Jong, kinderwens en weinig geld

20-11-2014 14:47 273 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen!



Mijn vriend (21) en ik (19) gaan over zes maanden trouwen. We willen allebei erg graag kinderen, en het liefst zo snel mogelijk na ons huwelijk, maar we weten niet of kinderen op dit moment financieel gezien mogelijk zijn.



Even wat achtergrondinformatie om een plaatje te schetsen:



Mijn vriend studeert momenteel aan het hbo. Hij zit nu in zijn eerste jaar. Ikzelf ben meteen na de middelbare school gaan werken en ik heb het daar erg naar m'n zin. We wonen in een appartement met drie slaapkamers, samen met twee katten. Op dit moment hebben we ¤125 te besteden aan boodschappen, kleding, ect en dit lukt prima, we komen nooit geld tekort. Onze spaarrekening is door de bruiloft behoorlijk leeg.



Als we een kindje zouden krijgen, dan zou ik minder gaan werken of er helemaal mee stoppen. Qua oppas hebben we opa's en oma's die dat eventueel graag doen. Als ik zou stoppen met werken, dan zouden we iets meer dan ¤400 per maand te besteden hebben aan boodschappen, kleding en de rest. (Dit is inclusief kinderbijslag, kindgebonden budget en een bijdrage vanuit de studiefinanciering van mijn vriend). Als we zelf nog steeds ¤125 gebruiken, dan blijft er dus ¤275 over voor de baby. Onze vraag is dus: is dit genoeg?



Qua babyuitzet en een kleine financiële buffer: mijn familie heeft een bepaald bedrag gespaard wat ik krijg als ik een kindje krijg, of als ik 26 wordt. Dit is genoeg om de kosten van de kinderkamer/wandelwagen/andere nodige spullen mee te dekken. We willen dit geld niet gebruiken voor 'dagelijks gebruik' behalve als het echt nodig is.



Als we over zes maanden meteen zwanger zouden zijn, dan is het kindje 2.5 als mijn vriend zijn studie heeft afgerond. De kans op het vinden van een baan is in zijn vakgebied erg groot. We zouden het dan dus financieel zeer waarschijnlijk veel ruimer krijgen.



Qua ouders: die zouden het van beide kanten erg leuk vinden om een kleinkind te krijgen en ze zouden ons dan ook volledig steunen.



Wat vinden jullie er van? Is het voor ons mogelijk om al snel kinderen te krijgen, of is dit echt geen optie? We willen het zelf erg graag en kunnen er daarom niet erg rationeel over denken, vandaar dat we graag jullie meningen, advies en ervaringen horen!



Bedankt voor het lezen en reageren!!
Alle reacties Link kopieren
Een baby kost ongeveer 80 euro per maand, als je borstvoeding geeft en geen oppas hoeft te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Alles kan maar ja ik zou nog even wachten, jullie zijn nog jong en je vriend studeert nog.

Waarom zo'n haast? Financiële plaatje is niet bepaald ruim
.
Wachten.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik zou lekker even wachten tot je vriend zijn studie heeft afgerond. Op die manier heb je allebei een stabiele basis en hopelijk werk en kan je echt ergens van uit gaan..



Nu krijg ik het idee dat je gaat trouwen en er eigenlijk nog iets bij wilt om voor te zorgen en het plaatje compleet te maken. Geniet eerst lekker van je bruiloft, dan van de witte broodsweken en ga dan nog eens goed nadenken over een kindje.



Kinderen zijn voor het leven en je wilt ze een zo goed mogelijke basis bieden. Denk je niet dat deze basis beter is als ook je vriend zijn studie heeft afgerond?
Alle reacties Link kopieren
Financiele plaatje is niet ruim. Kosten baby zoals eerdere reactie ongeveer 80 euro per maand.. Maar dan moet er niks misgaan. Je wilt er niet aan denken, maar stel dat je baby extra behoevend is.. Of de wasmachine gaat kapot: zie je het voor je, een kapotte wasmachine met een baby in huis?..



En ik ben ook wel erg benieuwd hoelang jullie bij elkaar zijn. Niet dat dit een garantie biedt voor de toekomst. Maar jullie zijn nog erg, heel erg, jong...
Waarom niet wachten tot je vriend aan het afstuderen is? Hoe komt het dat jullie als jij stopt met werken 400 euro te besteden te hebben, en nu je nog werkt maar 125 euro?
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan het dat je nu 125 euro over houdt voor boodschappen en als je stopt met werken houd je dat ook over en nog eens 400 euro extra. Terwijl er juist een salaris gaat wegvallen als jij stopt? Die berekening snap ik niet helemaal.



Verder: reken niet teveel op toeslagen.



En als laatste: blijf werken! Om op zo'n jonge leeftijd al te stoppen met werken, je bent nog niet eens begonnen bij wijze van spreken. Niet doen, blijf jezelf ontwikkelen en blijf onderdeel van de maatschappij.



Ik ben van de overtuiging, waar er 2 eten kunnen er ook 3 eten. En voor een baby heb je helemaal niet zoveel nodig afgezien van de basisuitrusting maar zoek dat dan lekker op Marktplaats bij elkaar en wellicht kun je ook nog kleding van anderen krijgen/overnemen.



Succes met het plannen van jullie toekomst!
Alle reacties Link kopieren
quote:anoniemex schreef op 20 november 2014 @ 14:49:

Een baby kost ongeveer 80 euro per maand, als je borstvoeding geeft en geen oppas hoeft te betalen.Serieus zo weinig? Heb zelf nog geen kinderen maar dacht altijd dat je aan alleen al luiers veel kwijt zou zijn. 80 euro per maand vind ik echt super weinig!
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 20 november 2014 @ 14:56:

Waarom niet wachten tot je vriend aan het afstuderen is? Hoe komt het dat jullie als jij stopt met werken 400 euro te besteden te hebben, en nu je nog werkt maar 125 euro?Die begreep ik ook niet
.
Ik zou echt wachten totdat je vriend klaar is met zijn studie en een baan heeft.

Als student zit je niet in een ideale situatie om kinderen te krijgen.

Jullie zijn zo jong, waarom zo'n haast met kinderen krijgen? Hoelang kennen jullie elkaar? En wil jij geen opleiding doen?

Ik vind dat jullie erg weinig geld te besteden hebben. Het wordt wel erg zuinig leven en ik vraag me af of dat nou zo romantisch is.

Er komen altijd reacties als 'een kind heeft alleen maar liefde nodig'. Niet dus, het kost je handen vol geld, zelfs als je tweedehands spullen aanschaft voor een kind.

En hoe zeker ben je van opa en oma als oppas?
Maar een baby blijft geen baby he, het gaat steeds meer kosten, meer eten, grotere kleding, goeie schoenen, school, zwemles, clubjes...
Alle reacties Link kopieren
Wonen jullie gratis? Waar betalen jullie huur, verzekeringen, mobiele telefoons, tv, internet, etc. van?
Alle reacties Link kopieren
quote:misspatrice schreef op 20 november 2014 @ 14:56:

[...]





Serieus zo weinig? Heb zelf nog geen kinderen maar dacht altijd dat je aan alleen al luiers veel kwijt zou zijn. 80 euro per maand vind ik echt super weinig!Lijkt mij ook erg weinig. Sowieso wil ik niet elk dubbeltje moeten omdraaien zodra ik een kindje heb.
.
Alle reacties Link kopieren
Oh ze komt aan dat bedrag van 400 euro ivm de toeslagen die ze erbij berekend heeft.
.
Alle reacties Link kopieren
Jij hebt geen opleiding. Wanneer je stopt met werken zal het erg lastig worden om weer aan de slag te komen. Je valt nu nog onder het jeugdloon, straks ben je voor dit soort banen te oud/duur.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook wachten. Waarom die haast? Waarom niet eerst een buffer opbouwen zodat je straks jezelf niets hoeft te verwijten dat je je kindje niet alles kan geven?
Carpe Diem!
Mijn overweging zou de volgende zijn: Jullie zijn jong, gaan trouwen, hebben het financieel niet ruim en bovenop dat komt nog een baby. Een baby krijgen kan fantastisch zijn, maar kan ook een hoop stress opleveren. En het lijkt me echt niet leuk als je baby extra dure voeding nodig heeft of een andere behoefte heeft die wat duurder is en dat dan best lastig is omdat je te weinig geld hebt.



Ze worden echt niet groot op liefde alleen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties tot dusver! Om antwoord te geven op een paar vragen: we zijn 4 jaar samen. Wat ook mee speelt in onze 'haast' is dat er veel miskramen en moeilijk-zwanger-worden situaties zijn aan beide kanten van de familie, plus we willen als sinds we ons heugen graag kinderen.



Over het geld: ik verdien op dit moment 530 per maand. Mijn vriend zou van duo ¤585 per maand krijgen (geen lening), als hij een kind zou hebben. Dit vervangt elkaar dus ongeveer. Daarnaast zouden we huursubsidie krijgen (wat we nu niet krijgen) en kinderbijslag.



Als ik ¤5000 reken voor de basis-baby-uitzet, dan zouden we nog ongeveer ¤8000 op de rekening hebben staan voor als we iets in huis stuk zou gaan/oid.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt geen zekerheid dat je vriend een baan vindt zodra hij is afgestudeerd. Je weet niet hoe de arbeidsmarkt er over twee en een half jaar uitziet. Opa's en oma's kunnen uitvallen, ziekte, ongeluk, overlijden.
verba volant, scripta manent.
Als ouders is het wel gepast dat je nadenkt over de toekomst van je kindje. Dus eerst lekker doorleren bij je partner en jij een betere baan zoeken of ook weer naar school gaan. dan kan je strakjes je kindje een goede stabiele basis geven.



Tuurlijk zijn er ouders die net als jij jong en arm zijn, maar je hebt de keus nu nog en waarom zou je daar als goede ouder voor kiezen??
Ik ben het eens met Matroesjka.



Ik zou een buffer opbouwen, zeker omdat de bruiloft jullie buffer grotendeels heeft opgeslokt.

Beiden geen vervolgopleiding afgerond, de een studeert, de ander werkt, maar weet niet zeker of ze wil blijven werken na komst van de baby.



Ik zou gaan voor wat meer zekerheid, wat voor mij in zou houden ( in welke volgorde dan ook) buffer opbouwen/ vriend studie afronden/ werk vinden ( want echt, pin je er niet op vast dat je vriend een baan vindt en daarna houdt!) en heb je dat voor elkaar, dan beginnen aan een baby.
Dus jullie hebben dan samen net meer dan 1100 per maand?



Echt lieve TO, wacht even. Met zo'n inkomen hoeft er heel weinig mis te gaan om in een negatieve spiraal terecht te komen. Als je nou 38 was had ik misschien nog gezegd go for it, maar jullie zijn zo jong. Neem die paar jaar om je financien wat beter te krijgen. Ik weet dat het lastig is, heb zelf ook al 3 jaar een kinderwens en nu nog wachtende, maar hoewel ik het soms moeilijk vind ben ik ZO blij dat ik er 3 jaar geleden niet voor gegaan ben.
Alle reacties Link kopieren
quote:LiekeMonters schreef op 20 november 2014 @ 15:08:

Bedankt voor de reacties tot dusver! Om antwoord te geven op een paar vragen: we zijn 4 jaar samen. Wat ook mee speelt in onze 'haast' is dat er veel miskramen en moeilijk-zwanger-worden situaties zijn aan beide kanten van de familie, plus we willen als sinds we ons heugen graag kinderen.



Over het geld: ik verdien op dit moment 530 per maand. Mijn vriend zou van duo ¤585 per maand krijgen (geen lening), als hij een kind zou hebben. Dit vervangt elkaar dus ongeveer. Daarnaast zouden we huursubsidie krijgen (wat we nu niet krijgen) en kinderbijslag.



Als ik ¤5000 reken voor de basis-baby-uitzet, dan zouden we nog ongeveer ¤8000 op de rekening hebben staan voor als we iets in huis stuk zou gaan/oid.Ik vind het allemaal super krap en je rekent echt op de toeslagen die je eventueel zou ontvangen, ik zou er echt niet nu al aan beginnen.
.
Alle reacties Link kopieren
¤585 van duo???? hoe krijg je dat voor elkaar??????!



Ik zou toch nog even wachten. Ookal komen er aan beide kanten miskramen e.d. voor. Je bent 19..

Ik denk absoluut dat je er goed over nagedacht hebt en dat jullie dit echt willen. Maar rond eerst die studie af. Sowieso is het hele studeren verhaal in NL momenteel zo enorm onzeker met al dat gedoe rondom de basisbeurs e.d. Zorg dat je de jaren dat hij op school zit onwijs spaart en dat je in zijn laatste jaar is gaat stoppen met anticonceptie. Zeker als je zegt dat hij pas in jaar 1 zit, vind ik het niet heel verstandig...



Heb gewoon nog even geduld.. ga genieten van de voorpret

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven