Hoe dubbele achternaam op geboortekaartje

26-04-2017 14:10 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment schrijf ik de tekst voor op het geboortekaartje van ons tweede zoontje. Ik heb zelf een achternaam in de vorm van 'EigenNaam-MansNaam'. M'n man en oudste zoontje hebben hun achternaam in de vorm van 'MansNaam'. Het is een beetje een onnozele vraag, maar hoe geef ik onze namen weer onderaan het geboortekaartje (bij de adresvermelding)? Wat is het meest logisch?

1) Jan, Marie en Sjakie (EigenNaam)-MansNaam

2) Marie EigenNaam-MansNaam en Jan en Sjakie MansNaam

3) Jan, Marie en Sjakie Mansnaam

4) Jan, Marie en Sjakie
Waarom is de achternaam noodzakelijk?



Gewoon zonder.
Alle reacties Link kopieren
4
Alle reacties Link kopieren
optie 4!
het is wat het is
Alle reacties Link kopieren
Ik vind optie 2 de meest logische. Of je laat de achternamen helemaal weg, zoals in optie 4.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ik mag aannemen dat de mensen die je een kaartje stuurt op z'n minst weten wat de achternaam van 1 van jullie is..

Ik zou dus voor alleen de voornamen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Optie 3 of 4. Persoonlijk voel ik het meest voor optie 4, geboortekaartje is persoonlijk en informeel. Hoeft geen achternaam van familie bij.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn voor optie 4 gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Lekker unaniem!

Ik denk dat ik zelf aan 'met achternaam' zat te denken omdat we onlangs verhuisd zijn en ik dit dus ook als een soort adreswijziging wil versturen. En op een adreswijziging is het misschien wel zo 'netjes' om alles compleet te vermelden?
Alle reacties Link kopieren
Hangt er een beetje van af naar wie je de kaartjes gaat sturen.

Naar familie en vrienden? Dan zeker 4.

(Ook) naar zakelijke relaties? Van man? dan eventueel 3.

Zakelijke relaties van jou die eigenlijk alleen je eigennaam kennen? Dan, hmmm nou, misschien 2. Maar het is niet heel fraai.
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen hebben in tegenstelling tot wat gangbaar is mijn achternaam ipv die van hun vader, dus op het geboortekaartje hadden wij gekozen voor



Geboren: Baby Moedersnaam



Vader vadersnaam - Moeder Moedersnaam - Kind Moedersnaam



Edit: ik vond het mooier staan om alle drie de namen voluit te schrijven, dus niet moeder en kind moedersnaam, maar moeder moedersnaam - kind moedersnaam. Dat zag er grafisch mooier uit. Ik heb zelfs de naam van oudste voluit geschreven, dus eerste en tweede naam en dan achternaam.



In jouw geval zou ik dan de volgorde omdraaien, dus Baby Vadersnaam, Moeder Moedersnaam, Vader Vadersnaam, Kind Vadersnaam
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alleen eigennaam, maar deed bij de jongste optie 3. Bij de oudste deed ik optie 2, maar toen waren het alleen onze eigen namen en nog geen kindernaam erbij. Dat zou ik in dit geval dus niet doen.
Ik heb beiden keren optie 3 gedaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:FroggyP schreef op 26 april 2017 @ 14:14:

Lekker unaniem!

Ik denk dat ik zelf aan 'met achternaam' zat te denken omdat we onlangs verhuisd zijn en ik dit dus ook als een soort adreswijziging wil versturen. En op een adreswijziging is het misschien wel zo 'netjes' om alles compleet te vermelden?Wij waren ook net verhuisd, dus ik had dezelfde overweging als jij. En ik wilde graag dat duidelijk was dat onze baby mijn achternaam had.
Am Yisrael Chai!
Leuke naam, Sjakie
Alle reacties Link kopieren
quote:Marie87 schreef op 26 april 2017 @ 14:17:

Leuke naam, Sjakie Wacht maar tot je de naam van ons tweede zoontje hoort! ;)
Alle reacties Link kopieren
Hoera geboren: naam kind met achternaam



onderaan : enkel jullie voornamen.



iedereen snapt het dan toch wel?
Bij de eerste had ik ook gewoon Hoera geboren, Lotje Hanneke Marietje. Afzender Kate Jansen en Sjakie Zwart. En toen de tweede kwam hetzelfde dilemma als jij nu. Uiteindelijk gekozen voor Hoera geboren, onze zoon en broertje Teun Karel August, afzender Kate Jansen, Sjakie Zwart en Lotje. Mede omdat het kaartje ook naar wat zakelijke relaties ging die mijn mans achternaam of mijn achternaam waarschijnlijk niet kenden.



Inmiddels ben ik getrouwd. En voor altijd van dat gedoe met twee achternamen af. Behalve dan dat ict niet blij met me was .



Edit: in mijn voorbeeld is Sjakie dus de vader.
Wij hebben de eerste optie genomen, dus:



Hoera Truus Janssen is geboren!



trotse ouders:

Jan en Fien Janssen - Pieters
Ik ben getrouwd (met de vader van beide kinderen) maar heb mijn eigen naam gehouden. Het leek me iets wat van mensen die ik kende wel weten en voor eventuele kennissen van weinig belang was. Er stond dus Geboren Baby Mansnaam en dan onze voornamen onder. Mansnaam alleen omdat het bij ons ook een serieuze optie was geweest om voor mijn naam te gaan.
Wij hadden Leentje en Pietje Mansnaam op de kaart staan, want mansnaam is ook de achternaam van kind. Mijn naam hoeft daar niet zo nodig bij, mensen weten wel wat mijn eigennaam is, en voor deze kaart was 'ie niet relevant.



Op veel andere kaartjes zet ik wel Leentje en Pietje mansnaam-eigennaam, vooral omdat het bij bijvoorbeeld condoleancekaarten gaat om mensen die mij vooral bij mijn eigennaam kennen, en dan is het duidelijker.
Ik zou voor optie 2 gaan. In ieder geval wel een achternaam erop helemaal als het ook als adreswijziging gaat.

Wij hebben overburen waarvan ik geen idee heb hoe hij van zijn achternaam heer. Stond ook niet op de geboortekaartjes van hun dochters en ook geen naambordje bij de deur ofzo.
quote:tess07 schreef op 26 april 2017 @ 14:29:

Ik zou voor optie 2 gaan. In ieder geval wel een achternaam erop helemaal als het ook als adreswijziging gaat.

Wij hebben overburen waarvan ik geen idee heb hoe hij van zijn achternaam heer. Stond ook niet op de geboortekaartjes van hun dochters en ook geen naambordje bij de deur ofzo.Waar heb je de achternaam voor je buren van nodig?
Alle reacties Link kopieren
Ha das best een goede vraag eigenlijk. Bij het kaartje van dochter hadden we Hoera Truus Jansen en dan Piet Jansen en Marie de Vries. Omdat we niet getrouwd zijn, hadden we ook voor mijn achternaam kunnen kiezen, dus we wilden dat het op het kaartje duidelijk was welke achternaam ze had kregen.



Maar nu komt de tweede er aan, en die krijgt automatisch ook de achternaam Jansen. Ik kan me voorstellen dat we daarop zetten Hoera Kees Jansen en dan Piet, Marie en Truus, dus zonder onze achternamen erbij, dat vind ik denk ik wat teveel van het goede. Al hoeft de achternaam niet eens bij naam kind, want dat is al duidelijk.



Gelukkig nog tijd om daar even over na te denken
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft ook net als bij FV mijn achternaam dus er stond op: Kind Moedersnaam is geboren en dan de voornamen van vriend en mij eronder. Daar dus geen achternaam bij.
het is wat het is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven