Hoe gaat rooming-in praktisch gezien?

18-01-2017 11:05 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben momenteel 36 weken zwanger van de eerste en net begonnen met mijn verlof. We hebben een wiegje gekocht voor ons zoontje zodat hij de eerste periode bij ons op de slaapkamer kan slapen. Het wiegje staat naast mijn kant van het bed. Ik vind het een prettig idee dat ik hem de eerste tijd kan zien en horen, en heb gelezen dat het helpt wiegendood te voorkomen en beter te hechten.



Maar ik zie nog niet helemaal voor me hoe dat nou praktisch gezien zal gaan straks? Stel hij gaat slapen om 19u, dan leggen we hem in zijn wieg op onze kamer en gaan weer naar beneden? Of ga je dan zelf ook in bed liggen tot hij slaapt en sluip je dan evt weer naar beneden? En moet je dan, wanneer je vervolgens zelf wilt gaan slapen héél zachtjes de kamer binnenkomen, uitkleden en in bed gaan liggen? Is dat te doen?



En daarnaast vraag ik me af waar je baby overdag slaapt? In eerste instantie denk ik gewoon in de box, kinderwagen of op mij. Maar leg je hem op een gegeven moment in zijn wiegje op jouw slaapkamer? Of juist in het ledikant op de babykamer om alvast te wennen?



Ik zou het fijn vinden voor mijn beeldvorming om wat ervaringsverhalen te horen van degenen die ook een tijdje met hun baby op 1 kamer geslapen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Een baby heeft nog geen idee waar ie slaapt hoor. Die is allang blij dat ie lekker zn ogen dicht kan doen. Net als jij blij bent dat ie eindelijk zn ogen dicht doet.



Dus waar je hem laat slapen moet je helemaal zelf weten, al zou ik em nooit in de box leggen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem mijn zoontje mee naar boven als ik zelf ga slapen (meestal niet te laat). Daarvoor slaapt hij beneden in de kinderwagen. Een pasgeborene slaapt over het algemeen nog veel meer dan dat hij wakker is, dus er is niet echt sprake van dat 'hij gaat slapen om 19 uur'. En daarbij moet hij nog regelmatig gevoed worden.

Oh ja, extra zachtjes doen hoeft meestal niet. Een baby slaapt over het algemeen overal doorheen.
Alle reacties Link kopieren
Ik deed het eigenlijk precies zoals jij het al beschrijft TO.

Trust me, op een gegeven moment kun je sluipen als een ninja
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alledrie mijn kindjes minimaal 7 maanden bij ons op de kamer gehad (de 3e is nu 11 maanden en slaapt nog steeds bij ons). Ze sliepen overdag in het begin vooral beneden, in de box of in de kinderwagen, maar op gegeven moment ben ik ze overdag ook ofwel in hun wiegje op onze kamer ofwel in het ledikant op de babykamer gaan leggen. Maar net wat je zelf het fijnste vindt en wat voor jouw baby werkt (want de ene baby is de andere niet! Mijn beide zoontjes waren/zijn hele makkelijke slapers, maar mijn dochtertje maakte er de eerste maanden een potje van). En wat betreft zachtjes doen - over het algemeen slapen ze best diep en worden ze echt niet van het minste of geringste wakker. Succes straks met de bevalling en geniet van de babyperiode, zoooo heerlijk! Ik zie er nu al tegenop dat mijn jongste straks ook baby-af is, het gaat veel te snel!
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn eerste had ik ook een hele mooie wieg op de slaapkamer staan. Mijn dochter heeft er 2 nachten in gelegen toen is ze verhuisd naar haar eigen kamer. Ik kon er niet tegen, ik hoorde elke zucht van haar en kwam niet aan nachtrust toe
Die van ons sliepen de eerste weken waar het het beste uitkwam. Box, bedje, wiegje, kinderwagen. In de avond meestal onder in de kinderwagen tot de laatste fles. Daarna met ons mee naar boven.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste sliep overdag en 's avonds als wij nog niet sliepen in de box in de woonkamer. Pas als wij ook gingen slapen legde we hem in zijn eigen bedje in onze kamer. Zo hebben we het de eerste 10 maanden gedaan, daarna naar zijn eigen kamertje.



Mijn tweede had heel veel moeite met slapen als er teveel drukte om hem heen was, dus slapen in de box terwijl zijn grote broer in de kamer aan het spelen was lukte niet echt. Hem hebben we dus bijna altijd in zijn eigen bedje laten slapen, zijn bedje heeft wel de eerste 14 maanden op onze kamer gestaan, daarna is hij naar zijn eigen kamer gegaan.
De eerste maanden sliepen mijn dochters niet 's avonds, pas na de laastste voeding. Dus pas rond twaalf uur. Dus na de laatste voeding ging dochter mee naar boven, meestal lag ik dan al lang in bed en nam mijn man dochter mee.

Later gingen ze gewoon hun bed in na de avond voeding. En wij gewone tijd. We konden gewoon het licht aan doen en zelfs de tv, daar werd ze niet wakker van. Zou ze wel wakker worden, dan was het tijd voor een eigen kamer.
Alle reacties Link kopieren
quote:julius schreef op 18 januari 2017 @ 11:10:

Een baby heeft nog geen idee waar ie slaapt hoor. Die is allang blij dat ie lekker zn ogen dicht kan doen. Net als jij blij bent dat ie eindelijk zn ogen dicht doet.



Dus waar je hem laat slapen moet je helemaal zelf weten, al zou ik em nooit in de box leggen natuurlijk.Waarom niet eigenlijk?
Mijn eerste sliep alleen op mij, dus die had Ik overdag in de draagzak en snachts bij me in bed.

Bij de tweede had Ik daarvan geleerd en die heeft bijna elk slaapje in haar wiegje gedaan. Ik leefde de eerste weken eigenlijk sowieso vooral in de slaapkamer en kwam dan af en toe naar buiten om te douchen/eten/wassen etc.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kindjes sliepen heerlijk in de box, in het begin lekker knus en warm in een wikkeldeken en vlakbij ons (de box staat gelijk naast de bank). Lijkt mij een prima plekje!
Alle reacties Link kopieren
Het hangt helemaal van je kind af. Die van ons waren in het begin 's avonds juist onrustig en clusterden wat af. Van om zeven uur naar bed was geen sprake en als ze 's avonds sliepen was dat in de woonkamer in de kinderwagenbak of in een draagdoek.

Na een paar maanden sliepen ze 's avonds wat meer. Ik voedde ze meestal in slaap (een doodzonde volgens veel boekjes, maar voor die van mij werkte dat het best, en ze kunnen ondertussen allemaal prima zelf in slaap vallen) en ging dan weer naar beneden. Ze werden er niet wakker van als wij naar bed gingen, ook niet als we het licht aan deden.

Maar bij die van jou kan dat helemaal anders werken...





In je buik hoort je kind continu herrie. Bij de geboorte is het daar aan gewend, en heeft het waarschijnlijk geen doodse stilte nodig om te slapen. Sterker, veel babies slapen heerlijk bij het geluid van een stofzuiger...
Alle reacties Link kopieren
Bij de eerste had ik geen wiegje, zij zou in haar eigen kamertje slapen hadden we bedacht. Na de tweede nacht hebben we moeten concluderen dat ze alleen bij ons op de kamer wilde slapen, dus hebben de de kinderwagen 's nachts bij ons op de slaapkamer geparkeerd met baby erin.



Bij de tweede dus een mooi wiegje neergezet op onze slaapkamer. Na twee nachten van niet slapen hebben we het bedje op haar slaapkamer geprobeerd. Sindsdien sliep ze en hadden we het wiegje voor niets in huis ????
Je kindje kan overal slapen, ik zou me er niet druk om maken als hij/zij er dadelijk is komt het vanzelf.

Dit wil je natuurlijk niet horen... Je wil graag weten hoe het ongeveer gaat

Wat wij hebben gedaan als ik in bed lag sliep het kind naast me in de wieg; in de kraamweek was dat soms een middag en natuurlijk de nacht, ik deed hem/haar dan ook voeden in mijn bed voor het slapen gaan.

Overdag liet ik het kindje ten minste 1 keer slapen op zijn eigen kamer om daar aan te wennen. De rest van de dag sliep kind waar het uitkwam (box, bank, kinderwagen, tuin, op de grond).

Je kindje moet in de vroege avond gevoed, daarna hield ik ze gewoon bij me, lekker tutten een van de fijnste momenten van de dag (als het geen huiluurtje is), na de laatste voeding samen naar bed.

Kinderen hebben hier allemaal ten minste 1 jaar op onze kamer geslapen, wij vonden dat prettig.

Het komt wel goed, geniet ervan!
Alle reacties Link kopieren
Onze kinderen hebben een paar dagen bij ons op de kamer geslapen, maar ik deed echt geen oog dicht, werd van elk geluidje wakker. Dus die zijn al snel naar hun eigen kamer verhuisd.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben onze kinderen altijd bij ons op de slaapkamer gehad, in een co-sleeper of tussen ons in.

Ik weet niet of dit ook wetenschappelijk bewezen is ofzo, maar wij hebben nooit heel stil gedaan als ze sliepen, en daaraan zijn ze zo gewend geraakt dat ze later ook prima door geluid heen konden slapen.

Mijn neefje en nichtje slapen ontzettend licht en worden van elk geluidje wakker, broer en schoonzus zijn altijd suuuuuuperstil geweest om ze heen.

Misschien iets om ter overweging mee te nemen.



En verder is het niet heel waarschijnlijk dat je baby elke avond om 19:00 gaat slapen, vooral de eerste tijd is een ritme doorgaans ver te zoeken en je zult merken dat je een beetje daarin meegaat. Ik sliep in het begin altijd mee met de kinderen, zo kreeg ik ook zelf ook nog wat uurtjes slaap.



Toen er wat meer vaste tijden kwamen en wij niet meer zo hemeltergend moe waren legden we ze in de co-sleeper en wanneer ze sliepen gingen wij weer uit bed.



Edit: dit overigens meestal pas na de laatste (avond)voeding, overdag en 's avonds lagen ze bij ons. (Veel in draagdoek).
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn om even wat verschillende verhalen te horen. Ik heb natuurlijk ook geen idee hoe dat straks zal gaan. Dat ons zoontje misschien wel helemaal niet eerder dan ons gaan slapen had ik niet eens zo over nagedacht haha. En fijn om te lezen dat als dat wel het geval is, je hem óf beneden kunt laten slapen en meenemen naar boven na de laatste fles, óf in zijn wiegje en er zelf later bijkomen. Nu heb ik wat meer een beeld van hoe het eruit zou kunnen gaan zien, dank jullie wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik had onze kleine in het begin 's avonds gewoon beneden bij ons, ze lag in de kinderwagenbak in de box. En nam haar mee naar boven toen ik zelf ook ging slapen (nou ja slapen, dat deed ze bijna niet).



Toen ze wat groot werd voor de wieg en veel ging bewegen waardoor de gammele wieg wel heel rare geluiden ging maken ging ze in haar ledikant maar nog wel bij ons op de kamer. Dan legde ik haar 's avonds vaak wel boven op bed met babyfoon aan. En dan idd sluipen, als ze sliep (af en toe deed ze dat) dan was ze ook zo wakker bij elk geluidje dus omkleden in de andere kamer en rustig in bed gaan liggen. Word je vanzelf heel bedreven in. Het hangt helemaal van je baby af, misschien slaapt die van jullie wel heel vast. Met 6 maanden is ze op haar eigen kamertje gegaan maar die lag wel direct naast onze kamer en we hadden de deuren open.



Overdag 'sliep' ze in de kinderwagenbak die in de box of op de bank stond. Ik zou nu denk ik zo'n babynestje aanschaffen, die kun je mooi in de box leggen. Toen ze iets groter was, zeg maar toen ze in de ledikant kon, legde ik haar boven voor een middagdutje. Ze heeft als baby 3 keer een ademhalingsstilstand gehad en dat vond ik zo eng dat ik haar wat langer beneden heb laten slapen zodat ik haar in de gaten kon houden. Denk rond 4/5 maanden pas boven in haar eigen ledikant voor de pogingen-tot-'slaapjes overdag.



Mocht ik weer een baby krijgen zou ik nu kiezen voor een cosleeper en niet voor een wieg. Ik heb nachtenlang met een lamme arm gelegen omdat ik mijn pink in haar mondje moest doen om haar in slaap te krijgen. De wieg was een stuk lager dus dat was erg oncomfortabel. En terug leggen na de voeding betekende weer wakker worden, met een cosleeper lijkt me dat veel handiger. Ik had het wiegje waar ik zelf ook in had geleden, super leuk idee maar zo onpraktisch.
Alle reacties Link kopieren
quote:julius schreef op 18 januari 2017 @ 11:10:

Een baby heeft nog geen idee waar ie slaapt hoor. Die is allang blij dat ie lekker zn ogen dicht kan doen. Net als jij blij bent dat ie eindelijk zn ogen dicht doet.



Dus waar je hem laat slapen moet je helemaal zelf weten, al zou ik em nooit in de box leggen natuurlijk.



Een baby heeft wel degelijk een idee waar hij slaapt. De meeste baby's reageren heel slecht op doodstille kamers. Dat is precies de gedachte achter zulke oplossingen: zorgen dat er altijd op zijn minst de ademhaling van een slapende ouder te horen is naast een kind, zodat het rust en veiligheid ervaart, in plaats van pure paniek omdat het ineens alleen is. Vaak slapen ze zelfs nog beter met wat leefgeluiden om zich heen (wat iets anders is dan de TV op standje 10 met een actiefilm, natuurlijk).



Zeker de hele kleintjes slapen vaak overal, ongeacht hoeveel geluid er om ze heen is. Ik zou als hij om 19u gaat slapen hem gewoon in de woonkamer leggen (of waar je ook maar zelf bent), en natuurlijk een beetje rustig aan doen. En dan meenemen naar je slaapkamer als je zelf gaat slapen.



Na een tijdje leren ze wel om alleen te slapen, hangt ook nogal af van de gehorigheid van je huis. Tussenoplossing is vaak wel op eigen kamer, maar zowel jullie deur als die van zijn slaapkamer open.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:Geelheer schreef op 18 januari 2017 @ 11:23:

Wij hebben onze kinderen altijd bij ons op de slaapkamer gehad, in een co-sleeper of tussen ons in.

Ik weet niet of dit ook wetenschappelijk bewezen is ofzo, maar wij hebben nooit heel stil gedaan als ze sliepen, en daaraan zijn ze zo gewend geraakt dat ze later ook prima door geluid heen konden slapen.

Mijn neefje en nichtje slapen ontzettend licht en worden van elk geluidje wakker, broer en schoonzus zijn altijd suuuuuuperstil geweest om ze heen.

Misschien iets om ter overweging mee te nemen. Hebben wij ook geprobeerd maar op den duur ben je bij een slechte slapen zo blij wanneer ze wel slaapt dat je vanzelf zachtjes gaat doen. Je wil gewoon het risico niet lopen dat ze weer wakker wordt. Dat merkte ik bij ons in elk geval.
Mijn zoontje van 7 weken slaapt bij ons in bed. We maken vanaf dag 1 gewoon herrie in zijn bijzijn, zodat hij daaraan wende.dus als we nu gaan slapen doen we het licht aan en praten we hardop.



Ideaal gezien leggen we zoon zodra hij moe wordt in het bedje en gaan dan weg. In de praktijk slaapt zoon niet eerder dan 0.00 uur en liggen we er dan dus ook allang in met z'n allen.

Zolang hij nog bij ons slaapt, wordt het ledikantje en zijn slaapkamer niet gebruikt om te slapen. De box wel af en toe.
De eerste paar maanden waren de baby's vaak onrustig in de avond en lagen ze bij ons in de armen of soms in de box. Ze gingen dan met ons mee naar boven, fles en we gingen allemaal slapen (in het gunstigste geval). Oudste ging met 2-3 maanden eerder naar bed (uur of 21-22). Dan legden we haar na de fles in bed, een van ons bleef erbij tot ze rustig was en dan gingen we nog even beneden wat drinken ofzo.

Met jongste duurde dat wat langer, die ging met een maand of 4 eerder naar bed.
Alle reacties Link kopieren
quote:julius schreef op 18 januari 2017 @ 11:10:

Een baby heeft nog geen idee waar ie slaapt hoor. Die is allang blij dat ie lekker zn ogen dicht kan doen. Net als jij blij bent dat ie eindelijk zn ogen dicht doet.



Dus waar je hem laat slapen moet je helemaal zelf weten, al zou ik em nooit in de box leggen natuurlijk.Hoezo zou je hem nooit in de box leggen? Ben ik benieuwd naar.
Toen ze echt vroeg naar bed gingen (uur of 7-8) en goed doorsliepen, hebben we ze op een eigen kamer gelegd omdat ze toen last kregen van ons.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven