Jongensnaam: klinkt dit tokkie?

25-11-2013 14:06 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Speciaal een nieuw account aangemaakt, wie weet wordt het anders wel erg herkenbaar.



Ik ben zwanger van een jongen en heb sinds jaar en dag een naam in mijn hoofd, die ik nu dus ook zou kunnen geven. Het gaat om de voornaam Santiago. De naam is gebaseerd op een langere periode die ik in Spanje heb geleefd, waard dit een normale jongensnaam is.



Echter, laatst hoorde ik iemand zeggen dat Spaanse namen in het Nederlands al snel Tokkie zijn. Smaken verschillen natuurlijk, en je kunt iets mooi of niet mooi vinden. Maar bij bepaalde namen denken vele toch in een bepaalde richting. Wat mij betreft is een Tokkie-richting dan minder gewenst. Wat vinden jullie? Tokkie of niet?

Tokkie of niet?

Totaal aantal stemmen: 163

Ja (86%)
Nee (14%)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het geen mooie naam voor een Nederlands kind.
Tokkie is het nieuwe woord voor aso. Afgeleid van de familie Tokkie van het tv-programma. En het klopt dat dat soort mensen bepaalde namen mooi vindt die veel anderen heel verschrikkelijk vinden.
quote:sugarmiss schreef op 25 november 2013 @ 14:13:

Leuk dat jij een periode in Spanje hebt gewoond.

Maar jouw zoon is niet geboren om aan anderen te laten zien dat jij daar hebt gewoond en ook niet om jouw herinneringen aan je periode in Spanje levend te houden.



Geef je kind gewoon een naam waar hij mee vooruit kan.

Ook later als hij volwassen is.+1
Wat kan jou het nou bommen wat wij van die naam vinden? De naam van mijn dochter ben ik hier ook wel eens tegengekomen in een afgrijselijke namen-topic, mijn een biet. Ik vind het een mooie naam en mijn dochter is er dik tevreden mee.
Alle reacties Link kopieren
San Tiago betekent Sint Jacob(us).

Tiago vind ik dus ook meer een (normale) naam.
quote:evendenken schreef op 25 november 2013 @ 14:17:

Even ter info: Santiago is een naam uit de bijbel. Alle plaatsen (zoals Santiago de la Compostela, Santiago de Chile etc) zijn dus naar deze persoon vernoemd. In het Nederlands geloof ik Jakobus.



Bedankt alvast voor de reacties.



Dat veranderd niks aan mijn mening. De meeste mensen zullen dit bovendien ook niet weten en weten gewoon aan de stad denken.



Maar he het is jouw kind. Maar ik zou het niet doen. Geef he gewoon een normale naam. Santiago is toch geen naam voor een volwassen vent?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn heel veel namen die in de bijbel staan die ik nooit aan een kind zou geven (als ik die al had), inclusief de Nederlandse 'vertaling' daarvan.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Bij een grote kans op een blond, blauwogig jongetje zou ik het niet doen. Ik vind het zelf geen mooie naam (als afkorting hoor ik al 'San' of 'Iago') maar als je de betekenis/associatie jou dierbaar is, misschien als tweede naam?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Vind het niet Tokkie, wel vreemd, zo'n plaatsnaam (al is deze dan afgeleid van een heilige).

Komt op mij net zo vreemd over als roepnamen Madrid of Barcelona.
quote:sugarmiss schreef op 25 november 2013 @ 14:13:

Leuk dat jij een periode in Spanje hebt gewoond.

Maar jouw zoon is niet geboren om aan anderen te laten zien dat jij daar hebt gewoond en ook niet om jouw herinneringen aan je periode in Spanje levend te houden.



Dat dus!

Daarom heb ik een Franse naam, omdat mijn moeder in haar "Franse periode" zat! En wat baal ik van die naam, bah! Had ze maar naar mijn oma geluisterd, dan had ik nu betere voornaam. De naam die oma verzonnen had is nu mijn 'doopnaam'.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je zwangerschap ! Ik zelf vind Santiago niet zo'n mooie naam, sorry

Maar ik ken meerdere volwassen mannen (allemaal Spaanse afkomst trouwens) die zo heten en die hebben allemaal hele normale banen hoor

Maar idd, ik zou het zelf een beetje raar vinden, zo'n Hollandsch blond kereltje met blauwe ogen die dan "Santiago" of een andere typisch Spaanse naam heeft.

Misschien als 2e naam kiezen?



Maar als jij het een mooie naam vindt, gewoon doen, het is jouw kind
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het geen naam voor een kind. Ik zou het dus niet doen. Heeft inderdaad een hoog tokkie-gehalte wat mij betreft.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik deze naam voor het eerst hoorde vond ik het echt de mooiste naam die ik ooit gehoord had. Daarom dacht ik ook dat het een geweldig idee zou zijn om mijn kind zo te noemen. Ik ken ook veel (Spaanse) Santiagos van alle leeftijden, vind het daarom zelf wel een normale mannelijke naam.



Maar daarom had ik even input van Nederlanders nodig die deze naam niet kennen in een Spaanse context en m voor het eerst horen.



Natuurlijk wil ik mijn kind een naam geven die ik zelf mooi vind, maar ik heb bij 1 vriendin gehad dat echt iedereen achter haar rug om de wenkbrauwen optrok over de naam die zij haar baby had gegeven. Dat zou ik gewoon liever niet willen. Dat mijn zoon zich voorstelt en dat mensen denken: och erm. Ik hoef ook helemaal niet origineel te zijn, maar ik heb geen standaard smaak qua namen. Ik wil graag een naam die ik mooi vind en die niet al te heftige negatieve reacties oproept. Zo te lezen roept Santiago wel vrij heftige negatieve reacties op, dus we moeten dan nog even opnieuw evalueren.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet direct tokkie-namen, maar ik vind het ook zeker geen leuke naam.

Ik ben waarschijnlijk te hollands voor een dergelijke naam en denk al snel 'doe maar normaal'.



Toen ik laatst een moeder hoorde roepen naar zoon Salvador dat hij moest stoppen met het wurgen van z'n broertje Columbus, toen kon ik echt alleen maar medelijden hebben. Ik krijg dan direct een beeld van de ouders die zo nodig en bijzondere en 'kijk ons een intellectueel zijn'- naam moesten kiezen ten koste van die arme jongens.
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet als oplossing die naam met als roepnaam Santi? Zo heetten in ieder geval wel meer mannen, bijv de Nederlandse voetballer Santi Kolk.
Alle reacties Link kopieren
quote:evendenken schreef op 25 november 2013 @ 14:17:

Even ter info: Santiago is een naam uit de bijbel. Alle plaatsen (zoals Santiago de la Compostela, Santiago de Chile etc) zijn dus naar deze persoon vernoemd. In het Nederlands geloof ik Jakobus.



Bedankt alvast voor de reacties.



Waar staat die dan? Volgens wiki betekent het Sint Jacobus, maar in de bijbel wordt er toch echt niemand met Sint aangesproken.

Jacobus zelf staat er natuurlijk wel in.

Als je dus voor een bijbelse naam gaat zou ik de Spaanse vorm van Jacobus doen: Diego (oid)
Alle reacties Link kopieren
Is het een idee om Santiago als tweede naam te geven?

En dan als roepnaam een iets Hollander naam?



Lucas Santiago

Sem Santiago

Levi Santiago



Klinkt best leuk toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:LoiseauCoureur schreef op 25 november 2013 @ 14:29:

[...]





Waar staat die dan? Volgens wiki betekent het Sint Jacobus, maar in de bijbel wordt er toch echt niemand met Sint aangesproken.

Jacobus zelf staat er natuurlijk wel in.

Als je dus voor een bijbelse naam gaat zou ik de Spaanse vorm van Jacobus doen: Diego (oid)



Go! Diego, Go!

Sorry.. die naam is voor mij voor altijd verpest.. net als dora trouwens
Alle reacties Link kopieren
Wat @Lady-Voldemort zegt dus.

Je kind een naam geven is toch iets heel persoonlijks, iets wat alleen jij en je partner aangaat.

Boeiend, niet dus, wat een ander daarvan vindt.



"Schatje eigenlijk wilden we Santiago noemen, maar op het Viva-forum vonden ze dat maar niks" ??
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de meedenkende reacties.



Afkortingen of afgeleiden zoals Diego, Tiago vind ik zelf niet mooi. Zelfbedachte versies van Santiago ook niet. Het is eigenlijk een klassieke naam in het Spaans en dat past ook bij mij. Ik vind juist de "melodie" van de complete naam mooi, en wij hebben een harde achternaam, dus dan met zoiets "ronds" (voor mijn gevoel dan) klinkt het mooi.



Santi vind ik ook niet super, wel over gedacht (echt officieel roepnaam Santi), maar dan zou ik toch weer voor iets anders gaan, en dan iets traditionelers Nederlands zoals Carsten.
Alle reacties Link kopieren
Als jij het een mooie naam vind gewoeon doen.



Voor onze aankomende zoon hebben wij een naam die niet bestaat italiaans klinkent.



Mijn man heeft een italiaanse naam ik een spaanse naam.

Onze dochter is naar haat vader vernoemt dus ook een italiaanse naam. Zelf hou ik niet snel van spaanse namen dus gekozen deze ook italiaans te doen aangezien nu een nederlandse naam er voor ons gewoon niet mooit tussen past.



Maar de gene die de naam al weten hebben ook wisselende meningen over de naam..



Het moet maar net je smaak zijn..

En weetje ik vind het een mooie naam en het is mijn kind dus mijn keuze *en man lief zijn kind en keuzen.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als het nieuwe paard Anky van Grunsven.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Santiago een hele mooie naam. In de Spaanstalige landen is een engelse naam met Spaanse achternaam weer tokkie (lees; Jonatan Perez of Bryan Soto). Mijn kinderen hebben Spaanse namen met nederlandse achternaam, en wat ik lees hierboven is dat héél tokkie in Nederland en laat ze nu ook nog eens blond zijn en blauwe ogen hebben . Nou gelukkig woon ik hier niet en zijn beide spaantalige namen goed uit te spreken in het Nederlands en Engels. Wat voor een naam als Joaquín weer moeilijker zou zijn. Afkorting hier voor Santiago is Santi. En echt, ik ken er een aantal en dat zijn zijn allemaal hele leuke jongens. Als jij het een mooie naam vindt, moet je dat gewoon aan je zoon geven!
Alle reacties Link kopieren
Als het je om de Bijbelse betekenis gaat en de Nederlandse vertaling is Jakobus dan noem je je kind toch Jakob.
Alle reacties Link kopieren
Doe dan gewoon Jakob/Jacob of Chaime.



Ik ken ook Spanjaarde die Jesus heten, nou dat vind iedereen hier maar raar. En vergeet niet dat in Spanje iedereen aangesproken wordt met zijn koosnaam.

Jeses= Suso

Jose= Pepe

enz enz.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven