Hoeveel dagen thuis bij je kind?

12-09-2014 11:32 179 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zwanger van mijn eerste kindje en nu aan het nadenken wat ik zal doen met mijn werkdagen. Vriend geeft aan het liefst 40 uur te willen blijven werken. Ik zelf heb de keuze tussen 24 uur, 28 uur of 32 uur.

Kind zal tijdens werk naar opvang gaan, er is geen constructie mogelijk met opa's/oma's.





Ik wil proberen te denken uit de behoefte van ons kind en onszelf, en niet vanuit het werk. Dus hoeveel dagen is het prettig om met je kindje alleen thuis te zijn? Ik hoor collega's zeggen dat tijdens hun verlof de muren op hen afkwamen en dat ze blij waren weer te mogen werken. En dat het nog best pittig is om zo'n kleintje een hele dag te vermaken, dus dat je dat niet teveel dagen wil.



Ik snap dat het voor iedereen anders is en daarom maar gewoon de open vraag: hoe zit dat bij jou?



- Hoeveel uur werk jij? (en hoeveel ben je dus thuis met je kind)

- Hoe bevalt dat?

- Is er iets aan die verhouding wat je mij mee wil geven ter overweging (bijv. werkdagen clusteren of juist niet, etc)?
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 3 dagen, vind het ideaal!

Heb na de geboorte van mijn zoon nog een tijd 5 dagen gewerkt, toen terug naar 4, nu ruim een jaar op 3 dagen en dat bevalt echt het beste!



Maar ik werk in het VO dus heb vaak ouderavond etc en ben dus ook savonds weg, dat maakte dat 4dagen voor mij echt te veel was.
Alle reacties Link kopieren
Ter overweging: je vriend een schop onder zijn kont geven dat ie 4 dagen gaat werken. Waarom: als het fout gaat zit jij met de gebakken peren omdat je een pensioengat hebt en maar 3 dagen werkt.



(Heb zelf overigens nog geen kinderen, maar ik zou minimaal 32 uur blijven werken)
Alle reacties Link kopieren
In mijn familie doen alle ouders tot nu toe ergens tussen de 28 en 32 uur. Dus zowel de vader als moeder.



Zelf heb ik nog geen kinderen, maar mijn partner en ik werken nu ook al beiden hetzelfde aantal uren (allebei minder dan 40 uur) en zouden dit zo houden als we kinderen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Hierover lopen de meningen uiteen van 0 tot (misschien wel meer dan ) 40 uur. Ik geef geen mening, alleen mijn ervaring:



Ik ben al 3,5 jaar fulltime thuis. Contract werd niet verlengd en ik werk soms vanuit huis (als freelancer) voor oude werkgevers. Vanmiddag krijg ik een telefoontje over een (hopelijk!) nieuwe baan van 32 uur per week en daar heb ik nu heeeel erg veel zin in. Kind gaat over een paar maanden ook naar school natuurlijk. De vader zal dan ook 32 uur gaan werken (werkt nu 40) zodat er op woensdag- en vrijdagmiddag iemand thuis is (eerste jaren zijn ze ook vrijdagmiddag vrij hier).



De muren zijn nooit op me afgekomen en ik heb er met volle teugen van genoten.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 24 uur. En dat is goed te doen. Ik zou niet minder willen werken want ik mis nu al veel van de zaken die zich op kantoor afspelen. Mijn man is ook 1 dag thuis dus ons kindje gaat 2 dagen naar de opvang. Als ze straks naar school gaat wil ik weer 4 of 5 dagen gaan werken.

Ik vind de opvang voor een baby best heftig. Ze zijn lief voor haar maar het is er wel onrustig en ze is vaak erg moe als ze er is geweest. Als ik vaker zou werken zou ik haar liever bij een oppasmoeder/vader onderbrengen.
Alle reacties Link kopieren
Het zou mij niet lekker zitten om minder te gaan werken als mijn vriendin dat niet ook zou doen. Roept dat bij jou geen vragen op, dat hij geen interesse heeft om zich aan te passen terwijl jullie samen een kind krijgen? Wij werken allebei 3 à 4 dagen en vinden het heerlijk zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk drie dagen (24 uur). In de kwartaal maanden werk ik vaak 28 uur. Dan neem ik de woensdag ochtend erbij. Mini-Dino zit dan toch op school. Ik breng hem elke dag zelf naar school, en op de woensdag en vrijdag haal ik hem ook zelf weer op. Andere dagen opvang.



Drie dagen vind ik echt prima. Ik geniet van de tijd dat we samen hebben en zou het niet anders willen. Ik denk soms wel eens dat ik het liefst elke dag bij hem zou willen zijn, en alleen onder school tijden werken. Maar dat zit er niet in.
If destiny speaks, I don't ask questions..
Man en ik werken allebei vier dagen, dus drie dagen opvang. Straks neem ik vier uur ouderschapsverlof. Ik krijg dat betaald, scheelt een dag kdv Na een jaar weer gewoon vier dagen. Zo heb ik een gezin èn een carrière
Waarom wil hij niet minder werken? Dat zou ik al niet accepteren. Trekt de zaak direct ongelijk als alleen jij je aanpast.
Alle reacties Link kopieren
"En dat het nog best pittig is om zo'n kleintje een hele dag te vermaken, dus dat je dat niet teveel dagen wil."



Deze zin meenden ze echt ?
Je kan de ander niet veranderen, je zelf wel.
Alle reacties Link kopieren
En nergens een man die parttime werkt en de vrouw fulltime, toch weer grappig
Heb je er geen moeite mee dat je man 40 uur wilt blijven werken?
Ik vind een dag thuis met kinderen vele malen vermoeiender dan werken. Hoezo, is dat taboe?
Alle reacties Link kopieren
bovendien is het ook gewoon efficienter om beide 32 uur te werken (als je een vergelijkbaar salaris hebt) Over het eerste stuk betaal je meestal minder belasting.



Bij ons zou 1*20 plus 1*40 veel minder opbrengen dan 2*30
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 12 september 2014 @ 11:45:

Waarom wil hij niet minder werken? Dat zou ik al niet accepteren. Trekt de zaak direct ongelijk als alleen jij je aanpast.En het schijnt dat de start heel fundamenteel is voor het hebben van een gelijke rol in de jaren daarna. Een man die veel minder vaak of zelfs nooit alleen thuis is geweest met het kind, is vaak meteen al onzekerder omdat hij zich bewust is van dat moeder en de andere mensen die wel echt zorgtaken hebben ((schoon)moeder, kdv, leerkrachten wie dan ook) meteen al meer weten dan hij. Hij staat dan meteen al verder buiten het gezinsgebeuren en trekt zich in de jaren daarna vaak nog sneller terug in de rol van kostwinnaar omdat hij zich er thuis toch al buiten voelt staan. (Dit las ik ooit in een artikel over het verband tussen hoeveel mannen in het eerste jaar thuis zijn en hoe betrokken ze in de jaren daarna zijn.)
Alle reacties Link kopieren
quote:marco321 schreef op 12 september 2014 @ 11:41:

Het zou mij niet lekker zitten om minder te gaan werken als mijn vriendin dat niet ook zou doen. Roept dat bij jou geen vragen op, dat hij geen interesse heeft om zich aan te passen terwijl jullie samen een kind krijgen? Wij werken allebei 3 à 4 dagen en vinden het heerlijk zo.

Mijn vriend vindt zijn werk erg leuk, zou het liefst 's avonds ook nog werken. Ik vind mijn werk niet zo leuk, dus dat ik minder zou werken dan hij was al snel bedacht. Daar kan ik me goed in vinden. De vraag is dan dus alleen hoeveel minder.

En of hij het niet gaat missen dat hij dan niet een dag alleen met ons kind heeft, dat heb ik me ook hardop afgevraagd. Maar hij geeft aan van niet. Terugdenkend aan mijn eigen jeugd heb ik ook niet het idee dat mijn fulltime werkende vader er te weinig was. Dus na een paar keer uitvragen of hij het echt echt echt niet gaat missen, houdt het op en ga ik er vanuit dat hij nu gewoon zijn wens duidelijk kenbaar heeft gemaakt.

Zijn wil is geen wet, maar als we een constructie vinden waarmee we dan allebei tevreden zijn, is dat prima.
Alle reacties Link kopieren
femke.....dat klopt

Liefst ook zorgen dat man/vriend na het zwangerschapsverlof een aantal weken vakantie of ouderschapsverlof opneemt om fulltime voor baby te zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 24 uur en man werkt 40 uur.



Voor mij was de keuze dat ik 3 dagen opvang genoeg vond. Met 4 dagen crèche wordt je kind meer door de crèche dan door jezelf gezien en dat vond ik geen prettig idee.

Mij is het altijd heel goed bevallen. Vooral de maandag-dinsdag-vrijdag werken was fijn. Heb je eigenlijk 2 keer weekend. En je hebt aaneengesloten werkdagen waardoor je de volgende dag ook nog iets kunt afmaken. Nadeel is dat je wel 2 dagen afwezig bent en daardoor zat ik soms op vrije dagen nog even iets te regelen. Dus dan zou dinsdag-woensdag-vrijdag beter zijn. Of maandag-dinsdag-donderdag.



Succes met kiezen en heerlijk dat je de keuze hebt!!
Trotse moeder van 5, 4 in mijn armen, 1 * voor altijd in mijn hart
Alle reacties Link kopieren
quote:marco321 schreef op 12 september 2014 @ 11:41:

Het zou mij niet lekker zitten om minder te gaan werken als mijn vriendin dat niet ook zou doen. Roept dat bij jou geen vragen op, dat hij geen interesse heeft om zich aan te passen terwijl jullie samen een kind krijgen? Wij werken allebei 3 à 4 dagen en vinden het heerlijk zo.



Dankje.. hoef ik het niet meer te typen en is ook nog de visie van een man.



Man en ik gingen beide 4 dagen werken, waardoor de kinderen maar 3 dagen naar de opvang hoefden.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:twijlfelmiep schreef op 12 september 2014 @ 11:46:

En nergens een man die parttime werkt en de vrouw fulltime, toch weer grappig Klopt. Het lijkt me niks, dat ik me zou moeten aanpassen en mijn vrouw daar geen interesse in zou hebben en fulltime op haar werk gaat zitten. Dus werken we allebei rond de 30 uur. Ik begrijp niet waarom zoveel vrouwen dat niet hebben: dat het vraagtekens oproept of slecht voelt om zich aan te passen aan het gezin terwijl hun partner dat niet doet.
Man hier werkt al jaren 4 x 9, dus 36 uur. Heet bij zijn bedrijf fulltime, ik ben thuis bij gebrek aan een baan. Ik zou nu 24 uur of zeg maar drie dagen, willen werken, deed ik ook toen de kinderen klein waren. Kind op kdv (kinderdagverblijf) is de makkelijkste periode om veel te werken. Net op de basisschool vond ik lastiger, door vakanties, bso en losse vrije dagen.



Jonge moeders zou ik altijd aan raden beiden vier dagen te gaan werken, omdat je dan veel minder kwetsbaar bent in geval van scheiding of nog erger verlies van je partner. In ons geval was dat destijds minder haalbaar omdat man 4 x 9 werkte met daarnaast elke week onregelmatige uren. Elke week tenminste 4, maar uitschieters naar 24 uur in één weekend kwamen ook voor.



Mijn kinderen zijn nu net pubers en zouden dus niet meer naar de bso gaan als ik een baan vind. En ik vind het fijn om thuis te zijn als ze thuiskomen. Afgelopen jaar heeft een van hen het heel moeilijk gehad op school, dus was dat eigenlijk echt nodig!



Mijn mening is ieder 32 uur als uitgangspunt. Maar iedere situatie vraagt om persoonlijk maatwerk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen moeite hebben met een man die 40 uur wil blijven werken (al ligt het ook aan de functie - is het een verantwoordelijke baan waarbij het ook lastig is of is het onwil en daarom niet bespreekbaar?). Maar goed geen probleem mee dus.



Ik herken het wel, dat de muren op je afkomen. Ik vind de dagen met kind fijner maar ook vermoeiender dan mijn werkdagen ondanks verantwoordelijke baan. Ik werk 3 dagen op kantoor en 1 dag thuis en dat is pittig. Ik ben 3 dagen gaan werken maar heb dat dus teruggedraaid naar 4, omdat ik het werk net zo goed wilde doen (en geen duo of iets anders wilde). Heb er ook veel plezier in. Maar.... ik merk dat ik nu soms verlang naar 2,5 dag, lijkt me heerlijk omdat het werk dan een minder belangrijke factor is, het overheerst soms teveel vind ik.



Maar ik denk dat het allemaal heel persoonlijk is. Jouw kindje is nog niet eens geboren dus je weet nog helemaal niet wat het inhoudt leven met een kind. De een denkt 40 uur te gaan werken en stopt toch, de ander stopt en wil zo snel mogelijk weer aan het werk. Enige advies wat ik zou geven is bij twijfel iets meer doen, want terug in uren is makkelijker dan uren erbij in deze tijd. Overigens zou ik, omdat je geen opa's en oma's in de buurt hebt, zelf max. voor 3 dagen opvang kiezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:zaaz schreef op 12 september 2014 @ 11:45:

"En dat het nog best pittig is om zo'n kleintje een hele dag te vermaken, dus dat je dat niet teveel dagen wil."



Deze zin meen je echt ?



Ach kijk, dit is een beetje een ongenuanceerde weergave van gesprekken met collega's. Het komt er op neer dat zij het best moeilijk vinden om de hele dag invulling te geven aan de dag met een hummeltje en dit dan dag na dag na dag. Daar kies je voor en dat is gelukkig vaak heel leuk. Maar zij geven aan dat soms ook dood zwaar is en dat je dan best blij bent dat je de volgende dag weer even je 'simpele' werk mag gaan doen. Dat juist die balans je scherp houdt en je daardoor ook veel meer energie geeft voor de momenten dat je peutertje staat te dreinen bijvoorbeeld.

Misschien dat ik het nog steeds niet genuanceerd genoeg zeg, maar ik hoop dat je er geen verkeerde dingen uit afleid.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eerst tijd 16uur gaan werken, kinderen naar gastouder.

Is ontzettend goed bevallen. Op de 3 dagen dag je thuis bent kun je op je gemak je huishouden doen, en heb je tijd om bv naar het consultatieburo te gaan, of eens ergens op de koffie. Dag vloog om! Ik ben toen ze naar school gingen iets meer gaan werken (20uur), maar als ik terug kijk zou ik dat nu niet meer doen.

Juist op basisschool leeftijd is het fijn thuis te zijn. Om de verhalen van de dag aan te horen maar bv ook voor speelafspraken, zwemles, dokter, ortho, sport ed. Vind het zelf niets om steeds opa/oma met mn kind ergens heen te sturen, waar je eigenlijk liever zelf bij bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven