Hoeveelheid huiswerk havo/vwo

19-09-2016 11:43 552 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of er iemand ervaring heeft met kinderen die net op het voortgezet onderwijs begonnen zijn en die de brugklas havo/vwo doen.

Mijn zoon is sinds 2 weken aan de gang en ik sta versteld van de enorme hoeveelheid huiswerk en het tempo waarin alles gaat.

Afgelopen weekend is hij van zaterdagmiddag t/m zondag begin van de avond bezig geweest voor school en nóg is alles niet af. Ik kijk met hem mee en heb niet de indruk dat hij erg langzaam werkt of dat hij het niet goed aanpakt. Het is gewoon echt enorm veel.

Vaak krijgt hij ook huiswerk op wat de volgende dag al af moet. Hij heeft 2 dagen waarop hij tot 16 u naar school moet. Hij traint ook nog eens op deze avonden voor zijn sport, waardoor hij in praktijk amper tijd heeft om het te maken.



Nu hebben ze over een week een toetsweek van verschillende vakken. Dus naast het vele huiswerk moet hij nu ook gaan leren.



Ik vind het echt extreem veel en snel en vraag mij af of dit zo blijft, of dat dit wellicht nog meer wordt en het tempo nog verder omhoog gaat?

Ik heb zijn mentor aangeschreven maar heb nog geen reactie ontvangen.

Ik maak me namelijk wat zorgen of mijn zoon dit wel vol gaat houden zo...



Heeft iemand van jullie hier ervaring mee met zijn/haar kind in de brugklas havo/vwo?
Alle reacties Link kopieren
Hier is het nog steeds druk en veeeeeeel.... net op momenten waarop ik denk "mwah, goed te doen deze week" komt me er toch weer een berg!



Deze week 4 toetsen + een presentatie. Pittige week dus.

En zojuist staat er in Magister dat er voor a.s. donderdag 4 paragrafen (15 blz) geleerd moet worden met daarbij de hint dat er altijd een onverwachte overhoring mag worden gegeven

Je ziet 'em aankomen dus. Fijn dat dit vanmiddag niet al in Magister is gezet, maar net pas, scheelt toch weer een middag als het eerder bekend was.



Maar hoe zijn de regels eigenlijk rondom een onverwachtse SO? Mag dat bovenop het maximaal aantal toetsen gegeven worden?

In het leerlingenstatuut staat dat er buiten toetsperiodes een maximum van 4 per week gegeven mag worden. Hoe dat zit met een onverwachtse toets (die er nu dus éxtra bovenop zou komen), kan ik niet terugvinden.

Hoe gaat dat bij jullie? Hier tot nu toe nog geen onverwachtse SO's gehad.
Hier staat huiswerk niet in Magister, dus wat er opgegeven staat moet in de agenda komen.



Vroeger bij mij op school waren het een max aantal proefwerken en SO's en onverwachte SO's onbeperkt.
Ze geven al de hint ...



Hier kon je gewoon elke les een onverwachte test verwachten.

Zeker in de eerste 4 jaar.



Een maximum stond er dus nooit op.

Behalve natuurlijk de vakken waar je voor wist dat je sowieso test had.

En de sportlessen.



Ooit zelfs leerkrachten geweten die zo'n test deden in de laatste 5 minuten van de les.

Om te testen hoe goed er opgelet was tijdens de les.
quote:mamaonbekend schreef op 12 december 2016 @ 19:32:

Hier is het nog steeds druk en veeeeeeel.... net op momenten waarop ik denk "mwah, goed te doen deze week" komt me er toch weer een berg!



Deze week 4 toetsen + een presentatie. Pittige week dus.

En zojuist staat er in Magister dat er voor a.s. donderdag 4 paragrafen (15 blz) geleerd moet worden met daarbij de hint dat er altijd een onverwachte overhoring mag worden gegeven

Je ziet 'em aankomen dus. Fijn dat dit vanmiddag niet al in Magister is gezet, maar net pas, scheelt toch weer een middag als het eerder bekend was.



Maar hoe zijn de regels eigenlijk rondom een onverwachtse SO? Mag dat bovenop het maximaal aantal toetsen gegeven worden?

In het leerlingenstatuut staat dat er buiten toetsperiodes een maximum van 4 per week gegeven mag worden. Hoe dat zit met een onverwachtse toets (die er nu dus éxtra bovenop zou komen), kan ik niet terugvinden.

Hoe gaat dat bij jullie? Hier tot nu toe nog geen onverwachtse SO's gehad.

Geen idee! Kind regelt dat zelf. En als ze zich opwinden over te veel toetsen zeg ik dat ze hun energie beter in het leren kunnen steken dan in het opwinden.

Maar ik ben niet zo van het pamperen op dat gebied.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mietrot schreef op 12 december 2016 @ 19:39:



Ooit zelfs leerkrachten geweten die zo'n test deden in de laatste 5 minuten van de les.

Om te testen hoe goed er opgelet was tijdens de les.



Tjeee.... da's ook wat zeg.



Ik vind die prestatie-druk voor kinderen tegenwoordig wel erg hoog hoor. Mijn kind komt aan niets anders toe, behalve school. En 2x per week sporten dan (waarvan 1x nogal eens afvalt want nog teveel te doen).

Niks mis met hard werken wat mij betreft, maar de maatschappij kan ook doorslaan denk ik dan. Ze zijn nog kind (in geval van brugpiepers) vind ik, maar krijgen die ruimte niet tot nauwelijks meer om nog even kind te zíjn.

Maar goed, doorbikkelen dan maar want het is het nu eenmaal zo. Maar ik heb er soms wel moeite mee en vind het gewoon soms sneu voor kind.
Ik vind het ook vrij extreem om daar als ouder zo bovenop te zitten. Klinkt alsof moeder vaker in Magister kijkt dan het kind zelf
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, kind werd er via de groepsapp op gewezen door een leerling die net in Magister had gekeken.
quote:mamaonbekend schreef op 13 december 2016 @ 13:23:

[...]





Tjeee.... da's ook wat zeg.



Ik vind die prestatie-druk voor kinderen tegenwoordig wel erg hoog hoor. Mijn kind komt aan niets anders toe, behalve school. En 2x per week sporten dan (waarvan 1x nogal eens afvalt want nog teveel te doen).

Niks mis met hard werken wat mij betreft, maar de maatschappij kan ook doorslaan denk ik dan. Ze zijn nog kind (in geval van brugpiepers) vind ik, maar krijgen die ruimte niet tot nauwelijks meer om nog even kind te zíjn.

Maar goed, doorbikkelen dan maar want het is het nu eenmaal zo. Maar ik heb er soms wel moeite mee en vind het gewoon soms sneu voor kind.Zit je kind dan wel op het juiste niveau als het zoveel tijd kost?
Alle reacties Link kopieren
Mijn brugklasser heeft nog tijd zat om te appen, te snappen, voor Netflix te hangen en om 3x per week te trainen en meestal in het weekend nog een wedstrijd.



Als je kind serieus echt nergens anders tijd voor heeft kun je je afvragen of hij wel op het goede niveau zit.
Alle reacties Link kopieren
GMTA
quote:Barbaa schreef op 13 december 2016 @ 13:24:

Ik vind het ook vrij extreem om daar als ouder zo bovenop te zitten. Klinkt alsof moeder vaker in Magister kijkt dan het kind zelfBij ons heet het geen Magister maar het is een vergelijkbaar systeem. Als ouder kreeg ik van de week instructies en codes om zelf in te loggen om het rooster te kunnen raadplegen. Die liggen inmiddels in de digitaleprullenbak. Verlofregistratie is zeer streng op school dus als mijn kind spijbelt dan hoor ik dat meteen, dus waarom zou ik het actuele rooster regelmatigwillen inzien? Ik weet wanneer ze vroeg moeten zijn, ik weet wanneer ze vroeg uit zijn. En zijn ze eerder dan is dat prima.
Ik zou er als kind ook een 'Big brother is watching you'-gevoel van krijgen als je ouder(s) in de gaten houden wat je rooster is, wat je huiswerk is, welke cijfers je haalt. Van mijn kinderen kon ik zelf opvragen of ze hun huiswerk hadden gedaan en of ze hun boeken bij zich hadden. Wat een onzin.

Mijn ouders kregen mijn agenda en cijferkaart nooit te zien en toch is het me gelukt om de school met een diploma te verlaten. Ik leerde heel snel dat je huiswerk niet maken, slechte cijfers tot gevolg had en dat je dan de keer daarop dubbel zo hard moest leren voor de volgende toets. De praktijk is nog altijd de beste leermeester vind ik.
quote:Barbaa schreef op 13 december 2016 @ 21:09:

Ik zou er als kind ook een 'Big brother is watching you'-gevoel van krijgen als je ouder(s) in de gaten houden wat je rooster is, wat je huiswerk is, welke cijfers je haalt. Van mijn kinderen kon ik zelf opvragen of ze hun huiswerk hadden gedaan en of ze hun boeken bij zich hadden. Wat een onzin.

Mijn ouders kregen mijn agenda en cijferkaart nooit te zien en toch is het me gelukt om de school met een diploma te verlaten. Ik leerde heel snel dat je huiswerk niet maken, slechte cijfers tot gevolg had en dat je dan de keer daarop dubbel zo hard moest leren voor de volgende toets. De praktijk is nog altijd de beste leermeester vind ik.

Juist! En dat ouders elkaar dan contacten over de lesuitval van morgen en dan ben ik dus een soort van ontaard dat ik dat niet weet.



Ik krijg ook heel veel mail van school, of ik wil zorgen dat mijn kind in de toetsweek voor wiskunde en geodriehoek meeneemt. Daar doe ik dus echt niks mee met dat soort berichten. Alleen deleten.
Ik zie op m'n werk kinderen die voor een examen komen, zonder de hulpmiddelen die ze daarbij mogen gebruiken, terwijl ze daar vooraf meerdere malen over geïnformeerd zijn. En dan nog boos zijn ook als ze het niet van school te leen krijgen, terwijl ook dat vooraf duidelijk verteld is.

Nooit geleerd om zelf na te denken en zelf verantwoordelijkheid te nemen.
Alle reacties Link kopieren
[quote]sssssst schreef op 13 december 2016 @ 21:19:

[...]



Juist! En dat ouders elkaar dan contacten over de lesuitval van morgen en dan ben ik dus een soort van ontaard dat ik dat niet weet.



Echt?! Meen je niet!

Wat erg zeg. Dat herken ik totaal niet hier.



Straks bij het naar bed gaan schrikt kind zich een hoedje. Had ie nog een opdracht moeten maken. Stond niet in Magister maar de juf had het wel gezegd. Vergeten dus.

Tja....da's dus morgen eerder opstaan en alsnog maken.....leermomenten zullen we maar zeggen.
En hoe komt hij daar dan achter als hij naar bed gaat?

En hoe weet jij dat zijn juf dat gezegd heeft?

En hoe wordt hij vroeger wakker morgen? Zelf een wekker of ga jij vroeger opstaan om hem wakker te maken?

En hoe erg is het als hij een keer een opdracht niet gemaakt heeft?
quote:mamaonbekend schreef op 13 december 2016 @ 21:44:





Echt?! Meen je niet!

Wat erg zeg. Dat herken ik totaal niet hier.



Straks bij het naar bed gaan schrikt kind zich een hoedje. Had ie nog een opdracht moeten maken. Stond niet in Magister maar de juf had het wel gezegd. Vergeten dus.

Tja....da's dus morgen eerder opstaan en alsnog maken.....leermomenten zullen we maar zeggen.Ik woon in een dorp, zoons halve klas ging naar dezelfde school ik spreek die moeders de rij bij de supermarkt oid. In de brugklas zaten zij er erg boven op. Die wisten dan eerder dat de kinderen eerder thuis waren dan de kinderen zelf.
Met de toetsweken zijn kinderen vaak wat ouder en mag je dus meer van ze verwachten.



Ik heb een stiefzoon met ADD die wordt echt herinnerend aan wat hij mee moet nemen anders heeft hij het niet, en ja hij moet het zelf leren, nu hij 17 is gaat het al veel beter, maar toen hij 12 was wist hij vaak niet eens welke dag van de week het was. Mijn eigen zoon is nu 12 en brugpieper, die hoef ik echt niet te begeleiden die regelt het allemaal zelf, komt hij er niet uit vraagt hij het, ik kijk wel mee in magister maar merk aan mezelf dat het al minder wordt omdat ik zie dat hij het aankan. Stiefzoon doet of deed ook een ander niveau kon het dus niet zelf, dan ga je aks ouder echt wel helpen hoor, dan laat je je kind niet zwemmen en steeds 'er' tegenaan lopen.
Ik vind dat er hier door een aantal minderwaardig wordt gedaan over moeders die wel hun kinderen helpen en op de hoogte zijn van de punten en huiswerk van hun kinderen. De ene praat nog stoerder over wat ze allemaal niet doet bij haar kind dan de ander.



Moet iedereen zelf weten. Ik hou wel bij in magister wat het huiswerk en de cijfers zijn. Mag iedereen van vinden wat ze willen. Verder "help" ik die van mij nog met zijn huiswerk en vooral met de planning. Hij geeft zelf aan dat hij dit fijn vindt er is verder geen strijd over dus ik vind het prima.
Ik help wel met plannen, maar dan alleen adhv zijn agenda en niet volgens een strak schema, maar in overleg. Doet hij het niet, zijn verantwoording.

Cijfers vraag ik naar en kijk daarvoor zelden in Magister. Aangezien hij de onvoldoendes netjes meldt zie ik ook geen reden om dat te controleren.



Ik begrijp die behoefte van er bovenop zitten en alles controleren gewoon niet.

Ook niet de constante weerstand tegen het vele huiswerk. Het hoort erbij en is niet meer dan vroeger.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 11 november 2016 @ 11:01:

[...]





In de brugklas waar ik stage liep mocht ik dat dus niet doen, tijdens het oefenen. Docent Frans van zoon raadde het in de brugklas ook af.

Het leek mij ook heel logisch als je leert

'Mag ik de pen van jou.' Dat je op de plaats van 'de pen' ook andere woorden in kunt vullen. Maar op deze twee scholen werd het dus afgeraden.Ik laat leerlingen vanaf proeftoets 1 toepassen. Is helemaal niks mis mee en ik raad leerlingen en hun ouders juist aan om te leren om toe te passen. Losse woordjes vertalen heeft een leerling helemaal niks aan nl. Leerlingen leren voor mij ook nooit standaard woord-vertaling. Al mijn collega's doen het zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 11 november 2016 @ 11:16:

[...]



Ik dacht, en eigenlijk diep van binnen nog, net als jij. Kan dus ook aan alleen die twee scholen liggen. Mijn stage was wel op vmbo-t kader. Dus wel anders. Maar zoons zaten in brugklas havo/vwo en mavo/havo.Vmbo kader is wel different cook dan vwo natuurlijk.
quote:cupcakegirl schreef op 14 december 2016 @ 09:41:

Ik vind dat er hier door een aantal minderwaardig wordt gedaan over moeders die wel hun kinderen helpen en op de hoogte zijn van de punten en huiswerk van hun kinderen. De ene praat nog stoerder over wat ze allemaal niet doet bij haar kind dan de ander.



Moet iedereen zelf weten. Ik hou wel bij in magister wat het huiswerk en de cijfers zijn. Mag iedereen van vinden wat ze willen. Verder "help" ik die van mij nog met zijn huiswerk en vooral met de planning. Hij geeft zelf aan dat hij dit fijn vindt er is verder geen strijd over dus ik vind het prima.

Ik vind het in beginsel de taak van kind, lukt het niet dan wil ik best helpen. Dan gaan we uit van de behoefte van kind. Om mij heen zie ik heel veel ouders die beginnen met overvloedige hulp die ze dan later willen afbouwen. Ondertussen kijken ze toch nog steeds dagelijks in magister. Weten de cijfers voor toetsen al voordat kind het kan vertellen. Dat lijkt mij nou echt ongezond voor een kind.



Ik geef een kind het vertrouwen dat het hem zelf lukt, stuur bij waar nodig, en laat dat op een gepast moment ook weer los.
Alle reacties Link kopieren
Tja, afhankelijk van zijn cijfers en karakter, is het misschien een oplossing om gewoon een deel van zijn huiswerk niet of half te doen? Als ik vroeger veel te veel huiswerk voor te weinig tijd had, moest ik van mijn ouders prioriteiten gaan stellen. Beginnen wat belangrijk is, en wat niet af is, is gewoon niet af. Ik haalde altijd goede cijfers, een keer een twee tussendoor voor een onverwachte so is dan echt geen probleem. Zelfde geldt voor een vergeten opdracht: niet doen is natuurlijk ook een optie! Ik kan mij ook niet voorstellen dat leerlingen tegenwoordig braaf al hun huiswerk maken...
quote:Mevrouw75 schreef op 14 december 2016 @ 09:52:

[...]





Vmbo kader is wel different cook dan vwo natuurlijk.In principe zou een leerling op kader net zoveel moeite moeten doen als een op het vwo. Als dat niet zo is, zit een van de twee of beiden niet op het juiste niveau.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven