Hoe speelgoed aanbieden?

02-05-2016 08:59 48 berichten
Tijdens Koningsdag heb ik wat leuk speelgoed gekocht, en zoon (bijna 1) had al een grote curver-bak vol speelgoed. Die bak zet ik op het speelkleed zodat hij er wat uit kan vissen om mee te spelen. Maar de laatste tijd trekt ie het liefste de bak om, om er dan in gaan zitten graven (en uiteindelijk met mijn bril of de afstandsbediening te gaan spelen).



Mijn vraag: hoe kan je speelgoed het beste aanbieden aan een kind?



Ik had de speelgoed-stapel nu in 2-en gedeeld (in 2 bakken), zodat ik elke maandag de bakken kan wisselen. Maar is het misschien beter / leuker om het speelgoed over 4 bakken te verdelen, of zelfs 7 (elke dag een nieuwe)?

In elke bak komt dan een ‘groot’ ding, zoals vormenstoof, speelhuisje etc en dan nog wat kleine speeltjes (rammelaar, poppetjes etc).



Wie heeft er tips of ideeën?
Ik denk dat zoon volkomen normaal speelt voor zijn leeftijd en ik zal maar niet zeggen wat ik verder van je vraag vind.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het speelgoed per 'rubriek' in een bak. De toet-toet-auto's bij elkaar en zo ook de blokjes en ander houten speelgoed en de duplo. Dan is er nog wat los spul dat gewoon in de kast staat. Hij kiest waar hij mee wil spelen en dat pakken we. Vaak speelt hij met een van die drie 'grote' dingen en met een paar losse speelgoeddingen tussendoor.

Zoontje is ruim anderhalf.
Kinderen van die leeftijd spelen juist graag met jouw bril/afstandsbediening/een lepel uit de keuken en een bakje erbij. Speelgoed komt pas later is mijn ervaring.

Oh en niet teveel speelgoed aanbieden. Hou het rustig, anders is het voor zo'n kleintje 1 stapel en dat is teveel.
Denk je daar serieus over na?

Zet kind naast speelgoed, al dan niet in bak en klaar.





Één jarigen trekken gewoon het liefst de bak om en gaan graven. Daarna gaan ze ermee gooien. En daarna mollen ze je huisraad. En de verpakking is altijd spannender.
Alle reacties Link kopieren
En idd, het blijft het leukst om met de dingen te spelen die geen speelgoed zijn. Hoort erbij!
Alle reacties Link kopieren
Hij is toch nog veel te jong om zelf in een bak naar speelgoed te zoeken? Op die leeftijd zocht ik destijds gewoon zelf iets uit om mee te spelen en pakte dat dan voor mijn zoon, en als hij dat dan zat was borg ik dat speeltje op en pakte een nieuwe voor hem. En op die leeftijd speelde hij vooral het liefst altijd met hetzelfde.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Wat is dan het probleem? Hij vermaakt zich op deze manier toch ook?
Het komt wat neurotisch over deze vraag.

Moet er echt zo'n heel systeem komen?

Kan het niet wat spontaner?
Alle reacties Link kopieren
Hmm hier heb ik werkelijk nooit over nagedacht...



Bij ons hebben we een aantal bakken met speelgoed en een kist en speelgoedla. Kind (ruim 1) pakt gewoon waar hij zin in heeft soms betekent dat dat alles overhoop gaat, soms speelt hij best een tijdje (lees: een kwartiertje) met 1 ding. Soms maken we samen een 'speelbeginnetje', dan gaan we eerst samen met de vormenstoof, little people etc. Maar verder laat ik het gewoon aan hem. Speelgoed waar lang niet mee gespeeld is gaat soms een tijdje naar zolder of helemaal weg.
Wij hebben een expedit-kast van Ikea voor onze zoontjes, eigenlijk vooral voor de oudste van 2,5 nu nog. In die kast staan inmiddels zes bakken (in de bovenste nog de tekenspullen en dan nog 1 vak voor ons ) Zoon mag in principe gewoon uit de kast pakken wat hij wil, wij stimuleren hem wel om iets op te ruimen als hij het volgende wil hebben. Er staat verder ook nog een "los" keukentje en een speelgoed boodschappenkarretje dat hij gewoon zelf zo kan pakken. Verder hebben we nog een rieten mand staan waar hij zelf bij kan waar alles van Toettoet in zit.



Soms wisselen we nog wel wat speelgoed om met dingen die op zolder staan want we hebben echt ontiegelijk veel.
Alle reacties Link kopieren
Als je zoveel bakken nodig hebt voor babyspeelgoed, dan heb je mijns inziens teveel speelgoed.



Kijk of je ook wat weg kan doen. Verkoop het, doneer het, geef het weg, of breng het naar een kringloopwinkel.
Wij hadden, toen zoon zo oud was, al het speelgoed waar hij leeftijdstechnisch aan toe was in de box liggen. Soms pakte hij er wat uit en soms wij. Ik had me van tevoren ook voorgenomen om het aanbod af en toe eens te wisselen, maar daar bleek ik veel te lui voor
quote:sinnombre schreef op 02 mei 2016 @ 09:07:

Het komt wat neurotisch over deze vraag.

Moet er echt zo'n heel systeem komen?

Kan het niet wat spontaner?Haha, het is niet echt neurotisch bedoeld hoor, maar het lijkt me leuk voor mijn kind om elke dag 'wat nieuws' te ontdekken. En gedoseerd aan te bieden. Een paar verschillende bakken met speelgoed vind ik niet echt een 'systeem'.
quote:clemance schreef op 02 mei 2016 @ 09:11:

[...]





Haha, het is niet echt neurotisch bedoeld hoor, maar het lijkt me leuk voor mijn kind om elke dag 'wat nieuws' te ontdekken. En gedoseerd aan te bieden. Een paar verschillende bakken met speelgoed vind ik niet echt een 'systeem'.Hij ontdek een doos, een bril en een afstandsbediening. Waarom moet hij per se spelen zoals jij dat wil?
quote:NYC schreef op 02 mei 2016 @ 09:08:

Wij hebben een expedit-kast van Ikea voor onze zoontjes, eigenlijk vooral voor de oudste van 2,5 nu nog. In die kast staan inmiddels zes bakken (in de bovenste nog de tekenspullen en dan nog 1 vak voor ons ) Zoon mag in principe gewoon uit de kast pakken wat hij wil, wij stimuleren hem wel om iets op te ruimen als hij het volgende wil hebben. Er staat verder ook nog een "los" keukentje en een speelgoed boodschappenkarretje dat hij gewoon zelf zo kan pakken. Verder hebben we nog een rieten mand staan waar hij zelf bij kan waar alles van Toettoet in zit.



Soms wisselen we nog wel wat speelgoed om met dingen die op zolder staan want we hebben echt ontiegelijk veel.Ja, die kast is inderdaad handig! Die had ik ook al op het oog. En gebruikt ie dan de bovenkant om op te spelen?
Mijn oudste houdt al van kleinsaf van kleine troepdingen ( poppetjes, mcdonald dingen, kleine barbies etc). Helaas onthoudt ze alles wat ze heeft.

ZE heeft 2 lades vol met bakjes en dat sorteer ik af en toe per soort

( en mik wat weg want de toevoer is groot. Ieder ding uit een surprise ei wordt bewaard. En dan: WAAR is die ene minion die ik 3 jaar geleden op vakantie op het strand had gevonden ).

Zoontje speelt heel anders, heeft ook hele andere spullen. Ik heb een deel beneden en een deel boven.

Autootjes en garage boven voor als ik daar wat moet doen. Daar ook wat duplo.

Beneden de grote auto's en andere duplo.

Mijn leven bestaat uit bakken en bakjes. Gister weer voor 60 euro bakken gekocht met inzetbakjes
Onze zoon heeft uiteindelijk wel met alles gespeeld, denk ik. Dus dat ontdekken deed hij zelf. Ik dacht eerst ook dat je kinderen niet moest overweldigen met zoveel keus, maar op het kdv was heel veel om mee te spelen. Het hangt een beetje van de aard van je kind af, maar zoon heeft er nooit last van gehad. Die koos zelf iets uit en ging daar dan heel geconcentreerd mee aan de slag.
quote:Goede-Fee schreef op 02 mei 2016 @ 09:13:

[...]





Hij ontdek een doos, een bril en een afstandsbediening. Waarom moet hij per se spelen zoals jij dat wil?



Hij moet niks?



Niet zo negatief op deze zonnige maandagochtend!
quote:sinnombre schreef op 02 mei 2016 @ 09:07:

Het komt wat neurotisch over deze vraag.

Moet er echt zo'n heel systeem komen?

Kan het niet wat spontaner?



Hier beroepstic.

Heb op een bso gewerkt
Alle reacties Link kopieren
Dat graven doen alle kinderen. Daarbij zijn kinderen zijn de eerste jaren meer van het feest der herkenning dan van de afwisseling.



Zich ontwikkelen is trouwens iets wat je kind zelf moet doen, niet jij.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 02 mei 2016 @ 09:11:

[...]





Haha, het is niet echt neurotisch bedoeld hoor, maar het lijkt me leuk voor mijn kind om elke dag 'wat nieuws' te ontdekken. En gedoseerd aan te bieden. Een paar verschillende bakken met speelgoed vind ik niet echt een 'systeem'.





Maar voor kinderen is toch alles nieuw?

Geef een pollepel en pan en ze zijn ook uren zoet.
quote:Het-groepje schreef op 02 mei 2016 @ 09:14:

Mijn oudste houdt al van kleinsaf van kleine troepdingen ( poppetjes, mcdonald dingen, kleine barbies etc). Helaas onthoudt ze alles wat ze heeft.

ZE heeft 2 lades vol met bakjes en dat sorteer ik af en toe per soort

( en mik wat weg want de toevoer is groot. Ieder ding uit een surprise ei wordt bewaard. En dan: WAAR is die ene minion die ik 3 jaar geleden op vakantie op het strand had gevonden ).

Zoontje speelt heel anders, heeft ook hele andere spullen. Ik heb een deel beneden en een deel boven.

Autootjes en garage boven voor als ik daar wat moet doen. Daar ook wat duplo.

Beneden de grote auto's en andere duplo.

Mijn leven bestaat uit bakken en bakjes. Gister weer voor 60 euro bakken gekocht met inzetbakjes







Wel leuk om te zien dat ze zo verschillend spelen! Speelt je dochter niet met de Duplo?
quote:lolapaloeza schreef op 02 mei 2016 @ 09:17:

Dat graven doen alle kinderen. Daarbij zijn kinderen zijn de eerste jaren meer van het feest der herkenning dan van de afwisseling.



Zich ontwikkelen is trouwens iets wat je kind zelf moet doen, niet jij.



Dat is toch leuk, dan weet ik dat toch. Dus dan kan ik het beter bij 1 grote bak houden met alles erin?



Ik ontwikkel me ook als moeder, jawel hoor.
quote:clemance schreef op 02 mei 2016 @ 09:11:

[...]





Haha, het is niet echt neurotisch bedoeld hoor, maar het lijkt me leuk voor mijn kind om elke dag 'wat nieuws' te ontdekken. En gedoseerd aan te bieden. Een paar verschillende bakken met speelgoed vind ik niet echt een 'systeem'.Zo klonk het een beetje. Alsof je ook nog een tijdschema erbij zou hebben om te bepalen hoelang je kind met welk speelgoed zou mogen spelen en op welke manier

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven