Hoeveelheid huiswerk havo/vwo

19-09-2016 11:43 552 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of er iemand ervaring heeft met kinderen die net op het voortgezet onderwijs begonnen zijn en die de brugklas havo/vwo doen.

Mijn zoon is sinds 2 weken aan de gang en ik sta versteld van de enorme hoeveelheid huiswerk en het tempo waarin alles gaat.

Afgelopen weekend is hij van zaterdagmiddag t/m zondag begin van de avond bezig geweest voor school en nóg is alles niet af. Ik kijk met hem mee en heb niet de indruk dat hij erg langzaam werkt of dat hij het niet goed aanpakt. Het is gewoon echt enorm veel.

Vaak krijgt hij ook huiswerk op wat de volgende dag al af moet. Hij heeft 2 dagen waarop hij tot 16 u naar school moet. Hij traint ook nog eens op deze avonden voor zijn sport, waardoor hij in praktijk amper tijd heeft om het te maken.



Nu hebben ze over een week een toetsweek van verschillende vakken. Dus naast het vele huiswerk moet hij nu ook gaan leren.



Ik vind het echt extreem veel en snel en vraag mij af of dit zo blijft, of dat dit wellicht nog meer wordt en het tempo nog verder omhoog gaat?

Ik heb zijn mentor aangeschreven maar heb nog geen reactie ontvangen.

Ik maak me namelijk wat zorgen of mijn zoon dit wel vol gaat houden zo...



Heeft iemand van jullie hier ervaring mee met zijn/haar kind in de brugklas havo/vwo?
Ik heb het geluk dat oudste ontzettend gemotiveerd is. Ze wil dit heel graag. Ze had in het najaar een dip, stond niet goed ervoor. Maar is echt afgelopen weken aan het leren geslagen, uren iedere dag en ze heeft alles opgehaald.

We doen nu de rijtjes samen. Eerst mondeling, dan schriftelijk. Rij voor rij. Streepjes bij dd woorden die niet gaan en die blijven herhalen. Automatiseren is moeilijk voor oudste dus daar gaat veel tijd in zitten maar uiteindelijk zitten ze allemaal erin

voor talen zoals latijn en grieks maken we flitskaarten. Dat werkt ook goed
Er alleen maar bovenop zitten geeft blijkbaar niet het gewenste resultaat zo te lezen. Lees bij veel moeders over strijd en veel discussie. Daar krijg je een puber niet mee in beweging.

Helpen is prima, maar daar zal je dan echt een andere modus voor moeten vinden om het effectief te laten zijn.
Er moet inderdaad wel enige motivatie in zitten. Ik ga niet 6 jaar aan een dood paard trekken. Ik wil helpen, begeleiden, overhoren, uitleggen etc boeit me allemaal niet maar ik moet wel merken dat ik niet de enige ben die dit wilt,
Alle reacties Link kopieren
quote:mamaonbekend schreef op 24 februari 2017 @ 08:23:



Maar goed. Zelf weten.



Tja. En daar gaat het dus `mis´.



Wij wonen in Duitsland. No way dat een kind dat hier zelf mag weten. Buurjongen zit op het gymnasium, is 15 jaar en leert samen met mama hoor. Alle anderen ook. Ze zijn ook niet anders gewend. Ze gaan hier doorgaans halve dagen naar de basisschool, krijgen een berg huiswerk mee en moeten thuis verder. Van ons als ouders wordt simpelweg verwacht dat we dat begeleiden. Het schoolsysteem is hier heel anders. Als een kind niet goed meekomt worden de ouders daarop aangesproken. Je eigen opleiding is dus ook heel belangrijk. Daarnaast duurt de basisschool vier jaar, hebben ze in die vier jaar dezelfde juf (uitzonderingen daargelaten) en die juf bepaalt welk vervolgonderwijs je kind aankan. En dat is dan niet gebaseerd op de cijfers, maar hoe een kind meedoet in de klas en de inzet van de ouders telt ook mee.



Ik laat mijn dochter vrij op bepaalde voorwaarden, maar als er woordjes gestampt moeten worden zitten we samen aan de keukentafel. Zij vindt dat vooral minder eenzaam en mij doet het ook geen kwaad uiteindelijk.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik heb mijn oudste gevraagd, wil je gymnasium doen? Van ons hoeft het niet. Maar als je het wilt dan moet je ervoor werken. Wij willen helpen daar zijn we voor maar je moet het wel zelf willen.

Dus wij doen veel samen. Oudste heeft add dus soms wat beperkingen en dan zijn wij er om te helpen. En ik steek er ook nig wat van op. Weet ondertussen al aardig wat woorden latijn en mijn biologie kennis gaat ook met sprongen vooruit

Alleen met wiskunde kunnen we haar niet helpen. Dat volg ik echt niet
Alle reacties Link kopieren
quote:Barbaa schreef op 24 februari 2017 @ 08:35:

Er alleen maar bovenop zitten geeft blijkbaar niet het gewenste resultaat zo te lezen. Lees bij veel moeders over strijd en veel discussie. Daar krijg je een puber niet mee in beweging.

Helpen is prima, maar daar zal je dan echt een andere modus voor moeten vinden om het effectief te laten zijn.Hand in eigen boezem; ik denk dat man en ik dit inderdaad anders moeten aanpakken
Alle reacties Link kopieren
quote:lisbeth schreef op 24 februari 2017 @ 08:45:

Ik heb mijn oudste gevraagd, wil je gymnasium doen? Van ons hoeft het niet. Maar als je het wilt dan moet je ervoor werken. Wij willen helpen daar zijn we voor maar je moet het wel zelf willen.

Dus wij doen veel samen. Oudste heeft add dus soms wat beperkingen en dan zijn wij er om te helpen. En ik steek er ook nig wat van op. Weet ondertussen al aardig wat woorden latijn en mijn biologie kennis gaat ook met sprongen vooruit

Alleen met wiskunde kunnen we haar niet helpen. Dat volg ik echt niet



Ja dit



Nou doet die van mij havo, dus latijn beheers ik niet, maar afgelopen jaar in een Franstalig gebied van Belgie echt wel profijt gehad van het samen leren. En ach, als zij in de keuken leert en ik sta te koken, dan vinden we dat beiden nog gezellig ook.

En ik ben heel goed in idiote ezelsbruggetjes verzinnen, dus ze heeft regelmatig de slappe lach tijdens het leren. Dat werkt veel beter dan bozige gezichten en gezeur over gemaakte afspraken.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter moet er ook behoorlijk voor werken en haar cijfers verschillen echt ontzettend. De ene keer bijvoorbeeld een 8 voor wiskunde en voor de volgende toets een 4. Zo gaat het met de meeste vakken. Ik vind het soms wel lastig hoe ik ermee om moet gaan, ik vond zelf de brugklas havo/vwo vroeger een makkie en had zelfs tienen op mijn rapport. Ik probeer haar wel te helpen en aan het werk te zetten, maar er niet té veel bovenop te zitten en dat is niet altijd even makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is de druk en belasting t.o.v. 25 jaar geleden wel flink omhoog gegaan, en dus niet helemaal vergelijkbaar.



Hier 2 pubers van 14 (gym) en 16 (havo). Die zitten echt uren te werken om alles af te krijgen.
De mijne had een havo advies, zit in de brugklas havo/vwo en heeft tot nu toe een atheneumlijst wat punten betreft. Maar hij doet er veel voor en ja ik zit er ook wel redelijk bovenop wat aansporen tot het leren betreft. Vorige week heeft hij zijn eerste onvoldoende van dit schooljaar gehaald dus ik mopper niet. Hij vod die onvoldoende echt balen.
quote:Ceylon schreef op 24 februari 2017 @ 08:40:

[...]





Tja. En daar gaat het dus `mis´.



Wij wonen in Duitsland. No way dat een kind dat hier zelf mag weten. Buurjongen zit op het gymnasium, is 15 jaar en leert samen met mama hoor. Alle anderen ook. Ze zijn ook niet anders gewend. Ze gaan hier doorgaans halve dagen naar de basisschool, krijgen een berg huiswerk mee en moeten thuis verder. Van ons als ouders wordt simpelweg verwacht dat we dat begeleiden. Het schoolsysteem is hier heel anders. Als een kind niet goed meekomt worden de ouders daarop aangesproken. Je eigen opleiding is dus ook heel belangrijk. Daarnaast duurt de basisschool vier jaar, hebben ze in die vier jaar dezelfde juf (uitzonderingen daargelaten) en die juf bepaalt welk vervolgonderwijs je kind aankan. En dat is dan niet gebaseerd op de cijfers, maar hoe een kind meedoet in de klas en de inzet van de ouders telt ook mee.



Ik laat mijn dochter vrij op bepaalde voorwaarden, maar als er woordjes gestampt moeten worden zitten we samen aan de keukentafel. Zij vindt dat vooral minder eenzaam en mij doet het ook geen kwaad uiteindelijk.Heel herkenbaar. En ik erger me er kapot aan. Ik ben dus ook echt die luie moeder die zich niet met het huiswerk van de kinderen bemoeit. Ik wil best af en toe helpen met plannen, uitleggen of een keer overhoren, maar ik ga niet alles controleren. Dan had ik wel voor thuisonderwijs gekozen. Maar ik word daar op school wel eens op aan gesproken inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 24 februari 2017 @ 08:40:

[...]





Tja. En daar gaat het dus `mis´.



Wij wonen in Duitsland. No way dat een kind dat hier zelf mag weten. Buurjongen zit op het gymnasium, is 15 jaar en leert samen met mama hoor. Alle anderen ook. Ze zijn ook niet anders gewend. Ze gaan hier doorgaans halve dagen naar de basisschool, krijgen een berg huiswerk mee en moeten thuis verder. Van ons als ouders wordt simpelweg verwacht dat we dat begeleiden. Het schoolsysteem is hier heel anders. Als een kind niet goed meekomt worden de ouders daarop aangesproken. Je eigen opleiding is dus ook heel belangrijk. Daarnaast duurt de basisschool vier jaar, hebben ze in die vier jaar dezelfde juf (uitzonderingen daargelaten) en die juf bepaalt welk vervolgonderwijs je kind aankan. En dat is dan niet gebaseerd op de cijfers, maar hoe een kind meedoet in de klas en de inzet van de ouders telt ook mee.



Ik laat mijn dochter vrij op bepaalde voorwaarden, maar als er woordjes gestampt moeten worden zitten we samen aan de keukentafel. Zij vindt dat vooral minder eenzaam en mij doet het ook geen kwaad uiteindelijk.





Waardeloos systeem de Duitse onderwijswereld.

Ik werd vreselijk gepest op school waardoor ik erg slecht presteerde, want Frau Lehrerin zag het stelselmatige treiteren niet ondanks vele gesprekken met haar.

Toen het eindgesprek, Hauptschule !!!

Mijn ouders wilden daar niets van weten en schreven mij in voor de Realschule waar ik met enkel eenen mijn diploma heb afgesloten uiteindelijk.

Door de jaren heen was het advies van de leraren op de basisschool wisselend wel en niet leidend. In mijn tijd gelukkig niet.

Maar zou heel blij geweest zijn als ik mijn juf geen vier jaar aan een stuk had gehad.



En de cijferdoorsnee van de Grundschule telt wel degelijk mee.

Voor het gymnasium is een doorsnee van 1,5 tot max 2 vereist in de vakken Rechnen, Sacharbeit, Deutsch. Dat is vrij recent omdat ik het met mijn neefjes daar mee maak.

Maar ben het met je eens, soms geeft vriendjespolitiek tussen ouder en leraar wel wat ruimte als het om een paar punten gaat.
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
Hier inmiddels geen brugpieper meer, het eerste jaar was ontzettend pittig.

Gelukkig zit hij niet op een scholengemeenschap want dat had hem de das omgedaan denk ik.

Hij wilde namelijk absoluut niet van school dus deed extra zijn best ervoor.



Ik denk dat ouderlijke hulp onmisbaar is, pubers kunnen moeilijk plannen en leren leren moeten ze ook nog leren.

Maar je zult zien dat het in het tweede jaar veel soepeler gaat en doorgaande gewend zijn aan de hoeveelheid huiswerk en het leren leren.
Girls compete with each other, women empower one another
Oudste doet nu het tweede jaar en ik vond het eerste half jaar behoorlijk tegenvallen. Het eerste jaar ging nog wat op halve kracht maar dit jaar moest echt het tempo omhoog. Weken achter elkaar van 5 toetsen in de week. Dan nog gewoon huiswerk ernaast of presentaties, schrijfopdrachten verslagen etc

En huiswerk moet gemaakt worden want soms controle en dan niet gemaakt kan een onvoldoende op leveren.

Maar we zitten nu weer in een ritme

Ik wordt ook nooit boos om onvoldoendes omdat ik zie hoe hard dochter werkt.

Tijdje terug had ze een toets wiskunde, bijles gehad, uren geoefend. Raakt ze tijdens de toets in paniek. Dikke onvoldoende. Vond het zo rot voor haar
quote:nini28 schreef op 24 februari 2017 @ 09:16:

[...]





Waardeloos systeem de Duitse onderwijswereld.

Ik werd vreselijk gepest op school waardoor ik erg slecht presteerde, want Frau Lehrerin zag het stelselmatige treiteren niet ondanks vele gesprekken met haar.

Toen het eindgesprek, Hauptschule !!!

Mijn ouders wilden daar niets van weten en schreven mij in voor de Realschule waar ik met enkel eenen mijn diploma heb afgesloten uiteindelijk.

Door de jaren heen was het advies van de leraren op de basisschool wisselend wel en niet leidend. In mijn tijd gelukkig niet.

Maar zou heel blij geweest zijn als ik mijn juf geen vier jaar aan een stuk had gehad.



En de cijferdoorsnee van de Grundschule telt wel degelijk mee.

Voor het gymnasium is een doorsnee van 1,5 tot max 2 vereist in de vakken Rechnen, Sacharbeit, Deutsch. Dat is vrij recent omdat ik het met mijn neefjes daar mee maak.

Maar ben het met je eens, soms geeft vriendjespolitiek tussen ouder en leraar wel wat ruimte als het om een paar punten gaat.Hier mochten we gelukkig wel zelf de schoolkeuze maken. Advies van school was ook echt een advies. Zoon is ook met een 3 voor een hoofdvak naar het gymnasium gegaan en dat was geen probleem. Hier ook heel veel wisselingen qua leerkrachten: in de praktijk hadden mijn kinderen elk jaar een nieuwe lerares.
Alle reacties Link kopieren
quote:anky schreef op 24 februari 2017 @ 09:50:

[...]





Hier mochten we gelukkig wel zelf de schoolkeuze maken. Advies van school was ook echt een advies. Zoon is ook met een 3 voor een hoofdvak naar het gymnasium gegaan en dat was geen probleem. Hier ook heel veel wisselingen qua leerkrachten: in de praktijk hadden mijn kinderen elk jaar een nieuwe lerares.





Onderwijs is inderdaad van Bundesland tot Bundesland anders geregeld.

Wij komen uit het westen, familie in het zuiden hebben weer hele andere eisenpakketten waar ze aan moeten voldoen voor een bepaalde school.



Wauw, met een befriedigend naar het Gym. Je hebt zeker heel wat overuren op school gemaakt
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
quote:lisbeth schreef op 24 februari 2017 @ 09:40:

Oudste doet nu het tweede jaar en ik vond het eerste half jaar behoorlijk tegenvallen. Het eerste jaar ging nog wat op halve kracht maar dit jaar moest echt het tempo omhoog. Weken achter elkaar van 5 toetsen in de week. Dan nog gewoon huiswerk ernaast of presentaties, schrijfopdrachten verslagen etc

En huiswerk moet gemaakt worden want soms controle en dan niet gemaakt kan een onvoldoende op leveren.

Maar we zitten nu weer in een ritme

Ik wordt ook nooit boos om onvoldoendes omdat ik zie hoe hard dochter werkt.

Tijdje terug had ze een toets wiskunde, bijles gehad, uren geoefend. Raakt ze tijdens de toets in paniek. Dikke onvoldoende. Vond het zo rot voor haar Dat laatste is heel sneu inderdaad, maar met haar inzet komt zij er wel.
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 24 februari 2017 @ 08:50:

[...]





Ja dit



Nou doet die van mij havo, dus latijn beheers ik niet, maar afgelopen jaar in een Franstalig gebied van Belgie echt wel profijt gehad van het samen leren..



mijn oudste zit in de vierde en is altijd erg zelfstandig geweest, hoge cijfers. Alleen bij geschiedenis en aardrijkskunde heb ik soms geholpen met overhoren. maar nu dit jaar heeft ze soms wat moeite met wiskunde, en dan alleen aan het einde van een hoofdstuk de echt lastige vraagstukken. komt ze 's avonds om negen uur bij mij dat ze het niet snapt, en misschien morgen een so heeft. Of ik het dan even uit wil leggen want ik had toch een 9 voor twee wiskundes op mijn eindlijst?

uhm... tsja dat was zo'n 25 jaar geleden dat gaat dus echt niet meer. had ik langzaam mee gegroeid met dat vak dan had het misschien gegaan maar er zo even invallen op niveau 4 vwo echt niet meer.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een totaal ongemotiveerd kind (eerste klas gymnasium). Maar wel boos worden op de lerares als hij een onvoldoende haalt ("Wat denkt ze wel niet?!"). Hij overziet de leerstof nog steeds niet, denkt dat hij het met een keer doorlezen wel kent. Wat ook opvalt, is dat hij totaal niet kan inschatten hoe hij een toets gemaakt heeft. Hij verwacht 'heus wel een voldoende' als het een vier blijkt te zijn.



Zijn rapportcijfers zijn gekelderd van achten en negens (dat was met stevige ouderbegeleiding) naar zevens. Nog wel een acht voor wiskunde, maar dat is natuurlijk alleen begrip. De grootste frustratie is dat hij nog steeds geen agenda gebruikt: "Ik schrijf niks op, ik gebruik 'em toch niet."



Hij zal dit jaar nog wel overgaan, maar ik vrees de toekomst. Ik kan er ook niet bovenop blijven zitten nog 5,5 jaar lang.
quote:Nelladella1 schreef op 24 februari 2017 @ 11:31:

Ik zit met een totaal ongemotiveerd kind (eerste klas gymnasium). Maar wel boos worden op de lerares als hij een onvoldoende haalt ("Wat denkt ze wel niet?!"). Hij overziet de leerstof nog steeds niet, denkt dat hij het met een keer doorlezen wel kent. Wat ook opvalt, is dat hij totaal niet kan inschatten hoe hij een toets gemaakt heeft. Hij verwacht 'heus wel een voldoende' als het een vier blijkt te zijn.



Zijn rapportcijfers zijn gekelderd van achten en negens (dat was met stevige ouderbegeleiding) naar zevens. Nog wel een acht voor wiskunde, maar dat is natuurlijk alleen begrip. De grootste frustratie is dat hij nog steeds geen agenda gebruikt: "Ik schrijf niks op, ik gebruik 'em toch niet."



Hij zal dit jaar nog wel overgaan, maar ik vrees de toekomst. Ik kan er ook niet bovenop blijven zitten nog 5,5 jaar lang.Het lijkt erop dat hij niet ziet dat het (niet) leren en de gevolgen daarvan zijn verantwoordelijkheid is. Krijgen ze geen huiswerkbegeleiding op school?
Alle reacties Link kopieren
quote:Nelladella1 schreef op 24 februari 2017 @ 11:31:

Ik zit met een totaal ongemotiveerd kind (eerste klas gymnasium). Maar wel boos worden op de lerares als hij een onvoldoende haalt ("Wat denkt ze wel niet?!"). Hij overziet de leerstof nog steeds niet, denkt dat hij het met een keer doorlezen wel kent. Wat ook opvalt, is dat hij totaal niet kan inschatten hoe hij een toets gemaakt heeft. Hij verwacht 'heus wel een voldoende' als het een vier blijkt te zijn.



Zijn rapportcijfers zijn gekelderd van achten en negens (dat was met stevige ouderbegeleiding) naar zevens. Nog wel een acht voor wiskunde, maar dat is natuurlijk alleen begrip. De grootste frustratie is dat hij nog steeds geen agenda gebruikt: "Ik schrijf niks op, ik gebruik 'em toch niet."



Hij zal dit jaar nog wel overgaan, maar ik vrees de toekomst. Ik kan er ook niet bovenop blijven zitten nog 5,5 jaar lang.Klinkt heel erg bekend voor 1e klas gymnasium.
Alle reacties Link kopieren
quote:mary57 schreef op 24 februari 2017 @ 11:36:

[...]





Het lijkt erop dat hij niet ziet dat het (niet) leren en de gevolgen daarvan zijn verantwoordelijkheid is. Krijgen ze geen huiswerkbegeleiding op school?Ik denk dat hij het zo op de basisschool wel altijd heel erg prima gered heeft en nu inderdaad moet leren leren en dat het helemaal niet erg is als je ergens voor moet leren.
quote:Nelladella1 schreef op 24 februari 2017 @ 11:31:

Ik zit met een totaal ongemotiveerd kind (eerste klas gymnasium). Maar wel boos worden op de lerares als hij een onvoldoende haalt ("Wat denkt ze wel niet?!"). Hij overziet de leerstof nog steeds niet, denkt dat hij het met een keer doorlezen wel kent. Wat ook opvalt, is dat hij totaal niet kan inschatten hoe hij een toets gemaakt heeft. Hij verwacht 'heus wel een voldoende' als het een vier blijkt te zijn.



Zijn rapportcijfers zijn gekelderd van achten en negens (dat was met stevige ouderbegeleiding) naar zevens. Nog wel een acht voor wiskunde, maar dat is natuurlijk alleen begrip. De grootste frustratie is dat hij nog steeds geen agenda gebruikt: "Ik schrijf niks op, ik gebruik 'em toch niet."



Hij zal dit jaar nog wel overgaan, maar ik vrees de toekomst. Ik kan er ook niet bovenop blijven zitten nog 5,5 jaar lang.Ik was vroeger ook zo. Bij mij is het allemaal goed gekomen.
Zevens zijn ook goed, je hoeft maar over te gaan denk ik dan. En dikke kans dat hij groeit, mentaal bedoel ik. Je weet niet hoe hij zich over een jaar gedraagt, dus het nu zegt niks over de toekomst
quote:Nelladella1 schreef op 24 februari 2017 @ 11:31:

Ik zit met een totaal ongemotiveerd kind (eerste klas gymnasium). Maar wel boos worden op de lerares als hij een onvoldoende haalt ("Wat denkt ze wel niet?!"). Hij overziet de leerstof nog steeds niet, denkt dat hij het met een keer doorlezen wel kent. Wat ook opvalt, is dat hij totaal niet kan inschatten hoe hij een toets gemaakt heeft. Hij verwacht 'heus wel een voldoende' als het een vier blijkt te zijn.



Zijn rapportcijfers zijn gekelderd van achten en negens (dat was met stevige ouderbegeleiding) naar zevens. Nog wel een acht voor wiskunde, maar dat is natuurlijk alleen begrip. De grootste frustratie is dat hij nog steeds geen agenda gebruikt: "Ik schrijf niks op, ik gebruik 'em toch niet."



Hij zal dit jaar nog wel overgaan, maar ik vrees de toekomst. Ik kan er ook niet bovenop blijven zitten nog 5,5 jaar lang.Waarom moet hij een agenda gebruiken? In Nederland is huiswerk toch ook vaak digitaal te vinden? Op de school van mijn kinderen is dat niet en dochter heeft ook geen agenda. Ze onthoudt het (of vraagt het misschien aan klasgenoten). Zolang ik geen brieven krijg over niet gemaakt huiswerk en ze geen onvoldoendes haalt, vind ik het prima. Ik zou het anders doen, maar dat is in deze niet zo relevant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven