Jong, kinderwens en weinig geld

20-11-2014 14:47 273 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen!



Mijn vriend (21) en ik (19) gaan over zes maanden trouwen. We willen allebei erg graag kinderen, en het liefst zo snel mogelijk na ons huwelijk, maar we weten niet of kinderen op dit moment financieel gezien mogelijk zijn.



Even wat achtergrondinformatie om een plaatje te schetsen:



Mijn vriend studeert momenteel aan het hbo. Hij zit nu in zijn eerste jaar. Ikzelf ben meteen na de middelbare school gaan werken en ik heb het daar erg naar m'n zin. We wonen in een appartement met drie slaapkamers, samen met twee katten. Op dit moment hebben we ¤125 te besteden aan boodschappen, kleding, ect en dit lukt prima, we komen nooit geld tekort. Onze spaarrekening is door de bruiloft behoorlijk leeg.



Als we een kindje zouden krijgen, dan zou ik minder gaan werken of er helemaal mee stoppen. Qua oppas hebben we opa's en oma's die dat eventueel graag doen. Als ik zou stoppen met werken, dan zouden we iets meer dan ¤400 per maand te besteden hebben aan boodschappen, kleding en de rest. (Dit is inclusief kinderbijslag, kindgebonden budget en een bijdrage vanuit de studiefinanciering van mijn vriend). Als we zelf nog steeds ¤125 gebruiken, dan blijft er dus ¤275 over voor de baby. Onze vraag is dus: is dit genoeg?



Qua babyuitzet en een kleine financiële buffer: mijn familie heeft een bepaald bedrag gespaard wat ik krijg als ik een kindje krijg, of als ik 26 wordt. Dit is genoeg om de kosten van de kinderkamer/wandelwagen/andere nodige spullen mee te dekken. We willen dit geld niet gebruiken voor 'dagelijks gebruik' behalve als het echt nodig is.



Als we over zes maanden meteen zwanger zouden zijn, dan is het kindje 2.5 als mijn vriend zijn studie heeft afgerond. De kans op het vinden van een baan is in zijn vakgebied erg groot. We zouden het dan dus financieel zeer waarschijnlijk veel ruimer krijgen.



Qua ouders: die zouden het van beide kanten erg leuk vinden om een kleinkind te krijgen en ze zouden ons dan ook volledig steunen.



Wat vinden jullie er van? Is het voor ons mogelijk om al snel kinderen te krijgen, of is dit echt geen optie? We willen het zelf erg graag en kunnen er daarom niet erg rationeel over denken, vandaar dat we graag jullie meningen, advies en ervaringen horen!



Bedankt voor het lezen en reageren!!
Alle reacties Link kopieren
Waarom vinden de afgestudeerden van nu geen passende baan en weet jij zeker dat jouw vriendje dat wel gaat lukken?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Oh kijk, dat is het, je bent gelovig. Dat verklaart je houding. Ok, je gaat dus trouwen met iemand waar je niet eens samen mee slaapt. Je weet niet eens waar je mee gaat trouwen.

Succes.
Alle reacties Link kopieren
quote:sinnombre schreef op 20 november 2014 @ 22:24:

Oh kijk, dat is het, je bent gelovig. Dat verklaart je houding. Ok, je gaat dus trouwen met iemand waar je niet eens samen mee slaapt. Je weet niet eens waar je mee gaat trouwen.

Succes.Nuja, de kans dat vriend haar niet verlaat na het huwelijk is natuurlijk wel groter, dat mag namelijk niet. Dus in principe kan hij haar levenslang onderhouden.
quote:LiekeMonters schreef op 20 november 2014 @ 22:12:

[...]





1. De rest van je leven op toeslagen: als de wereld niet vergaat krijgt mijn man gewoon een baan over 4 of 5 jaar, net als iedere student en dan is het niets toeslagen.



Je moet wel lezen. Er staat voor de rest leven op toeslagen. Niet de rest van je leven. 4 of 5 jaar? Serious? En dan te bedenken dat jullie dan nog jong genoeg zijn om ouders te worden EN het zelf kunnen.



2. Mijn vriend is student en je weet hoeveel (weinig) ik verdien. We doen er alles aan om niet in de schulden te komen en we hebben het misschien niet breed, maar we komen helemaal niets tekort. Kookte jij altijd gezonde en voedzame maaltijden voor jezelf in de studententijd? En door wie werden die bekostigd?Mijn ouders waren dood. Dus dat deed ik zelf.
quote:tekenis schreef op 20 november 2014 @ 22:29:

[...]





Mijn ouders waren dood. Dus dat deed ik zelf.En daarbij... je zegt het al zelf, studententijd. Geniet er nog van.
Ben zelf afkomstig uit een streng gereformeerd milieu en dank God nog dagelijks op mijn blote knieen dat ik mijn man pas later ben tegen gekomen, dan mijn leeftijdsgenoten toen.

Schrikbarend veel huwelijken met de aanwezigheid van jonge kinderen sneuvelen, omdat ze dachten dat het de ware was en ze niet langer konden wachten om met elkaar naar bed te gaan.

Het eerste bleek niet op waarheid te berusten en het tweede ging blijkbaar snel vervelen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik dachten ook dat wij rond die leeftijd er wel klaar voor waren, maar wat ben ik blij dat het bij denken is gebleven en we die stap destijds niet hebben gemaakt.

Je voelt je dan al oud genoeg voor alles, maar een paar jaar verder denk je er serieus anders over.

Hoe goed je relatie ook is, als kersverse onzekere ouders met gebroken nachten kom je er pas echt achter hoe stabiel je relatie is. Er gaan niet voor niets zoveel stelletjes uit elkaar na de komst van een baby, en vaak zijn dit ook nog jongere stelletjes.



Je beseft het nu nog niet, maar tussen je 19e en 25e groei je nog enorm. Deze periode zou ik zelf echt nooit willen doorgaan met een baby er ook nog eens bij, zou persoonlijk echt wachten tot je 23e minimaal.



Qua financiën kun je beter met alles van het duurste uitgaan omdat elk kind anders is en je dus misschien niet terecht kan bij Kruidvat eigen merk.

1 pak pampers per week á ¤9.99, 1 pak voeding per week ¤6.79-14.49. Dan kan je kind nog krampjes hebben heel erg om maar een voorbeeld te noemen waardoor het bedrag per maand weer net iets extra hoger kan uitvallen. Bedrag per maand is hoger dan die ¤65 ongeveer wat je omgerekend per maand aan kinderbijslag ontvangt.

En de kleertjes en speelgoed tikken ook lekker aan, ook al haal je dat goedkoop. Kleine bedragen worden een groot bedrag per maand.
Alle reacties Link kopieren
Nou je klinkt best verstandig moet ik zeggen. En ik heb ook bewondering voor die enorme discipline/zelfcontrole die jullie hebben... (qua seks bedoel ik

Als ik heel eerlijk ben, klinkt 't allemaal zo gek nog niet. Jullie zijn serieus, weten al hoe het is om samen te wonen en lijken behoorlijk verantwoordelijk.



Leef je leven lekker zoals jij wilt meid. Maar wel goed dat je om andere inzichten vraagt.

En ik vraag me toch nog af: ontloop je niet iets?
Alle reacties Link kopieren
Het feit dat je gelovig bent maakt wel verschil voor de kans dat jullie relatie goed blijft, lijkt mij. Gezien het feit dat jullie nu geen seks mogen hebben, is scheiden straks vast ook niet toegestaan. Dit maakt jou en jullie kinderen minder kwetsbaar.



Een opleiding tot verpleegkundige vind ik ook een goed idee. Dit is een beroepsgroep waar eigenlijk altijd vraag naar is en waar je ook iets aan hebt als thuisblijfmoeder.



Wat vind je van mijn voorstel om beide parttime te werken? Hoewel ik snap dat deze optie in jouw omgeving wellicht niet erg voor de hand ligt, is het voor de band tussen vader en kinderen absoluut van toegevoegde waarde.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fame schreef op 20 november 2014 @ 22:24:

Waarom vinden de afgestudeerden van nu geen passende baan en weet jij zeker dat jouw vriendje dat wel gaat lukken?





Ooooh DIT DUS!



Ik ken heel wat mensen die prima studies hebben gevolgd en geen baan kunnen vinden. Een vriend van mij heeft Economie gestudeerd aan de Universiteit, prima studie. Kwam echter nergens aan de bak. Ondertussen wel wat ander, tijdelijk werk gedaan. Kwam naderhand in de WW terecht en toen dat afliep was er geen bijstand want hij had EUR 15000 spaargeld en dat moest hij eerst opsnoepen. Dat vind ik overigens helemaal terecht hoor maar met spaargeld kom je dus echt niet in de bijstand terecht hoor, NO WAY!

Nu heeft hij een baan die redelijk aansluit bij zijn studie en dat pas nadat hij 5 jaar geleden is afgestudeerd.



Het klinkt allemaal leuk en aardig, een studie volgen (en het is ook hartstikke belangrijk) maar denk nou maar niet dat heel Nederland op jouw vriend zit te wachten, TO. Hij heeft geluk als hij überhaupt ergens aangenomen wordt en onderaan de ladder mag beginnen. Tot die tijd is het nog maar afwachten of hij:

A: überhaupt zijn studie wel afmaakt

B: hij naderhand een baan vindt



En dan nog wat: je hebt al vanaf je 15e een relatie, nu ben je 19 en ga je huisvrouw spelen. 99% van de relaties die beginnen wanneer je zo jong bent, lopen stuk. En natuurlijk ga jij zeggen dat je de uitzondering op de regel bent maar ik zou er nog maar eens heeeel goed over nadenken.



Dat je wilt trouwen is nog tot daar aan toe. Je zegt dat jouw vriend jullie gezin kan onderhouden want jullie krijgen geld. NEE, jouw vriend kan jullie niet onderhouden want:

A: die EUR 584 vervalt in 2015 dus daar ga je al de fout in

B: jullie leven dan van toeslagen (van de staat!) Hoezo "ZELF" onderhouden? (als jullie jezelf zouden kunnen onderhouden dan zouden jullie alle vaste lasten e.d. van het salaris van je vriend kunnen betalen maar met die EUR 500 die hij nu binnen harkt lijkt me dat ontzettend onwaarschijnlijk)



Dat jij huisvrouw wil spelen moet je helemaal zelf weten maar ga niet net doen of je het zo goed voor elkaar hebt.



En er is hier niemand die zegt dat je minimaal naar de universiteit moet. Als jouw ambities ergens anders liggen dan is dat zo en moet je vooral je eigen dromen najagen maar wel op eigen kosten. En dat KAN nu niet, hoe graag je ons (en jezelf?) wil doen geloven dat het wel zo is.



Daarnaast heb je het eerst over een opleiding Kraamverzorgende (maar, zo zeg je, dat zal wel te min zijn. Niemand dit dat zegt overigens dus hoe je daarbij komt mag Joost weten). En net heb je het weer over HBO-V. Wat wil je nou eigenlijk? En hoezo ga je duaal studeren maar ben je niet van plan er iets mee te gaan doen?

Denk je nou serieus dat als jij over 3/4 jaar een studie afgerond hebt, aan kinderen begint en getrouwd bent en verder niks doet qua werk, een werkgever op jou zit te wachten als je 35 bent? Zonder (relevante) werkervaring en 10000 net afgestudeerden met relevante ervaring? Echt, je komt er absoluut niet tussen. Er is niemand die je dan wil.



Voor mijn part blijf je je leven lang in de supermarkt werken, daar is absoluut niks mis mee. Maar dan blijf je wel aan het werk en dat zorgt ervoor dat je jezelf kan onderhouden en dat je in bedrijf blijft en dat je niet over 15 jaar moet gaan verklaren waar dat enorme gat in je toch al niet florissante cv vandaan komt.



Verder ben ik benieuwd of je over 10 jaar nog steeds gelukkig getrouwd bent en of je geen spijt hebt van bepaalde besluiten.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat TO weinig kan doen aan haar instelling. Zwaar geïndoctrineerd door het geloof en bijpassende opvoeding. We kunnen lullen als Brugman, maar dat heeft geen zin.



Spijtig, dat er echt nog jonge mensen zijn die denken dat de wereld nog steeds zo werkt als 50 jaar geleden.



Geen verwijt naar jou TO! Ik respecteer je geloof. Maar anno 2014 kun je niet meer blind vertrouwen op 1 inkomen. En een baangarantie na een studie is helemaal history.



Ik wens je veel wijsheid toe. Geniet van de voorbereidingen van jullie huwelijk!
Alle reacties Link kopieren
Lieke, probeer je ons nu te overtuigen met dat wat je wil?

Prima hoor, maar waarom vraag je dan om advies. Je punt is heel duidelijk, je wil over een half jaar een kind(eren) en je bent jezelf nu aan het verdedigen.



Maar toch fijn dat je erover nadenkt over deze niet geheel onbelangrijke zaak en niet gelijk, zoals hele massa's vrouwen hier op het forum zonder voorbehoedsmiddel seks hebben, de pil vergeten, door de pil of condoom heen zwanger worden of zomaar onbevlekt ontvangen blijken te zijn.

Dan heb jij iig goed nagedacht, dat dan weer wel.
Alles gaat met zijn tijd mee, behalve het geloof.
Met intresse dit topic gelezen, denk dat het heel goed is dat je 2 jaar wacht met kinderen krijgen. Dan heb je net wat meer levenservaring en een realistischer kijk wat van je verwacht wordt als "burger in de maatschappij".



Even wat dingen die me opvielen:

- als student at ik vaak beroerd, als moeder eet ik gezond: veel vers fruit, verse groentes, gebalanceerde maaltijden. Als je naast het slaaptekort ook nog een voedingsstoffentekort hebt lijkt me dat niet fijn.

- je financiele berekeningen zijn totaal niet gebasseerd op extra uitgaven (witgoed vervangen, medische kosten die niet gedekt worden). Maar ook extraatjes zoals cadeautjes voor familieleden (ontvangen jullie alleen maar?) staan er helemaal niet in. Zelfs als je een keer per jaar een paar nieuwe onderbroeken wil kopen hebben jullie al een probleem met de maandberekening..... Daarnaast heb je nu nog een heleboel van huis meegekregen, maar dat gaat niet eeuwig mee...

- in de hp de tijd stond laatst een leuk artikel over "de generatie die denkt dat ze overal rechtop heeft" dat heb je niet gelezen vermoed ik (je kan namelijk de HP niet betalen...) Maar het kwam op het volgende neer: die generatie denkt dat een afgeronde studie zorgt voor een goede baan en dat dat een gegeven is. Dat is écht niet zo!

- je rekent je rijk met al die toeslagen, je moet dan in ieder geval bij elke verkiezing weer hopen dat nederland pvda/sp/groen link/sgp stemt.



Verder kom je intelligent over voor een meisje van 19, en vind ik dat je zelf moet weten of je thuisblijfmoeder wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:LiekeMonters schreef op 20 november 2014 @ 22:18:

[...]





Zoals ik al zei: mijn vriend studeert en ik werk voor weinig geld. Dit is een tijdelijke situatie. Als je jong wilt trouwen, dan moet je keuzes maken en wij hebben de keuze gemaakt om van minimaal geld te leven en geen schulden te maken. Ik ging trouwens niet in 2009 al uit huis hoor, toen was ik 14 dus over de mode maak ik me niet zo'n zorgen.



En dan de volgende vraag die ik aan voel komen: waarom zo jong dan al trouwen: je bent nog een kind, et cetera et cetera.. Dit komt deels omdat we vinden dat we er klaar voor zijn, deels omdat we nou eenmaal 'ouderwetse' types zijn en deels door ons geloof (we slapen nu ook in verschillende kamers). Nouja, zoals ik ook al gezegd heb. Commentaar op de leeftijd waarop we trouwen hoeven we niet, je mag het best zeggen, maar ik ga er niet meer op reageren.





Ook al heb je een geloof, dan nog hoef je niet klakkeloos de regels ervan op te volgen.



Beetje kritisch naar een geloof mag best. Ik geloof niet dat een geloof kan zeggen op je 19 de kinderen.

En de eerste jaren armoede en kinderen. Als je je leven nog niet op orde hebt.

Want neem je dan alle regels van een geloof over ? Of pas je het toe naar je eigen inzichten en situatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Daarnaast is mijn moeder de laatste jaren door ziekte arbeidsongeschikt geraakt, dus zij zou, ook al zou ze dat willen, niet eens meer kunnen werken.Maar wel vrijwilligerswerk én een eigen bedrijfje? Goh.
Alle reacties Link kopieren
quote:mara2 schreef op 21 november 2014 @ 11:17:

[...]





Ook al heb je een geloof, dan nog hoef je niet klakkeloos de regels ervan op te volgen.



Beetje kritisch naar een geloof mag best. Ik geloof niet dat een geloof kan zeggen op je 19 de kinderen.

En de eerste jaren armoede en kinderen. Als je je leven nog niet op orde hebt.

Want neem je dan alle regels van een geloof over ? Of pas je het toe naar je eigen inzichten en situatie.Beetje kritisch naar de tijdsgeest mag ook best. Net zoals het pakweg 50 jaar terug gewoon was om op je 19e aan kinderen te beginnen, is het nu gebruikelijk om dat tussen je 30ste en 40ste jaar te doen. Niet iedereen hoeft dat over te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het eens met zo ongeveer iedereen. Als je er de noodzaak niet van inziet om jezelf te kunnen onderhouden, verwacht dat je vriend na zijn afstuderen meteen een baan heeft en jullie je hele toekomst willen baseren op onzekere toeslagen en giften van anderen dan zijn jullie nog lang niet aan kinderen toe. Leer eerst maar eens op eigen benen staan. Als jullie zonder stevige basis aan kinderen beginnen zijn jullie bij voorbaat al slechte ouders.
Je ziet jezelf als een gelovige jonge traditionele vrouw en (aanstaande) moeder, maar als gelovige weet je ook dat het leven niet maakbaar is. Wat als het krijgen van een kindje niet (meteen) lukt? Wat als blijkt dat je enorm geniet van werk buitenshuis en eenmaal fulltime 'thuis' tegen de muren opvliegt? Wat als je man en jij niet zo gelukkig blijven als je nu samen bent?



Veel vrouwen in mijn familie zijn net als jij en jong aan kinderen begonnen. Daarbij hebben ze carriere en aardse bezittingen resoluut terzijde geschoven. Soms gaat dat goed: er zijn gezinnen waarbij de situatie zo is uitgepakt als jij hoopt. Er zijn er echter meer waarbij het heel anders is gelopen. Ik ken intelligente vrouwen die gefrustreerd thuiszitten en al vijftien jaar leven van het salaris van een man die geen hoogvlieger of aanpakker bleek te zijn. Ik ken vrouwen die weer wilden gaan werken toen de kinderen naar de middelbare school gingen en nergens aan de bak komen. Ik ken stellen die nooit zouden gaan scheiden en toch zijn gescheiden. De verhalen van (gelovige) stellen die het gelijkwaardiger en minder traditioneel hebben aangepakt stemmen hoopvoller. Echt.



Mijn tip: studeren en werken zolang je vriend studeert en, vooropgesteld dat je van je werk houdt en er goed in bent (je komt behoorlijk volwassen en intelligent over dus dat zou zo maar kunnen), overweeg dan om niet automatisch te stoppen om je aan het heilige gezin te wijden.
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 21 november 2014 @ 11:39:

[...]



Maar wel vrijwilligerswerk én een eigen bedrijfje? Goh. Haha scherp!
.
Alle reacties Link kopieren
quote:anoniemex schreef op 21 november 2014 @ 11:41:

[...]





Beetje kritisch naar de tijdsgeest mag ook best. Net zoals het pakweg 50 jaar terug gewoon was om op je 19e aan kinderen te beginnen, is het nu gebruikelijk om dat tussen je 30ste en 40ste jaar te doen. Niet iedereen hoeft dat over te nemen.





Nee maar in deze slechte economische tijd zorg dan zelf voor een goede basis en een opleiding.



Niks houdt iemand tegen om kinderen te willen. Maar houdt dan ook in de gaten of er een opleiding aanwezig is.

Als je kinderen wilt dan heb je toch wel een besef hoe het werkt. Ga je er toch niet vannuit dat je een patatdag wil voor 0,75 cent. En drie keer soep met een broodje desnoods.



Dan begin je toch al in een bepaalde armoede. Armoede is er toch al genoeg die moet je toch niet zelf willen opzoeken.



Maar we hebben wel een kind??
Alle reacties Link kopieren
To leven jullie al samen ? Ongetrouwd samen dat je weet hoe je vriend is ?



Is er geproeft aan een eigen leven met werken en school ?
Mara, dat staat in de openingspost, ze wonen in een appartement met drie slaapkamers (later vertelde ze dat ze ieder in een eigen kamer slapen).





TO, wil je nog steeds over een half jaar zwanger proberen te worden, of wacht je toch tot je aanstaande afstudeert?
Alle reacties Link kopieren
Schattig. Kinderen die vadertje en moedertje spelen.
Alle reacties Link kopieren
Oh fijn, hier gaat mijn zelfstandig bij elkaar geharkte geld dus naartoe en hou ik minder over om voor mijn oude dag te sparen. Omdat TO en haar vriendje legitiem met elkaar het bed in willen duiken en TO verder geen idee heeft wat ze met haar leven wil en dan maar moedertje wil gaan spelen. Top, puik idee. Kun je de rekeningen niet bij je meneer pastoor inleveren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven