Hummel laten verbranden!

20-07-2007 16:17 42 berichten
Van de week was onze jongste (4 maanden) bij het KDV. Het was mooi weer dus ze hadden ook de kleinsten lekker buiten gezet. Bij thuiskomst bleek 's avonds dat hij behoorlijk verbrandt was. Nu zijn wij donker van huidskleur, en hummel dus ook, maar onze huid is maar een fractie minder gevoelig voor de zon en ook wij moeten gewoon zonnebrand (faktor tig) gebruiken! Bij navraag op het KDV de volgende ochtend bleek dat hij niet was ingesmeerd omdat de zonnekracht niet echt sterk was en ze zonnebrand alleen voor de heel bleke kindjes noodzakelijk hadden geacht. Ze hebben het niet gezien dat hij aan het verbranden was (logisch... 'rood' worden we niet echt natuurlijk... zucht..) Ik heb excuses gehad maar toch baal ik er van. Hij heeft de blaartjes op zijn bovenarmpjes! Ik merk van mezelf dat ik het goed praat, maar diep in mijn hart baal ik er van als een stekker en vind ik de kous hier niet mee af. Wat ik wel wil weet ik ook gewoon nog niet zo. Misschien alleen het verhaal kwijt... dat zou al helpen
Alle reacties Link kopieren
Zo zeg, dat vind ik ook zeer zeker niet netjes! Wat nou zonkracht niet zo sterk? Het is wel juli en ze dienen gewoon elk kind in te smeren. Stelletje onnozelen.
'It could be lupus'
Alle reacties Link kopieren
jemig :o



ik zou op zijn minst excuses willen en misschien zelfs wel een klacht in dienen! En dan nog, kindjes onder de 6 maanden kunnen niet tegen zon, welk velletje er dan ook om zit. Beetje dom wel van ze
Alle reacties Link kopieren
Da's niet echt goede reclame voor zo'n KDV.

Erg slecht... als wij met school ergens heengaan (ik ben juf) heb ik altijd zonnebrand mee. Ik smeer alle kindjes (heb 80% allochtone kindjes in de groep, dus ook kinderen die 'wel wat kunnen hebben') in. Zo voorkom je vervelende situaties.



Ik zou niet weten of je hier nog iets mee kunt doen. Flink klagen en evt. bij andere moeders navragen of die ook een 'verbrand' kind hadden.
Alle reacties Link kopieren
Jee zeg, verbrand tot blaren aan toe!?! Zetten ze de kindjes zonder in te smeren direct in de zon ofzo?

Ik denk dat je best mag vragen (eisen) dat ze de kindjes onder zonwering (parasol ofzo) plaatsen en op tijd met hoge factor insmeren. Juist nu het een keer zo fout is gegaan zien de leidsters er waarschijnlijk zeker het nut van in om dit eens goed in een teamoverleg ter sprake te stellen...

Hopelijk is je kleintje weer pijnvrij.
Alle reacties Link kopieren


:? Dit slaat natuurlijk nergens op. Kinderen moet je goed insmeren, donker gekleurd of niet. Dat zouden ze toch moeten weten, denk ik dan.

En niet een beetje verbrand maar nog blaartjes ook, zielig! En ik vind het ook gevaarlijk, zeker bij een vier maanden oud kindje.



Ik zou er zeker nog een gesprek hebben. Ben je naar de huisarts geweest, of valt het mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp sowieso niet wat een kind van 4 maanden in het zonnetje moet.
Ik zou een klacht indienen of in ieder geval eens goed gaan praten met een directeur ofzo. Een kindje van 4 maanden niet insmeren is echt ontzettend stom (ongeacht of hij wel of niet "wat" kan hebben"). Het argument dat de zonnekracht niet zo hoog was, is ook onzin. De hele week staat op de site van knmi en op teletekst al dat de zonnekracht vrij hoog is, zeker als het onbewolkt is! Ze merken zelf toch ook wel dat de zon krachtig is, neem ik aan? Het neigt wat mij betreft wel heel erg naar luiheid/laksheid/gemakszucht.
Alle reacties Link kopieren
Toch verbrand

Verbranding betekent beschadiging van huidcellen. Kinderen zijn nog volop in de groei en daarom heeft de huid maar weinig tijd om beschadigde cellen te herstellen. Smeer je kindje na een dagje zon in, met een verkoelende after-sun, ook als je kindje niet is verbrand is dit aan te raden. Als hij last heeft van warmte-uitslag, kan je zijn huidje verkoelen met een natte washand. Ook de huid insmeren met komkommer of yoghurt, kan de huid verzachting bieden.

Droog de huid voorzichtig af met een zachte doek en trek hem lekkere wijde kleertjes aan. De pijn kun je eventueel verzachten met een kinderparacetamol. Geef de huid een paar dagen de kans om te herstellen en houd je kindje die dagen helemaal uit de zon (zelfs niet in de schaduw!). Mocht je kindje echter blaren krijgen, uitslag krijgen, plotselinge hoge koorts of jeuk, raadpleeg dan je huisarts.

Prik nooit de blaren door, dit verhoogt de kans op infectie.
Alle reacties Link kopieren
Dit is compleet van de zotte. Een KDV-leidster zou moeten weten dat een baby onder GEEN ENKELE VOORWAARDE in de zon mag. Zeker niet het eerste levensjaar. Dus niks geen gewauwel over zonkracht en insmeren. Gewoon in de schaduw de hele dag en zelfs dan echt goed opletten dat er echt geen enkel straaltje zon bij kan.



Nu is er sprake van een 2e graads verbranding. Zelfs 1e graadsverbrandingen voor het vijfde levensjaar betekenen al een verhoogd risico op huidkanker. Wat denk je dan van 2e graads verbrandingen?



Overigens zou ik met een baby met blaren zeker ook naar de huisarts gaan want owee als dat open gaat en er een infectie bijkomt.
Alle reacties Link kopieren
Dit is compleet van de zotte. Een KDV-leidster zou moeten weten dat een baby onder GEEN ENKELE VOORWAARDE in de zon mag. Zeker niet het eerste levensjaar. Dus niks geen gewauwel over zonkracht en insmeren. Gewoon in de schaduw de hele dag en zelfs dan echt goed opletten dat er echt geen enkel straaltje zon bij kan.
En dan alsnog ook gewoon insmeren als je kind in de schaduw zit. Je verbrandt niet enkel door zonnestralen en kunt dus ook in de schaduw goed verbranden (zoals mijn vader heeft ervaren toen hij eens op een bloedhete dag alleen maar een uurtje of wat onder een luifel had zitten lezen).



(maar misschien bedoelde je dat ook, dan mag het voorgaande als niet getypt beschouwd worden ;)).
Alle reacties Link kopieren
Allereerst: baby's zet je niet in de zon, maar in de schaduw. Insmeren doe je bij alle kinderen, want wel of niet verbranden is niet de reden dat je smeert, het gaat om het tegenhouden van de straling. Dat heeft ook de huid die niet verbrand nodig...



Maar nu: hoe moet dat geregeld worden? Zonnebrand is duur spul. Ik ben zelf juf en smeer dus de kinderen niet in. Ik ga er van uit dat de ouders dat doen voordat ze hun kind naar school sturen. Als een kind vaker ingesmeerd moet worden, verwacht ik dat de ouders mij hiervan op de hoogte stellen en de zonnebrand mee geven! Ook op het KDV vind ik dat als jij wil dat je kind ingesmeerd wordt, je de benodigde materialen meegeeft en de leidsters inlicht (tenzij het in het beleid van de zorginstelling is vastgelegd dat zij daarvoor zorgen). Nogmaals, het gaat hier om een duur product. De instellingen hebben vaak een beperkt budget en zonnebrandmiddelen kunnen er vaak niet van af.



Dat jij je nu vervelend voelt, daar kan ik me helemaal in vinden. Het is jouw kindje en er is niet optimaal voor gezorgd. Een professioneel verzorgende moet weten dat kleine baby's niet in de felle zon mogen worden gezet. Als je je erg vervelend blijft voelen zou ik contact op nemen met het KDV. Dan weet je zeker dat het niet nog eens zal gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
De witte kindjes werden wel ingesmeerd dus er is daar zonnebrand aanwezig.


:? Wat erg! Ik zou sowieso een gesprek aanvragen bij de manager. Dat ze een kind van 4 maanden in de zon zetten, niet normaal.

En tot blaren aan toe, en dan ook nog zeggen, ja maar de zonsterkte was niet hoog?

Sorry hoor, kan hier heel boos om worden. Ik heb zelf toen ik 22 was melanomen moeten laten weghalen en dat kwam ook door zonverbranding voor het vijfde levensjaar. Je moet gewoon oppassen met die kleine poppies en de zon.

Al zou mijn dochter dit gebeuren had ik haar eraf gehaald echt waar. Ik denk dan, als ze dat met hun 'gezonde' verstand niet eens weten, hoe zit het dan met de rest?



Maar misschien ben ik ook wel erg fel hierop omdat ik er zelf mee te maken heb met mijn huid.



Succes, laat je weten of je er nog iets mee gedaan hebt?

Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dat er zonnebrand aanwezig was, maar 3 kindjes insmeren of bij 13 moeten smeren heeft ook zijn effect op het drukken van de kosten...
Alle reacties Link kopieren
Op ons kdv is standaard zonnebrandspul aanwezig en de kinderen worden daar ook rijkelijk mee ingesmeerd als dat nodig is. Natuurlijk kun je daar als ouder ook voor zorgen, maar ik vind dat niet 1-2-3 logisch. Net zoals het 's ochtends insmeren trouwens. Met dit wisselvallige weer kan het zomaar voorkomen dat je je kind 's morgens in de stromende regen afgeeft en breekt 's middags ineens de zon lekker door, gaan ze naar buiten en wordt daarmee insmeren nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dat er zonnebrand aanwezig was, maar 3 kindjes insmeren of bij 13 moeten smeren heeft ook zijn effect op het drukken van de kosten...
:o
Alle reacties Link kopieren
meid ik ben het helemaal met de voor ganger eens (naam effe kwijt).... je zet babies NOOIT in de zon en zelfs in de schaduw hebben ze zonnebrand nodig..maakt niet uit of je een gekleurd kindje heb of niet..... huid kanker kan bij iedereen voor komen...



elke ochtend voor dat ik naar mij werk ga smeer ik mijn kinderen in .... wij hebben juist een bleke huid (rood haar) in de winter met body lotion en in de zomer met zonne brand..het is effe wennen "nog" iets wat je smorgens moet doen.. maar je raakt er aan gewent...



Zeker nu dat je kleine blaren heeft zal ik foto's maken en het aan kaarten.... vind het zelf behoorlijk ver gaan dat je kleine nu "op de blaren " moet zitten
Alle reacties Link kopieren
Dat is zo Athena. Ik vind het ook super hoor, als het standaard aanwezig is. Maar ik weet wel dat ik bij mijn directeur niet aan hoef te komen met een kassabon voor zonnebrand, dat wordt echt niet vergoed!



Op KDV weet ik niet hoe het geregeld is. Misschien hoort het er wel bij? Ik zou het even navragen zodat meteen duidelijk is dat jij wil dat je kind goed ingesmeerd wordt!
Alle reacties Link kopieren


Ik begrijp dat er zonnebrand aanwezig was, maar 3 kindjes insmeren of bij 13 moeten smeren heeft ook zijn effect op het drukken van de kosten...



Jamaar dat hoort toch eigenlijk gewoon een beetje bij de basisuitrusting op het kdv? Luiers hebben de kinderen ook nodig en die hoeven wij ook niet mee te geven. Ik heb ooit weleens gehoord van een collega van mijn vent die ook dat soort dingen moest meegeven aan zijn kind, maar ik heb dat altijd nogal vreemd gevonden. Een kdv vangt kindertjes op en heeft dan toch gewoon ook de spullen in huis om dat goed te kunnen doen? Net zoals zaken als Arnica-zalf als er eentje zich een buil valt, of pleisters, jodium, dat soort meuk.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dat er zonnebrand aanwezig was, maar 3 kindjes insmeren of bij 13 moeten smeren heeft ook zijn effect op het drukken van de kosten...




sorry hoor maar aan kosten te drukken ten kost van de gezond heid van onze kinderen..vind dat te vergaan...



als dat zo is laat de ouders dat weten dan brengen ze zelf toch een lotion mee en die houden ze daar....
Alle reacties Link kopieren
Vish, het is waarschijnlijk niet zo duidelijk, maar ik zou dit dus niet kiezen, dat drukken van de kosten! Ik beredeneerde even een zienswijze voor een kdv dat misschien de kosten zou willen drukken op deze manier!
Alle reacties Link kopieren
Athena, in een grijs verleden heb ik stage gelopen op een KDV. daar kwam alles mee met de kinderen, op EHBO-producten en fruit na.
Alle reacties Link kopieren




quote: Cin31 reageerde



Dit is compleet van de zotte. Een KDV-leidster zou moeten weten dat een baby onder GEEN ENKELE VOORWAARDE in de zon mag. Zeker niet het eerste levensjaar. Dus niks geen gewauwel over zonkracht en insmeren. Gewoon in de schaduw de hele dag en zelfs dan echt goed opletten dat er echt geen enkel straaltje zon bij kan.



En dan alsnog ook gewoon insmeren als je kind in de schaduw zit. Je verbrandt niet enkel door zonnestralen en kunt dus ook in de schaduw goed verbranden (zoals mijn vader heeft ervaren toen hij eens op een bloedhete dag alleen maar een uurtje of wat onder een luifel had zitten lezen).

(maar misschien bedoelde je dat ook, dan mag het voorgaande als niet getypt beschouwd worden ;)).





Ja, bedoel ik ook zo maar kan geen kwaad om het nog eens duidelijk te zeggen inderdaad. Bij de eerste heb ik nog geklooid met een parasolletje maar bij de volgende 2 gaat er gewoon een wit laken over de kinderwagen zodat er geen straaltje zon bij kan. Daar ga ik echt geen risico's mee lopen. En ik smeer ook nog in met ROC, factor heelveel.
Alle reacties Link kopieren
Een laken houdt het zonlicht wel tegen, maar niet de straling van de zon. Net als kleding biedt dat dus niet voldoende bescherming. Er zijn nu wel parasolletjes te koop met van binnen een UV-werende coating. Deze parasol in combinatie met zonnebrand, lijkt mij dat toch de betere oplossing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven