Hoe en waar vond jij de naam voor je (toekomstige) kind?

04-05-2015 10:35 285 berichten
Ik ben (nog) niet zwanger en ik heb nog geen kinderen, maar dat zijn we wel aan het proberen dus hopelijk snel wel Een van onze favorieten om over te fantaseren (naast voor mij de geweldige babykleertjes die ik ga aanschaffen als het zover is ) is namen!



Ik weet dat voor mij de naam al jaren vast lag, dat mijn broertje na de geboorte toch maar een andere naam kreeg omdat hij geen 'Kees' was maar meer een 'Piet' (uiteraard gefingeerd) en dat mijn zusje zelfs een paar dagen naamloos is geweest omdat mijn ouders er onderling niet uit kwamen.



Mijn man heeft hier een jongensnaam bedacht en ik had al jaren een meisjesnaam in mijn hoofd en ben onlangs geswitcht, toen ik een artikel las van iemand met een naam waarvan ik dacht: dat is DE naam. Ik was in een klap verliefd en hoop nu heel hard dat ik een dochter krijg zodat ik die vreselijk mooie naam kan geven Gelukkig vond mijn man hem ook mooi, anders werd het nog ruzie als ik straks zwanger blijk van een dochter (ik zeg trouwens niet om welke naam het gaat, ik hou 'm even voor mezelf ivm bekenden op het forum , maar had 'm zelf nog nooit eerder gehoord, hij is apart zonder dat je denkt: HOE heet jij?)



Maar daardoor vroeg ik me af hoe dat naam kiezen bij anderen is gegaan... Wist je het al jaren, of juist helemaal niet? Wie kwam er met de naam en waar vond je die? Had je 'm uit een namenboekje? (Ik word namelijk moedeloos van die giga lijsten dus ik lees ze nooit ) Nog geswitcht toen de baby uiteindelijk geboren was? Spijt gekregen van de naam die je hebt gekozen? Bij een tweede kind de andere opties van het namenlijstje van de eerste gebruikt?

Kortom: hoe komt jouw kind aan zijn of haar naam?
Alle reacties Link kopieren
In een stukje van een televisiegids. Daar werd een Nederlandse film beschreven waarin Kristel Braak een rol in speelde. Ik viel direct op die naam.
Van 1e kind op internet na weken en 100den pagina's met namen te hebben gelezen was daar ineens de naam. Geen rare spelling geen buitenlandse uitspraak, mooi anders en toch simpel.



2e naam komt uit een slecht voorleesboekje van de 1e, maar de naam was erg mooi, we hebben er een stoerdere variant van gemaakt. Ook zonder raar gedoe en moeilijkheidsgraad letters en uitspraak.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden een lievelingsfilm. Niet moeilijk te raden welke. De meisjesnaam uit die film was het gewoon. Toen ik zwanger bleek van een meisje, hebben we misschien een uur getwijfeld: kan een filmnaam echt wel? Ja, vonden we. Want de naam is gewoon mooi. Et voila!
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Beide kinderen zijn uitgebreid vernoemd, roepnaam is de verkorte en moderne versie van hun eerste naam.
@Feeksje: ja dat is de naam die ik nu las ook, precies waarom ik ervoor viel. Van rare spelling hou ik ook niet. Ik ken iemand die in de trant van Kate-Lynn heet, dan denk ik al: doe dan gewoon Caitlin In een topic las ik eens 'Djow'.... Nouja dan haak ik af hoor



@Mirjam: grappig dat je de naam in de tv-gids tegenkwam
Alle reacties Link kopieren
Hier precies zoals bij TO. Nog niet zwanger maar wel volop aan het fantaseren over namen, al heel lang eigenlijk. Zo leuk om te doen!



Mijn favoriet der favorieten is mijn nickname. Die kwam bij het wakker worden ineens in me op een aantal jaar geleden. Geen idee waarom.

Andere favorieten:

Simon, door een oud-klasgenoot van mij die zo heet en stiekem ook een beetje door Simon Keizer

Fedor, door een klant die zo heet.

Abe, door een vage kennis die zo heet.

Lotta, door een artikel over een Zweedse ontwerpster in het blad 101 Waanideeën

Matteo, door het jongensnamentopic hier

Echt ideaal die namentopics hier. Mocht ik ooit zwangerschapsverlof hebben en nog niet uit de naam zijn, dan wordt het lezen daarvan mijn dagtaak.



Verder zie ik wel eens leuke dingen voorbij komen bij programma's als The Voice Kids e.d.

En de Bijbel is ook best een leuke inspiratiebron.
.
Alle reacties Link kopieren
Ah, Georgette! Mijn jongste dochter heet ook zo 't Was eigenlijk een suggestie van een collega. Omdat ie goed paste bij de naam van oudste dochter. Wij hebben de film nog snel bekeken, ik geloof twee dagen voor de bevalling. En gelukkig was het een heel leuke film!
Alle reacties Link kopieren
Oja en Carice vind ik ook een erg mooie naam. 3 x raden hoe ik daar op gekomen ben.
.
Ik heb hem verzonnen toen ik zestien was. Gelukkig vond man hem ook mooi
@Georgette: Jouw nick is uit Amélie toch? Als dat je dochters naam is, vind ik het ook een mooie naam (als je wil dat ik dit weg haal moet je het maar zeggen )



@Rianne: vernoemen gaan we ook doen maar met tweede en derde naam want zowel man als mijn ouders hebben niet echt namen die ik als eerste naam zou willen voor mijn kind
Alle reacties Link kopieren
Bij onze oudste was het niet moeilijk, voor een meisje zou het voornaam mijn moeder en 2e naam schoonmoeder zijn. En voor een jongen zouden we de initialen gebruiken van de opa van man.

Voor ik zwanger was hadden we een naam verzonnen, maar tijdens de zwangerschap toch veranderd. En zo heet kind nu.



Voor de jongste had ik al heel lang een naam in gedachte en dat is het ook geworden, met een kleine vernoeming erin
@Marthe: ik vind mijn eigen nick ook een leuke meisjesnaam Maar die zou ik toch niet geven Daarom heb ik hem maar als nick genomen
Alle reacties Link kopieren
quote:Marthe. schreef op 04 mei 2015 @ 10:46:

...

Lotta, door een artikel over een Zweedse ontwerpster in het blad 101 Waanideeën
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:handigmetgeld schreef op 04 mei 2015 @ 10:51:

[...]





Hahaaaa ik zag hem ook net. Lotta vind ik ook een leuke naam maar ik ken hem van Lotta uit de Kabaalstraat van Astrid Lindgren
In Amerika, op vakantie. We bevonden ons in het Westen en ineens dacht ik hardop: eigenlijk vind ik (naam van zangeres) ook een heel mooie naam. Moeder en man vonden het gelijk een mooie naam en die is gebleven, bijna een jaar later werd 'ie direct na de 20 weken echo in gebruik genomen. Maar als we ooit een tweede dochter krijgen zitten we echt met een probleem, ik vind weinig meisjesnamen mooi (en toen nu toe, als we eens een naam horen op de radio/TV dan komen we er samen ook echt niet uit...).
Alle reacties Link kopieren
o zie nu dat het een topic is van jou Lux!!

Alle reacties Link kopieren
Klopt Lux. En het is geen geheim hoor, het halve forum weet het zo ongeveer.



Aureel, wat grappig zeg! Wij hebben onze kraamverzorgster de film gegeven toen ze weg ging. Ik zie haar nog regelmatig. Dan heeft ze het vaak over hoe leuk ze die film toch vindt en dat ze de naam nooit zal vergeten.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
@Fleet: ik vind sowieso echt heeeeel weinig namen echt mooi. Ik vind dat mijn zusje en ik hele leuke namen hebben Zo jammer dat die al bezet zijn haha
Haaaaai Lisa hoe gaat het met wachten? Kom binnenkort wel weer even langs hoor
Wij kwamen er toen niet echt uit. Wij werkten allebei bij grote bedrijven en zijn toen allebei door outlook gaan scrollen om namen van collega's te bekijken om daar inspiratie uit te halen. Mijn dochter is dus vernoemd naar een collega van mijn ex-man die we niet kennen Haar tweede naam is een samenvoeging van de roepnamen van onze moeders.
Alle reacties Link kopieren
De naam van mijn 1e dochter had ik nog nooit gehoord, maar mijn man kwam er mee. Nadat hij 'de baby' 3 maanden bij deze naam genoemd had, was ik eraan gewend en vond ik het ook een mooie naam. Haar tweede naam heb ik gekozen en is een vrij standaard naam die ik mooi vind en mooi bij eerste naam en achternaam vind passen.

Mijn tweede dochter die op het punt staat geboren te worden krijgt ook weer twee namen die ik mooi bij elkaar en bij de achternaam vind passen. De namen zijn niet heel standaard, maar ook niet raar geschreven ofzo.

Ik lees veel dus overal kom ik leuke namen tegen. Het lastige was alleen iets te vinden wat we beiden leuk vonden.
Count your blessings...
Alle reacties Link kopieren
quote:lux. schreef op 04 mei 2015 @ 10:55:

@Fleet: ik vind sowieso echt heeeeel weinig namen echt mooi. Ik vind dat mijn zusje en ik hele leuke namen hebben Zo jammer dat die al bezet zijn hahaJe kan altijd nog naar je zus vernoemen
Alle reacties Link kopieren
quote:lux. schreef op 04 mei 2015 @ 10:56:

Haaaaai Lisa hoe gaat het met wachten? Kom binnenkort wel weer even langs hoor Ik geloof dat mijn vriend niet meer wil wachten. Hij "gelooft" die 2 maanden wel
@Trijntje: haha geniaal! Je komt echt de raarste namen tegen in zo'n adressenbestand trouwens, zit even door de onze te scrollen (heel groot bedrijf)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven