Ik heb behoefte om mijn hart te luchten over een puberzoon maar ik zie alleen topics over baby

15-06-2007 10:39 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal! Ik geloof dat dat de titel voor zichzelf spreekt. Ik heb best wel behoefte om te praten over het gedrag van mijn 13 jarige zoon die begonnen is met puberen.  Maar als ik globaal kijk zie ik alleen maar topics over zwangerschap, baby's enz. zit ik dan wel goed hier of moet ik verkassen?
Alle reacties Link kopieren
kijk eens bij t schaamteloos-stoom-afblazen-topic hierboven!
Alle reacties Link kopieren
Er zijn wel meer mensen met pubers hier hoor. Fire away zou ik zeggen, vraag of schrijf wat je wilt en je ziet vanzelf wie er reageren !

(Sorry, hier alleen puberende peuter en kleuter, wel heel lang gewerkt in jongerenwerk.....).
Alle reacties Link kopieren
Mijn 11-jarige dochter kan er ook al wat van hoor. En er is ook een topic over kinderen boven de 6, maar volgens mij zijn die kinderen inmiddels zelfs al boven de 16 en hopelijk voor de ouders een beetje uitgepuberd. Wij staan nog aan het begin van een lange, lange periode
Alle reacties Link kopieren
Mijn 11-jarige dochter kan er ook al wat van hoor. En er is ook een topic over kinderen boven de 6, maar volgens mij zijn die kinderen inmiddels zelfs al boven de 16 en hopelijk voor de ouders een beetje uitgepuberd. Wij staan nog aan het begin van een lange, lange periode
Ik schrijf al een aantal jaren op het topic over kinderen boven de 6. Uiteindelijk zijn Chadi en ik daar 'overgebleven'. En ja: onze meiden zijn inmiddels 17 en redelijk uitgepuberd. Maar... Chadi heeft een zoon en ik een dochter van 12. Dus bij ons komt de 2e ronde er aan wat betreft puberen. (En bij mij over een jaar of 11 zelfs een 3e ronde :o).



Dus: als je je hart wilt luchten: ik heb én ervaring én ik zit er middenin!
Alle reacties Link kopieren
UP voor BGB
Alle reacties Link kopieren
zohé...wow......krijg ik een uitgeblust topic en daar mag ik me op vermaken ? NOU< DAT WORDT EEN MOOIE MONOLOOG SCHRIJVEN DAN MAAR>>



beloven jullie die wel te lezen dan ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Grinnik

Tja,

duidelijk een voorbeeld van ondergesneeuwd topic. :)
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef op 06 september 2007 @ 21:22:



beloven jullie die wel te lezen dan ?
Als jij zorgt dat ie een beetje boven aan blijft staan wel, hoor.
Alle reacties Link kopieren
Wel dan ff de leeftijd opkrikken van de zogenaamde "pubers van 11/12/13 jaar graag.

dat zijn in mijn ogen nog geen pubers,maar kinderen die een grotere mond krijgen.



Als we het over echte puberzaken gaan hebben.

ik noem ff wat

Alcohol en uitgaan.

Sex en vriendjes/vriendinnetjes

Hoe goede drugsvoorlichting.

Hoe kan je je kind het beste begeleiden naar een studiekeuze zonder je eigen stempel erop te drukken( weeh!! ik wil eigenlijk dat jij gaat studeren wat mama vroeger eigenlijk graag had gedaan)

Lijnen en beginnende eetstoornis,waar ligt de grens.

Help mijn kind wordt op een negatieve manier beivloed door zijn vrienden,hoe krijg ik hier grip op.

Mijn dochter moet overal een discussie over aangaan.

mijn zoon kan niet met geld omgaan.

Mijn dochter wil alleen op vakantie,ik maak mijn zorgen,maar vind dit ook heel dapper van haar,hoe ga ik hier mee om.



Een kleine greep,overigens niet allemaal uit mijn eigen leven gegrepen.
Alle reacties Link kopieren
Nou, in alle topics die je daarover opent kan ik met je meepraten.......... zucht.......
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 zoons een puber van 15 en een klein pubertje van 10 jaar.De puber van 15 jaar slaat het puberen over :worship: heb ik echt niets mee te doen,behalve dat ik achter zijn huiswerk aan moet zitten want dat is echt een crime bij hem maar ik heb DE oplossing daarvoor gevonden,zodra zijn rapport geen onvoldoendes maar goede cijfers laat zien mag hij weer achter zijn computer(zijn grote verslaving)helpt echt goed,elke middag doet hij netjes zijn huiswerk zonder dat ik het hoef te zeggen :worship: maar hij weet ook dat als hij weer achter de pc mag en zijn rapport word weer slechter zijn pc weer achter slot en grendel gaat.

Maar dan mini puber,zijn broertje.Trekt alleen nog maar kleding aan die hij zelf heeft uitgezocht,staat uren voor de spiegel om zijn haar precies zo te krijgen zoals hij wil zodat ik tig keer moet zeggen dat hij NU naar school moet of dat hij anders te laat komt,en wat hij echt niet wil doet hij ook niet totdat ik het kookpunt heb bereikt en streng tegen hem zeg dat hij me niet kwaad moet maken en dat zeg ik op zo'n toon dat hij toch maar snel doet wat ik wil (6) Maar verder is het ook een heeeel lief kind ;-]
Alle reacties Link kopieren
Als ze het puberen over slaan zijn dat vaak jongens . Raar is dat.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Zoon is vreselijk aan het puberen,,niets is leuk...alles is stom...de hormonen vliegen in de rondte ..de ene keer lief/aardig/volvertrouwen/spontaan.humorvol en de andere seconde slaat dit om in boos/verdrietig/zelfmedelijden....

Ik vind het erg moelijk om daarmee om te gaan, meestal laat ik hem maar aan zn lot over totdat hij bedaard is en gelukkig duurt dat nooit lang.

Meestal komt hij daarna zn excusses aanbieden voor zn uitval en wilt hij erover praten....
Alle reacties Link kopieren
O, die excuses aanbieden vind ik al heel wat !

Hier in huis ligt alles altijd aan MIJ :)



spullen vergeten ; had ik toch wel even kunnen zeggen "heb je alles bij je "

feest niet zo leuk ; " mocht van jou niet naar de kroeg "

als blijkt dat printer stuk is de ochtend waarop uiterste inleverdag is( voor iets wat al vier maanden bekend is ); " jouw schuld "



Ach , op zich is dat hoe dan ook een manier vinden om af te schuiven ook wel een talent natuurlijk ........

Af en toe komt er weleens eens gebromd sorry uit, of wordt spontaan de tafel gedekt ; dat is ook een soort van "het-lag-aan-mij "
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg natuurlijk wel eerst de schuld van alles wat er mis is gegaan he...al die dingen die jij zegt krijg ik dan naar mn hoofd geslingert....fietsband leeg? mijn schuld! huiswerk niet af...mijn schuld want hij moest de tafel dekken??? printer doet het niet...mijn schuld want ik zal dat ding wel weer kapot gemaakt hebben????enja inderdaad had dat werkstuk al maanden geleden gemaakt kunnen zijn !!!

Is het een keer gezellig op dat feest..moest HIj weer als ENIGE vroeg thuis zijn ga zomaar door!!! pfffff



Hij beseft achteraf heel goed dat hij onredelijk geweest is en daarom bied hij zn excusses aan met bijbehorende zoen en knuffel om dan na een tijdje weer hetzelfde riedeltje af te spelen

zucht
Alle reacties Link kopieren
Há leuk. Kan ik ook eindelijk mijn frustraties kwijt. Ik heb 2 zonen van net 12 (jawel, een tweeling) en het gaat beginnen!

Ik heb er één met een heeeeel kort lontje, wil niets van mij leren, maar is tegelijkertijd vreselijk eigenwijs. Dus als ik merk dat hij er niet uit komt, met wat dan ook, wordt hij vreselijk boos, maar ik mag niets zeggen, want hij doet het niet fout! Pfoe, dat gaat soms lekker.

De ander heeft lichtelijk Asperger en ADHD zonder medicijnen, en is soms zo chaotisch. Maar die is gelukkig nog wel te sturen en accepteert nog wel hulp. Hij zal wel moeten.

Maar gelukkig hebben we de meeste tijd plezier en lol. Maar ik merk wel dat de hormoontjes ook bezit van hun lichaam hebben genomen!

Zo, volgende keer meer.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef op 07 september 2007 @ 09:19:

Als ze het puberen over slaan zijn dat vaak jongens . Raar is dat.






Echt!!! Ik heb er namelijk nog twee te gaan,maar dat zijn jongens!!

:cheer2:



Toch even een trieste mededeling...Ook na 15 jaar kan het ineens toch nog als een bom inslaan.

Dus niet te hard juichen.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef op 07 september 2007 @ 10:33:

O, die excuses aanbieden vind ik al heel wat !

Hier in huis ligt alles altijd aan MIJ :)



spullen vergeten ; had ik toch wel even kunnen zeggen "heb je alles bij je "

feest niet zo leuk ; " mocht van jou niet naar de kroeg "

als blijkt dat printer stuk is de ochtend waarop uiterste inleverdag is( voor iets wat al vier maanden bekend is ); " jouw schuld "



Ach , op zich is dat hoe dan ook een manier vinden om af te schuiven ook wel een talent natuurlijk ........

Af en toe komt er weleens eens gebromd sorry uit, of wordt spontaan de tafel gedekt ; dat is ook een soort van "het-lag-aan-mij "




Spontaan de tafel gedekt?

8-. wow!!



Oh en alles ligt hier ook aan mij,ik vind het wel een compliment.



Blijkbaar ben ik zo druk de hele dag,met alles kwijt maken,stuk maken enz (jaha,naast mijn andere bezigheden). Echt bij alles hier ( en bij iedereen,inc vriend) heb ik kennelijk een aandeel aan.



Pff,ik weet dat vrouwen veel dingen tegelijk kunnen,maar ik kan kennelijk echt alles tegelijk,zo knap van mij!!!
Alle reacties Link kopieren
jaah ik wil ook wel meedoen :)



Ook ik ben in het bezit van een jongenstweeling van bijna 12 jaar. Een van de twee heeft ADHD met medicatie, is zelfs enige tijd uit huis geplaatst omdat hij wat facetten van ODD erbij had zitten. Is inmiddels weer thuis en begint te puberen. Broerlief zit volop in de puberteit, heeft lak aan regels, als je er een gesprek over begint waarom hij bijv. te laat thuiskomt dan zegt hij kweet niet, belooft beterschap en doet het dan de week daarna gerust weer. Zeg je, blijf maar een middag/avond in je kamer, dan haalt hij zijn schouders op en gaat.... en het boeit hem totaal niet... erg frustrerend... dus ben erg benieuwd naar jullie oplossingen voor dit soort dingen :)
Alle reacties Link kopieren
Pc / tv uit de kamer halen is meestal de grootste straf...... niet weg mogen helemaal.

O ja ...15 minuten te laat thuis is volgende keer 15 minuten vroeger thuis.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
:-] (geen leedvermaak). Wat herkenbaar.... WAS dit. Mijne - jongens - zijn nu 20 en 18 en het lijken nu net mensen.....



Maar ook hier:

~[list=*]

  • spijbelen
  • wasgoed achter de deur in plaats van in de wasmand (dat is nog zo)
  • waarom zou je je wassen als je genoeg after shave kunt sproeien
  • je moeder bestaat alleen om te koken en te wassen
  • je vader bestaat alleen om je een lift te geven
  • de honden bestaan zodat je iets te mopperen hebt
iry schreef op 07 september 2007 @ 01:34:

Wel dan ff de leeftijd opkrikken van de zogenaamde "pubers van 11/12/13 jaar graag.

dat zijn in mijn ogen nog geen pubers,maar kinderen die een grotere mond krijgen.



Als we het over echte puberzaken gaan hebben.

ik noem ff wat

Alcohol en uitgaan.

Sex en vriendjes/vriendinnetjes

Hoe goede drugsvoorlichting.

Hoe kan je je kind het beste begeleiden naar een studiekeuze zonder je eigen stempel erop te drukken( weeh!! ik wil eigenlijk dat jij gaat studeren wat mama vroeger eigenlijk graag had gedaan)

Lijnen en beginnende eetstoornis,waar ligt de grens.

Help mijn kind wordt op een negatieve manier beivloed door zijn vrienden,hoe krijg ik hier grip op.

Ik ben mentor van een 1e klas met kinderen van 11/12/13 en dit zijn allemaal dingen die ik tegen kom. Ik heb leerlingen die al meerdere keren door de politie zijn opgepakt. Veel meisjes zijn al aan het lijnen, drank en drugs wordt ook gebruikt door sommigen, in de klas zijn ze allergisch voor het andere geslacht maar in de pauze zitten ze ineens bovenop elkaar en zo kan ik nog wel even door gaan. De pubertijd begint niet ineens op hun 15e verjaardag, het verschilt enorm per kind. Sommige brugpiepers kijken het liefst naar klokhuis, anderen hangen al twee jaar elke avond op straat rond...
Alle reacties Link kopieren
kaetje schreef op 07 september 2007 @ 17:33:

[...]





Ik ben mentor van een 1e klas met kinderen van 11/12/13 en dit zijn allemaal dingen die ik tegen kom. Ik heb leerlingen die al meerdere keren door de politie zijn opgepakt. Veel meisjes zijn al aan het lijnen, drank en drugs wordt ook gebruikt door sommigen, in de klas zijn ze allergisch voor het andere geslacht maar in de pauze zitten ze ineens bovenop elkaar en zo kan ik nog wel even door gaan. De pubertijd begint niet ineens op hun 15e verjaardag, het verschilt enorm per kind. Sommige brugpiepers kijken het liefst naar klokhuis, anderen hangen al twee jaar elke avond op straat rond...




Helemaal mee eens dat grote problematiek wat betreft,drugs ,alcohol,loverboy's etc,zorgelijk.zelfs eng al in sommige gevallen op zeer jonge leeftijd voorkomen.Ik heb echt geen oogkleppen op in deze wereld.Maar zelfs zeer gevoelig afgestemde voelsprieten voor al het gevaar in deze wereld.

Vandaar dat mijn voorlichting in alle opzichten ook jong begint en meegroeit met mijn kind.



Ik doel ook meer op de, in mijn ogen ,ouders die wat veranderend "lastiger "gedrag meteen als als puberproblematiek bestempelen.



Overigens meen ik niet dat pubergedrag pas op 15 jaar begint,het was een reactie op iemand.Ik doel op het feit dat sommige kinderen ook later kunnen gaan puberen.Maar inderdaad ook eerder.



Ach laat ik het zo stellen,iedere keer als je als ouder denkt dat je op het hoogtepunt zit wat pubergedrag betreft,kan het toch iedere keer weer erger.



Een even zo belangrijk om te melden.Pubers zijn ook hartstikke leuk!!!! impulsief,inventief,omarmen de hele wereld.

En ze zijn zeer leerzaam,ze geven stof om over in discussie te gaan. En dan bedoel ik niet over het feit dat sokken in de wasmand moeten en niet ernaast.Maar wereldse zaken,heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me afvraag:



Ik was een ontzettend heftige peuterpuber. Echt erg.

In mijn echte puberteit (die vroeg begon, op mijn 10e was ik ongesteld) viel het voor mijn ouders erg mee. Af en toe wat hysterisch, veel leraren pesten op school en veel rare vrienden, maar ook: erg verstandig, mijn ouders wisten dat ik bepaalde dingen nooit zou doen en ik was een open boek. Mijn ouders vonden mij dus vrij makkelijk.



Heeft dit verband met elkaar? Dus een heftige peuterpuber is een makkelijke puber? (please, laat het zo zijn, denk ik, kijkend naar mijn peuterpubermonster... lijkt op zijn moeder, maar dan veel erger...)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven