Jongensnaam: klinkt dit tokkie?

25-11-2013 14:06 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Speciaal een nieuw account aangemaakt, wie weet wordt het anders wel erg herkenbaar.



Ik ben zwanger van een jongen en heb sinds jaar en dag een naam in mijn hoofd, die ik nu dus ook zou kunnen geven. Het gaat om de voornaam Santiago. De naam is gebaseerd op een langere periode die ik in Spanje heb geleefd, waard dit een normale jongensnaam is.



Echter, laatst hoorde ik iemand zeggen dat Spaanse namen in het Nederlands al snel Tokkie zijn. Smaken verschillen natuurlijk, en je kunt iets mooi of niet mooi vinden. Maar bij bepaalde namen denken vele toch in een bepaalde richting. Wat mij betreft is een Tokkie-richting dan minder gewenst. Wat vinden jullie? Tokkie of niet?

Tokkie of niet?

Totaal aantal stemmen: 163

Ja (86%)
Nee (14%)
Alle reacties Link kopieren
Misschien mosterd, maar sant betekend sint, ofwel heilige. Santiago= Sint James. Nee, zo'n naam vind ik niet mooi. Maar dan val ik meer over de betekenis, niet over de naam wb. de klank.
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een hele mooie naam, Santi wordt het vaak afgekort, ook mooi.

Wij wonen dan ook in Spanje en mijn blonde blauwogige kinderen zijn half Spaans.

Santiago de Compostela is idd een plaats, maar vernoemd naar een heilige die zo heette, dus het is een naam.
Alle reacties Link kopieren
quote:zotte_quijote schreef op 25 november 2013 @ 17:09:

Ik vind het een hele mooie naam, Santi wordt het vaak afgekort, ook mooi.

Wij wonen dan ook in Spanje en mijn blonde blauwogige kinderen zijn half Spaans.

Santiago de Compostela is idd een plaats, maar vernoemd naar een heilige die zo heette, dus het is een naam.Klopt als een bus! (of zoiets)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind veel van de namen die tegenwoordig " kunnen " ( Pepijn, Mees, Hidde, Jelle ) ook vaak een beetje zielig. Maar who cares? Ik ben niet van de namenpolitie.

Niemand hier, trouwens.

Sterker nog; volgens mij bestaan die helemaal niet.

Mensen hebben graag wat te zeuren en het leukst is om iets af te kraken.

Er is toch bijna niets zo leuks als je eigen kind de naam te geven die jij het aller-allermoooiste vindt?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me alleen af of je zélf echt helemaal blij bent met de naam. Toen wij de namen van onze zonen bedachten, had ik bij allebei de namen een yes gevoel, en echt totaal niet de behoefte om te checken wat men van de naam vond, want het was toch gewoon De Naam en geen andere naam was beter.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
quote:evendenken schreef op 25 november 2013 @ 14:34:





Afkortingen of afgeleiden zoals Diego, Tiago vind ik zelf niet mooi. Zelfbedachte versies van Santiago ook niet. .Wat mensen van die naam maken heb je totáál niet in de hand. Misschien wordt hij voor Oma Santje, noemen ze hem op straat Sant, is hij op het schoolplein Ti en op de voetbal Tigo.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Groen_Druifje schreef op 25 november 2013 @ 16:27:

Ik vind het ook niet een mooie naam. Ik heb er niet zo zeer een tokkie associatie mee maar ik vind het gewoon apart om iemand de naam van een plaats te geven. Je noemt je kind toch ook niet Zwolle of Berlijn? Ik besef dat het in Italië een geaccepteerde jongensnaam is, ik denk dat hij er in Nederland alleen wel vaak opmerkingen over kan krijgen.

Ik zou een naam kiezen die je mooi vind maar die wat neutraler is, zodat mensen niet al een oordeel over je kind (nu of als hij volwassen is) hebben voordat ze hem kennen.Nee, maar wel Chelsea of Paris
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:nlies schreef op 25 november 2013 @ 17:30:

[...]





Nee, maar wel Chelsea of Parishttp://www.1001namen.nl/voornaam-Kimberley-18956.html





Kimberley

Verklaring



Oorspr. plaatsnaam, daarna familienaam. Uit Cynebalds leah (leah komt overeen met Ndl. lo open plaats in het bos). Als voornaam in gebruik gekomen naar de stad Kimberley in Zuid-Afrika, zo genoemd naar lord Kimberley in 1870 (dus van plaatsnaam naar familienaam en daarna weer plaatsnaam). Deze stad werd bekend in de Boerenoorlog. De zonen van veel Britse soldaten kregen die naam n.a.v. de slag bij die plaats. De naam raakte op de achtergrond, maar kwam ca. 1950 als meisjesnaam weer op in de VS, veelal verkort tot Kim, eveneens in Canada (Dunkling 1978). Ook in Ndl. aangetroffen; ook Kimberly en eenmaal Kinberly.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://www.vernoeming.nl/de-unieke-voor ... de-oranjes
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Maxima is met haar tokkienaam toch ook nog best aardig terecht gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Bij twijfel: niet doen. Ik proef een beetje twijfel omdat je het hier voorlegt. Zou je het als 2e naam kunnen geven als je er veel waarde aan hecht?
Leuk stukje BGB, over de Oranjenamen.
Ik heb geen skippie ssociatie met deze voornaam. Als jij het mooi vindt dan doen. Persoonlijk vind ik de buitenlandse voornaam met de oerhollandse achternaam altijd wonderlijk.
Alle reacties Link kopieren
En je zal maar Maarten heten, zeg.....



http://nl.wikipedia.org/wiki/Martinus



Maartensdijk, gemeente De Bilt

Sint Maarten, eiland in de Antillen

Sint-Maartensdijk, plaats op Tholen

Sint-Martens-Latem, kunstenaarsdorp aan de Leie

Sint-Martens-Voeren, deelgemeente van Voeren

Martenslinde, deelgemeente van Bilzen

Sint Maartenszee, plaats in Noord-Holland

Sint Maartensvlotbrug, plaats in Noord-Holland

Sint Maartensbrug, plaats in Noord-Holland

Sint Maarten, plaats in Noord-Holland
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
De Oranjenamen zijn echt hilarisch. If all else fails kan ik altijd nog voor Trajectino gaan, bijvoorbeeld.



Ja er is wel wat twijfel, niet of ik het zelf leuk vind trouwens (dat weet ik wel zeker), maar of hij er later niet enorm vreemd mee wordt aangekeken. Ik vind het gewoon best wel een grote verantwoordelijkheid om je kind een naam te geven voor het leven. Iedereen wil zijn kind denk ik de allerbeste start geven en in mijn geval word ik dan onzeker over dit soort dingen.



Ik kan wel iets met de opmerkingen over dat namen en het beeld daarbij sowieso veranderen, en dat er ook vaker gemigreerd wordt en mensen dan andere namen ook normaler gaan vinden. Ik ken zelf een hoogblond kind met een arabische naam. Alleen het eerste moment dacht ik wel ?? Maar nu is de naam zo met het kind verbonden dat ik het juist totaal passend vind.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde jongste zoon in eerste instantie Tiago noemen, maar toenmalige partner had al een oom en een neef die zo waren genoemd. Kan je ook doen, Santiago, roepnaam Tiago.

Maar TO eigenlijk zou je volkomen schijt moeten hebben aa

de meningen van een ander!
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 november 2013 @ 17:48:

En je zal maar Maarten heten, zeg.....



http://nl.wikipedia.org/wiki/Martinus



Maartensdijk, gemeente De Bilt

Sint Maarten, eiland in de Antillen

Sint-Maartensdijk, plaats op Tholen

Sint-Martens-Latem, kunstenaarsdorp aan de Leie

Sint-Martens-Voeren, deelgemeente van Voeren

Martenslinde, deelgemeente van Bilzen

Sint Maartenszee, plaats in Noord-Holland

Sint Maartensvlotbrug, plaats in Noord-Holland

Sint Maartensbrug, plaats in Noord-Holland

Sint Maarten, plaats in Noord-HollandDe pijp aan Maarten geven...
quote:_isis_ schreef op 25 november 2013 @ 18:17:

[...]



De pijp aan Maarten geven... Of magere Hein
Of Djinn OMG denk je ook hip te zijn..
Alle reacties Link kopieren
TO: qua namen die jijzelf al in gedachten had: Leon is toch een heel internationale naam. Ik vind het persoonlijk ook een mooie naam. Denk dat die over het algemeen vrij 'neutraal' is, een naam die je leuk/mooi kan vinden of saai.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een leuke naam. Ik snap alleen niet waarom je zonder Spaanse ouders/ afkomst voor een Spaanse naam zou gaan.



Mijn zoontje heeft ook een buitenlandse naam die niet iedereen bevalt. Zolang je er zelf maar achter staat dan maakt t toch niet uit wat een ander denkt.
Alle reacties Link kopieren
Een opmerking die ik nog niet voorbij zag komen: Santiago is best een lange naam in het dagelijks gebruik. TO moet er rekening mee houden dat men het toch gaat afkorten. En aangezien je de afgeleide namen niet mooi vindt, hoe ga je dat doen?
Alle reacties Link kopieren
Er is overal wel iets tegen te zeggen, zo is de Léon volgens mij een seat.

Als jij het mooi vindt, en jouw man ook, dan is het goed.
quote:sole-mare schreef op 25 november 2013 @ 18:23:

Of Djinn OMG denk je ook hip te zijn..OMG daar in tegen vind ik een gepaste naam voor een 15 jarige
Alle reacties Link kopieren
Hoe spreek jij Mañuel uit???? Dat klinkt nl zo Manjuel, klinkt niet echt lekker....



Ik denk bij Santiago eigenlijk meteen Santiago de Chile hehehe. TO ik vind het niet tokkie maar het is een aparte mensennaam voor NL dus verwacht veel 'verzet'. Maar als jij het mooi vind moet je toch lekker doen. Ik vind het niet eens zo gek klinken hoor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven