Hoe vervoeren jullie meerdere kinderen met/op de fiets?

29-04-2007 15:08 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 kinderen, van 2,5 en 1. In de toekomst komt er hopelijk nog eentje. Over een jaar of 2/3. Dan zouden ze bijvoorbeeld 5, 3 en 1 zijn.



Hoe deden / doen jullie dat? Hoe goed fietst een kindje van 5?



Ik zit dan bijvoorbeeld te denken aan halen en brengen naar school, even naar de winkel of naar een vriendje/vriendinnetje fietsen, etc. Dan moeten ze toch allemaal mee.....



Ik heb nu een mamafiets en overweeg de aanschaf van een bakfiets. Meer omdat dat dus in de toekomst handig lijkt. Nu is het nog niet nodig, ik heb er eentje voorop en eentje achterop. Maar goed, als ik hem over 2 jaar wel ga gebruiken wil ik hem nu wel voor de deur!



Ik kan ook kiezen om de fiets op te tuigen met een aanhanger of een tandemfiets. Hoe handig en veilig is dat?
Alle reacties Link kopieren
Hoe goed een kind van 5 fietst verschilt nogal per kind. Mijn zoon van 6 kan pas net zonder zijwieltjes en nog niet echt fantastisch...

Ik heb een dubbele bagagedrager, dus 2 kinderen achterop (4 en 6) en een kind voorop (2). (En dan ook nog een dikke buik, dus drukke boel op de fiets. :D) Ook heb ik een fietskar, die heb ik op dit moment niet nodig, maar straks als de baby er is weer wel. Toen jongste klein was had ik haar in de maxicosi in de fietskar met een peuter ernaast en de ander voor of achterop.

Ik vind een bakfiets wel supergaaf en zou er best 1 willen hebben, maar ik vind ze erg duur. Daarbij gebruik ik mijn fiets ook om op mijn werk te komen en dan lijkt me steeds zo'n lege bak niet zo handig. Het voordeel van een fietskar is dan dat je die thuislaat. (En ook nog als buggy kunt gebruiken)
Alle reacties Link kopieren
Ik had zo´n fietsaanhanger. Daar zaten zoon 1 en 2 in. En dat ging altijd prima. Tegenwoordig fiets ik niet meer (stuitje gebroken, heel erg jammer) dus hoe met twee oudere kinderen weet ik niet. Ze zijn nu zeven en acht en kunnen pas een week of drie/vier fietsen. En dan nog niet geweldig. Ze zijn motorisch wat behept.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik heb twee kinderen (3 en 1) en maak veel gebruik van een fietskar. Inmiddels zijn ze zo groot dat ze ook (voor en achter) op de fiets kunnen, maar zelf vind ik dat niets. Ik sluit niet uit dat hier in de toekomst nog een kindje gaat komen en met die gedachte hebben we de kar ook gekocht.



Een fietskar kun je meestal ook als duo-wandelwagen gebruiken en dan is het helemaal makkelijk. onze jongste loopt nog niet en gaat dat voorlopig ook nog niet doen en dan is zo'n kar geweldig voor tochtjes naar de dierentuin of naar de stad.



Ook als je wat meer mee wilt nemen dan is een kar erg makkelijk. Boodschappen kunnen bij een kind en de andere op de fiets. Ook kunnen ze er lekker in slapen bij wat langere tochten. Onze jongste is net 1 en die gaat bij lange stukken nog in de maxicosi in de kar, ik monteer hem dan wel zo dat ze iets rechter zit dan normaal en ze ook goed om zich heen kan kijken.



Doordat ik de fietskar heb, gebruik ik de auto veel minder. Met een tochtje op de fiets maak ik iedereen blij en met een fietskar vind ik het ook leuk. Zeker als een kind nog niet zelf kan zitten (en nog niet op de fiets mee kan in een stoeltje) geeft het veel meer vrijheid.



Mocht je een fietskar willen kopen, dan kan ik je wel aanraden eentje te kopen die helemaal aan je wensen voldoet. In de praktijk belanden ze nogal eens weinig gebruik in een schuurtje omdat het niet praktisch is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds een antal weken ook een fietskar! Ben zooooo blij met dat ding!

Ik heb geen rijbewijs en ben dus eigenlijk afhankelijk van het OV, als mn man niet thuis is.

Mijn dochter ging wel altijd gewoon mee op de fiets,maar sinds de komst van mijn zoontje ging dat dus niet meer.

Nu kan ik mijn beide kinderen (3,5 jaar en 6,5 maand) beide vervoeren met de fiets in de kar.

Heb voor mijn zoontje zo'n babyschaal. Hij valt ook altijd in slaap in de kar, heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Nu is het nog niet nodig, ik heb er eentje voorop en eentje achterop. Maar goed, als ik hem over 2 jaar wel ga gebruiken wil ik hem nu wel voor de deur!
Dag Geranna,



Waarom zou je hem nu al voor de deur willen, terwijl je hem pas over een jaar of 2 nodig hebt??? Herstel: misschien nodig. Lijkt mij erg voorbarig!





Nou ja, laat ik je in ieder geval mijn ervaringen vertellen:



Ik heb zelf 2 kinderen en meerdere oppaskinderen. Tijdens de zwangerschap van jongste zoon hebben wij een fietskar aangeschaft, zodat jongste zoon in de maxicosi mee kon fietsen. Dat beviel uitstekend.



Jongste zoon werd groter en kon inmiddels zitten. Ook toen werd de fietskar veel gebruikt want de kleine mannen hier vonden het erg gezellig in de fietskar. Daarnaast kon ik er veel meer boodschappen in meenemen dan alleen op de fiets.



Daarna kwam het eerste oppaskindje. Ik had met fiets en fietskar 4 zitplaatsen, dus ook dit (met 3 kinderen) ging perfect.



Nu ben ik trotse eigenaar van een 3-wielige bakfiets. Ik ben zelfstandig ondernemend gastouder geworden. Dat wil zeggen dat ik een professionele oppasmoeder ben, met eigen bedrijf. De bakfiets biedt plaats aan 5 kinderen (4 in de bak, 1 achterop), en door de houten bak heb ik plaats voor mijn bedrijfslogo. Het was de eerste bakfiets in dit dorp en dus ben ik al aardig bekend.



Ik heb alle opties (behalve de tandemfiets) dus al wel gehad. Hier mijn overwegingen:



Qua bakfiets: is erg gezellig, je kinderen allemaal voor je, kun je ze goed in de gaten houden en je hebt meer contact met ze dan met een fietskar. Dus ook liedjes zingen onderweg, of lekker kwebbelen.

Maar: een bakfiets is over het algemeen erg duur. Je hebt ze in verschillende varianten, 2 wielig en 3 wielig. Een 2 wielige bakfiets stuurt en fiest (qua balans) net zoals een gewone fiets, is alleen wat lomper. Je hebt 2 wielige bakfietsen met lange en korte bak. De lange bak heeft 3 zitplaatsen, de korte heeft 2 zitplaatsen. De 3 wielige bakfietsen sturen heel anders (want je hebt 2 voorwielen ipv 1). Daar heb je ook last van als de weg een beetje scheef afloopt; dan zit je scheef op de fiets. Het grote voordeel van een 3wielige bakfiets is dat hij plaats biedt aan meer kinderen en boodschappen. Ook is hij heel stabiel, ze krijgen mij niet gauw ondersteboven met mijn fiets!



Je oudste kind is tegen die tijd ongeveer 5 jaar zeg je. Ik denk dat een kind van 5 misschien best goed kan fietsen, maar nog niet goed kan inschatten wat de rest van het verkeer gaat doen. En dus zal je regelmatig moeten ingrijpen: kind bij het nekvel pakken, duwtje geven, helpen bij het afstappen. En zie jij jezelf dat doen terwijl er nog 2 kinderen op jouw fiets zitten? Ik geef het je te doen.



Als ik zou moeten kiezen, puur voor het vervoer van mijn eigen gezin, zou ik in jouw situatie gekozen hebben voor een fietskar. Je baby kan van heel jongs af aan in de fietskar, terwijl de grotere kinderen op de fiets meegaan. Later kun je plekjes rouleren. Waarschijnlijk vinden je oudste kinderen het erg leuk in de fietskar, terwijl jij het prettig vind om je kleinste voorop de fiets te hebben (niet het minst vanwege het gewicht aan je stuur).



De tandemfiets. Tja, ik heb 'm zelf nog nooit geprobeerd, maar ik denk wel dat je je kind beter kunt klaarstomen voor zelfstandig fietsen. Omdat je kind voorop zit, ziet hij veel beter wat er allemaal gebeurt in het verkeer. Als jij dan zelf ook actief coacht is dat denk ik ook best een goed idee. Toch zou ik zelf gaan voor een fietskar (of bakfiets) vanwege de extra bagageruimte.



Ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen met mijn verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik durfde doordat ik ooit zelf heftig fietsongeluk heb gehad niet met kind in zitje op de fiets. Met 1 kind deed ik dus alles lopend, trammend en bussend. Alleen als Lief mee ging konden we dan fietsen. Toen kind twee kwam en oudste nog net geen twee jaar was lukte het op deze manier in het begin ook nog wel. Jongste in draagzak en oudste in buggy. Iets later jongste in wandelwagen en oudste meelopend of op d'r driewielertje (als het korte eindjes waren), of weer trammend en bussend voor langere eindjes. Maar even op en neer naar de creche duurde dan soms best lang. Ik was dan ook heel blij met de bakfiets die we kochten toen jongste ook goed kon zitten. We hadden op het zitplankje in de bak twee bobike fietsstoeltjes geschroefd. Zo konden ze comfortabel en ingesnoerd in de bakfiets zitten. Het was bijna altijd feest om op stap te gaan, zowel de kinderen als ik vonden het altijd erg gezellig om zo de stad door te karren. Een fietskar wilde ik niet omdat ik voornamelijk in druk stadscentrum rondfietste en ik de kinderen graag wilde kunnen zien.

Maar inderdaad, een bakfiets is duur. WIj hadden weinig te besteden, dus kochten een goedkope (faya4you). We hebben ons er mee gered, maar echt goed fietsen deed ie niet, en ook de kwaliteit verder was niet echt super. Als ik de loterij had gewonnen had ik gelijk eentje van een goed merk gekocht! (misschien eens googlen op Babboe, schijnt wel goed te zijn, voor iets minder dan de heel dure merken, en er loopt altijd ergens een actie waar je dan met paar honderd euro korting aan kunt schaffen). Ik ben in ieder geval een bakfietsfan!



Oudste kan sinds paar maanden zelf fietsen. En we zijn verhuisd vanuit zeer grote stad naar schattig klein stadje. Onze bakfiets heb ik voor vijftig euro verkocht via MP. De afgelopen week heeft Oudste op d'r eigen fiets naar school gefietst.  Maar ik vond het toch noeg wel een beetje eng (ze is vier en een half), om elke dag met haar het verker in te moeten (ook al is dat hier een stuk rustiger dan in vorige woonplaats). Een bakfiets was niet handig omdat ik eigenlijk nog steeds geen geld heb voor een goede, en ook omdat het ding moeilijk in onze tuin te krijgen zou zijn. Dus gaan zoeken naar andere mogelijkheden.

We hebben een paar keer geprobeerd via MP een tweelingfiets te kopen. Maar dat is niet gelukt, werd overboden, of ik vond de fiets te duur. Je lijkt dan nog steeds 400 euro te moeten betalen voor een goede tweedehands tweelingfiets. En eigenlijk had ik ook niet zoveel geld....



Bij een echte tweelingfiets heb je een verlengd frame dat voor extra stevigheid en balans zorgt om de twee zitjes achterop te kunnen hebben. Ik geloof trouwens dat Pimpel gewoon een extra lange bagagedrager heeft gemonteerd op d'r gewone fiets, dat kan dus ook. Denk wel dat je dan wel al een goede stevige basisfiets moet hebben.



We keken ook naar aanhangfietsen en vonden nog andere oplossingen.

Een leuke is de follow me



Die hadden we bijna besteld, maar toen zagen we op MP dat iemand een damesfiets, inclusief fietsstoeltje en aanhangfiets te koop aanbood voor redelijke prijs. Dus nu fiets ik met iets als dit:



Oudste (die nog wel steeds met heln van me moet) vind het super leuk.

Met aanhangfietsen wel opletten dat je twee verschillende soorten bevestigingen hebt. Deze (die van mij) wordt bevestigd aan de (vaak bijgeleverde) bagagedrager. Dan kun je er dus nog een achteropzitje bij doen en zelfs nog eentje aan het stuur.

Als je de aanhangfiets aan de zadelpen moet bevestigen:





dan kun je dus geen zitje meer achterop bijplaatsen. Nog wel eentje aan het stuur, maar ja, de winst zit dan dus niet in het aantal kinderen dat je kunt vervoeren.



Zo, wel weer genoeg geluld en plaatjes geplakt nu. Met grote kans dat het allemaal mosterd is omdat ondertussen alles al door andere posters is gezegd :D
Alle reacties Link kopieren
Ik durfde doordat ik ooit zelf heftig fietsongeluk heb gehad niet met kind in zitje op de fiets.
Ik durfde dus sinds half jaar wel met 1 kind achterop. Maar nog steeds niet met kindje in stuurzitje.
Alle reacties Link kopieren
Ik durfde ook niet met mijn dochter te fietsen toen ze oud genoeg was om voorop te mogen.

Ik ben heel erg onstabiel op de fiets vanwege een neurologische aandoening en heb ook last van evenwichtsstoornissen.

Koste me dus ook al heel erg veel inspanning om met een kind te fietsen. Is me uiteindelijk wel gelukt. Zowel voor op de fiets als later achter.

Nu ik 2 kinderen heb durf ik dat echt niet meer. (uit veiligheid voor mijn kinderen)

Gezien het feit dat ik ook geen ruimtelijk inzicht heb was het ook ff oefenen met de fietskar,maar mijn kinderen zitten veilig en daar gaat het mij om!

Zelfs al zou ik vallen, zou de kar nog rechtop blijven staan.

( mn fiets kieperde laatst om, zonder kinderen erin, en de kar bleef rechtop omdat ie ook maar aan 1 kant vastzit aan mijn fiets)
Alle reacties Link kopieren
Wat een geweldige reacties! Dit is heel behulpzaam. Ik denk dat ik ga kiezen tussen een fietskar en een bakfiets. Ik vond zelf de bakfiets gewoon erg lekker fietsen, vandaar dat ik hem nu meteen wel voor de deur wil hebben met 2 kindjes, ook al is er geen noodzaak. Maar als we hem straks toch aan zouden schaffen......
Alle reacties Link kopieren
Ik ben even gaan kijken naar fietskarren. Hoeveel hebben jullie betaald voor een goede fietskar? Ik zag nl dat ze toch al snel 300 euro kosten. Ook een hoop geld!



Voor degenen die een bakfiets hebben: hebben jullie er nog een gewone fiets naast?
Mijn fietskar was een aanbieding van de Blokker en koste 60 euro ofzo (ik kocht hem dus in een redelijke opwelling ;)). Voor wat ik er mee doe verdoet hij prima (ik gebruik hem eens per week ofzo, niet elke dag).
Alle reacties Link kopieren
Mijn fietskar (Schwinn mark II) kostte 329 euro.

Inderdaad een hoop geld, maar ik heb hem gekregen gelukkig.

Ik had ook een fietskar gezien (op internet) die 'maar' 129 euro kostte.
Alle reacties Link kopieren
Op Marktplaats staan ook erg veel fietskarren te koop. Daar heb ik de mijne vandaan, een Winther Dolphin. De bekleding was wel ranzig en stonk, dus die hebben we via de importeur nieuw besteld. Onderstel was nog helemaal prima, dat zal bij de meeste fietskarren wel zo zijn. Ik vind het ontzettend handig dat je zoveel achterin kan gooien, in dat bagagevak. Ik heb ook wel fietstassen, maar dan moest ik altijd erg stouwen om bijvoorbeeld een pak luiers kwijt te raken.



Je moet trouwens wel even letten op het laadvermogen. Momenteel heeft de HEMA een fietskar in de aanbieding (ook een bakfiets trouwens), en daar is het laadvermogen maar 35 kilo of zo. Dat vind ik niet veel. Mijn kinderen (3 en 1) wegen nu samen al bijna 30. Het laadvermogen van de Dolphin is veel groter, ik geloof 60 kilo, dus daar blijf je eigenlijk altijd onder.
Alle reacties Link kopieren
Dat zijn flinke prijsverschillen zeg. Ik hoor trouwens meerdere mensen over een bakfiets bij de HEMA. Bij die van ons staat ie niet. Op de site kan ik hem ook niet vinden helaas. Ik was wel nieuwsgierig.
Alle reacties Link kopieren
Net als Toetje durf ik ook niet te fietsen met een kind voorop. Ik heb het met mijn oudste een paar keer geprobeerd, maar zat altijd met het zweet in mijn handen. Eén kind achterop gaat nog wel, maarja, ik heb twee zoontjes (nu 2 en 3 jaar oud).

Sinds een dik jaar heb ik een bakfiets, tweedehands via Marktplaats. Een goeie, enorm degelijke van Christiania. Wel even een investering (tweedehands nog duizend euro), maar het geld echt waard. Ik gebruik 'm vaak, zeker nu de kinderen sinds januari naar een dagverblijf gaan aan de andere kant van mijn woonplaats. En mijn man niet meer op de fiets naar zijn werk kan wegens in een andere stad gaan werken, en dus vaak de auto nodig heeft.

Bovendien, als je zo'n bakfiets goed onderhoudt, verliest hij weinig waarde, je verkoopt 'm zó weer voor een mooi bedrag.



Ik heb een bakfiets met twee wielen onder de bak (en dus één achterwiel). Die valt niet om, ik hoef niet met mijn voeten aan de grond als we stilstaan. Heerlijk vind ik dat. Er zitten versnellingen op en die gebruik ik veel, eigenlijk fietst het ding verrassend licht voor zo'n gewicht. Ik ga er ook met gemak de fietsbrug mee over.

En je hebt heel direct contact met de kinderen. Van een fietskar vind ik namelijk het grote nadeel dat de kinderen toch een eind achter je zitten. Wat dan wel weer handig is, is dat je de kar kunt afkoppelen en als wagen gebruiken, of achter kunt laten op bijvoorbeeld dagverblijf of speelzaal of waar dan ook, om met je gewone fiets zelf makkelijker en sneller verder te kunnen.

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen zondag hebben wij deze bakfiets bij de HEMA gekocht, wasa toen de laatse dag van de actie (van 999,- naar 799,- euro afgeprijst) onze dochter is nu 4 maanden, de 2e verwachten wij eind dit jaar.

Heb dan dus volgende zomer een kindje van 1,5 jaar en een half jaar, ik vind de bakfiets nu al ideaal maar als de tweede dr is vind ik hem denk ik écht helemaal geweldig.

Het geeft me toch meer bewegingsvrijheid...nu kan ik lekker gaan fietsen met de kleine, zet dr in de bak in dr autostoeltje, heerlijk vind ik het om weer lekker naar het dorp te fietsen!!

(heb wel een auto en een rijbewijs maar lekker kunnen fietsen met dit weer is heerlijk!!:))
Alle reacties Link kopieren
mijn dochtertje is 4 jaar en fietst overal zelf naartoe. Dan bedoel ik wel kleine eindjes zoals naar de winkel, naar school en dat soort dingen. Als we verder gaan gaat ze bij pappa achterop of met de auto. Dan zou je verder 1 voorop en 1 achterop kunnen doen
Alle reacties Link kopieren
Ik fiets nu een paar dagen met de aanhangfiets. Heb nu al wel betere beenspieren denk ik, maar verder is het echt super. Meis vind het ook elke dag weer een feest om er op te gaan, zo leuk vind ze het. Als we heuvelop gaan roept ze dat ze wel even mee gaat helpen fietsen (helpt ook echt trouwens als ze ook meetrapt) en soms als ze moe is geeft ze aan dat ze even niet gaat fietsen hoor! :) Gaan we naar beneden dan zegt ze enthousiast "wat gaan we lekker snel, he mam, ik zal nog even wat trappen, gaan we nog sneller!". Ik ga het wel afwisselen met haar zelf ook te laten fietsen, maar ik vind het echt ideaal dit ding, we gaan veel sneller en veiliger dan wanneer ze zelf op d'r kleine fietsje meefietst...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven