Hoe lang bleef je partner thuis na de bevalling?

28-07-2014 12:26 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik stelde deze vraag net aan mijn man en nu krijg ik net zijn antwoord.

En ben een tikkeltje teleurgesteld. We hadden het misschien beter eerst over onze verwachtingen kunnen hebben of het er al eerder over moeten hebben. Enniewee... ben eigenlijk best wel teleurgesteld. het zullen de horMONSTERS wel weer zijn. Dus misschien dat jullie me weer even met beide beentjes op de grond kunnen zetten?



Misschien wel handig om te weten: Ik ben nu 30 weken zwanger.



Ik was in de veronderstelling dat hij al zijn vakantie dagen op zou nemen als de baby er is. Hoe kom ik tot deze veronderstelling? Hij wilde in het voorjaar niet op lange vakantie want, zo zei hij, hij wilde alle dagen bewaren voor als de baby er zou zijn.

Ik stelde dus net op de mail voor (ja, ik had ook kunnen wachten tot vanavond en het gewoon met echte woorden, face to face, te bespreken - maar omdat het voor mij zo vanzelfsprekend was dat hij alle dagen op zou nemen was het wel iets wat over de mail kon, dacht ik zo) hoe hij zijn dagen op ging nemen? 3 weken aan een gesloten? Of 2 weken aan een gesloten en dan 2 weken halve dagen?



En nu krijg ik terug dat het in de periode dat de baby komt een hele drukke tijd is op zijn werk. En dat hij dus alleen zijn vaderschapsverlof op neemt en dan misschien nog een paar dagen. En dan 1 of 2 dagen in de weken erna.



BOE! Ik vind het echt niet leuk!!

No worries
Oei zou ik ook niet leuk vinden als hij eerder wel aan heeft gegeven vrij te gaan nemen.

Zou vanavond wel even over hebben thuis.



Mijn man heeft beiden keren 3/4 weken opgenomen ook ivm met keizersnedes.
Alle reacties Link kopieren
Nou daar zou ik ook ontzettend van balen. Ook omdat hij niet uit zichzelf terugkomt op die eerder gemaakte afspraak.



Vind het ook slap hoor. Het is over pakweg 10 weken en hij weet nu al dat hij absoluut niet weg kan? Wanneer neemt hij dan wel zijn vakantie op?



Heb zelf geen kinderen dus uit ervaring antwoorden gaat niet. Maar ik begrijp je wel...
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Oh, dat is balen! Kan het me helemaal voorstellen!



Mijn antwoord wil je niet weten denk ik ... Hij is een week of 3-4 thuis (inclusief kraamtijd, want hij moet ook alles leren qua babyverzorging net als ik). En aan het eind van mijn verlof gaan we nog een midweek op vakantie met z'n drieën. Dan zijn de vakantiedagen wel op voor dit jaar.



Dus nee, ik vind dat geen rare verwachting. Maar ga dat gesprek nou even aan totdat hij thuis is. En spreek dan je verwachting uit want volgens mij heb je dat nog niet gedaan?
Ik lees nu over de "ik wil alle dagen bewaren voor als de baby er is". Ja, dat vind ik ook wel een duidelijk signaal en daar komt hij nu op terug.



En er is ook nog een middenweg he, bvb een of twee dagen in de week werken en drie dagen of vier thuis. Misschien is dat een idee.



Dus nee zijn niet je hormonen hoor

Zou nu terug sturen dat je dat te weinig vind naar aanleiding van zijn eerdere toezegging en dat je er vanavond wel over hebt in alle rust. Kan ie er mooi even over nadenken
Das inderdaad verre van leuk.



Mijn man heeft na mijn bevalling (ks, tweeling) 3 weken vrij genomen. Wel gewerkt op de dagen dat de kraam er was.
Alle reacties Link kopieren
Bij de eerste was mijn man een week vrij. Bij de tweede een aantal dagen.
In mijn omgeving nemen de mannen een maand vrij. Mijn broer nam zelfs 6 weken vrij.
Mijn man is steeds twee weken thuis geweest toen de meiden geboren waren. Gelijk vanaf de geboorte, maar ik ken er genoeg die na de 2 dagen verlof gelijk weer aan het werk gingen.
Alle reacties Link kopieren
Pfoe ik zou ook not amused zijn.. Kleine hier is in juli geboren en hij heeft toen inderdaad zn 3 weken zomervakantie gelijk gepakt toen. Kwam mooi uit. Is op zijn werk ook een drukke periode geweest, af en toe werkte hij thuis en was telefonisch bereikbaar voor calamiteiten. Is zoiets geen optie voor hem? Na bevalling 2 dagen vaderschapsverlof is natuurlijk een lachertje. Kraamzorg is leuk en aardig maar had mijn partner toch echt wel nodig op alle vlakken. Dus tijd voor een goed gesprek vanavond en laat hem maar wat beters bedenken!
Alle reacties Link kopieren
Tja, leuk is het niet, dat begrijp ik heel goed.

Mijn man was bij de eerste maar 2 dagen thuis en moest toen weer aan het werk, wat ik ook echt niet leuk vond, maar ja was gewoon niks aan te doen.

En bij de tweede was hij een week thuis, wel zo prettig, kon hij zich compleet focussen op dochter 1 en ik op dochter 2 en mijn rust momenten en de kraamhulp deed het huishouden
By your inflection I can tell that you think what you're saying is funny, but... No.
Alle reacties Link kopieren
Bij de eerste een week of 2, bij de tweeling een maand.



je man is een zak hooi dat hij dit even zo op je dak dropt.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:Annelaure schreef op maandag 28 juli 2014 12:33 In mijn omgeving nemen de mannen een maand vrij. Mijn broer nam zelfs 6 weken vrij.Maar dan woon je niet in Ned.? De meeste Nederlanders hebben 3-4 wkn aan vak dagen
quote:willie89 schreef op 28 juli 2014 @ 12:33:

Bij de eerste was mijn man een week vrij. Bij de tweede een aantal dagen.



Hier ook.



Bij de eerste een volle week nadat de kraamzorg afscheid genomen had, bij nummer 2 een paar losse dagdelen tussendoor. Nummer 2 werd middenin een hele drukke tijd geboren.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man ging gelijk die dag weer werken. Mijn zus had vrij genomen om bij me te zijn. Mijn man heeft een eigen bedrijf en moest daar echt zijn. Hij was wel iedere dag eerder thuis van zijn werk de eerste 2weken.
Nou, leuk nieuws voor jou zeg op deze manier TO. Mijn vriend zou eerst 2 weken thuisblijven, maar ivm keizersnede en huilbaby is hij 4 weken thuisgebleven. En toen vond ik het nog rot dat hij ging want kreeg echt geen rust met mijn dochter helaas.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het ook niet omdat hij zó enthousiast is over de baby!

Wat ik er wel bij moet vermelden is dat hij net met een nieuwe functie is gestart. En ik denk dat hij zijn nieuwe manager gewoon tegemoed wilt komen. En dat snap ik ook wel weer....



Maar hij had het (naar mijn bescheiden mening) nooit moeten overleggen, maar meer moeten zeggen: Na de bevalling ben ik 3 weken vrij -punt-. Het is niet zo dat we gisteren pas wisten dat de baby zou komen en ik dacht dus dat hij het in zijn vorige functie (bij hetzelfde bedrijf) ook al vrij had genomen.



Ik heb net wel teruggeschreven dat we het eerder over verwachtingen hadden moeten hebben en dat ik teleurgesteld ben. De rest komt inderdaad vanavond wel. MEH...
No worries
quote:Annapalona schreef op 28 juli 2014 @ 12:29:

Oei zou ik ook niet leuk vinden als hij eerder wel aan heeft gegeven vrij te gaan nemen.

Zou vanavond wel even over hebben thuis.



Mijn man heeft beiden keren 3/4 weken opgenomen ook ivm met keizersnedes.Mijn man ook, ik kon het ook eerder niet zelf en we hadden die tijd hard nodig.
Alle reacties Link kopieren
Bij de eerste heef man 2 wkn genomen, was toeval omdat het rond feestdagen was.



Bij de tweede 3 dagen, de 3 dgn dat ik in het Zkhs lag zodat hij voor de oudste kon zorgen.

Daarna gewerkt tot dat kraamhulp weg was.

Vervolgens 4 wkn halve dagen gewerkt zodat hij m'n bij de oudste kon helpen (was 1.5 jr en ik had een spoed keizersnede gehad, dus ik kon niets,





Wanneer wil je man dan verlof nemen?

Mijn man aan het eind van mijn verlof.

Toen was ik opgeknapt en zijn we nog samen op vakantie geweest
Ik woon wel in Nederland, mijn broer had 2 weken onbetaald bovenop zijn 4 weken betaald verlof genomen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man had beide keren twee dagen vrij na de geboorte van onze kinderen. Maar, wij woonden destijds in de VS en daar doen ze gewoon niet aan ouder/vaderschapsverlof. Dus wij hadden wat dat betreft weinig te willen.



Ik snap wel dat je teleurgesteld bent, vooral omdat je man eerder de indruk wekte dat hij wel een aanzienlijke tijd vrij zou nemen. Ik zou het daar zeker met hem over hebben. Het is op zich begrijpelijk dat hij zijn nieuwe werkgever tegemoet wil komen, maar een kind krijgen is niet zomaar iets. Ik mag toch aannemen dat zijn werkgever er wel begrip voor op kan brengen als hij netjes in overleg zijn vakantiedagen voor deze gebeurtenis op wil nemen.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Alle reacties Link kopieren
Drie weken beide keren. Vijf weken na geboorte van de tweede moest hij wel drie weken naar het buitenland, dat was toen wel flink slikken.

Ik zou ook niet blij zijn, je hoeft je hormonen niet de schuld te geven!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee wanneer hij dan wel verlof op wilt of kan nemen.

Zijn moeder komt rond Sinterklaas naar Nederland voor een week ofzo, dus dan zou het heel fijn zijn als hij thuis is zodat ik haar niet alleen hoef te entertainen. Maar dan nog. Hij heeft vorig jaar 5 dagen meegenomen en heeft wel hier en daar een dag opgenomen om mee te gaan naar waar-ever ivm de baby. Dan moet hij nog minstens een dag of uhhh 17 hebben?
No worries
30 dagen dus in totaal, die 5 en 25 dagen bij fulltime is wettelijk. Minus de dagen die die heeft opgenomen. En heeft hij geen ATV?



Kan het zijn dat hij het nog niet heeft durven vragen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven