sportsnuffelweken georganiseerd. Dan kunnen de basisschoolleerlingen kennis maken met diverse sporten en zo kijken of het leuk is. Mijn oudste vond tennis bijvoorbeeld helemaal niet leuk en voor een andere balsport bleek ze de kleinste en jongste te zijn waardoor ze helemaal in de verdrukking kwam. Ideaal om er zo achter te komen. Ook op school komen bij ons de sportvereniging een aantal weken iets demonstreren. Hierdoor is mijn oudste geinteresseerd geraakt in het kaatsen. En wat blijkt: de halve stad staat op het kaatsveld dus veel kinderen die ze kent zitten er op en dat is ook weer motiverend.



Maar zolang het in ons werkschema past, het betaalbaar is en niet te vaak mogen ze er van mij op. Maar opgeven voor het seizoen is afgelopen gebeurt niet. Wij investeren immers ook in schoenen en andere sportkleding.



Jongste dochter gaat na de zomervakantie op voetbal... dus weer een sport er bij. Ik ben benieuwd.
Ze gaan bij ons alleen op sporten en clubjes als het voor ons ook te doen is.

Oudste van 7 zit op atletiek en judo. Op dit moment betekent dat atletiek trainen op maandag einde middag. Daar ben ik soms zelf (een poosje) bij, eventueel in gezelschap van jongste en buurjongetje die om de maandag bij mij is. Soms haal ik hem vanuit mijn werk op, soms doet mijn man dat, regelmatig wordt hij gebracht door de moeder van een vriendinnetje, oftewel we regelen altijd wel wat.

Op zaterdag judo kan 1 van ons halen en brengen, maar spreken we ook vaak af met de buren (buurjongetje zit ook op judo).



Jongste van 6 jaar zit op voetbal en zwemles. Voetbal is op zaterdagochtend (tegelijk met judo van de oudste). Gaat mijn man vaker mee dan ik, we wisselen ook wel eens halverwege om. Voetbalveld is naast ons huis en degene die daar niet staat regelt de judo en laat de hond uit. Zwemles is op zondagochtend, ideaal. :-)
quote:Solomio schreef op 08 juli 2014 @ 21:59:

Hoe andere moeders dat doen? Nou, niet dus.

Mijn kinderen doen naast school niets buitenshuis. Toen ze kleiner waren was dat omdat ik het niet kon regelen, nu omdat ze wel genoeg hebben aan school, daarnaast willen ze vooral niks. En ik vind het prima.

Als ik hier dan weer lees wat kinderen allemaal doen vraag ik me echt af waarom dat toch zo nodig is. Kinderen hebben het idd veel te druk.



Niet alle kinderen natuurlijk! Eén sport naast je school, als dat echt je lust en je leven, je ziel en zaligheid is, dan maakt zelfs een kind daar tijd voor.



Oudste zoon doet al jaren dezelfde sport, geen voetbal, en heeft daar gelijkgestemde vrienden anders dan op school. Het verenigingsleven is daar heel hecht. Inmiddels helpt hij met zijn veertien jaar de ukkies trainen, heel leuk hebben ze daar eens een mannelijk rolmodel want meestal doen de meisjes dit.



En ik kan echt heel stellig zeggen dat zoon juist dankzij deze sport als uitlaatklep zijn school dit jaar heeft kunnen volhouden. Alles op school liep mis en misschien gaat hij niet over, gaat hangen op tienden maar helaas. Stoppen met sporten riepen vrienden en bekenden, toch heel blij dat we dat niet gedaan hebben!
Alle reacties Link kopieren
Afgezien van die 2x activiteiten en eventuele extra, "moet" ze ook nog 2 dagen per week naar de BSO. Ondanks al dit, heeft ze nog meer dan zat tijd om met haar vriendinnen te spelen, binnen of buiten. En dat doet ze ook nog gemiddeld 4x per week.



En alles doet ze huppelend met evenveel plezier. Laat gaan, ze is maar 1x jong......



(al geef ik haar een maand huisarrest dan vindt ze dat waarschijnlijk ook nog geweldig)
Oja, als aanvulling. Onze kinderen zitten inderdaad alleen op sporten omdat ze dat zelf echt graag willen.

Dat maakt het voor ons makkelijker om hier ook rekening mee te willen houden. Als ik mijn oudste met een blije blos over de atletiekbaan zie rennen en hij na een training tig keer vermeldt dat het zoooo leuk was, dan heb ik het er echt voor over.

Judo vindt hij niet zo leuk meer en gaat hij ook mee stoppen. Als het seizoen afgelopen is, dat wel. Overigens vind ik voor een 7 jarige je een heel jaar vastleggen voor een sport wel lang.

Wij maken met de kinderen afspraken voor een half jaar, ook als de contributie voor een jaar betaald moet worden.
Afgelopen jaar deden ze vanalles. Ze vinden het ook echt allemaal leuk en houden het goed vol.

De oudste had:

Muziekles (kennismakingsjaar), ging ik met jongste naar de bieb, zit er naast.

Zwemmen heeft ABC gehaald

Hockey nu alleen nog trainen in het weekend, dan gaat man mee.



Jongste

Zwemles op zelfde tijdstip als oudste dus dat is makkelijk

Dansles



Volgend jaar kijken we even wat we gaan doen.

Oudste:

Muziekles is klaar en ik wil even wachten voor een echt instrument.

Ze wil graag snorkelen en naar de kunstklas, maar dat ik op dezelfde tijd. Dus dat wordt kiezen.

Hockey blijft en daar komt een extra trainingsdag bij.



Jongste

Blijft op zwemles, ze gaat als een speer. En daarna kijken we wel.





Het is veel, daar ben ik mij van bewust. Maar ze vinden het allemaal even geweldig. Het scheelt ook dat het ze op school nogal aan komt waaien. Ze hebben dus nog genoeg energie over.

Voor mijzelf vind ik het weleens minder. Moet overal op de fiets naar toe en zit dan maar te wachten in een heet zwembad of donkere gymzaal.
quote:Tuorrebout schreef op 08 juli 2014 @ 22:10:

Ik heb twee dochters van 5 en 7. De jongste zit op zwemles en dat is 2x per week een half uurtje. Verder zit mijn oudste op ponyrijden en kaatsen. Het kaatsen kan 2x per week, maar dat doet ze 1x per week. Ze is net begonnen dus nu nog geen wedstrijden op zaterdag en zondag, maar dat kan volgend jaar wel anders zijn.



Als mijn partner thuis is dan blijft één van de dochters thuis als ik de andere breng en anders moeten ze mee. Dat is niet altijd even leuk, maar het gebeurt over en weer. Het kan ook zijn dat één dochter uit te spelen gaat en dus niet mee gaat naar de clubjes. Ook wisselt het nog wel eens wie meegaat man of ik.



Bij het kaatsen wordt ook van de ouders verwacht om te participeren dus ik sta zelf ook wel eens op het veld.



Vanuit de gemeente worden bij ons sportsnuffelweken georganiseerd. Dan kunnen de basisschoolleerlingen kennis maken met diverse sporten en zo kijken of het leuk is. Mijn oudste vond tennis bijvoorbeeld helemaal niet leuk en voor een andere balsport bleek ze de kleinste en jongste te zijn waardoor ze helemaal in de verdrukking kwam. Ideaal om er zo achter te komen. Ook op school komen bij ons de sportvereniging een aantal weken iets demonstreren. Hierdoor is mijn oudste geinteresseerd geraakt in het kaatsen. En wat blijkt: de halve stad staat op het kaatsveld dus veel kinderen die ze kent zitten er op en dat is ook weer motiverend.



Maar zolang het in ons werkschema past, het betaalbaar is en niet te vaak mogen ze er van mij op. Maar opgeven voor het seizoen is afgelopen gebeurt niet. Wij investeren immers ook in schoenen en andere sportkleding.



Jongste dochter gaat na de zomervakantie op voetbal... dus weer een sport er bij. Ik ben benieuwd.Die snuffelweken hebben ze bij ons ook. Idd ideaal. Het liefst proberen ze alles uit, maar het moet ook maar net passen met werk etc. Maar zo kwam ze er wel achter dat atletiek niet haar ding is.
Kinderen moeten idd veel tegenwoordig. Mijn oudste (bijna 5) wil ook van alles, maar hij moet van mij eerst zijn zwemdiploma's halen voor hij iets mag kiezen.

De jongste gaat gewoon mee.. Boekje mee, storio mee en dan gaat het wel..
Jongste wil bij ons graag op voetbal. Na de zomer gaat ze op voetbal. Mijn sportweek ziet er dan zo uit:



Zondag: zwemles

Maandag: kaatsen

Dinsdag: zwemles

Woensdag: ponyles en voetbal

Donderdag: nog niets

Vrijdag: 1x in de maand ongeveer wedstrijdje voetbal

Zaterdag: evt. kaatstoernooi

Zondag: evt. kaatstoernooi



Maak me gek
met die van 8 kan je afspreken dat, als ze weer een nieuwe hobby heeft, ze dit alleen maar mag als ze het hele jaar afmaakt.

En dat wispelturige is heel normaal voor kinderen.



en dreumessen horen niet door een bar te kruipen, ze horen niet in een café
quote:sabbaticalmeds schreef op 08 juli 2014 @ 23:31:

met die van 8 kan je afspreken dat, als ze weer een nieuwe hobby heeft, ze dit alleen maar mag als ze het hele jaar afmaakt.

En dat wispelturige is heel normaal voor kinderen.



en dreumessen horen niet door een bar te kruipen, ze horen niet in een caféBen ik met je eens... het is best lastig om iets te kiezen als er zoveel leuke sporten zijn. En zoek maar eens wat er echt bij je past.
Alle reacties Link kopieren
quote:baukje schreef op 08 juli 2014 @ 21:44:

[...]



Maar dat staat dan toch helemaal los van de sporten/hobby van kleinkind. Of moet die dat opgeven vanwege opa?Is het heel gek als een kind graag een paar dagen bij opa wil logeren maar niet mag omdat het moet presteren? Het arme schaap heeft een gruwelijke hekel aan pianoles, wat ik me kan voorstellen want voor mij was het destijds ook een verplichting omdat het, net als stijldansen, bij de opvoeding hoort. Als negenjarige heb je daar geen boodschap aan, zeker niet als je iedere dag minstens een uur moet oefenen.
verba volant, scripta manent.
quote:Tuorrebout schreef op 08 juli 2014 @ 23:33:

[...]





Ben ik met je eens... het is best lastig om iets te kiezen als er zoveel leuke sporten zijn. En zoek maar eens wat er echt bij je past.dat weet je niet. Ik heb in mijn jeugd veel gesport maar pas toen ik in de veertig was ontdekte ik de krachtsport. Voor hetzelfde geld had ik het nooit ontdekt.
quote:Tuorrebout schreef op 08 juli 2014 @ 23:33:

[...]





Ben ik met je eens... het is best lastig om iets te kiezen als er zoveel leuke sporten zijn. En zoek maar eens wat er echt bij je past.En een heel jaar vind ik voor een 8-jarige ook wel lang. Zowel om iets uit te proberen, als om met tegenzin naartoe te gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:olivia1 schreef op 08 juli 2014 @ 23:27:

Kinderen moeten idd veel tegenwoordig. Mijn oudste (bijna 5) wil ook van alles, maar hij moet van mij eerst zijn zwemdiploma's halen voor hij iets mag kiezen.

De jongste gaat gewoon mee.. Boekje mee, storio mee en dan gaat het wel..



Ooit bedacht dat een sport ernaast heel erg kan helpen bij het behalen van dat zwemdiploma? Kracht en motoriek oefenen voordat het gaat leren zwemmen, is heel erg nuttig, vraag maar aan de zwemjuf.

Daarnaast vinden niet alle kinderen zwemles leuk. Je zal maar zo n moeder hebben die vindt dat je eerst 3 jaar lang iets moet doen wat je niet leuk vindt en wat niet zo vlot...voordat je echt iets mag gaan doen wat je zelf leuk vind.

Kinderen hebben 5 middagen in de week vrij en 2 hele dagen. Genoeg tijd om te spelen met zwemles en een ander zelf gekozen iets ernaast.



En ja ik ben dus zo n moeder (en mijn man zo n vader) die sporten stimuleert, vooral op jonge leeftijd. Hij voetbalde en zat op skiles voordat hij met zwemles begon. In 1,5 jaar tijd ABC gehaald.
Alle reacties Link kopieren
En TO: hoe ik het doe?



Slimme keuzes: mijn kinderen zwommen voor A 2 uur achter elkaar. Andere kind kon dan gewoon thuis in bed want dat gaf genoeg tijd om heen en weer te rijden.

Voor B en C een uur in het zwembad hangen (en ook nog van 17.45-18.30) Lekker tijdstip Dus aten we in het restaurantje met een tosti en voor de ander een babyhapje. Ze waren maar wat teleurgesteld toen oudste mocht gaan afzwemmen.



Komend schooljaar zal pittig worden met 2 kinderen die 2 x in de week gaan trainen en op zaterdag sporten. Vooral ook omdat het bijna dezelfde tijden zijn. het is niet anders: de taxiservice gaat beginnen.

En dan zal ik misschien wel eens een oppasmeisje inschakelen zodat jongste toch nog eens ooit in haar eigen bedje slaapt ipv in de auto.
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 08 juli 2014 @ 21:26:

1 ding is zat.Voor wie? Voor je kind of voor jou?
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 08 juli 2014 @ 21:11:

Gewoon nog geen uitrusting kopen en eerst 3 maanden proef. Als het na die 3 maanden nog leuk gevonden wordt dan kun je gaan denken over spullen aanschaffen. En anders verleng je het abonnement gewoon niet.



Precies. Die van mij wilde ook vanalles, paardrijden, tennis, hockey, voetbal. Heb toen gezegd: er gebeurd nog helemaal niets totdat jij zeker weet welke sport je wil gaan doen. Uiteindelijk werd het dan toch voetballen en ook dat is inmiddels weer gestopt na een aantal jaar. Niet zo erg, want hij krijgt al 8 uur in de week sport op school.



Maar seizoenssporten dan wel afmaken, als je kind er halverwege de brui aan wil geven. Wel zo fair tegenover het team waarin je kind dan speelt en geeft de trainer kans om iemand aan het team toe te voegen.
wij slapen nooit.
Ik ben vast te egoïstisch, maar ze mogen hier 1 ding nadat ze hun zwemdiploma hebben gehaald. En dan ben ik nog kritisch. Heb ik een stuntel van een kind wat opeens op ballet wil, terwijl kind daar totaal niet geschikt voor is, dan stuur ik dat. Dat kan bij een 7/8 jarige nog best. Ik ken mijn kind, als ik weet dat drie keer per week trainen teveel is dan gebeurt dat niet. Is iets praktisch niet te regelen naast school, bso en ons werk dan houdt het ook op.

Is het erg duur, of wordt er extreem veel inzet van ouders verwacht, dan gaat het ook niet door. En hier geen problemen met volhouden, bij écht niet meer leuk mogen ze stoppen, maar dan niet meteen iets anders.

Dit alles resulteert in 1x per week turnen voor de oudste en zwemles voor de jongste. Helemaal goed. Maar ik vind 'nee' ook een prima antwoord als ze wat willen en het komt mij niet uit.Wel mogen ze er zo'n beetje een tweede ding bij kiezen, of sport, of muziek of theater ofzo.



Ik vind het onnodig om mijn kinderen elk 4x per week ergens naartoe te rijden. We wonen met z'n vieren in huis en we houden daarin rekening met elkaar, en dus kan niet iedereen onbeperkt doen wat hij wil. Dat geldt voor mij, maar ook voor hen.
Alle reacties Link kopieren
quote:fluttershy schreef op 08 juli 2014 @ 20:18:



Ik vind dat ze haar jaar af moet maken (of de periode waarvoor betaald is) maar ik begin er ook gewoon erg moe van te worden dat we steeds kapitalen neerleggen voor clubs, lessen en materialen en alle kansen geven en dat je haar na 3 tot 6 maanden zeurend en dreinend weg moet brengen. En het komt gewoon neer op een teleurstelling waar ze zich niet over kan zetten

There you go. Je kinderen zijn niet het probleem, jij maakt het probleem. Kinderen zijn fladderaars en weten niet dat als ze iets drie keer leuk vinden, er van ze verwacht wordt dat ze het 12 maanden leuk vinden (want mama heeft betaald).

Niet je kind kan zich niet 'over de teleurstelling heenzetten' (jawel hoor, kan ze prima: ze gaat gewoon niet meer), maar jij kan het niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 08 juli 2014 @ 23:42:

[...]



dat weet je niet. Ik heb in mijn jeugd veel gesport maar pas toen ik in de veertig was ontdekte ik de krachtsport. Voor hetzelfde geld had ik het nooit ontdekt.Krachtsport is voor kinderen dan weer niet aanlokkelijk en uitdagend genoeg (en ook niet echt gezond). Bij verschillende periodes in het leven passen verschillende sporten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 09 juli 2014 @ 00:14:

Ik ben vast te egoïstisch, maar ze mogen hier 1 ding nadat ze hun zwemdiploma hebben gehaald.

Och, ik vond zelfs zwemles teveel gedoe, dát is pas egoïstsich.



Mijn jongste heeft op zijn 12e zijn zwemdiploma's gehaald, omdat hij dat graag wilde. Mijn oudste heeft geen zwemdiploma's.

Mijn kinderen hadden en hebben genoeg aan hun schoolse verplichtingen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Geloof niet dat meerdere sporten/clubjes te veel zijn voor een kind als die er zelf te enthousiast over is. Geef dan gewoon toe dat je het als ouder niet ziet zitten om van hot naar her te rennen. Dat mag , als ouder mag je ook best zo nu en dan egoïstisch zijn maar ben daar dan gewoon eerlijk over en suggereer niet dat het te druk is voor kinderen. Er zullen genoeg kinderen zijn waarvoor 1 ding genoeg is maar voor het overgrote deel van de kinderen is uitdaging op meerdere vlakken juist heel erg leuk.
Eerst zwemles. Als dat klaar is (A en B) mogen ze op 1 sport. Het andere kind hobbelt gewoon mee. Of we gaan boodschappen doen. Of ze speelt bij een vriendinnetje.



En inderdaad, je oudste een seizoen helemaal nergens op tot ze niet meer zeurt.
Op dit moment zit mijn 8-jarige op hockey, al drie jaar. En muziekles. Mazzeltje: muziek is op bso, daar hoef ik dus niks aan te doen.

Qua hockey wordt het wel gedoe: volgend seizoen twee keer trainen en een wedstrijd per week. Na ja, we zien wel weer hoe we het regelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven