Jongensnaam: klinkt dit tokkie?

25-11-2013 14:06 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Speciaal een nieuw account aangemaakt, wie weet wordt het anders wel erg herkenbaar.



Ik ben zwanger van een jongen en heb sinds jaar en dag een naam in mijn hoofd, die ik nu dus ook zou kunnen geven. Het gaat om de voornaam Santiago. De naam is gebaseerd op een langere periode die ik in Spanje heb geleefd, waard dit een normale jongensnaam is.



Echter, laatst hoorde ik iemand zeggen dat Spaanse namen in het Nederlands al snel Tokkie zijn. Smaken verschillen natuurlijk, en je kunt iets mooi of niet mooi vinden. Maar bij bepaalde namen denken vele toch in een bepaalde richting. Wat mij betreft is een Tokkie-richting dan minder gewenst. Wat vinden jullie? Tokkie of niet?

Tokkie of niet?

Totaal aantal stemmen: 163

Ja (86%)
Nee (14%)
Alle reacties Link kopieren
Ja sorry toch tokkie associatie
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet tokkie, maar ik zou mijn kind niet zo noemen. Ik denk toch gelijk aan de plaats Santiago.
Alle reacties Link kopieren
Kies toch eens een normale naam waar hij later in het bedrijfsleven ook serieus mee genomen wordt!
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
Ja, klinkt tokkie
elke dag waarin je je druk maakt over je verleden, gaat af van je toekomst
Alle reacties Link kopieren
quote:BellatrixVanDetta schreef op 25 november 2013 @ 14:10:

Kies toch eens een normale naam waar hij later in het bedrijfsleven ook serieus mee genomen wordt!Eens!
elke dag waarin je je druk maakt over je verleden, gaat af van je toekomst
Tokkie? Nee ik denk hierbij niet aan tokkie.

Ik ken de naam niet als normale voornaam ( heb dan ook niks met Spanje misschien komt het daardoor).

Ik denk hierbij aan: Weer van die ouders die een "het moet zo speciaal mogelijke naam zijn dus doen we maar lekker gek" naam hebben bedacht. Ik vind het dan ook niet mooi. Maar dat vind ik toch al snel van namen die gebaseerd zijn op steden. Je noemt je kind ook geen Utrecht of Maastricht denk ik dan.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het geen leuke jongensnaam. Valt in dezelfde categorie als je kind Paris, Brooklyn of Bristol noemen, omdat je kind daar is verwekt ofzo.

En het wordt al snel afgekort naar Sant/Zand. Ook niet leuk vind ik.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Heel eerlijk: Ik vind het een hele lelijke naam,sorry
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat jij een periode in Spanje hebt gewoond.

Maar jouw zoon is niet geboren om aan anderen te laten zien dat jij daar hebt gewoond en ook niet om jouw herinneringen aan je periode in Spanje levend te houden.



Geef je kind gewoon een naam waar hij mee vooruit kan.

Ook later als hij volwassen is.
Alle reacties Link kopieren
Vind ik alleen leuk bij echte Spaanse kinderen met Spaanse achternamen. Zelf ben ik dol op Italiaanse namen, maar dat past gewoon niet bij een uit de kleigetrokken blonde kerel met blauwe ogen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het gewoon niet zo'n mooie naam, te buitenissig voor dit land.
Ik vind het tokkie klinken, sorry.
Arm kind! Niet doen hoor!! Doe dan Tiago/Tycho
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het geen leuke naam, maar jij wel



Ik vind het vooral storend dat mensen alles ''Tokkie" vinden?

Wat is dat nou Tokkie? Wat is dáár de associatie eigenlijk bij?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het helemaal niet tokkie, maar heb zelf langere tijd in een Spaanstalig land gewoond en dat heeft mijn blik ongetwijfeld gekleurd. Maar ik zou de naam zelf nooit geven, want ik zou me ergeren aan de Nederlandse uitspraak ervan (San-tie-jaa-goo).
Alle reacties Link kopieren
"Santiaaaaaagoooooo kom je etennnnn" zo test ik het altijd:D haha! Klinkt het als een volksbuurt dan niet doen.. ;)
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik vind het helemaal niks! Niet tokkie, maar gewoon geen naam voor een baby/jongen/man.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:BellatrixVanDetta schreef op 25 november 2013 @ 14:10:

Kies toch eens een normale naam waar hij later in het bedrijfsleven ook serieus mee genomen wordt!+1
Ik vind het een mooie naam, mits je in een Spaanstalig land woont. Bij Santiago denk ik aan Jennifer Santiago, een prof-(kick)boksster uit Amerika.

Ik zou eerder een huisdier zo noemen dan mijn zoon.
quote:sugarmiss schreef op 25 november 2013 @ 14:13:

Leuk dat jij een periode in Spanje hebt gewoond.

Maar jouw zoon is niet geboren om aan anderen te laten zien dat jij daar hebt gewoond en ook niet om jouw herinneringen aan je periode in Spanje levend te houden.



Geef je kind gewoon een naam waar hij mee vooruit kan.

Ook later als hij volwassen is.Eens
Alle reacties Link kopieren
Even ter info: Santiago is een naam uit de bijbel. Alle plaatsen (zoals Santiago de la Compostela, Santiago de Chile etc) zijn dus naar deze persoon vernoemd. In het Nederlands geloof ik Jakobus.



Bedankt alvast voor de reacties.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook tokkie, sorry. Het past gewoon niet bij een Hollandse jongen. Maar het is jouw keuze, hoor.
Alle reacties Link kopieren
Wat kan jou het schelen hoe wij over deze naam denken, geef het kind de naam die jij mooi vindt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het best een leuke naam..



Maar t heeft wel een beetje een goudenkettingen, kattenharenoptrui, frituurpanopdewoonkamertafel, feyenoordposteraandemuur niveau..



Probeer de naam anders zelf om te buigen in een net iets anders klinkende naam...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven