Hoeveel werken jullie buiten de deur

29-12-2013 19:49 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het 'hoeveel kinderen en waarom' topic, ben ik eigenlijk heel benieuwd hoeveel jullie werken (jijzelf en eventuele partner) naast een hoeveelheid kinderen. Zelf zou ik denk ik graag 3 kinderen willen, maar zie dat niet goed gecombineerd met huidige werkweek van mij en partner. Momenteel hebben we 1 kind en over 3 maanden verwachten we de 2e. Ik werk 32 en partner 36 uur. Dat vinden we goed te doen. Hoe zit dat bij jullie? Hoeveel kinderen en hoeveel werken en lukt dat een beetje?
Alle reacties Link kopieren
quote:femke_leest schreef op 29 december 2013 @ 21:10:

[...]





Dat vind ik echt heel naar en idioot.

Ik kan me voorstellen dat het tijdens de crisis en dan vooral in sectoren waar het slecht gaat, niet zo makkelijk is om altijd je zin te krijgen omdat je ergens recht op hebt. Maar dit verhaal vind ik wel heel erg: het ging nota bene gewoon om ouderschapsverlof!



Maar zoals ik ergens anders al zei: mijn verbazing over het aantal full time werkende vaders is niet als kritiek bedoeld. Andere factoren kunnen een rol spelen en het enige belangrijke is dat je het als stel eens bent.



Ja, het was echt te bizar, we zijn zó kwaad geweest. Maar je hebt geen poot om op te staan helaas. Ik vatte het van jou niet perse als kritiek op hoor, maar ik wil hier mee mee aangeven dat NL zéér ongeemancipeerd is wat dit betreft. Veel werkgevers staan absoluut niet open voor een man die minder dan ft wil werken zijn wij achter gekomen.



Maar gelukkig heeft elk nadeel zijn voordeel. Man heeft in de eerste drie jaar van onze dochter 3 keer een half jaar thuis gezeten. Dat was aan de ene kant verrot, financieel en psychisch voor hem. Maar hij ziet ook wel in dat het een voorrecht was dat hij zoveel tijd met dochter heeft gehad. Waardoor het feit dat hij nu fulltime 'moet' werken minder erg voelt.
Alle reacties Link kopieren
2 fulltime kinderen, ik meer dan fulltime baan, hij 36 uur
3 kinderen, geen partner meer , ik werk 40 uur. Toen de kinderen klein waren werkte ik 28 uur, dat was heel goed te doen. Ik had toen wel een oppas aan huis, geen kinderdagverblijf. Als een kind ziek was kon ik toch gaan werken, dat was wel handig.
Alle reacties Link kopieren
Man werkt 32 uur en ik 18 uur, 2 kinderen, geen opvang nodig we kunnen ze altijd zelf halen en brengen.
Alle reacties Link kopieren
quote:marco321 schreef op 29 december 2013 @ 21:13:

[...]





Hoezo kan ik het dan wel vergeten? Ik heb deze baan pas sinds oktober. Dus dat is dan toch mooi gelukt tijdens de crisis. Maar het is hier dan ook vrij normaal: twee mannelijke collega's van mij werken ook part time. 32 uur en 24 uur. Dus ik was de derde.Dan zal het aan de sector/vak liggen. Man heeft gesolliciteerd op alles wat los en vast zat. In zijn eigen vakgebied was alles ft en werd hij serieus zo ongeveer uitgelachen als hij begon over minder uren. En buiten zijn vakgebied solliciteren deed hij vaak, maar werkt niet in deze economie. Voor jou 10 anderen die wél ervaring hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:renske123 schreef op 29 december 2013 @ 21:09:

[...]





Dan hoop ik dus voor jou dat je niet werkloos wordt, want dan kun je het wel vergeten. Maar gelukkig zijn er nu niet zoveel werkzoekenden of mensen met een tijdelijk contract



Even iets dat ik me afvraag: zou je dit ook gezegd hebben als Marco een vrouw was? Het enige wat hij tenslotte zei, was dat hij part time werkt. Waarom dan meteen zo'n reactie?

Of wil je hiermee ook aangeven dat werkgevers nog helemaal niet zo geëmancipeerd zijn (wat je in een latere post aan mij ook uitlegt).



Het valt me op dat alle vrouwen die hier aangeven part time te werken, niet zo'n reactie krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik reageer zo op hem, omdat hij zegt dat hij geen weekendvader zou willen zijn. En dat raakt mij, omdat mijn man dat ook niet wil, maar nu noodgedwongen is. Het is niet altijd een keuze.
Alle reacties Link kopieren
Het was overigens geen kritiek hoor, ik realiseer me net dat het zo geïnterpreteerd kan worden.



Ik was meer verbaasd, omdat ook in mijn sector alle mannen met kinderen max 4 dagen per week werken. Soms is dit 4x9, soms fulltime met 8u ouderschapsverlof en soms part-time.



Overigens ga ik ook als vriend weer werk heeft niet minder werken, dat gaat niet lukken in mijn functie. Ik denk dat mijn werkgever er niet eens zo moeilijk over zou doen, maar het zou betekenen dat ik mijn projecten alsnog gewoon af moet krijgen, maar er dan alleen minder voor betaald krijg.
Alle reacties Link kopieren
Renske is ouderschapsverlof, flexibele werkuren of thuiswerk geen optie voor jouw man?
Alle reacties Link kopieren
Elein, in de twee voorgaande banen niet. Nu werkt hij net weer een maand en kijkt hij wel uit dit aan te zwengelen. Dochter gaat nu 4 dagen naar kdv en over een jaar naar school. Dan willen we voorzichtig gaan polsen wat er mogelijk is om BSO te beperken.
Alle reacties Link kopieren
quote:renske123 schreef op 29 december 2013 @ 21:23:

Ik reageer zo op hem, omdat hij zegt dat hij geen weekendvader zou willen zijn. En dat raakt mij, omdat mijn man dat ook niet wil, maar nu noodgedwongen is. Het is niet altijd een keuze.Oh, zo. Ja, ik snap het. Overigens inderdaad wel "fijn" (relatief fijn) dat jouw man toen jullie dochter jong was wel thuis is geweest. Van de baby- en peutertijd heeft hij in ieder geval wat meer meegemaakt. Op die leeftijd ontwikkelt een kind zich ook zo snel. En ach, alles is relatief: er zijn landen waar vaders veel meer dan 40 uur werken. Maar ik hoop voor jullie dat jouw man op een gegeven moment ook weer een prettiger aantal uren krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Hier 1 kind, ik werk 36 uur (=fulltime) in 4 dagen, ml werkt 36 uur (=parttime) in 4,5 dagen, waarvan 0,5 dag thuis.
Alle reacties Link kopieren
@ Renske:



Vervelend voor jullie. Maar bedankt voor je uitleg. Ik zat me al af te vragen waarom ik die reactie kreeg terwijl ik (net als veel vrouwen) alleen maar heb gezegd dat ik niet full time werk. Ik vroeg me af of je dat nu zei omdat ik een man ben. Maar ik begrijp nu hoe het bij jullie is gegaan. Hopelijk hebben jullie na de crisis meer te kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Thanks. Dit onderwerp ligt wat gevoelig hier, ik trek me dit soort dingen nogal aan, dus ik realiseer me dat ik misschien wat te kort door de bocht was. Zo was het niet bedoeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:renske123 schreef op 29 december 2013 @ 21:16:

[...]





Ja, het was echt te bizar, we zijn zó kwaad geweest. Maar je hebt geen poot om op te staan helaas. Ik vatte het van jou niet perse als kritiek op hoor, maar ik wil hier mee mee aangeven dat NL zéér ongeemancipeerd is wat dit betreft. Veel werkgevers staan absoluut niet open voor een man die minder dan ft wil werken zijn wij achter gekomen.



En dat vind ik heel erg. Wij hebben ook gemerkt dat mannen en vrouwen op de werkvloer niet hetzelfde worden behandeld.

Mijn man en ik hebben altijd allebei drie dagen gewerkt. Men vond dat mijn man te weinig werkte en ik te veel.
Alle reacties Link kopieren
Man heeft een aanstelling voor 36 uur (4x9), ik 32 uur (7,5, 9, 8 en 7,5 uur per dag). Beiden zijn we een dag vrij.



Sinds begin dit jaar hebben we beiden ouderschapsverlof opgenomen, man 4,5 uur per week en ik 4 uur. Daarmee zijn we om de week een dag extra thuis, waardoor we een dag opvang konden opzeggen.



We hebben 3 kinderen, van bijna 8, bijna 6 en 3. Dus 2x bso en 1x kdv. Na de zomervakantie is jongste ook 4, en gaan we het wat omgooien. We willen er dan voor zorgen dat we beiden een korte schooldag thuis zijn, en een lange schooldag om en om. Man wil dan nog wel een deel werken, gezien zijn reistijd is dat nog te doen. Mijn reistijd is daarvoor te lang (2,5 uur per dag).
Alle reacties Link kopieren
4 om 4. Ik werk volgens omgeving teveel en man is een held en geweldige betrokken vader omdat hij 4 dagen werkt. Nederland is niet geëmancipeerd ondanks alle mooie wetten. Als man moet je over het algemeen vechten om een dag te mogen zorgen.
Mijn man gaat het niet om het zorgen frettie, maar om het een dag minder werken Mij trouwens ook.
quote:marco321 schreef op 29 december 2013 @ 21:05:

Zelf zou ik als man zeker geen 40 uur willen werken. Ik heb het eigenlijk niet eens overwogen. En mijn vriendin ook niet. Onze opa's werkten 40 uur omdat de oma's niet werkten. Dat betekent wat mij betreft dat ik 24 uur kan werken. Ik zou geen "weekendvader" willen zijn die bij voorbaat minder met de kinderen te maken heeft.Fulltimers zijn toch niet perse weekendouders, dat ligt maar net aan hoe je e.e.a vormgeeft. Man werkt 40 uur en heeft zo'n 10 uur reistijd, maar vertrekt rond 6 uur en is rond 15.30/16.00 thuis. Net als de kinderen dus en op vrijdag werkt hij thuis en ben ik er pas om 18.00. Hij 'mist' dus 4x per week het ochtendgebeuren met de kinderen en ik 'mis' 1x de middag en vaak 1 of 2 avonden. Lijkt mij geen weekendouderschap en toch halen we beiden makkelijk de 40 uur per week.
Alle reacties Link kopieren
quote:frettie schreef op 29 december 2013 @ 22:04:

4 om 4. Ik werk volgens omgeving teveel en man is een held en geweldige betrokken vader omdat hij 4 dagen werkt. Nederland is niet geëmancipeerd ondanks alle mooie wetten. Als man moet je over het algemeen vechten om een dag te mogen zorgen.



Erg hè. En dan heb je niets anders gedaan dan het doodgewoon gelijk verdelen.



Ik heb weleens een werkgever gehad die letterlijk zei: "Je hebt kinderen, wat doe je hier überhaupt?"
Alle reacties Link kopieren
Mijn baas is 60 en heeft een vrouw die altijd thuis heeft gezorgd en dat nog steeds doet. Vraag mij af of de beste man weet hoe een wasmachine werkt. Hij probeert om de zoveel tijd mij tot 3 dagen werken te bewegen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sunemom schreef op 29 december 2013 @ 22:09:

[...]



Fulltimers zijn toch niet perse weekendouders, dat ligt maar net aan hoe je e.e.a vormgeeft. Man werkt 40 uur en heeft zo'n 10 uur reistijd, maar vertrekt rond 6 uur en is rond 15.30/16.00 thuis. Net als de kinderen dus en op vrijdag werkt hij thuis en ben ik er pas om 18.00. Hij 'mist' dus 4x per week het ochtendgebeuren met de kinderen en ik 'mis' 1x de middag en vaak 1 of 2 avonden. Lijkt mij geen weekendouderschap en toch halen we beiden makkelijk de 40 uur per week.Een baan waarbij je tussen half 4 en 4 uur thuis bent, zie ik zelden (als het om kantoorbanen gaat), maar als dat het geval is, zie je inderdaad een stuk meer van je kinderen! Overigens lijkt beiden 40 uur werken me dan nog steeds erg zwaar. Niet dat ik het daarom niet 'goed' zou vinden, maar ik zou het zelf niet kunnen en willen. Ik heb er wel respect voor als dit bij jullie goed werkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:frettie schreef op 29 december 2013 @ 22:12:

Mijn baas is 60 en heeft een vrouw die altijd thuis heeft gezorgd en dat nog steeds doet. Vraag mij af of de beste man weet hoe een wasmachine werkt. Hij probeert om de zoveel tijd mij tot 3 dagen werken te bewegen.Herkenbaar. Dat mijn baas opmerkingen maakte over het feit dat ik überhaupt werk, was misschien ook te verklaren uit zijn eigen achtergrond. Hij had ook een vrouw die "netjes' full time achter het aanrecht stond. Ik denk dat hij vrouwen als ik als een bedreiging zag voor zijn normen, omdat veranderingen in de maatschappij er misschien voor zouden kunnen zorgen dat hij thuis zijn machtige positie zou verliezen.
Ik heb mannelijke collega's die exact hetzelfde doen als ik en wel eens zeggen "Nou, ik zou ook wel part time willen werken hoor, net als jij, maar dat kan niet he". Nou dat kan makkelijk in mijn branche maar meestal is het zo dat hun vrouw niet extra wil of kan werken, of dat dat financieel wel heel erg onaantrekkelijk is.



Mijn man en ik werken beide in een mannenbranche, IT en techniek, en bij ons hebben ze nog nergens moeilijk over part timen (32 uur) gedaan hoor, ook niet bij klanten.
Alle reacties Link kopieren
quote:frettie schreef op 29 december 2013 @ 22:04:

4 om 4. Ik werk volgens omgeving teveel en man is een held en geweldige betrokken vader omdat hij 4 dagen werkt. Nederland is niet geëmancipeerd ondanks alle mooie wetten. Als man moet je over het algemeen vechten om een dag te mogen zorgen.Ja, mij wordt met m'n 28 uur ook gevraagd hoe ik het volhoud. Dat is m'n man nou nooit gevraagd. Maarja.. dan kom je in een andere discussie, de discussie waarin de man 'helpt' thuis.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven