hoe dit te vertellen en wat?

15-10-2012 19:53 54 berichten
Het volgende is het geval. Ik heb al bijna 8,5 jaar geen contact meer met mijn moeder en dit wil ik ook zo houden. Het contact heb ikzelf verbroken na een vrij traumatische jeugd en hier sta ik ook nog volop achter.

Mijn zoontje, bijna 4 jaar, vraagt nu heel vaak waar mijn moeder is. Voorheen volstond het antwoord dat ze er niet is. Maar hij vraagt nu door. Ik wil het voor hem niet al te zwaar maken, wil niet liegen door te zeggen dat ze dood is en het ook niet zo laten overkomen dat hij zegt: Dan gaan we er toch even heen...



Heeft iemand tips hoe ik dit in Jip en Janneke taal kan vertellen?
Zeg gewoon dat je moeder niet zo aardig tegen je geweest is en dat je haar daarom niet wil zien. Gewoon de waarheid vertellen dus. En dan hoef je niet in detail te treden, gewoon simpel houden.
Alle reacties Link kopieren
Jullie elkaar niet zo lief vinden? Ruzie hebben? Heel ver weg woont.



Of hem een kaartje laten sturen? Of zie je dat niet zitten?
Alle reacties Link kopieren
Dat jij en je moeder niet zo goed met elkaar kunnen opschieten en daarom elkaar liever niet zien.
Wij hebben geen contact met schoonouders meer. Heel naar allemaal, maar voor de rust voor mijn man heeft hij daarvoor gekozen. We vertellen ze inderdaad dat we niet zo goed kunnen opschieten met elkaar. maar we vertellen ze NOOIT dat ze onaardig zijn of stom. Als zij later zelf contact willen opnemen moet dat ook mogelijk zijn, en we willen ze niet beinvloeden door onze ervaringen. het is wel heel moeilijk hoor!
@ weekend, nee dat vind ik geen optie. Zij zal "gevoed" worden door de aandacht die ze dan krijgt en ik wil dat voorkomen. Ze heeft ons al een aantal jaar telefonisch .lastig gevallen en dat is opgehouden. Dat zal dan weer beginnen.



@ ivetje, dat is op zich wel een goed idee. Dankje.
Let op: kleinkind heeft recht op oma.
Alle reacties Link kopieren
quote:zoutopmijnhuid schreef op 15 oktober 2012 @ 19:59:

Let op: kleinkind heeft recht op oma.



Oja?

Ookal is zij een hele slechte moeder geweest?

Dacht het niet
Frankly my dear, I don"t give a damn
Zoutopmijnhuid : dat ligt toch ook wel heel erg aan hoe oma zich heeft gedragen hoor. Soms is je kind beter af zonder oma. En kind heeft misschien van de andere kant wel een oma en komt dus niks te kort.
Votesforleo en tantetilly, is op zich nog beter. Dan houd ik dat in het midden en dus neutraal, of ze lief is of niet.

Alhoewel ik eigenlijk graag zou zien dat hij nooit contact met haar zal zoeken/hebben. Dat zal, naar mijn mening, alleen maar troubles opleveren.
Ik vertel onze zoon, die al wel iets ouder is, ook gewoon eerlijk dat mijn vader en ik nooit zo goed door een deur konden. De relatie is nu erg gecompliceerd geworden omdat hij dementie heeft, maar ook dat leg ik hem uit. Hij begrijpt alles. En denkt zelfs met me mee :-)

Dus ik zeg; vertellen wat hij vraagt. Als hij ergens niet naar vraagt vertel het dan niet, als hij doorvraagt vertel het hem dan wel, in zijn eigen woorden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb weinig verstand van kinderen, maar als je zegt dat jullie ruzie hebben ze jullie elkaar daarom niet meer willen zien, kan het dan niet zo zijn dat als jij een keer ruzie hebt met je kind dat die dan bang is dat je hem straks ook niet meer wil zien?
@ zoutopmijnhuid, normaal gesproken zou ik het volledig eens zijn hiermee. Maar een kind heeft recht op veiligheid, een liefdevolle omgeving en mensen die het het beste voor hebben met hem.

En het recht van oma zijn heeft zij al heeeeeel lang geleden verspeeld.

En mijn schoonouders zijn schatten van mensen, hij is enorm gek op ze. Hij heeft zelfs nog 2 omi's!
Alle reacties Link kopieren
Al te luchtig zou ik het ook niet houden. Je hebt het contact met je moeder niet verbroken omdat je haar "niet zo aardig" vindt. Dan zou dat ook niet de boodschap moeten zijn die je je zoon meegeeft. Je zou misschien kunnen zeggen dat je moeder vroeger niet goed voor jou heeft gezorgd, en dat je haar daarom niet meer wilt zien?
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 15 oktober 2012 @ 20:01:

[...]





Oja?

Ookal is zij een hele slechte moeder geweest?

Dacht het nietDacht het ook niet.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Net als ik geen voorstander ben van zeggen dat een dode slaapt, zou ik het ook niet over ruzie hebben, zonder de ernst van de ruzie uit te leggen.
@ whopper, dat was precies de bedoeling. Pas als hij ernaar vraagt, maar dat is dus iets eerder dan verwacht...



Ik vind het moeilijk hier het "juiste" op te zeggen. Neutraal blijven, en hem niet bang maken dat ik hem in de steek laat als ik boos ben, etcetera...
Alle reacties Link kopieren
Wat Ivetje zegt dus eigenlijk.



Verdrietig TO.
Ik heb ook geen goed contact met mijn ouders, maar zal mijn kinderen nooit het contact met hen ontzeggen.



Maar dat moet ieder voor zich bepalen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:zoutopmijnhuid schreef op 15 oktober 2012 @ 20:11:

Ik heb ook geen goed contact met mijn ouders, maar zal mijn kinderen nooit het contact met hen ontzeggen.



Maar dat moet ieder voor zich bepalen natuurlijk. er is een verschil tussen geen goed contact en geen contact. Geen contact hebben, doe je niet zo maar
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
@ helenita, Dankje. Het rakelt nu wel weer e.e.a. op, weer even moeilijk. Maar we moeten doorgaan he!



Ik ha hier nog maar eens over nadenken hoe ik het het beste kan brengen. Wil niet day hij bang word dat als hij niet lief is ik wegga van hem.
@zoutopmijnhuid, jij hebt contact. Ik helemaal niet meer. Ik heb niet voor niets depressies gehad en een poging tot zelfmoord. Ik kon het niet meer. En ja, grotendeels heeft zij dit veroorzaakt tijdens mijn jeugd. Daar wil ik hem niet aan blootstellen...
Alle reacties Link kopieren
Sinds enige jaren heb ik het contact met mijn moeder verbroken. Heerlijke rust en nooit meer ruzie en schuldgevoel.

Maar, ik heb mijn kind wel gezegd en beloofd dat, als ik ruzie met mijn moeder heb, dat dit niet betekent dat datzelfde geldt tussen mijn kind en oma.

En dat ze altijd met elkaar mogen omgaan. En dat het ook echt kan dat zij 2-en wel een leuke relatie samen kunnen opbouwen.

Ik probeer dus echt om mijn ruzie niet hun ruzie te maken. En als mijn kind naar oma op bezoek wil, dan breng en haal ik `m ook. Maar daar naar binnen gaan.......................... nooit meer!
Alle reacties Link kopieren
quote:zoutopmijnhuid schreef op 15 oktober 2012 @ 20:11:

Ik heb ook geen goed contact met mijn ouders, maar zal mijn kinderen nooit het contact met hen ontzeggen.



Maar dat moet ieder voor zich bepalen natuurlijk.

Er is ook een verschil tussen 'geen goed contact' en 'geen contact'. Niet iedere situatie is op jezelf te betrekken.



TO, lastig. Wij hadden ook geen contact met mijn schoonvader (heb hem zelfs nooit ontmoet), maar onze dochter heeft er nooit naar gevraagd. Toen schoonvader overleed, hebben we een tijdje later wel verteld dat hij dood was. Ze was toen 4 jaar.

Ik heb er weleens over nagedacht wat ik zou zeggen als ze ernaar zou vragen. Je wilt inderdaad niet dat je kind denkt dat je hem/haar wel snel in de steek zult laten. Zou dus denk ik vooral benadrukken dat je als 'grote mensen' niet met elkaar kon opschieten, zodat hij het niet op jullie relatie betrekt. Succes!
Ik zou ook oppassen dat je geen woorden gebruikt die hij op jullie relatie kan betrekken. Of dat je anders duidelijk maakt dat er sprake was van een andere situatie, bijvoorbeeld dat jullie altijd alleen maar ruzie hadden en dat je, toen je groot genoeg was om voor jezelf te zorgen, besloten hebt dat het beter was als je elkaar dan niet meer zag. Omdat je het niet erg vindt om af en toe eens ruzie te hebben, maar altijd ruzie dat is wel vervelend.



Kies voor een uitleg die hij als vier-jarige snapt, die wáár is en die niet toegepast kan worden op een normale ouder-kind-relatie, zodat hij zich geen zorgen hoeft te maken dat jij zomaar weg gaat. (Vandaar dat ik in mijn voorbeeld benoem dat jij al groot genoeg was om voor jezelf te zorgen, dat je als je volwassen bent kunt besluiten om niet meer om te gaan met mensen met wie je altijd alleen maar ruzie hebt).



De toon kan best luchtig zijn, als je verhaal maar eerlijk is. Zonder eufemisme dus, zodat hij niet kan denken dat "een beetje boos" tot gevolg kan hebben dat je gebrouilleerd raakt voor het leven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven