Hoeveel dagen thuis bij je kind?

12-09-2014 11:32 179 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zwanger van mijn eerste kindje en nu aan het nadenken wat ik zal doen met mijn werkdagen. Vriend geeft aan het liefst 40 uur te willen blijven werken. Ik zelf heb de keuze tussen 24 uur, 28 uur of 32 uur.

Kind zal tijdens werk naar opvang gaan, er is geen constructie mogelijk met opa's/oma's.





Ik wil proberen te denken uit de behoefte van ons kind en onszelf, en niet vanuit het werk. Dus hoeveel dagen is het prettig om met je kindje alleen thuis te zijn? Ik hoor collega's zeggen dat tijdens hun verlof de muren op hen afkwamen en dat ze blij waren weer te mogen werken. En dat het nog best pittig is om zo'n kleintje een hele dag te vermaken, dus dat je dat niet teveel dagen wil.



Ik snap dat het voor iedereen anders is en daarom maar gewoon de open vraag: hoe zit dat bij jou?



- Hoeveel uur werk jij? (en hoeveel ben je dus thuis met je kind)

- Hoe bevalt dat?

- Is er iets aan die verhouding wat je mij mee wil geven ter overweging (bijv. werkdagen clusteren of juist niet, etc)?
Alle reacties Link kopieren
quote:Kastanjez schreef op 12 september 2014 @ 13:03:

[...]





Maar daar heb je je antwoord toch eigenlijk al? Jullie kunnen de zorgtijd voor je kind dus redelijk gelijk verdelen, misschien dat je op 40/60 uitkomt. Dat is iets anders dan een vader die fulltime werkt en op werkdagen van half 8 tot half 7 van huis is.



Daarnaast, iemand die zijn werk 'een hobby' noemt, dat is hartstikke leuk voor die persoon, maar dan zou ik me dus wel steeds afvragen of het niet ook iets minder uren kan.

Prioriteiten stellen is iets wat onvermijdelijk is als je eenmaal kinderen hebt.



Ja wat betreft de verdeling heb je dan denk ik wel gelijk!



En wat betreft het stellen van prioriteiten, als hij minder uren met z'n bedrijf bezig is komt er ook minder geld bezig zo simpel is dat wel eigenlijk. Hij slaat overigens wel klussen af die hij niet leuk genoeg vindt, dus is niet oneindig bezig. Maar z'n opstelling ten opzicht van z'n werk zal wellicht veranderen als er een baby komt!
Alle reacties Link kopieren
quote:lady-aurora schreef op 12 september 2014 @ 13:09:

[...]



jaDan zou dat vergelijkbaar kunnen zijn met onze situatie, alhoewel ik nu 24-32 uur werk dus niet full-time.
Alle reacties Link kopieren
quote:avie schreef op 12 september 2014 @ 13:10:

[...]





Mijn vriend heeft ook een eigen bedrijf en werkt buiten. Dus hij is altijd kwart voor vier klaar met werken, staat 's ochtends wel vroeg op. Hij zal hooguit vijf uur thuis zijn waardoor we dus altijd 's avonds als gezin kunnen eten. Daarbij kan hij, als hij wat meer omzet heeft gedraaid en behoefte heeft aan thuis zijn, altijd wat minder werk aannemen. Mijn vriend ervaart zijn baan ook als hobby en ik hoor altijd het eerste uur na zijn thuis komst zijn verhalen aan hierover. Hij is er blij mee en ik gun hem dat ook.



Hoe herkenbaar voor mij! Fijn dat je hem dit ook gunt en het er positief ervaart dat hij het als hobby ziet



[/quote]Ik moet zeggen dat ik het voor mijzelf af en toe moeilijker vind dan hij voor zichzelf. Ik mis de mensen om mij heen wel en het bezig zijn. Elke dag drie keer stofzuigen doe je ook niet en ik heb toch altijd wel gewerkt met mensen om mij heen. Ik heb gelukkig twee paarden waardoor ik overdag aanspraak heb van stalgenoten maar anders had ik hier nog een tweede keer over nagedacht.[/quote]



Dat lijkt me ook lastig, kan me voorstellen dat het ook fijn is om je eigen 'ding' te hebben en dit dan 's avonds met je partner te kunnen delen!
Alle reacties Link kopieren
quote:pannenkoek2013 schreef op 12 september 2014 @ 13:13:

[...]





Dan zou dat vergelijkbaar kunnen zijn met onze situatie, alhoewel ik nu 24-32 uur werk dus niet full-time.Het is ook heel afhankelijk van de situatie. Hoe jij je voelt na de bevalling, hoe je kindje is, etc... Dat kan je van te voren niet in plannen. Ons tweede kindje was een huilbaby...Ik heb toen bijna een jaar lang niet gewerkt!
Je kunt niet wachten want dan kom je veel te laat
quote:pannenkoek2013 schreef op 12 september 2014 @ 13:11:

[...]



Ja wat betreft de verdeling heb je dan denk ik wel gelijk!



En wat betreft het stellen van prioriteiten, als hij minder uren met z'n bedrijf bezig is komt er ook minder geld bezig zo simpel is dat wel eigenlijk. Hij slaat overigens wel klussen af die hij niet leuk genoeg vindt, dus is niet oneindig bezig. Maar z'n opstelling ten opzicht van z'n werk zal wellicht veranderen als er een baby komt!Hahaha, sorry dat ik lach maar het klinkt zo grappig. Dit is toch voor mensen in loondienst die een dag minder gaan werken precies hetzelfde???
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben trouwens voordat ik stopte met de pil eerst gedacht aan de opvoeding en hoe we het willen invullen.



Beide kwamen we er toen uit dat onze leefstijl niet paste bij wat we willen voor ons kind. We zijn toen eerst beide gaan werken (allebei een nieuwe baan, hij is toen voor een baas gaan werken en later als zzp). Toen ik eenmaal zwanger raakte stopte ik met werken omdat ik ''gewoon'' een baantje had als barvrouw in het café van een kennis zodat we wat extra te besteden hadden en mijn vriend heeft met zijn baan dus voldoende inkomen.



We hebben dus niet eerst gekeken naar wat financieel haalbaar was maar gekeken naar wat we willen met ons kind en daarop zijn we gaan inspelen. Misschien hebben we dan wel geluk gehad dat hij terug kon bij zijn vorige werkgever, heeft hij eerder een aantal jaar gezeten. Banen wisselen en zoeken is niet makkelijk maar we hadden de connecties gelukkig.
quote:sandt2.0 schreef op 12 september 2014 @ 13:06:

[...]





Zolang ze het woord maar niet hardop gebruiken juich ik het toe! Ik heb vijf mama-dagen per week maar dat noem ik ook niet zo!

Dit! Het woord papa-dag vind ik zum kotsen. Alsof je dan de heilige graal der mannen bent omdat je ook 1 dag zorgt en dat moet dan nog vooral nog extra benoemd worden ook...



Verder zou ik zelf altijd liefst 4 dagen blijven werken, vriend ook. 3 dagen opvang lijkt me ook goed te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lady-aurora schreef op 12 september 2014 @ 13:15:

[...]



Het is ook heel afhankelijk van de situatie. Hoe jij je voelt na de bevalling, hoe je kindje is, etc... Dat kan je van te voren niet in plannen. Ons tweede kindje was een huilbaby...Ik heb toen bijna een jaar lang niet gewerkt!Ja dat begrijp ik, althans ik denk nu dat ik dat begrijp weet uiteindelijk natuurlijk niet hoe het zal zijn. Wat dat betreft sta ik er wel zo in dat ik wel zie hoe het komt. Wil er niet te naïef instaan maar ik zou het ook niet erg vinden om mijn werk (tijdelijk) te verminderen, carriere maken past toch niet bij mijn werksector. En wij zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd met een dusdanige constructie dat wij beiden tijdens ons huwelijk niet afhankelijk van elkaar zijn financieel en bij een eventuele scheiding geen van beiden financieel en hak gezet kan worden (buiten het feit om dat scheiden natuurlijk altijd zorgt voor een financiële terugloop)....
Alle reacties Link kopieren
quote:Kastanjez schreef op 12 september 2014 @ 13:16:

[...]





Hahaha, sorry dat ik lach maar het klinkt zo grappig. Dit is toch voor mensen in loondienst die een dag minder gaan werken precies hetzelfde???Ik denk dat zij bedoeld dat het altijd een mogelijkheid is en dat ze de consequenties (minder inkomen) dan nog voor lief kunnen nemen. Als je voor een baas werkt kun je niet zomaar even ervoor kiezen om de komende maand elke week een dag minder te gaan werken. Als zzper kun je dat zelf invullen..
Alle reacties Link kopieren
Theia, ik lees net dat jij meer verdient dan jouw vriend. Ik zou dat zeker in overweging meenemen en in dit geval voor zover mogelijk fulltime blijven werken. Als jouw vriend meer zou verdienen zou dat vanzelfsprekend zijn.
quote:avie schreef op 12 september 2014 @ 13:19:

[...]





Ik denk dat zij bedoeld dat het altijd een mogelijkheid is en dat ze de consequenties (minder inkomen) dan nog voor lief kunnen nemen. Als je voor een baas werkt kun je niet zomaar even ervoor kiezen om de komende maand elke week een dag minder te gaan werken. Als zzper kun je dat zelf invullen..Als je het zo omschrijft, is het nog eerder een voordeel (flexibel, per maand kunnen kiezen wat je doet) dan een nadeel (minder geld). Ik weet niet of pannenkoek het zo bedoelde maar als ze het zo kan zien is dat denk ik alleen maar fijn!
Alle reacties Link kopieren
quote:Kastanjez schreef op 12 september 2014 @ 13:16:

[...]





Hahaha, sorry dat ik lach maar het klinkt zo grappig. Dit is toch voor mensen in loondienst die een dag minder gaan werken precies hetzelfde???Ja daar heb je gelijk in, maar jij had het over het zien van je werk als hobby en dat je je dan moet afvragen of je niet sowieso te veel uren maakt (althans zo kwam het op mij over). Eigenlijk bedoelde ik dus te zeggen dat ik het niet met je eens bent dat als je je werk als een hobby ziet je ook meteen (te) veel tijd in je werk stopt en de tijd die er nu ingestoken wordt is dus ook nodig om een omzet te halen waar wij tevreden mee zijn. Misschien niet handig van mij verwoord. Maar ik blijf erbij dat wanneer je je werk ziet als een hobby dit volgens mij alleen maar heerlijk is en heel veel stress kan schelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kastanjez schreef op 12 september 2014 @ 13:23:

[...]





Als je het zo omschrijft, is het nog eerder een voordeel (flexibel, per maand kunnen kiezen wat je doet) dan een nadeel (minder geld). Ik weet niet of pannenkoek het zo bedoelde maar als ze het zo kan zien is dat denk ik alleen maar fijn!Dat flexibeler zijn had ik inderdaad al eerder genoemd en is juist een mooie bijkomstigheid. Ik probeerde vooral uit te leggen waarom ik niet denk dat het negatief is als je je werk als hobby ziet...
anoniem_192628 wijzigde dit bericht op 12-09-2014 13:28
Reden: Bijeenkomstigheid is geen woord..
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Aureel schreef op 12 september 2014 @ 13:02:

[...]





Ik ken legio directeuren die een papa-dag hebben. Kwestie van willen.Nou dat is zeker niet altijd waar. Ik werkte hiervoor bij een heel vrouwvriendelijk bedrijf en vanaf de eerste management laag of je nu man of vrouw bent is de functie fulltime en dat is niet onderhandelbaar.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Pannenkoek, ik heb zelf een eigen bedrijf. Niet helemaal alleen, ik heb een compagnon en een handvol personeel in loondienst. Met mijn compagnon heb ik gewoon afspraken over de werk/winstverdeling gemaakt, waarbij ik 3 dagen werk en hij 4,5. Over het algemeen is dat haalbaar, in topdrukke tijden werk ik wel vaak meer, maar dat komt dan wel aan op de avonden. Heel soms ook overdag, maar omdat ik dan extra opvang moet regelen is dat niet altijd haalbaar.



Echt flexibel werken kan ik trouwens niet. We hebben werkafspraken, dus ik kan niet zomaar zelf bepalen wanneer ik kom en wanneer niet. Ook zomaar even vrij nemen is minstens zo lastig als wanneer je voor een werkgever werkt, wat mij betreft.



Mijn bedrijf is ook niet mijn hobby, nooit geweest ook. Het is gewoon werk en het verdient razendgoed en loopt ook prima, maar ik weet echt wel leukere dingen te bedenken om te doen. Alleen daarbij zal ik nooit dit inkomen verdienen in zo weinig dagen werken, dus voorlopig hou ik het toch maar bij dit bedrijf, met alles erop en eraan wat minder leuk is (personeel, marketing ieuw).
..
Ik bedoelde het iets minder zwart-wit dan jij nu schetst. Mijn man is dol op zijn werk en dat vind ik fijn voor hem. Het betekent echter ook, dat hij vaak 's avonds nog iets zit te doen wat niet echt nodig is voor zijn werk, maar wat hij gewoon graag wil omdat hij denkt dat het iets op kan leveren, zijn werk makkelijker kan maken, wat meer wil verdiepen, wat dan ook. Het 'hobby-gedeelte' zeg maar.

Zo lang dat kan, is het prima, maar als het om wat voor een reden niet zou kunnen, stopt hij daar maar fijn mee. Maar goed, bij loondienst is die grens ook makkelijker aan te geven.



En ik zal niet verder off topic gaan, maar misschien open ik nog wel eens een topic over de wenselijkheid om van je hobby je werk te maken (ik ben blij dat ik dat niet heb namelijk! )...
Alle reacties Link kopieren
quote:twijlfelmiep schreef op 12 september 2014 @ 13:20:

Theia, ik lees net dat jij meer verdient dan jouw vriend. Ik zou dat zeker in overweging meenemen en in dit geval voor zover mogelijk fulltime blijven werken. Als jouw vriend meer zou verdienen zou dat vanzelfsprekend zijn.

Fulltime kan sowieso niet. Ik heb nu een contract van 28 uur en ophoging wordt inmiddels al een paar jaar niet meer toegestaan.

Toch denk ik door opgebouwde rechten evt. nog 32 uur af te kunnen dwingen. Zoveel uur werk ik nu (ondanks contract van 28 uur) namelijk ook. Maar dat is dus onzeker en meer dan 32 uur zit er op mijn werk (en eigenlijk in de gehele sector) sowieso echt niet in.
Alle reacties Link kopieren
Dan 32 uur.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kastanjez schreef op 12 september 2014 @ 13:27:

Ik bedoelde het iets minder zwart-wit dan jij nu schetst. Mijn man is dol op zijn werk en dat vind ik fijn voor hem. Het betekent echter ook, dat hij vaak 's avonds nog iets zit te doen wat niet echt nodig is voor zijn werk, maar wat hij gewoon graag wil omdat hij denkt dat het iets op kan leveren, zijn werk makkelijker kan maken, wat meer wil verdiepen, wat dan ook. Het 'hobby-gedeelte' zeg maar.

Zo lang dat kan, is het prima, maar als het om wat voor een reden niet zou kunnen, stopt hij daar maar fijn mee. Maar goed, bij loondienst is die grens ook makkelijker aan te geven.



En ik zal niet verder off topic gaan, maar misschien open ik nog wel eens een topic over de wenselijkheid om van je hobby je werk te maken (ik ben blij dat ik dat niet heb namelijk! )...Haha, ja laten we inderdaad verder niet de topic van TO overnemen. Ik heb een aantal antwoorden op mijn vraag en wat jij meteen zei over de verdeling van 40/60 was ook een goede opmerking! Wil voornamelijk graag goed voorbereid zijn, ook al weet je uiteindelijk natuurlijk nooit hoe het is. Ik ben dan juist wel weer eens bijna jaloers over het enthousiasme van man, maar ik denk dat we het er over eens zijn dat het je nooit moet gaan opslokken!
Alle reacties Link kopieren
quote:pannenkoek2013 schreef op 12 september 2014 @ 12:59:

Zelf zijn wij op dit moment bezig om zwanger te worden en hebben we het uiteraard al gehad over opvang en werken van ons beiden.



Maar wat ik me wel afvraag na het lezen van alle reacties in dit topic: Is er niemand waarbij één van de twee ouders bijvoorbeeld een eigen bedrijf heeft? Mijn man heeft dat dus wel, en naast dat dit er voor zorgt dat hij flexibeler kan zijn wat betreft de indeling zorgt dat er ook voor dat hij zeker wel 50/60 uur in de week moet werken (hij noemt het trouwens een hobby en ervaart het ook oprecht zo ).



Gewoon uit oprechte nieuwsgierigheid zijn er hier dan vrouwen die vinden dat je met zo'n man niet op een gelijke manier je kinderen kan opvoeden?



Voor de duidelijkheid een gedeelte van die uren kan dus ook 's avonds gemaakt worden, ik denk dat ongeveer 20 uur per week binnen kantooruren moet omdat hij dan afspraken met klanten heeft bijvoorbeeld.



Ben erg benieuwd hoe jullie hier dan over denken!



Hier zijn we beiden zelfstandige ondernemers. Maar dan nog kun je een dag reserveren voor je kind.

Kwestie van plannen en prioriteren, moet jij eens kijken wat allemaal kan.
Alle reacties Link kopieren
3wieler, over twee jaar start ik hopelijk als ZZP-er en zal ik veel moeten doen qua netwerk en lezingen 's avonds dus....jij het kan. Want no way dat mijn vriend voor alles op gaat draaien. dus ik zal gewoon de helft gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nickske schreef op 12 september 2014 @ 13:01:

[...]



Als je niets anders kunt dan cynische opmerkingen maken, moet je gewoon lekker je mond houden.



Het zou mij echt helemaal niet lekker zitten om financieel helemaal afhankelijk te zijn van mijn man z'n geld als ik ook gewoon gezond ben van lijf en leden en dus kan werken. Mét een WO studie op zak notabene.

Kan me er niets bij voorstellen dat jij daar geen problemen mee hebt.

Zou je het geen prettig idee vinden om je eigen broek op te houden? Óók het gezin draaiende te kunnen houden mocht jouw man morgen arbeidsongeschikt raken?
Alle reacties Link kopieren
quote:3wieler schreef op 12 september 2014 @ 13:40:

[...]





Hier zijn we beiden zelfstandige ondernemers. Maar dan nog kun je een dag reserveren voor je kind.

Kwestie van plannen en prioriteren, moet jij eens kijken wat allemaal kan.Ik heb ook niet gezegd dat het niet kan, vroeg me alleen af hoe anderen hier tegenaan kijken. Maar ik heb wel een paar opmerkingen gekregen waar ik wat mee kan!
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 24 uur per week maar dat zijn dan wel altijd nachtdiensten dus heb maar voor 2 ochtenden per week oppas. Daarnaast heb ik nog een eigen zaak maar dat is bewust de laatste tijd rustiger, maximaal 2 dagen per week waarbij ik mijn eigen tijd in kan delen en vanuit huis werk. Ik ben dus eigenlijk altijd thuis voor mijn zoontje alleen slaap ik 2 ochtenden wat langer zodat ik wel gezellig ben
Alle reacties Link kopieren
quote:marco321 schreef op 12 september 2014 @ 11:54:

[...]





Klopt. Het lijkt me niks, dat ik me zou moeten aanpassen en mijn vrouw daar geen interesse in zou hebben en fulltime op haar werk gaat zitten. Dus werken we allebei rond de 30 uur. Ik begrijp niet waarom zoveel vrouwen dat niet hebben: dat het vraagtekens oproept of slecht voelt om zich aan te passen aan het gezin terwijl hun partner dat niet doet.



Oh mijn man begon ook met het 'mannen kunnen niet minder dan 40u werken hoor, dat vinden werkgevers niet goed.' Blablabla. Tot ik zei: 'en vrouwen dan? Bij vrouwen vinden ze het wel goed?' 'Ja want dat gaat altijd zo,' zei hij.



Ik denk niet dat hij de preek over gemakzucht, luiheid, lafheid, gebrek aan feminisme onder man én vrouw op dit gebied, gebrek aan emancipatie en zijn absolute botte horkerigheid die ik niet meer hoefde te horen anders zou ik niet met hem trouwen (we waren toen nog niet getrouwd) die ik hem toen heb gegeven nog een keer hoeft te horen dus hij heeft braaf toegezegd dat hij niet zal denken dat Zijn Carrière belangrijker is dan Mijn Lullige Baantje (ik word arts dus ik vind er niet veel lulligs aan 6 jaar lang bloed zweet en tranen) en bij zijn werkgever een dag minder werken zal aanvragen omdat HIJ voor zijn kind wil zorgen (niet omdat mijn VROUW wil dat ik voor mijn kind zorg).



En ik heb hem beloofd dat ALS de werkgever zwart op wit aan hem meegeeft dat hij OF ontslagen wordt OF full time moet blijven werken (daar is hij namelijk van overtuigd) dat hij in DAT geval full time 'mag' blijven werken.



Hij mag natuurlijk altijd full time blijven werken, maar dan komen er geen kinderen



Inmiddels heeft hij het over hoe hij zijn dagen met kind gaat invullen en dat hij ook best huisvader wil worden als ik 'zonodig de carrièrevrouw moet uithangen', want hij heeft nu vanalles gelezen over een kind dus ik hoef me geen zorgen te maken want hij wordt een super goede vader haha.



Dus ik denk dat het wel goed komt Nu nog zwanger worden :P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven