Hou je je kind thuis met krentenbaard?

19-01-2017 09:20 72 berichten
Krentenbaard is een besmettelijke ontsteking van de huid veroorzaakt door een bacterie. De incubatietijd is 4-14 dagen (al die tijd is het kind besmettelijk). De besmetting stopt na het indrogen van de vochtblaasjes, of vanaf 2 dagen na behandeling door de huisarts. Besmette kinderen met krentenbaard mogen gewoon naar school of opvang (bron: rivm).



Zou jij je kind naar school laten gaan als je weet dat het krententenbaard heeft? Of hou jij je kind thuis?



Om eerlijk te zijn vindt ik het niet netjes om een kind bewust met een besmettelijke ziekte naar school te laten gaan, ook al voelen zij zich fit. Je kan anderen besmetten en dat vind ik niet kunnen. Daarbij vind ik krentenbaard echt vies. Ook niet een besmetting die ze perse moeten doormaken, zoals bijv waterpokken.

Hoe denken jullie erover?

Hou je je kind thuis als het krentenbaard heeft?

Totaal aantal stemmen: 109

Nee, als een kind zich niet ziek voelt dan is dat niet nodig (39%)
Ja, ik wil niet dat mijn kind anderen besmet. (56%)
Anders, nl... (6%)
Alle reacties Link kopieren
Al ruim voordat die blaasjes en korstjes verschijnen is het kind besmettelijk. En dat weet je dan dus niet.

Toen mijn dochter krentenbaard had en ik haar thuis wilde houden vond de juf dat onzin. Er werd wel goed op gelet dat ze heel vaak haar handen waste en niet zat te pulken(dat deed ze ook niet, want het deed zonder gepulk al zeer), maar ze vond het onzin om haar thuis te houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik had dit een paar jaar terug en de huisarts gaf aan dat ik maar even niet naar de kroeg moest omdat het zo besmettelijk was. Dat ik beter binnen kon blijven tot het een beetje opgedroogd was.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf krentenbaard gehad vorige week waarvoor ik antibiotica kreeg. Moest zelfs gewoon komen werken in het ziekenhuis, omdat ze er vanuit gaan dat het niet meer besmettelijk is als je het behandeld.



Voelde me er diep ongelukkig bij in ieder geval.



Maar goed, kind zou ik naar school doen zodra er geen vocht meer uit de plekken komt, denk ik.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dat pas doen wanneer het niet meer besmettelijk is, dus als je een paar dagen bezig bent met behandelen of als het ingedroogd is. En je kind moet zich goed voelen, krentenbaard kan flink pijn doen.



Dat er daarvoor al besmettingsgevaar was, is voor mij geen argument om een kind naar school te laten gaan op het moment dat de blaasjes nog besmettelijk zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Als kind anderen niet meer kan besmetten en school vindt dat het moet komen wel ja.

Als het kind anderen kinderen nog kan besmetten dan nee.

Als school vindt dat het kind thuis moet blijven idem.

Oftewel; even met school overleggen lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon naar school. Thuisblijven helpt niet om verspreiding van krentenbaard te voorkomen omdat kinderen al besmettelijk zijn voordat er verschijnselen optreden en omdat de bacterie ook verspreid wordt door mensen zonder klachten.



Had laatst nog een meisje hier thuis op bezoek met krentenbaard, heb de kinderen wel aangeraden van elkaar af te blijven
Alle reacties Link kopieren
en wel even tegen de juf zeggen, kan ze een briefje op de deur hangen.
quote:Susan schreef op 19 januari 2017 @ 09:32:

Ik zou dat pas doen wanneer het niet meer besmettelijk is, dus als je een paar dagen bezig bent met behandelen of als het ingedroogd is. En je kind moet zich goed voelen, krentenbaard kan flink pijn doen.



Dat er daarvoor al besmettingsgevaar was, is voor mij geen argument om een kind naar school te laten gaan op het moment dat de blaasjes nog besmettelijk zijn.

+1



De pol bedoelt inderdaad als de blaasjes nog niet zijn ingedroogd/behandeld.



Bij kind in de klas heerst nu rentenbaard. De directeur heeft advies gevraagd bij het RIVM, die blijkbaar hebben gezegd dat kinderen met niet-ingedroogde/onbehandelde krentenbaard toch naar school kunnen. Daar ben ik echt heel erg verbaasd over want zo hou je de besmetting op school in stand.
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 19 januari 2017 @ 09:32:

Ik zou dat pas doen wanneer het niet meer besmettelijk is, dus als je een paar dagen bezig bent met behandelen of als het ingedroogd is. En je kind moet zich goed voelen, krentenbaard kan flink pijn doen.



Dat er daarvoor al besmettingsgevaar was, is voor mij geen argument om een kind naar school te laten gaan op het moment dat de blaasjes nog besmettelijk zijn.



Dit. Dat het kind mogelijk andere al besmet heeft doet er niet toe om het dan misschien nog meer mensen te laten besmetten. Als het niet meer besmettelijk is zou het kind gewoon kunnen gaan.



We hebben een besmetting op het kdv gehad en ik vond het erg kwalijk dat daar gezegt werd dat de kinderen die het hadden gewoon mochten komen, er werd niks vermeld over mogen komen als de blaasjes ingedroogd zijn. Daar zitten ook hele jonge kinderen en er valt niet te voorkomen dat kinderen elkaar in zo'n setting besmetten als er eenmaal eentje op de groep het heeft. (In de groep van ons kind gelukkig niet het geval geweest, anders had ik hem misschien wel voor een keertje thuis gehouden maar met school kan dat natuurlijk niet)
Alle reacties Link kopieren
quote:Labalade schreef op 19 januari 2017 @ 09:40:

[...]





Bij kind in de klas heerst nu rentenbaard. De directeur heeft advies gevraagd bij het RIVM, die blijkbaar hebben gezegd dat kinderen met niet-ingedroogde/onbehandelde krentenbaard toch naar school kunnen. Daar ben ik echt heel erg verbaasd over want zo hou je de besmetting op school in stand.klopt, thuisblijven helpt echt niet. Check anders zelf even, hier bijvoorbeeld: https://ggd.groningen.nl/ ... ten/krentenbaard-impetigo



Het is echt onzin om een kind thuis te houden.
Dank je wel lilalinda.

En ja ik ben het eens met My little appletree. Mogelijk heeft je kind al anderen besmet. Maar eigenlijk vind ik dat er ook niet toe doen. Waarom nóg meer kinderen bewust erbij besmetten? (Onze baby kreeg op het kdv krentenbaard. Daar werd er ook zo laks op gereageerd. Bij kvd van vriendin mochten kinderen met vochtblaasjes niet komen. Bij hen was de besmetting op de groep veel sneller over).
Alle reacties Link kopieren
Thuisblijven helpt niet. Mijn baby had laatst krentenbaard (gelukkig niet open geweest en dus volgens de huisarts niet besmettelijk). Bij Kdv mocht ze gewoon komen en had ook gemogen als het open was geweest. De leidster gaf aan dat de babies toch continu overal aanzitten en dat ze toch al anderen zou hebben besmet, het is tenslotte ruim voor het zichtbaar is besmettelijk. Overigens (doordat het dus niet besmettelijk was) geen enkel ander kind met krentenbaard. RIVM geeft zo'n richtlijn toch ook niet voor niks.



Nichtje mocht 2 jaar terug overigens niet naar kdv tot ze niet meer besmettelijk was. heeft toch nog weken op de groep rondgewaard.



Moeten kinderen met RS dan ook maar thuis blijven van jullie? Liepen er op groep van mijn baby 4 met een puffertje. Tsja, die waren ook al ruim besmettelijk voor ze de diagnose hadden. En geen koorts of andere redenen om ze thuis te houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Labalade schreef op 19 januari 2017 @ 09:49:

Dank je wel lilalinda.

En ja ik ben het eens met My little appletree. Mogelijk heeft je kind al anderen besmet. Maar eigenlijk vind ik dat er ook niet toe doen. Waarom nóg meer kinderen bewust erbij besmetten? (Onze baby kreeg op het kdv krentenbaard. Daar werd er ook zo laks op gereageerd. Bij kvd van vriendin mochten kinderen met vochtblaasjes niet komen. Bij hen was de besmetting op de groep veel sneller over).door kinderen thuis te laten, heb je een schijnveiligheid. Het kind heeft al anderen besmet voor de blaasjes komen. Thuis laten heeft geen enkele zin. Het is dus niet LAKS, het is gewoon normaal zoals zij reageren. Jij overdrijft.
Wat je in ieder geval wél moet doen: het melden aan iedereen waarmee je kind in contact komt.

Zodat zij ook rekening kunnen houden met hygiëne.
Alle reacties Link kopieren
quote:Koettie schreef op 19 januari 2017 @ 09:30:

Ik had dit een paar jaar terug en de huisarts gaf aan dat ik maar even niet naar de kroeg moest omdat het zo besmettelijk was. Dat ik beter binnen kon blijven tot het een beetje opgedroogd was.

Maar in de kroeg kom je waarschijnlijk niet dagelijks. Kinderen met krentenbaard hebben voor ze weten dat ze krentenbaard hebben al dagen de tijd gehad hun klasgenootjes te besmetten. Ze thuishouden als de diagnose gesteld is, heeft daarom weinig zin.

Bij kroeggangers is de kans dat je ze al besmet hebt veel kleiner, tenzij jullie stamgasten zijn die heel vaak in die kroeg komen. Dan heeft niet de kroeg ik gaan tot de ab de kans gehad heeft aan te slaan wel zin.
Alle reacties Link kopieren
Ik plakte de plekken af met gaas, of deed lange mouwen en pijpen aan (afhankelijk van de plek waar het zat), dat moest van het kinderdagverblijf.
Ik zie de zin er niet zo van in eigenlijk. Als een kind er nou naar van is ok, maar als het goed in zijn vel zit. Bovendien, zo'n school is toch een groot bacterie-broeinest en sommige kinderen pikken alles mee, anderen hebben 'nooit' iets.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook overdreven. Suggereren dat mensen die hun kind wel naar school/kdv whatever laten gaan laks zijn en bewust andere kinderen infecteren terwijl het RIVM en de GGD heel duidelijk zeggen dat thuis laten geen nut heeft
Alle reacties Link kopieren
quote:wolkewitje schreef op 19 januari 2017 @ 09:57:

Ik plakte de plekken af met gaas, of deed lange mouwen en pijpen aan (afhankelijk van de plek waar het zat), dat moest van het kinderdagverblijf.Weet niet of dat gaas nou zo handig is. Als pleisters worden afgeraden dan is gaas vastplakken met pleister(tape) lijkt me ook niet echt de bedoeling. Onze huisarts gaf juist aan dat we het vooral niet moesten afplakken, dan kan het groter worden.
Ik heb tijdens de uitbraak van waterpokken nog net niet handenwrijvend zitten wachten tot mijn driejarige het kreeg, gezien bij een nichtje dat hoe ouder ze worden hoe meer last ze er van hebben. Nou, de halve groep was krentebollig, maar mijn peuter... nope.
Onalngs moeten dealen met meerdere uitbraken -waarom is dit niet zoals waterpokken, een keer en klaar....- en het is onzin kinderen thuis te houden. Ze zijn al besmettelijk geweest voor er ook maar iets te zien was.



Ik heb weer begrepen dat afdekken met gaasjes of pleisters het juist erger maakt. Afdekken met kleding -wat nu gelukkig niet moeilijk is, mn oudste had een uitbraak in september toen het 32 graden was...- moet voldoende zijn. En niet aan pulken. Maar leg dat laatste maar ns uit aan een peuter...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben oppasmoeder geweest en had een gezin met vier kinderen. Twee daarvan hebben krentenbaard gehad, twee anderen niet, mijn dochter, die toen meeging, ook niet, ouders en ik ook niet.



Kwestie van een beetje hygiene. Kinderen daar moesten elke dag na het eten even hun gezicht wassen met een washandje, dus werden er in die periode wat meer washandjes gebruikt, kleding en handdoeken apart gehouden, niet in elkaars bed geslapen en niet uit elkaars bekertjes gedronken. Voor de rest waren de ouders er vrij lakoniek onder.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
quote:RegretteRien schreef op 19 januari 2017 @ 10:02:

Ik heb tijdens de uitbraak van waterpokken nog net niet handenwrijvend zitten wachten tot mijn driejarige het kreeg, gezien bij een nichtje dat hoe ouder ze worden hoe meer last ze er van hebben. Nou, de halve groep was krentebollig, maar mijn peuter... nope.



Ik ben ook al een tijdje op zoek naar de waterpokken



Oudste is inmiddels 4 en heeft het ook nog niet gehad...
Gewoon naar school. Het is schijnveiligheid.





Ik heb wel begrepen dat mensen met waterpokken of erge krentenbaard uitbraken met vliegvakanties wel gezeur kunnen krijgen. Turkse vliegmaatschappij heeft wel eens kinderen met waterpokken geweigerd op terugvlucht. Dan word je niet blij als ouder.

Heen geen probleem maar in zulke landen willen ze er wel eens wat achterhaald op reageren.



Ik zou rond vakanties misschien thuishouden nu ik dat weet. Misschien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven