Hoeveel boterhammen 'mogen' jullie kinderen eten?

18-01-2014 20:53 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van vijf at gisteren een boterham mee bij een vriendinnetje van school. Toen ik haar ophaalde, vertelde de moeder van haar vriendinnetje dat ze drie boterhammen had gegeten en eigenlijk nog een vierde wilde. Maar omdat ze niet wist of dat wel mocht, had ze die vierde niet gegeven.

Het is niet de eerste keer dat ik dat ik die vraag hoor van een ouder waar ze mee eet.



Mijn dochter heeft een goede eetlust en soms eet ze inderdaad vier boterhammen, soms twee, soms maar één. Gewoon zoveel als ze wil dus. Ik vind dat prima, want ze weet zelf wel hoeveel honger ze heeft.

Van mij mag het dus.



Maar ik vroeg me dus wel af, omdat sommige ouders twijfelen of ze dat wel mag: hoe denken andere moeders/vaders daar over? Mogen jullie kinderen maar een bepaald aantal (twee/drie) boterhammen eten? En wat is dan de achterliggende reden?



Ben gewoon benieuwd.
Zoveel als ze wil, maar ik ben al blij als er 's morgens een hele in gaat en 's middags ook afgelopen week kwam ze rond 3 uur ineens om een boterham vragen. Die krijgt ze dan gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Ik laat mijn dochter van vijf ook altijd gewoon zoveel eten als zij wil. Het zijn bij haar ook fases., soms eet ze veel en soms niet. Wel geef ik haar niks meer vanaf een uur of vier, zodat ze nog plek heeft voor haar avond eten. Ze hoeft mij ook nooit haar bord leeg te eten, want ik vind dat ze moet luisteren naar haar maag.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Bij mij mogen ze zoveel eten als ze willen. Ze spelen en werken hard thuis, op school en peuterspeelzaal. Daar krijg je honger van.
Ik begrijp de vraag van de moeder wel. Ik zou er ook raar van staan te kijken, als een mee-eter van 5 jaar oud 4 boterhammen eet. Dochter eet onder lichte dwang 1 boterham en wij, de volwassenen, 2. Dan zitten we vol.



Ik zou bang zijn dat het kind last van haar maag zou krijgen, omdat ze niet voelt wanneer haar maag vol zit.
Zoveel ze wil, ze weet prima aan te geven als ze vol zit.
Lijkt me helemaal prima.

Luisteren naar je lichaam (nog honger of al vol ondanks bord maar half leeg) is juist goed.
Mijn vader eet tussen de middag 4 boterhammen, dus ik zou er ook van staan te kijken als een kleuter dat op krijgt. Mijn oppaskind van 3,5 eet met moeite een halve boterham.



Maar ik zou haar gewoon lekker laten eten hoor, tenzij ze elke dag zowel bij ontbijt als lunch 4 boterhammen eet, dat lijkt me namelijk nogal veel voor zo'n kleintje.
Alle reacties Link kopieren
Is je dochter misschien al een beetje

Mollig? Geen idee hoor, lijkt

Mij de enige optie. Ik neem aan dat ze het goed bedoeld
Alle reacties Link kopieren
quote:eiland schreef op 18 januari 2014 @ 20:57:

Ik begrijp de vraag van de moeder wel. Ik zou er ook raar van staan te kijken, als een mee-eter van 5 jaar oud 4 boterhammen eet. Dochter eet onder lichte dwang 1 boterham en wij, de volwassenen, 2. Dan zitten we vol.



Ik zou bang zijn dat het kind last van haar maag zou krijgen, omdat ze niet voelt wanneer haar maag vol zit.ah, zo had ik het nog niet bekeken. Dat kan inderdaad ook een achterliggende gedachte zijn. Ik denk overigens dat ze prima weet wanneer haar maag vol zit, maar als je het niet gewend bent dat een kind zoveel kan eten, snap ik de gedachtegang wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 18 januari 2014 @ 21:00:

Is je dochter misschien al een beetje

Mollig? Geen idee hoor, lijkt

Mij de enige optie. Ik neem aan dat ze het goed bedoeldNee, ze heeft een heel normaal postuur voor haar leeftijd.
Ze mogen zoveel boterhammen eten als ze willen. Drie boterhammen halen ze wel eens, vier meestal niet. Maar als ze een vierde wil, dan mag dat.
Op die leeftijd zoveel ze wilden, maar de max toch wel bij vier als het een wedstrijdje leek te worden! Dus niet eten omdat je nog wel iets lust maar om je vriendje te overtreffen.
Alle reacties Link kopieren
Ze eet trouwens niet elke dag vier boterhammen. Soms dus maar twee. Of één.

Maar als ze er vier wil, tja, dan vind ik dat dus prima. Moet eerlijk bekennen dat ik zelf eigenlijk ook nooit vier boterhammen eet, maarja, ze zal dan wel honger hebben...
Alle reacties Link kopieren
In principe zo veel als ze willen, maar de laatste tijd twijfel ik daar wel eens over: mijn beide kinderen zijn niet de allerslankste (dik zijn ze ook niet hoor), en in hun genenpakketje zit ook een combi van liefde voor eten én overgewicht... Dus bij de 3e boterham begin ik me wel af te vragen of ze nog honger hebben of dat t alleen een leuke en lekkere activiteit is, dat eten. Zeker omdat ik zelf echt niet meer dan 2 boterhammen op kan, vaker eet ik er 1.

Vind ik lastig hoor: eigenlijk vind ik dat zij zelf t beste weten wat ze nodig hebben, maar aan de andere kant: ik ken genoeg volwassenen die standaard véél meer eten dan gezond is!

Ik probeer ze niets te verbieden, maar vraag ze wel of het écht nog moet, die extra boterham. Soms laat ik ze eerst een kwartiertje spelen, als ze dan nog steeds zeggen dat ze honger hebben krijgen ze nog een boterham.
Alle reacties Link kopieren
Zoveel als er honger voor is.

Mijn zoon is 13 maanden en eet meestal 's ochtends maximaal 1,5 en smiddags maximaal 2 boterhammen. Maar soms ook maar een half sneetje brood. Het ligt soms ook aan het soort brood. Als hij het erg lekker vind eet hij gewoon meer, heeft hij geluk dat we zelf dat brood (zeer donker van kleur) ook het lekkerste vinden en dus regelmatig hebben.
Alle reacties Link kopieren
Verandering van spijs doet eten. Misschien omdat het ander brood is, het dan extra lekker smaakt? Da's de reden dat ik hier wel eens een kleuter dezelfde hoeveelheid zie verstouwen.

Ik zou het kind lekker laten eten wat het bliefde, maar bij grote hoeveelheden zou ik het wel vermelden. Verklaart misschien waarom ze s'avonds snel klaar zijn met eten.



Ik heb ook nog niet te maken gehad met kleine gasten die een speciaal dieet hadden of speciale regeltjes (bv. Eerst hartig beleg, dan pas zoet beleg)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 7 eet wel eens 7 broodjes tussendemiddag. Zijn zussen eten ook met gemak 4 broodjes. Soms maar 1 maar vaker meer.

Maar hun ontbijt is ook wat meer dan gemiddeld en het avondeten ook. Ik grap altijd maar dat ze ook ieder 8 lintwormen hebben. Ze hebben een slank tot normaal postuur.
Alle reacties Link kopieren
Dat was bij ons nooit een vraag. Eerder "hoe krijg je die ene boterham in godsnaam naar binnen bij dat kind?" Want dat was altijd moeilijk.



Het lijkt me heel prettig om een kind te hebben dat wel makkelijk een boterham naar binnen krijgt. Alhoewel ook steeds meer kinderen te dik zijn. Mijn kinderen aten dan wel moeilijk, maar ze zijn dan ook erg slank, ook nu ze 30 zijn (net als wij). En daar zijn we natuurlijk wel blij mee.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is ook slank, hoor. Ze is ook erg bewegelijk. En het is een flinke eter, inderdaad. Altijd geweest. Avondeten eet ze ook prima, ontbijt ook.



Ik weet dat ze eet waar ze behoefte aan heeft. Als ik het idee zou hebben dat het een 'wedstrijdje' zou zijn, zou ik er anders over denken. Ze eet thuis ook wel eens vier boterhammen.
Ik zeg het er tegenwoordig trouwens vantevoren bij dat ze zoveel eet ook al is ze maar 5 en heeft ze geen gram vet over. De meesten geloofden haar namelijk inderdaad niet. Maar mijn dochter heeft echt trek in 4 boterhammen...
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 7 kan er soms ook wel 4 op tussen de middag. Naar school neemt ze er maar 2 mee, dan heeft ze het veel te druk om er meer dan 2 te eten. Ik zal ook nooit zomaar tegen een mee-eter zeggen dat ze er niet meer dan 3 mag. Voor ontbijt eet dochter er vaak 2. Ze heeft een normaal postuur.



Bij zoon van 4 ben ik blij als ik er meer dan 1 naar binnen krijg. Vandaag was een positieve uitschieter met bijna 3 boterhammen. Hij is wat meer een krielkipje
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Hier mogen ze allebei zelf bepalen. Ook op BSO en creche mogen ze het zelf bepalen. De oudste van 6 eet meestal 2, soms meer (als hij in de groei is) de jongste van bijna 4 eet er eigenlijk altijd 3 of 4. Beiden zijn erg lang en slank (oudste zelfs mager te noemen). Ze hebben allebei niets met snoep of chips, maar brood, warm eten en en fruit vinden ze heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:gizz schreef op 18 januari 2014 @ 21:52:

Hier mogen ze allebei zelf bepalen. Ook op BSO en creche mogen ze het zelf bepalen. De oudste van 6 eet meestal 2, soms meer (als hij in de groei is) de jongste van bijna 4 eet er eigenlijk altijd 3 of 4. Beiden zijn erg lang en slank (oudste zelfs mager te noemen). Ze hebben allebei niets met snoep of chips, maar brood, warm eten en en fruit vinden ze heerlijk.Wat fijn.
Mijn dochter krijgt er ook maar 3. Het is een hele slechte avond eter en heeft daarom de neiging om zich 's middags vol te proppen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven