Jong, kinderwens en weinig geld

20-11-2014 14:47 273 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen!



Mijn vriend (21) en ik (19) gaan over zes maanden trouwen. We willen allebei erg graag kinderen, en het liefst zo snel mogelijk na ons huwelijk, maar we weten niet of kinderen op dit moment financieel gezien mogelijk zijn.



Even wat achtergrondinformatie om een plaatje te schetsen:



Mijn vriend studeert momenteel aan het hbo. Hij zit nu in zijn eerste jaar. Ikzelf ben meteen na de middelbare school gaan werken en ik heb het daar erg naar m'n zin. We wonen in een appartement met drie slaapkamers, samen met twee katten. Op dit moment hebben we ¤125 te besteden aan boodschappen, kleding, ect en dit lukt prima, we komen nooit geld tekort. Onze spaarrekening is door de bruiloft behoorlijk leeg.



Als we een kindje zouden krijgen, dan zou ik minder gaan werken of er helemaal mee stoppen. Qua oppas hebben we opa's en oma's die dat eventueel graag doen. Als ik zou stoppen met werken, dan zouden we iets meer dan ¤400 per maand te besteden hebben aan boodschappen, kleding en de rest. (Dit is inclusief kinderbijslag, kindgebonden budget en een bijdrage vanuit de studiefinanciering van mijn vriend). Als we zelf nog steeds ¤125 gebruiken, dan blijft er dus ¤275 over voor de baby. Onze vraag is dus: is dit genoeg?



Qua babyuitzet en een kleine financiële buffer: mijn familie heeft een bepaald bedrag gespaard wat ik krijg als ik een kindje krijg, of als ik 26 wordt. Dit is genoeg om de kosten van de kinderkamer/wandelwagen/andere nodige spullen mee te dekken. We willen dit geld niet gebruiken voor 'dagelijks gebruik' behalve als het echt nodig is.



Als we over zes maanden meteen zwanger zouden zijn, dan is het kindje 2.5 als mijn vriend zijn studie heeft afgerond. De kans op het vinden van een baan is in zijn vakgebied erg groot. We zouden het dan dus financieel zeer waarschijnlijk veel ruimer krijgen.



Qua ouders: die zouden het van beide kanten erg leuk vinden om een kleinkind te krijgen en ze zouden ons dan ook volledig steunen.



Wat vinden jullie er van? Is het voor ons mogelijk om al snel kinderen te krijgen, of is dit echt geen optie? We willen het zelf erg graag en kunnen er daarom niet erg rationeel over denken, vandaar dat we graag jullie meningen, advies en ervaringen horen!



Bedankt voor het lezen en reageren!!
Alle reacties Link kopieren
Lieke, wat denk je zelf? Met de reeds aanwezig zijnde bezuinigingen in de zorg en de op handen zijnde totale uitkleding van de zorg!? Juist.... De grootste klappen vallen in de zorg op het moment.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
quote:LiekeMonters schreef op 20 november 2014 @ 21:08:

[...]





Oh, ik vind helemaal niets mis met jezelf kunnen onderhouden, studeren, werken, diploma's hebben, etc... En ik heb respect voor vrouwen die hun kinderwens zo lang kunnen uitstellen tot ze een universitaire studie hebben afgerond en veel werkervaring hebben.



Helemaal niets mis? In mijn omgeving is het de norm. Nou ja, niet per se een universitaire opleiding, maar bijna alle vrouwen in mijn omgeving werken en veel zijn heel goed in staat in hun eigen onderhoud te voorzien. Ik heb een paar vrouwen in mijn omgeving die ervoor hebben gekozen thuis te blijven, maar die hebben dan een man die het hele gezin kan onderhouden.



quote:LiekeMonters schreef op 20 november 2014 @ 21:08:

Ook vinden we het natuurlijk leuk als papa betrokken is bij de opvoeding en tijd met de kinderen doorbrengt, dit zal dan inderdaad wel in het weekend/de avonden moeten, maarja, een werkende moeder ziet haar kinderen ook niet tijdens werktijd, dus daar zie ik niet zo veel verschil tussen.



Als je een hbo-v-diploma hebt, dan zul je toch wel íéts moeten kunnen vinden qua werk, ook al heb je weinig werkervaring? Of ben ik daar echt te naïef in?Eerlijk gezegd vind ik dat wel een beetje naïef.
Alle reacties Link kopieren
Slensor???
Ik voel me zo moedellooos
Alle reacties Link kopieren
Ps. TO, wat doe je eigenlijk met de reacties die gegeven worden (behalve gewoon je eigen rechte lijn naar thuis met kind uit blijven zetten )? Je nuanceert je eigen overwegingen niet...
Ik voel me zo moedellooos
Alle reacties Link kopieren
Allereerst gefeliciteerd met je voorgenomen huwelijk! Ik respecteer iedereen die ervoor kiest om thuis te blijven bij kinderen (ook de mensen die hun kinderen fulltime naar een opvang brengen overigens), maar wat is er mis met beide parttime werken? Dus dat jullie afwisselend thuis zijn bij de kinderen? Dan bouw je beide werkervaring op en heb je beide volop tijd om van je kinderen te genieten.



Verder zou ik mezelf niet rijk rekenen met toeslagen. Deze kunnen makkelijk verdwijnen of minder worden. En als ik heel eerlijk ben dan vind ik dat volkomen terecht in jouw geval. Toeslagen zijn m.i. namelijk bedoeld voor diegenen die zonder toeslagen niet in hun eigen onderhoud kunnen voorzien en niet voor mensen die zelf kiezen voor een bestaan met te weinig financiële middelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:LiekeMonters schreef op 20 november 2014 @ 21:08:

[...]





Als je een hbo-v-diploma hebt, dan zul je toch wel íéts moeten kunnen vinden qua werk, ook al heb je weinig werkervaring? Of ben ik daar echt te naïef in?



Dat is echt naïef. Ik zie in mijn omgeving zelfs mensen met een universitair diploma en goed CV niet zomaar een job vinden.



Denk er verder ook aan dat je een diploma hebt, maar geen werk-CV. Als je dan eerst 5 jaar thuis blijft om voor kinderen te zorgen en daarna pas een job gaat zoeken, behoor je tot dezelfde categorie als pas-afgestudeerden, die hetzelfde CV als jij hebben naar wel goedkoper zijn omdat ze jonger zijn.
Ik vind het schattig hoe enthousiast je bent.



Ik snap de bedragen niet helemaal, 125 euro per maand aan boodschappen en kleding voor 2 volwassen lijkt me wat krap berekend. Dat je helemaal stopt met werken lijkt me ook geen goed plan, zeker niet als je vriend ook fulltime studeert. Stoppen met werken beperkt je kansen op de arbeidsmarkt in de toekomst en heeft direct impact op zaken als pensioenopbouw. Je wil niet afhankelijk zijn van een relatie of de overheid als het op je inkomen neerkomt, zeker niet als je een kindje hebt.



Anyhow:

- Zet je financiën goed op een rijtje. Focus niet alleen op wat je denkt nodig te hebben, maar ook op het opbouwen van een buffer / ruimte

- Een vangnet (in de vorm van oppas of financieel) van jullie familie lijkt me cruciaal

- Blijf werken



Veel geluk in de toekomst!
Alle reacties Link kopieren
Als mijn vriend zijn studie heeft afgerond en een baan heeft gevonden (en néé, ik geloof niet in eeuwige werkloosheid, totale ellende, jaren bijstand), dan is hij prima in staat om mij, én een gezin te bekostigen. Misschien kunnen we niet elk jaar op wintersport en op vakantie naar Hawaii, maar je levensstandaard is ook een keuze.



En tot de tijd dat hij een baan heeft heb ik een salaris van ofwel werk, ofwel een duale opleiding. Of ik ga natuurlijk lekker van jullie belastinggeld leven. Er is een verschil in als individu zelfstandig zijn en als gezin zelfstandig zijn.
Nou nee. Als jij straks 35 zonder werkervaring bent is je diploma weinig meer waard. Iemand zonder werkervaring is zeer onaantrekkelijk voor werkgevers. Je zult het dan op moeten nemen tegen vrouwen die wel werkervaring hebben, bijscholing gehad hebben en in een werkritme zitten.
Lieve TO.



In je afgelopen berichten straalt toch wel enorme naïviteit door.

Doe wat je niet laten kan. Het zit in je koppie en het groot en deels welgemeende, realistische advies met daarbij de ervaringen van andere, lijken geen indruk te maken. Je lijkt erg bij je standpunt te blijven en alle reacties lijken je niet echt aan het denken te zetten.

Wat prima is, maar vraag dan niet om advies en spreek dan ook niet al het advies tegen.



Succes met je besluit. Alhoewel ik denk dat je je besluit allang genomen heb.



Kom je over 10 jaar, wanneer je ouder en hopelijk wijzer bent, vermelden hoe rooskleurig het verlopen is?
Maar volgens mij heb je in de laatste twee pagina's een muur opgetrokken. Dus ik laat het hierbij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Luxaflex schreef op 20 november 2014 @ 21:19:

Ik vind het schattig hoe enthousiast je bent.



Ik snap de bedragen niet helemaal, 125 euro per maand aan boodschappen en kleding voor 2 volwassen lijkt me wat krap berekend. Dat je helemaal stopt met werken lijkt me ook geen goed plan, zeker niet als je vriend ook fulltime studeert. Stoppen met werken beperkt je kansen op de arbeidsmarkt in de toekomst en heeft direct impact op zaken als pensioenopbouw. Je wil niet afhankelijk zijn van een relatie of de overheid als het op je inkomen neerkomt, zeker niet als je een kindje hebt.



Anyhow:

- Zet je financiën goed op een rijtje. Focus niet alleen op wat je denkt nodig te hebben, maar ook op het opbouwen van een buffer / ruimte

- Een vangnet (in de vorm van oppas of financieel) van jullie familie lijkt me cruciaal

- Blijf werken



Veel geluk in de toekomst!Die ¤125 is geen berekening, maar dat is hoeveel we er nu aan uitgeven per maand! En dat gaat prima zo . Bedankt voor je andere punten
Alle reacties Link kopieren
je zegt dat levensstandaard een keuze is.. maar waarom zou je jezelf in godsnaam op zo'n jonge leeftijd al beperken tot een lagere levensstandaard dan je kunt bereiken?



Je hebt vwo gedaan, je bent een slimme meid, the sky is the limit. Je kunt een leven voor jezelf inrichten waarin je wél elk jaar op wintersport kunt en wél naar Hawai als je dat zou willen.

En je hoeft niet eens je kinderwens ervoor op te geven, echt niet.. je hoeft hem alleen een paar jaartjes uit te stellen?



Ik doe mn best om je te volgen, echt waar, maar ik kan er gewoon niet bij waarom je die kans op een nog leukere toekomst zo bewust afslaat?
En ik hoop trouwens voor het kind/kinderen, dat het geen meerling zal zijn en geen ziektes/handicaps heeft.



Want wat zou je dan toch graag hebben doorgeleerd en een baan en buffer hebben om dat te bekostigen.
Alle reacties Link kopieren
De startsalarissen voor HBO afgestudeerden liggen tegenwoordig vaak nog maar heel laag TO. Hoeveel kinderen wil je eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
Echt, hoe je het ook wend of keert.. het leven is toch gewoon leuker en makkelijker als je meer geld hebt?
125,- lijkt me eerder een bedrag per week. En als je dat nu niet hebt, heb je dat wel met een gezin.

Kijk maar eens op het nibud wat de minimale onderhouds bedragen zijn per persoon per dag (op leeftijd). Dat zal al rond de 80 zijn vermoed ik.



Ik denk zeker niet dat je dom bent, maar dat je geen clue hebt van de echte wereld. Niet van de werk wereld, niet van de ouderschaps wereld. Je bent zelf namelijk nog maar net kind af en je brein overziet dat nog niet. Nee, dat is geen belediging, dat is bij iedereen zo.



Het zal heus goed gaan hoor, daar twijfel ik niet aan. Ik durf er wel een weddenschap aan te wagen dat je het over 10 jaar (als je het allemaal wel kunt overzien) achteraf met me eens zal zijn.



En dan nog maar niet te spreken over je vriend van nog maar 21. Jullie gaan zo veel risico lopen. Maar je bent voor de wet volwassen en je kunt doen en laten wat je wil. Voor ons hier hoef je het al helemaal niet te laten. De adviezen van een ieder zijn dan ook als fikse waarschuwing bedoeld en sluiten onze laptop. Het is/wordt jouw wereld, niet die van mij/ons forummers.



Ik hoop (voor jou, je partner en eventueel toekomstig kind) dat je nog gaat heroverwegen.
Is een kind misschien een mooi excuus om eventuele angsten voor de werkwereld en een kind neemt dit te vermijden?
Levensstandaard en toeslagen boeit me niet zo. Wat me boeit is dat je doelbewust je jonge gezin in zo'n kwetsbare positie zet als ouders.
Alle reacties Link kopieren
quote:n93 schreef op 20 november 2014 @ 21:27:

Lieve TO.



In je afgelopen berichten straalt toch wel enorme naïviteit door.

Doe wat je niet laten kan. Het zit in je koppie en het groot en deels welgemeende, realistische advies met daarbij de ervaringen van andere, lijken geen indruk te maken. Je lijkt erg bij je standpunt te staan en alle reacties lijken je niet echt aan het denken te zetten.

Wat prima is, maar vraag dan niet om advies en spreek dan ook niet al het advies tegen.



Succes met je besluit. Alhoewel ik denk dat je je besluit allang genomen heb.



Kom je over 10 jaar, wanneer je ouder en hopelijk wijzer bent, vermelden hoe rooskleurig het verlopen is?



Hoi ,



Ik vind veel berichten niet echt een advies maar meer een aanval op mijn ideeën en idealen (en dan heb ik het niet alleen over het nu kinderen willen, maar ook over de sociale norm een hoge opleiding te moeten hebben, je man niet kunnen vertrouwen, 'van de overheid leven', ga zo maar door. Ik denk dat je wel weet wat ik bedoel.



Je hebt gelijk wat betreft dat we een besluit hebben genomen. We willen wachten tot mijn vriend minimaal in het laatste jaar van zijn studie zit, dat is dus als we ruim 2 jaar getrouwd zijn, over 2.5 jaar en ik ga in de tussentijd solliciteren voor duale opleidingen of anders blijf ik zo veel mogelijk werken.



En als laatste, er is wel degelijk iets veranderd in mijn houding, ik heb besloten om niet nu alles op alles te zetten voor een kind, maar om nog een tijdje te wachten en over een tijdje de situatie weer te bekijken. Ondertussen bleef ik wel de dingen verdedigen waar ik voor sta, dus daarom komt het misschien over alsof ik met oor- en oogkleppen op in een rechte lijn vooruit ren, maar dit is dus niet zo.



Kom je over 10 jaar kijken wat ik geschreven heb?
quote:laylalala schreef op 20 november 2014 @ 21:32:

Echt, hoe je het ook wend of keert.. het leven is toch gewoon leuker en makkelijker als je meer geld hebt?



Niet alleen dat, het kind zou er niet onder moeten lijden dat ouders de toekomst iets rooskleuriger inschatten dan de daadwerkelijke werkelijkheid.



Daar gaat het om. Wat TO en vriend voor hunzelf willen is een ander verhaal en eigen keus. Maar zo'n kind kiest er niet voor om op de wereld gezet te worden.
En ik ben heel benieuwd wat je koopt voor 125 euro per maand....
Wij doen namelijk best zuinig en doen zo'n 2.5 week met 125 euro. En dat is als we geen voorraadinkopen zoals wasmiddel etc halen.
Alle reacties Link kopieren
quote:tekenis schreef op 20 november 2014 @ 21:37:

Is een kind misschien een mooi excuus om eventuele angsten voor de werkwereld en een kind neemt dit te vermijden?Ik begrijp deze gedachtegang heel goed, omdat je vaak hoort dat een kind een soort excuus is. Voor zover ik weet heb ik heen angsten voor de werkwereld hoor. Ik denk dat het als 'carrièretijger/hoogopgeleide/noem het hoe je het noemen wilt je moeilijk voor te stellen is dat je een 'thuisblijfwijf' wilt zijn en andersom ook. We zullen elkaar nooit begrijpen en het enige wat we kunnen doen is respect voor elkaar hebben.
Volgens het Nibud heb je met zijn tweetjes minimaal 177,- nodig voor alleen de maaltijden. Met een klein kind erbij is dat 250,-



Maar er is nog altijd een voedselbank.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven