Jongensnaam: klinkt dit tokkie?

25-11-2013 14:06 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Speciaal een nieuw account aangemaakt, wie weet wordt het anders wel erg herkenbaar.



Ik ben zwanger van een jongen en heb sinds jaar en dag een naam in mijn hoofd, die ik nu dus ook zou kunnen geven. Het gaat om de voornaam Santiago. De naam is gebaseerd op een langere periode die ik in Spanje heb geleefd, waard dit een normale jongensnaam is.



Echter, laatst hoorde ik iemand zeggen dat Spaanse namen in het Nederlands al snel Tokkie zijn. Smaken verschillen natuurlijk, en je kunt iets mooi of niet mooi vinden. Maar bij bepaalde namen denken vele toch in een bepaalde richting. Wat mij betreft is een Tokkie-richting dan minder gewenst. Wat vinden jullie? Tokkie of niet?

Tokkie of niet?

Totaal aantal stemmen: 163

Ja (86%)
Nee (14%)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het geheel afhankelijk van de achternaam.



Santiago van de Beek (is het net niet)

Santiago Martinez-Montoya (klint dan weer heel anders)



Bij jongetje van de beek zie ik een knul met een gouden ketting en een matje voor me. Bij knulletje Martinez-Montoya zie ik een klein spaans hartebrekertje voor me.
quote:babette76 schreef op 25 november 2013 @ 14:39:

Het Viva Forum staat altijd bol met reacties van mensen die tegen racisme zijn. Maar hier druipt het vanaf. Wie bepaald nu wat een tokkie naam is ? Dat het dragen van gouden kettingen tokkie is ? En ga zo maar door...



Als jij dit een mooie naam vindt dan noem je je kindje toch zo ?

Mensen die bij het horen van een naam meteen een stempel op iemand plakken, dat vind ik een beetje simpel.

Misschien moet je de definitie van racisme nog eens opzoeken.



TO, ik vind de genoemde optie Carsten Santiago een mooie!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een kermisnaam. Als je toch iets Spaans wilt, zou ik gaan voor een naam die in NL meer gangbaar is, zoals:



Hugo

Aaron

Cristian

Leon

Luca

Ramon
The time is now
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 25 november 2013 @ 15:36:

Ik wordt oud, dat mensen niet meer de oorsprong kennen van "tokkie" ... Was in 2003 op tv. Ik smulde ervan en keek elke aflevering. Mijn vader is in die tijd pa Tokkie nog vaak tegengekomen in zijn 45 km karretje...



Santiago... dan denk ik aan een jongen of man met een Spaans uiterlijk, donker haar en bruine ogen. Bij blond haar en blauwe ogen zou ik mijn wenkbrauwen optrekken. En ook wij hebben bij het kiezen van de naam voor onze zoon rekening gehouden met een top carriere en of die naam dan wel vertrouwen uitstraalt (en stiekem heb ik geprobeerd of je het als publiek ook door het stadion van een topsportwedstrijd kan scanderen)



Dan denm jij bij domenica zeker ook aan donker haar en donkere ogen..?



Het typische is mijn man heeft bruik haar en bruin groene ogen. Ik heb donkerblond en bruin groene ogen. Als heel jong kind was ik wel echt wit blond.



Dochter is heel blond en grijsblauwe ogen... wat wweapsoluut niet verwacht hadden
Alle reacties Link kopieren
quote:madamemicmac schreef op 25 november 2013 @ 14:39:

Ik zou dan gaan voor Carsten Santiago. Als 2e naam dus. En Carsten, wat je ook mooi vindt, als 1e.Zoiets dus - kan hij later altijd zelf nog kiezen welke naam hij wil gebruiken.
Ik ben nogal allergisch voor het indelen van namen in het Tokkie of Niet-Tokkie hokje dus daar geef ik geen oordeel over.



Ik zou vooral kijken of de naam enigzins past bij de taal van het land waar je woont en bij de achternaam. Meer dan bij het (verwachte) uiterlijk van het kind, zeker als je niet in NL woont. Ik zou bv mijn kind geen Carsten noemen als je in Engeland of Italie woont.



Mijn kind is hoogblond maar heeft een spaanse naam (+achternaam) en die past perfect. En Santiago vind ik ook leuk!
Alle reacties Link kopieren
Wat is dat toch met die jongensnamen? ?

Maar goed, ik heb me ook nog wel eens verdiept in Spaanstalige namen.

Maar ik ben dan ook half Spaans.

De mooiste namen waren de namen die hierte moeilijk waren zoals Jaime en Javier, dat in combinatie met een oerdegelijke Nederlandse achternaam toch besloten het niet te doen.

Zelf vind ik achteraf Salvador toch ook erg mooi.

Las net ergens dat die naam ook not done is.
Alle reacties Link kopieren
De naam Santiago is een tikkeltje exotisch, maar verder wel OK. In ieder geval origineel en zeker niet tokkie.

Een echte tokkie of patjepejer geeft zijn/haar kind een engelse naam: zoals Jayden of Destiny!
Alle reacties Link kopieren
Salvador vind ik ook prachtig, maar dat vindt mijn partner "te beladen", alsof er dan te hoge verwachtingen aan zitten. Leon en Ramon vind ik ook mooi trouwens.



Hij zal trouwens geen Nederlandse achternaam hebben maar ook geen latino, dus het klinkt dan wel snel als Santiago de Vries. Wat inderdaad misschien niet zo´n coole combi is.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het geen Tokkienaam, ik vind het zelfs wel een mooie naam. Maar..... niet voor een Nederlands kind zonder Spaanse wortels.
Alle reacties Link kopieren
Geen gouden kettingen associatie hier. Maar ik zou gelijk zeggen ' De Compostela' ????



Voor een kind met donker haar en donkere ogen prima. Een hoogblonde knaap met helblauwe ogen die een rashollandse achternaam heeft.... daar vind ik het weer niet helemaal passend voor.



Santiago de Boer bijvoorbeeld is een mismatch
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
quote:hannah1980 schreef op 25 november 2013 @ 16:22:

Ik vind het geen Tokkienaam, ik vind het zelfs wel een mooie naam. Maar..... niet voor een Nederlands kind zonder Spaanse wortels.



..... dat in het buitenland woont en geen Nederlandse achternaam heeft. De hele tokkievraag is als ik het goed begrijp alleen van belang voor opa's en oma's en andere achterban in Nederland.



Je kind is dus toch al 'bijzonder', met of zonder een Spaanse voornaam.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook niet een mooie naam. Ik heb er niet zo zeer een tokkie associatie mee maar ik vind het gewoon apart om iemand de naam van een plaats te geven. Je noemt je kind toch ook niet Zwolle of Berlijn? Ik besef dat het in Italië een geaccepteerde jongensnaam is, ik denk dat hij er in Nederland alleen wel vaak opmerkingen over kan krijgen.

Ik zou een naam kiezen die je mooi vind maar die wat neutraler is, zodat mensen niet al een oordeel over je kind (nu of als hij volwassen is) hebben voordat ze hem kennen.
Geef je kind een naam die jij mooi vind, de rest is allemaal bijzaak.
Alle reacties Link kopieren
Salvador, Ramon, Aaron, Leon vind ik dan al weer veel mooiere namen TO. Al kan ik me voorstellen dat je partner Salvador wat beladen vind, ook lijkt me een hoogblond kind dat Salvador heet wat apart (gevoelsmatig), bij de rest van de namen heb ik dat minder.



Ik vind Santiago als tweede naam een erg sterk idee. Zo heb jij het gevoel hem genoemd te hebben naar de plek die erg belangrijk voor je was en heeft je zoon later iets meer keuze in wat hij met de naam wil.
quote:BellatrixVanDetta schreef op 25 november 2013 @ 14:10:

Kies toch eens een normale naam waar hij later in het bedrijfsleven ook serieus mee genomen wordt!



Wat een onzin. Tijden en dus ook namen veranderen, dus hij zal over een jaar of 30 misschien helemaal niet zo raar zijn met die naam.

Zeker niet nu er steeds meer ge-expat en geemigreerd enzo wordt.
quote:BlauwTheekopje schreef op 25 november 2013 @ 14:22:

[...]





Dat veranderd niks aan mijn mening. De meeste mensen zullen dit bovendien ook niet weten en weten gewoon aan de stad denken.



Maar he het is jouw kind. Maar ik zou het niet doen. Geef he gewoon een normale naam. Santiago is toch geen naam voor een volwassen vent?Wat is dat toch voor onzin? Niet iedereen blijft in Nederland.
Kortom star, het is allemaal onzin, dus.
quote:Star schreef op 25 november 2013 @ 16:41:

[...]

Wat is dat toch voor onzin? Niet iedereen blijft in Nederland.



+1

TO woont niet eens in Nederland!
Alle reacties Link kopieren
Wat vind je eigenlijk van Santos, als alternatief?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Vind het niet tokkie, dat vind ik tegenwoordig ook zo populair om dat gelijk te roepen.

Vind het alleen zelf niet passend voor een Nederlands kind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Aceitunas schreef op 25 november 2013 @ 16:44:

[...]





+1

TO woont niet eens in Nederland!



Ik ook eens!!



(Aceitunas, qué ricas!!!)
quote:Ikhierhuh schreef op 25 november 2013 @ 16:47:

[...]

Ik ook eens!!



(Aceitunas, qué ricas!!!)
quote:Groen_Druifje schreef op 25 november 2013 @ 16:27:

Ik vind het ook niet een mooie naam. Ik heb er niet zo zeer een tokkie associatie mee maar ik vind het gewoon apart om iemand de naam van een plaats te geven. Je noemt je kind toch ook niet Zwolle of Berlijn? Ik besef dat het in Italië een geaccepteerde jongensnaam is, ik denk dat hij er in Nederland alleen wel vaak opmerkingen over kan krijgen.

Ik zou een naam kiezen die je mooi vind maar die wat neutraler is, zodat mensen niet al een oordeel over je kind (nu of als hij volwassen is) hebben voordat ze hem kennen.Nee, want Zwolle en Berlijn zijn plaatsnamen, Santiago niet per definitie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Santiago
quote:_isis_ schreef op 25 november 2013 @ 16:42:

Kortom star, het is allemaal onzin, dus. Ja precies, zit me partijtje op te winden om onzin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven