Hoe lang bleef je partner thuis na de bevalling?

28-07-2014 12:26 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik stelde deze vraag net aan mijn man en nu krijg ik net zijn antwoord.

En ben een tikkeltje teleurgesteld. We hadden het misschien beter eerst over onze verwachtingen kunnen hebben of het er al eerder over moeten hebben. Enniewee... ben eigenlijk best wel teleurgesteld. het zullen de horMONSTERS wel weer zijn. Dus misschien dat jullie me weer even met beide beentjes op de grond kunnen zetten?



Misschien wel handig om te weten: Ik ben nu 30 weken zwanger.



Ik was in de veronderstelling dat hij al zijn vakantie dagen op zou nemen als de baby er is. Hoe kom ik tot deze veronderstelling? Hij wilde in het voorjaar niet op lange vakantie want, zo zei hij, hij wilde alle dagen bewaren voor als de baby er zou zijn.

Ik stelde dus net op de mail voor (ja, ik had ook kunnen wachten tot vanavond en het gewoon met echte woorden, face to face, te bespreken - maar omdat het voor mij zo vanzelfsprekend was dat hij alle dagen op zou nemen was het wel iets wat over de mail kon, dacht ik zo) hoe hij zijn dagen op ging nemen? 3 weken aan een gesloten? Of 2 weken aan een gesloten en dan 2 weken halve dagen?



En nu krijg ik terug dat het in de periode dat de baby komt een hele drukke tijd is op zijn werk. En dat hij dus alleen zijn vaderschapsverlof op neemt en dan misschien nog een paar dagen. En dan 1 of 2 dagen in de weken erna.



BOE! Ik vind het echt niet leuk!!

No worries
Alle reacties Link kopieren
Aan de ene kant blij dat het dus niet mijn hormonen zijn! Aan de andere kant zijn die hormonen wel handig om de schuld op te schuiven
No worries
Ik heb zelf geen kinderen, maar ik weet dat mijn vader en oom (en dat is nog niet zo lang geleden) na 2 dagen weer moesten werken. Eigen bedrijf.



Snap wel dat je baalt. Zou zelf 1 week wel het minimum vinden, maar snap wel dat hij niet alle vakantiedagen er aan op wil geven.
quote:budapest schreef op 28 juli 2014 @ 12:54:

Ik heb zelf geen kinderen, maar ik weet dat mijn vader en oom (en dat is nog niet zo lang geleden) na 2 dagen weer moesten werken. Eigen bedrijf.



Snap wel dat je baalt. Zou zelf 1 week wel het minimum vinden, maar snap wel dat hij niet alle vakantiedagen er aan op wil geven.Waarom zou hij dat niet willen?
Alle reacties Link kopieren
Het zou heel goed kunnen dat hij zich niet heeft hard willen/durven maken voor die vrije dagen. Hij is super trots op zijn nieuwe baan - as he bloody well should be. En het is echt een lieverd voor mij, daarom is de teleurstelling denk ik ook des te groter.
No worries
Alle reacties Link kopieren
quote:budapest schreef op 28 juli 2014 @ 12:54:

Ik heb zelf geen kinderen, maar ik weet dat mijn vader en oom (en dat is nog niet zo lang geleden) na 2 dagen weer moesten werken. Eigen bedrijf.



Snap wel dat je baalt. Zou zelf 1 week wel het minimum vinden, maar snap wel dat hij niet alle vakantiedagen er aan op wil geven.Opgeven? Huh? Ik heb toch niet alleen voor een kind gekozen? Wat moet hij dan met zijn vakantie dagen? Op vakantie wilde hij namelijk niet in het voorjaar...
No worries
Hier drie weken helemaal thuis, daarna ging hij halve dagen werken. Na zes weken weer fulltime maar toen kreeg ik veel last kreeg van depressieve gevoelens en bleek een hernia te hebben dus toen is hij nog meer thuis geweest. Hij heeft een eigen bedrijf en werkte wel vanuit huis als baby sliep. Op zich fijn, maar zwaar voor ons beiden. Eigenlijk lijkt het me ideaal (als de omstandigheden het toestaan) als hij drie dagen was gaan werken na een paar weken.
Alle reacties Link kopieren
Oke. Dus je man heeft net n nieuwe functie bij n ander bedrijf. Jij mailt hem pardoes deze vraag, zonder ooit eerder goed hierover gesproken te hebben? En je hebt nog maar een week of 10 voor de bevalling?

Uuuuuuh, dat ligt dusniet. Helemaal alleen aan hem he? Jij hebt aannames gedaan en nu ben je teleurgesteld dat hij daar niet aan voldoet. Daar kan hij niks aan doen natuurlijk.

Dan heeft ie ook nog n nieuwe baan. Jij hebt liever dat ie direct eisen stelt, zijn poot stijf houdt en dat daarom misschien zijn contract straks niet wordt verlengd?
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft de vrijdag van de bevalling (toevallig twee vrijdagen) vrij genomen om aanwezig te zijn . Weekend kennis maken en maandags gewoon weer te werk.

Wel iets aangepaste tijden, overigens. Een uurtje eerder naar huis... En dat alleen de kraamweek. Daarna gewoon weer volle bak door.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er toch op proberen aan te sturen dat hij minimaal een week vrij neemt, als hij die dagen nog heeft. Je zou het ook zo kunnen doen dat hij wel gaat werken als de kraamverzorgster er is en dan daarna een paar dagen opneemt. Ik heb zelf nooit kraamzorg gehad, aangezien ze dat niet hebben in de VS, maar ik weet van vriendinnen die het zo hebben gedaan en dat heel prima vonden. Omdat de kraam die eerste week toch veel doet en veel mannen dan weinig anders kunnen doen dan rond lummelen in hun eigen huis, zeg maar. Maar dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk.



Op zich vind ik het niet heel vreemd dat hij niet al zijn vakantiedagen wil opnemen, ook al omdat het handig is om tussendoor nog een keer een dag te kunnen opnemen als het nodig is. Bijvoorbeeld als je een keer met de baby naar de dokter moet, of er gebeurt iets anders waarbij het handig is dat hij thuis is o.i.d.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Alle reacties Link kopieren
quote:hatsetats schreef op maandag 28 juli 2014 13:02 Oke. Dus je man heeft net n nieuwe functie bij n ander bedrijf. Jij mailt hem pardoes deze vraag, zonder ooit eerder goed hierover gesproken te hebben? En je hebt nog maar een week of 10 voor de bevalling?

Uuuuuuh, dat ligt dusniet. Helemaal alleen aan hem he? Jij hebt aannames gedaan en nu ben je teleurgesteld dat hij daar niet aan voldoet. Daar kan hij niks aan doen natuurlijk.

Dan heeft ie ook nog n nieuwe baan. Jij hebt liever dat ie direct eisen stelt, zijn poot stijf houdt en dat daarom misschien zijn contract straks niet wordt verlengd?





Lezen! Hij had al aangegeven drie weken vrij te zullen nemen.



Mijn man is vorige twee keer drie weken vrij geweest. Nu bij de derde doen we dat ook. Fijn als je de eerste weken samen het gezin weer op de rails kunt zetten, wennen aan de nieuwe baby.
Alle reacties Link kopieren
@ Hatsetats - ik zeg ook niet dat het alleen maar aan hem ligt. Ik kwam tot die veronderstelling omdat hij in het voorjaar wel over zijn vakantie dagen had gesproken mbt de baby. Ik stel ook in mijn OP dat we het er eerder over hadden moeten hebben. Maar dan mag ik toch wel teleurgesteld zijn? Of mag ik volgens jou die hele emotie niet voelen?



Hij heeft een andere functie binnen hetzelfde bedrijf. Zijn vakantie dagen had hij (volgens mij) wel al bij zijn vorige functie vast staan. Er is absoluut geen sprake van een contract dat verlengd dient te worden.
No worries
Alle reacties Link kopieren
quote:ambrosia9 schreef op 28 juli 2014 @ 13:05:

[...]





Lezen! Hij had al aangegeven drie weken vrij te zullen nemen.



Mijn man is vorige twee keer drie weken vrij geweest. Nu bij de derde doen we dat ook. Fijn als je de eerste weken samen het gezin weer op de rails kunt zetten, wennen aan de nieuwe baby.

Waar staat dat? Mi. Ging TO daar zelf vanuit.

Wb de voorjaarsvakantie, was dat nog bij zijn vorige baan?
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:brisbane179 schreef op 28 juli 2014 @ 13:08:

@ Hatsetats - ik zeg ook niet dat het alleen maar aan hem ligt. Ik kwam tot die veronderstelling omdat hij in het voorjaar wel over zijn vakantie dagen had gesproken mbt de baby. Ik stel ook in mijn OP dat we het er eerder over hadden moeten hebben. Maar dan mag ik toch wel teleurgesteld zijn? Of mag ik volgens jou die hele emotie niet voelen?



Hij heeft een andere functie binnen hetzelfde bedrijf. Zijn vakantie dagen had hij (volgens mij) wel al bij zijn vorige functie vast staan. Er is absoluut geen sprake van een contract dat verlengd dient te worden.Inderdaad, wat een gekke reactie van Hatseflatsie.
quote:hatsetats schreef op 28 juli 2014 @ 13:09:

[...]



Waar staat dat? Mi. Ging TO daar zelf vanuit.

Wb de voorjaarsvakantie, was dat nog bij zijn vorige baan?Hij heeft zelf aangegeven dat hij de dagen ging opnemen als de baby komt, dus lijkt me toch duidelijk dan?
Hier op woensdag bevallen. Dus donderdag en vrijdag als bijzonder verlof voor man. Ik verbleef in het ziekenhuis (keizersnee). Mocht zaterdags weer naar huis waar de kraamzorg kwam.



Man is de maandags dat de kraamzorg er die hele week zou zijn op de ochtenden thuis gebleven, om te leren van haar hoe dingen moesten. In de middag, als ik zou rusten en er geen 'college' zou zijn, ging hij naar het werk tot een half uur voor de kraamhulp weer naar huis ging om het weer over te nemen.



Na de week kraamzorg heeft hij een week volledig vrij gehad zodat wij samen een routine konden opbouwen met zijn drietjes en om mij nog te helpen omdat ik niet mocht tillen.



En na die week is hij weer gaan werken, maar heeft 3 maanden lang 1 dag per week vrij genomen voor ons. En in het nieuwe jaar heeft hij ouderschapsverlof voor 1 dag in de week.



Ik vind dit een fijnere oplossing dan dat hi jal zijn vakantie in die paar weken had opgenomen, waarna hij geen ruimte meer zou hebben gehad om onverwacht vrij te kunnen krijgen voor iets.
Alle reacties Link kopieren
Bij de eerste 2 weken, de derde week geloof ik nog wel wat kortere dagen, daarna moest hij een week naar het buitenland.



Nu bij de tweede zullen we het zien, ik was bij de oudste vrij snel opgeknapt maar geen idee hoe het is met een peuter erbij. Ik ga uit van een week of 2, hij heeft nog zat vakantiedagen dus dat zal het probleem niet zijn.



Overleg lijkt me in deze het toverwoord. Misschien kan je man voorstellen dat hij bijvoorbeeld de eerste 2 weken na de bevalling alleen de absoluut noodzakelijke dagen/ vergaderingen werkt en daarna nog een week van 3 dagen bijvoorbeeld. Zo kan hij jou ondersteunen én op zijn werk het nodige doen.
quote:Annapalona schreef op 28 juli 2014 @ 12:52:

30 dagen dus in totaal, die 5 en 25 dagen bij fulltime is wettelijk. Minus de dagen die die heeft opgenomen. En heeft hij geen ATV?



Kan het zijn dat hij het nog niet heeft durven vragen?



20 dagen is wettelijk, maar als het bedrijf aangesloten is bij een cao. dan kun je daar vinden hoeveel uur/dagen voor hem geldt. In sommige cao's is ook vaderschapsverlof geregeld. Ik ken een paar cao's waar 3 dagen bovenop de 2 standaard dagen worden gegeven.



Mijn man heeft in de kraamweek zijn 2 dagen opgenomen en na de kraamweek is hij 2 weken vrij geweest.



Het lijkt me dat wanneer hij in overleg gaat er vast wel het een en ander te regelen valt. Ik zou ook vanavond verder praten.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar!



Wij hadden ook zoiets min of meer besproken maar toen puntje bij paaltje kwam was het heel erg druk op zijn werk. Je kunt die dagen niet van tevoren vrij reserveren want je weet tenslotte niet wanneer je bevalt....

Ik lag in ziekenhuis na ks, beviel in weekend, hij heeft maandag en woensdag vaderschapsverlof genomen (woe mocht ik naar huis), dondedag wilde hij werken maar door complicatie bij mij is dat paar uurtjes geworden, vrijdag vrij en toen was het weer weekend, de weken erna heel rustig alle dagen opgemaakt op zo'n manier dat hij halve dagen maakte en af en toe hele dag thuis was maar wel bij alle belangrijke vergaderingen etc kon zijn en toch was hij veel thuis....was een prima oplossing en achteraf snap ik niet waar ik me druk om heb gemaakt want hij was er nu bijna alle dagen dat de kraamhulp er was en in de weken erna waren we hierdoor ook wat flexibeler...



Ik zou me er niet al teveel over opwinden, ik ben een echte planner en deed dat wel maar waarschijnlijk is jouw man ook een lieve vent en straks gek op de baby en gaat hij heus niet 90 uur per week draaien als jij nog in de kreukels ligt...
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Alle reacties Link kopieren
@doreia ik heb me al meerdere keren bedacht wat onze verhalen toch veel op elkaar lijken! Dit ook weer...haha
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:brisbane179 schreef op 28 juli 2014 @ 13:08:

@ Hatsetats - ik zeg ook niet dat het alleen maar aan hem ligt. Ik kwam tot die veronderstelling omdat hij in het voorjaar wel over zijn vakantie dagen had gesproken mbt de baby. Ik stel ook in mijn OP dat we het er eerder over hadden moeten hebben. Maar dan mag ik toch wel teleurgesteld zijn? Of mag ik volgens jou die hele emotie niet voelen?

ooooooowwwwwkkeeeeeeeee Zal ik er maar vanuit gaan dat dit de hormonen zijn?

Hij heeft een andere functie binnen hetzelfde bedrijf. Zijn vakantie dagen had hij (volgens mij) wel al bij zijn vorige functie vast staan. Er is absoluut geen sprake van een contract dat verlengd dient te worden.Dan las ik dat te snel, excuus.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 28 juli 2014 @ 13:11:

[...]





Hij heeft zelf aangegeven dat hij de dagen ging opnemen als de baby komt, dus lijkt me toch duidelijk dan?

Ik bewaar ze tot de baby er is, s anders dan 'wanneer de baby er is neem ik drie wknachter elkaar op'

Maar goed, de man is een zak hooi, de TO heeft gelijk.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
hier een echtgenoot die zzp' er is: no work, no brood op de plank. Bij de eerste wel een week vrij. Bij de tweede wordt het nog maar afwachten (ETA 14 oktober), want hij zit dan middenin een klus.

Nou ja, we redden het wel, jammer alleen van die geplande keizersnede (plus bijbehorende herstelweken )
Alle reacties Link kopieren
Hey hey hey hey hey hatsetatsie! Mijn man is geen zak hooi!
No worries
Mijn man is een maand vrij. Dat vind ik heel fijn. Ik weet nog van de vorige keer hoe snel er een rolverdeling insluipt en hoe lastig die te veranderen was toen ik weer ging werken. Ik heb toen een aantal weken zowel de hoofdmoot van ons kind gedaan, als 32 uur gewerkt en dat was werkelijk slopend. Niet omdat man niet wilde, maar omdat hij heel veel dingen gewoon niet zag of merkte, omdat ik ze deed toen ik thuis was. Deze keer doen we het dus anders, dat scheelt straks een hoop frustratie



Ik zou nog eens met je man overleggen. Bij een gelijke start, is het zoveel makkelijker om straks weer gewoon aan het werk te gaan. Sterkte.
quote:leuketas schreef op 28 juli 2014 @ 13:20:

@doreia ik heb me al meerdere keren bedacht wat onze verhalen toch veel op elkaar lijken! Dit ook weer...hahaDubbelnicken wij

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven