Hoogbegaafd en dan?

25-10-2016 01:26 202 berichten
Mijn zoon, 9 jaar, is hoogbegaafd. De eerste reacties en tips vanuit mijn omgeving waren bijvoorbeeld een plusklas, een ander soort van onderwijs. Van mensen die er totaal geen ervaring mee hebben.



Ik zie het nut er niet van in. Maar misschien hebben jullie tips en ervaringsadviezen, alvast bedankt!
De school waar je kind heen gaat heeft toch neem ik aan ook wel een idee/advies?



In mijn stad is er één basisschool waar alle hoogbegaafde kinderen, als ze willen, een dagdeel in de week heen gaan, daar krijgen ze dan onderwijs in andere vakken dan dat ze normaal krijgen. Bijvoorbeeld filosofie of Spaans. Dat programma heet Vostok.

Daarnaast bieden scholen zelf ook vaak verrijking of verbreding.



Hoe is geconstateerd dat je zoon hoogbegaafd is en wat is kenmerkend voor zijn hoogbegaafdheid? Dat is makkelijker adviseren denk ik. Niet dat ik je überhaupt van goed advies kan voorzien maar er zijn vast anderen die dat wel kunnen.



Waar zie je het nut niet van in? En welk nut zou je graag willen?
Niks. Tenzij hij zelf aangeeft meer uitdaging te willen.
De school, zijn juf, heeft en geeft hierinhelaas geen advies.



Hij heeft een test gehad voor dislectie, net als zijn moeder heeft hij er moeite mee ;)



Op zijn rapport staan altijd 9ens en een - voor spelling, vandaar die test.
Ik ga en wil ook geen nummer noemen, maar hij is slim. Dat wisten we al, maar omdaar een etiket op te plakken.. we hebben het maar een paar mensen verteld. Bewust.
Probeer in het oog te houden dat hij zich niet gaat vervelen op school.

Praktisch: dwing hem niet om tien uur per dag in bed te spenderen.
quote:Valdemar_II schreef op 25 oktober 2016 @ 02:00:

Probeer in het oog te houden dat hij zich niet gaat vervelen op school.

Praktisch: dwing hem niet om tien uur per dag in bed te spenderen.Hem dwingen? En hoezo 10 uur?
quote:serrisy schreef op 25 oktober 2016 @ 01:55:

De school, zijn juf, heeft en geeft hierinhelaas geen advies.



Hij heeft een test gehad voor dislectie, net als zijn moeder heeft hij er moeite mee ;)



Op zijn rapport staan altijd 9ens en een - voor spelling, vandaar die test.



Wat apart. De school waar mijn kind heen gaat, en alle scholen daaromheen ook, hebben een protocol voor hoogbegaafdheid, ook voor allerlei andere afwijkende zaken trouwens. Die protocollen worden gedragen door onderwijs en opvoedkundige instellingen in de gehele regio.



Ik zou daarom voor advies niet alleen bij school advies kunnen vragen maar ook bij het centrum voor jeugd en gezin en als ik het gemeentehuis zou bellen met mijn vraag dan zou ik doorverwezen worden naar deze instanties. Maar misschien is mijn gemeente daar bijzonder in.



Hoogbegaafdheid wordt doorgaans niet vastgesteld door één test. Wat kenmerkt de feedback van de leerkrachten de afgelopen jaren?



En tegen welke problemen lopen jullie aan? Dyslectie in combinatie met hb is lastig lijkt me. Vooral het vaststellen ervan, bij een kind van 9.
Ligt de aanbevolen hoeveelheid slaap op die leeftijd niet rond de 10 uur? Wijk er wat vanaf als u merkt dat hij nog te lang wakker ligt (of net voor dag en dauw beneden staat).
Verveelt hij zich niet met het standaard werk?
quote:Valdemar_II schreef op 25 oktober 2016 @ 02:15:

Ligt de aanbevolen hoeveelheid slaap op die leeftijd niet rond de 10 uur? Wijk er wat vanaf als u merkt dat hij nog te lang wakker ligt (of net voor dag en dauw beneden staat).Huh? Mis ik iets?
Hij slaapt genoeg, om 19.15 is het leestijd tot max 20.00/15 om 7:30 gaat zijn wekker.



Zijn school was verrast, maar geen protocol daar. Hij heeft trouwens diverse testen gehad, niet 1. Als ouders zien we geen probleem, hij is super sociaal, heeft veel vrienden, hij is een lopende rekenmachine (echt!)





Ik heb geen klankbord, geen ouders om advies aan te vragen. Daarom vraag ik het hier, d
ik zou het voor kennisgeving aannemen. iq zegt niet zoveel
quote:Vl43inder schreef op 25 oktober 2016 @ 02:19:

[...]





Huh? Mis ik iets?verwart hoog iq met slaapstoornis?
quote:S-Meds schreef op 25 oktober 2016 @ 03:02:

[...]



verwart hoog iq met slaapstoornis?Ik lees in dit topic niets over een slaapstoornis of ben ik echt heul erg scheel? Heb wel een lui oog, maar zo lui?
quote:Vl43inder schreef op 25 oktober 2016 @ 03:07:

[...]





Ik lees in dit topic niets over een slaapstoornis of ben ik echt heul erg scheel? Heb wel een lui oog, maar zo lui?



Nee, hij slaapt genoeg.



Wat ik wel bijzonder vind is dat hij wordt gezien als bijzonder, omdat hij iets slimmer is. Veel slimmer ok. Maar dan nog vind ik dat het geen aanleiding moet zijn om een kind speciaal te behand
Als hij goed in zijn vel zit, dan zou ik niets doen. Je hoeft hem echt niet gelijk in allerlei plusklassen en dergelijke te stoppen omdat hij toevallig hoogbegaafd is.



Mijn ervaring is dat scholen vaak heel weinig weten van hoogbegaafdheid, maar dat zelf niet in de gaten hebben. Kijk goed naar je kind en volg hem in wat hij nodig heeft. Hij is op meer manieren te prikkelen dan direct plusklassen of iets dergelijks.



De tip waar ik het meeste aan heb gehad: je kind is niet in een cijfer te vangen.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op het hb forum voor kinderen. Daar ga je meer info vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er zeker wat mee doen! De oplossing ligt meestal niet alleen wat extra uitdaging omdat ze zich anders gaan vervelen. Ze moeten bijvoorbeeld vaak leren leren. Op de basisschool gaat het ze dan makkelijk af maar op het voortgezet onderwijs lopen ze helemaal vast. En zo zijn er nog meer dingen waar je rekening mee moet houden. Vaak hebben ze last van faalangst en slaapproblemen. En misschien heeft jouw zoon nu nog nergens last van maar gaat dat wel komen en kan je dat maar beter vroeg herkennen.



Ik denk dat je op viva niet goed zit voor de juiste informatie. Je mag mij eventueel een pb sturen dan zal ik je verder op weg helpen.
Alle reacties Link kopieren
Mist hij uitdaging of vindt hij het wel prima zo? Vraag hem wat hij wil en nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
Vraag eens op school of hij levelwerk kan krijgen
Alle reacties Link kopieren
In welke regio woon je? Wilde je een privebericht sturen, maar volgens mij kan dat niet.

PM mij anders even....
je vraagt naar tips maar geeft niet aan of er een probleem is. de meeste hb kinderen lopen tegen problemen aan in de huidige schoolomgeving. zit jouw kind lekker in zijn vel?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel echt vreemd dat school geen protocol hier voor heeft. Hij kan nu nog blij zijn, maar zoals eerder gezegd gaat het hem waarschijnlijk zo makkelijk af dat hij niet leert leren. Heel vreemd dat school hier niks mee doet. Ik vind inderdaad wel dat hij niet meteen hysterisch in allerlei plusgroepen enzo gezet hoeft te worden, maar het moet gewoon wel in de gaten gehouden en bijgestuurd worden door school. Vreemd dat zij er gewoon maar helemaal niks mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn hb-er was diep ongelukkig en heeft asperger. Hij loopt , helaas , vast op allerlei gebieden. De ASS dingen hebben we goed in controle maar school technisch ging het. Niet zo makkelijk

Basisschool heeft het verkeerd aangepakt en wij als leken ouders op gebied van HB hebben dat destijds niets doorgehad. Op vo bleek pas hoe slecht ze hem hebben begeleid. Dus TO let daar op. Is hij gelukkig. Zit hij goed in zijn vel etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven