Hoeveelheid huiswerk havo/vwo

19-09-2016 11:43 552 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of er iemand ervaring heeft met kinderen die net op het voortgezet onderwijs begonnen zijn en die de brugklas havo/vwo doen.

Mijn zoon is sinds 2 weken aan de gang en ik sta versteld van de enorme hoeveelheid huiswerk en het tempo waarin alles gaat.

Afgelopen weekend is hij van zaterdagmiddag t/m zondag begin van de avond bezig geweest voor school en nóg is alles niet af. Ik kijk met hem mee en heb niet de indruk dat hij erg langzaam werkt of dat hij het niet goed aanpakt. Het is gewoon echt enorm veel.

Vaak krijgt hij ook huiswerk op wat de volgende dag al af moet. Hij heeft 2 dagen waarop hij tot 16 u naar school moet. Hij traint ook nog eens op deze avonden voor zijn sport, waardoor hij in praktijk amper tijd heeft om het te maken.



Nu hebben ze over een week een toetsweek van verschillende vakken. Dus naast het vele huiswerk moet hij nu ook gaan leren.



Ik vind het echt extreem veel en snel en vraag mij af of dit zo blijft, of dat dit wellicht nog meer wordt en het tempo nog verder omhoog gaat?

Ik heb zijn mentor aangeschreven maar heb nog geen reactie ontvangen.

Ik maak me namelijk wat zorgen of mijn zoon dit wel vol gaat houden zo...



Heeft iemand van jullie hier ervaring mee met zijn/haar kind in de brugklas havo/vwo?
Alle reacties Link kopieren
Star, alles goed met je? Wie zegt dat ik sport belangrijker vind? Dat maak jij er van. Dat schrijf ik namelijk nergens.

Je was ook al vrij uitgesproken in je uitspraak dat het je stug leek dat andere kinderen geen sport/muziek etc. hadden. Ook dat heb ik niet beweerd. Misschien moet je eerst even goed lezen voordat je je mening klaar hebt.
Ik vond het wel grappig, en typisch, dat we laatst een mail van school kregen waarin ouders werden uitgenodigd zich in te schrijven voor een drie-avonden-durende stoomcursus wiskunde. Zodat we ons kind beter kunnen begeleiden.



Ja dág. Dát lijkt me dan weer niet de bedoeling!
Alle reacties Link kopieren
Hij is pas net begonnen, he ? Heeft nog geen systeem gevonden wat voor hem werkt, waarschijnlijk.

Over een aantal weken is hij gewend, en dan zal je zien dat het ook allemaal veel sneller gaat.

Huiswerk voor de volgende dag is juist goed, dan zit het nog allemaal vers in je hoofd en gaat het sneller.

Voorderest is het handig om een goede planning te maken, vooral de dagen dat hij ook nog moet sporten. En alvast vooruit werken tijdens tussenuren en eventueel pauzes als hij daar de tijd voor heeft.

Volgens mij is het wel normaal dat je zo'n 2 uur per dag aan je huiswerk zit (heb zelf ook VWO gedaan in een ver en grijs verleden )

Eventueel dat sporten op een andere dag plannen ?
Alle reacties Link kopieren
quote:Hunniebunnie schreef op 19 september 2016 @ 12:16:

Hier kijken we het gewoon ook even aan, qua sport. Misschien valt het harstikke mee. Anders zal er toch ergens in gesneden moeten worden. Bijvoorbeeld één keer per week trainen ipv twee keer. 't Is niet anders. Maar voor hetzelfde geld is hij er straks aan gewend en is het wel te doen. Ik loop er maar niet teveel op vooruit.Dat is ook hoe ik er in zit en mezelf voorneem. We zien het wel
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij zat op huiswerkbegeleiding op school. Ze bleef dan tot 6 uur, maar dan was al haar huiswerk ook echt af en netjes. Misschien bestaat er ook zoiets op de school van je zoon ? (hoeft niet per se nu, maar als je merkt dat hij er over een paar maanden nog steeds moeite mee heeft, bijvoorbeeld)
Alle reacties Link kopieren
Hier is het ook zo veel. Heb geen illusie het wordt helaas alleen maar meer.

De key is leren plannen.
Alle reacties Link kopieren
To, veel van mijn docenten hadden aan het begin van het jaar al een programma met al het maak- en leerwerk. Sommigen dicteerden/gaven dit aan het begin van het jaar al door. Als je zoon van te voren weet wat hij kan verwachten, kan hij vooruit gaan werken voor de dagen dat hij geen tijd heeft ivm sport. Of als hij tzt een keer vroeg klaar is, alvast wat werk vooruit werken.

Het is dus belangrijk dat hij goed leert plannen en soms het gewoon moet doen, ook al zou hij liever iets anders doen.



Wat ik mij net bedenk, kijk ook eens of hij zich tussendoor niet te veel laat afleiden door telefoon/computer enz.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Razzmatazz schreef op 19 september 2016 @ 12:18:

Hij is pas net begonnen, he ? Heeft nog geen systeem gevonden wat voor hem werkt, waarschijnlijk.

Over een aantal weken is hij gewend, en dan zal je zien dat het ook allemaal veel sneller gaat.

Huiswerk voor de volgende dag is juist goed, dan zit het nog allemaal vers in je hoofd en gaat het sneller.

Voorderest is het handig om een goede planning te maken, vooral de dagen dat hij ook nog moet sporten. En alvast vooruit werken tijdens tussenuren en eventueel pauzes als hij daar de tijd voor heeft.

Volgens mij is het wel normaal dat je zo'n 2 uur per dag aan je huiswerk zit (heb zelf ook VWO gedaan in een ver en grijs verleden )

Eventueel dat sporten op een andere dag plannen ?Dank voor je bemoedigende post!
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde; zoon in havo/vwo brugklas en enorme bergen huiswerk. Ik geloof dat ik er meer van onder de indruk ben dan zoon :-)

Hij baalt wel dat hij in het weekend veel minder tijd heeft voor andere dingen, maar dat lijkt me niet meer dan normaal.



Je moet ook bedenken dat ze nog handiger moeten worden in plannen en in het maken en leren van het huiswerk he? Naar mate ze verder zijn in het jaar, gaat ze het ook wat minder tijd kosten.
quote:kaasmadam schreef op 19 september 2016 @ 12:17:

Star, alles goed met je? Wie zegt dat ik sport belangrijker vind? Dat maak jij er van. Dat schrijf ik namelijk nergens.

Je was ook al vrij uitgesproken in je uitspraak dat het je stug leek dat andere kinderen geen sport/muziek etc. hadden. Ook dat heb ik niet beweerd. Misschien moet je eerst even goed lezen voordat je je mening klaar hebt.Ja gewaagd was die hè?
Leraren willen vaak aan het begin van het jaar direct de toon zetten voor de rest van het jaar. Vaak zijn ze in het begin van het jaar zelfs wat strenger en gerichter bezig met de stof, zodat de leerlingen weten dat het geen geintje is en dat er serieus werk geleverd moet worden. Later in het jaar zul je zien dat er meer en meer vakanties zijn en vrije dagen, waardoor het werk meer versnipperd raakt.



Krijgt je zoon geen kans om tijdens de lessen al te beginnen aan zijn huiswerk? Of in zelfstandige studie-uren? Maakt hij goed gebruik van deze tijd?
Alle reacties Link kopieren
quote:Hunniebunnie schreef op 19 september 2016 @ 12:17:

Ik vond het wel grappig, en typisch, dat we laatst een mail van school kregen waarin ouders werden uitgenodigd zich in te schrijven voor een drie-avonden-durende stoomcursus wiskunde. Zodat we ons kind beter kunnen begeleiden.



Ja dág. Dát lijkt me dan weer niet de bedoeling!



Dan liever bijles bedoel je?

Of je kind afstromen naar een lager niveau omdat het in de klas te snel gaat.

Wel handig hoor dat je kan helpen als ouder zijnde kan ik je vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is ook net begonnen in de brugklas, havo. Dakpanklassen hebben ze hier niet, maar hij heeft twee oudere broers op het gymnasium/atheneum, die vanaf het begin af aan wel een stukje drukker hadden dan hij nu heeft, er werd ook meer van ze verwacht. Huiswerk vind ik tot nog toe meevallen, ik help hem wel heel goed met plannen anders raakt hij het overzicht echt kwijt.

Mijn zoon zit ook in een selectiegroep en sport 7 uur per week, we proberen die dagen in ieder geval qua leren zo veel mogelijk vrij te houden door goed het huiswerk in de gaten te houden en het leerwerk ruim van te voren in stukjes op te delen, zodat hij op de sportdagen alleen nog maar wat maakwerk hoeft te doen. Hij blijft ook regelmatig na school nog een uurtje op school om op het Leerplein wat huiswerk te doen.
quote:Zusenzoo schreef op 19 september 2016 @ 12:22:

[...]





Dan liever bijles bedoel je?

Of je kind afstromen naar een lager niveau omdat het in de klas te snel gaat.

Wel handig hoor dat je kan helpen als ouder zijnde kan ik je vertellen.Oo maak je geen zorgen, wij kunnen onze zoon prima begeleiden. Ik bedoel meer het idee dat school er van uitgaat dat wiskunde nu zó anders is dan vroegah, dat de ouders bijles moeten volgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hunniebunnie schreef op 19 september 2016 @ 12:26:

[...]





Oo maak je geen zorgen, wij kunnen onze zoon prima begeleiden. Ik bedoel meer het idee dat school er van uitgaat dat wiskunde nu zó anders is dan vroegah, dat de ouders bijles moeten volgen.



Oh dat



Ja, maar ik ken ook genoeg ouders die niet willen meehelpen want ze moeten het wel zelf kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Of het tempo hoog is, hangt af van de leerling. Een havo-vwo-leerling moet gewoon een hoog tempo aankunnen.



Of het echt veel huiswerk is zou ik eens goed navragen bij je kind. Mijn middelste (mavo) had eerst ook bergen huiswerk, wat ze uiteraard niet-efficient maakte (met facebook, whatsapp, youtube én tv). Toen hoorde ik dat ze elke les 10-15 minuten kreeg om huiswerk al te gaan maken en dat ze 2 tussenuren per week ingeroosterd had. En dat ze die tijd in de les en tijdens tussenuren vooral gebruikte om haar sociale contacten bij te houden. Ze ging dus per dag met één/twee uur meer huiswerk in haar tas naar huis dan echt nodig. Ik heb haar uitgelegd dat ze beter op school de brave leerling kon uithangen en vervolgens lekker thuis met een vriendin chillen. De hoeveelheid huiswerk vloog omlaag en haar cijfers omhoog.
...
quote:Zusenzoo schreef op 19 september 2016 @ 12:28:

[...]





Oh dat



Ja, maar ik ken ook genoeg ouders die niet willen meehelpen want ze moeten het wel zelf kunnen.Dat vind ik sneu. Natuurlijk moet kind het zelf doen, maar je moet toch wel kunnen helpen als het nodig is. Dingen verduidelijken. Het scheelt dat mijn man en ik ook beiden VWO hebben gedaan. Mijn man was de enige in zijn gezin; zijn ouders konden hem absoluut niet helpen. Dat was soms best pittig.
Krijgt hij tijdens de les geen ruimte om alvast huiswerk te maken?
quote:ankalida schreef op 19 september 2016 @ 12:31:

Of het tempo hoog is, hangt af van de leerling. Een havo-vwo-leerling moet gewoon een hoog tempo aankunnen.



Of het echt veel huiswerk is zou ik eens goed navragen bij je kind. Mijn middelste (mavo) had eerst ook bergen huiswerk, wat ze uiteraard niet-efficient maakte (met facebook, whatsapp, youtube én tv). Toen hoorde ik dat ze elke les 10-15 minuten kreeg om huiswerk al te gaan maken en dat ze 2 tussenuren per week ingeroosterd had. En dat ze die tijd in de les en tijdens tussenuren vooral gebruikte om haar sociale contacten bij te houden. Ze ging dus per dag met één/twee uur meer huiswerk in haar tas naar huis dan echt nodig. Ik heb haar uitgelegd dat ze beter op school de brave leerling kon uithangen en vervolgens lekker thuis met een vriendin chillen. De hoeveelheid huiswerk vloog omlaag en haar cijfers omhoog.Huh, er zit nogal wat verschil tussen Havo en VWO?!
Ik vind het eigenlijk een beetje typisch dat er gelijk in de eerste maand contact gezocht wordt met school, omdat de ouders staan te kijken van de hoeveelheid huiswerk.

Het is wel niveau havo/vwo hè. Een voorbereiding op HBO of WO-niveau.



Het kan zijn dat je kind zijn huiswerk niet goed indeelt, dan is huiswerkbegeleiding vanuit school een oplossing. Mijn kinderen kregen dit trouwens in de brugklas gewoon als vak.

Mocht je kind het in de loop van het jaar het helemaal niet redden, dan zit hij/zij blijkbaar op een te hoog niveau. Dit zal tegen de kerstvakantie vanzelf wel blijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hunniebunnie schreef op 19 september 2016 @ 12:17:

Ik vond het wel grappig, en typisch, dat we laatst een mail van school kregen waarin ouders werden uitgenodigd zich in te schrijven voor een drie-avonden-durende stoomcursus wiskunde. Zodat we ons kind beter kunnen begeleiden.



Ja dág. Dát lijkt me dan weer niet de bedoeling!Juist goed toch! Ik vind het maf dat je hier zo raar over doet. De meesten hebben geen wiskunde meer gezien na hun middelbare schooltijd en dan is het toch fijn als je er een cursus wordt aangeboden om je geheugen op te frissen, zodat je je kinderen beter kunt begeleiden. Of voor ouders die lager onderwijs hebben gedaan dan hun kind nu doet. Het wordt je niet verplicht, je wordt uitgenodigd. Fijn voor jou dat je het allemaal zo goed kan, maar andere ouders hebben hier wel heel veel aan.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben overigens in de eerste maand altijd een informatieavond met de mentor en de docenten waarbij dit soort zaken besproken kunnen worden.

Huiswerkbegeleiding is er ook bij ons op school, maar is wel godsgruwelijk duur. Gelukkig heeft mijn man een flinke wiskundeknobbel en is mijn schoonvader 30 jaar lang wiskundedocent op havo/vwo geweest, dus dat scheelt een hoop. Ik ben zo dyscalculistisch als de pest, dus kan ze niet helpen en een oudercursus is derhalve ook niet aan mij besteed. Ik ben dan weer voor de alfa-vakken.
Alle reacties Link kopieren
Zoveel tijd aan je huiswerk in de eerste klas (net begonnen) lijkt me niet normaal. Het huiswerk verdrie- of viervoudigt over een paar jaar... Mijn leerkracht economie gaf doodleuk 2 hoofdstukken huiswerk op (zo'n 25 vragen) voor de volgende dag. En dat is dus 1 vak, dan komt de rest er nog bij.



Ik ben gestopt met sport en had in de bovenbouw ook geen tijd meer om af te spreken (in de onderbouw nog wel).



Nu heb ik spijt dat ik zoveel tijd aan school besteed heb.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
quote:Hunniebunnie schreef op 19 september 2016 @ 12:32:

[...]





Huh, er zit nogal wat verschil tussen Havo en VWO?!Klopt, maar je kun in de eerste in een havo/vwo klas zitten. Heb ik ook gedaan, daarna wordt er gekeken of je doorgaat op HAVO of naar VWO gaat
Mijn zoon is ook begonnen in de HAVO/VWO klas. Ook hij heeft op ma en di lange dagen. En op ma heeft hij nog muziekles en zijn trainingsavond (op woensdagavond heeft hij nog een training). We proberen het zo te plannen dat hij op maandag alleen het huiswerk maakt dat hij op maandag voor dinsdag krijgt. Dat is deze periode maar 1 vak.



Ik denk dat het toverwoord goed plannen is. En in het slechtste geval kan mijn zoon een avond niet trainen.



Afspreken deed ik zelf nooit meer in de brugklas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven