Jongensnaam: klinkt dit tokkie?

25-11-2013 14:06 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Speciaal een nieuw account aangemaakt, wie weet wordt het anders wel erg herkenbaar.



Ik ben zwanger van een jongen en heb sinds jaar en dag een naam in mijn hoofd, die ik nu dus ook zou kunnen geven. Het gaat om de voornaam Santiago. De naam is gebaseerd op een langere periode die ik in Spanje heb geleefd, waard dit een normale jongensnaam is.



Echter, laatst hoorde ik iemand zeggen dat Spaanse namen in het Nederlands al snel Tokkie zijn. Smaken verschillen natuurlijk, en je kunt iets mooi of niet mooi vinden. Maar bij bepaalde namen denken vele toch in een bepaalde richting. Wat mij betreft is een Tokkie-richting dan minder gewenst. Wat vinden jullie? Tokkie of niet?

Tokkie of niet?

Totaal aantal stemmen: 163

Ja (86%)
Nee (14%)
quote:noreservations schreef op 25 november 2013 @ 14:34:

Klinkt als het nieuwe paard Anky van Grunsven.
Noem hem Jago???
Alle reacties Link kopieren
Voordat ik zwanger werd, vond ik "Florimont" een prachtig klinkende, romantische, mss zelfs "aristocratische", naam, vooral in combinatie met de achternaam (ik woon in een franstalige regio). Heb onze zoon toch maar niet met een dergelijke naam "opgescheept"... en we kozen voor een naam met slechts 4 letters (ook handig op school, bij het leren schrijven van de naam, enz.).



Ik zeg: zoek iets anders...
Alle reacties Link kopieren
Santiago betekent Sint Jacob. Ik zou de sint eraf laten en mijn zoon Jacob, of een variant erop (James, Giacomo, whatever) noemen.
Alle reacties Link kopieren
Oh sorry, mosterd zie ik!
Alle reacties Link kopieren
quote:evendenken schreef op 25 november 2013 @ 17:59:

Ja er is wel wat twijfel, niet of ik het zelf leuk vind trouwens (dat weet ik wel zeker), maar of hij er later niet enorm vreemd mee wordt aangekeken. Ik vind het gewoon best wel een grote verantwoordelijkheid om je kind een naam te geven voor het leven. Iedereen wil zijn kind denk ik de allerbeste start geven en in mijn geval word ik dan onzeker over dit soort dingen.

Ik denk dat je je hier niets van moet aantrekken. Als jij en je partner het eens worden over de naam, dan ga je er voor !!!



Toen mijn Partner (2 weken voor de geboorte) de naam opperde, (die ook niet alledaags was/is) wist ik meteen zeker dat het de juiste was. En zo is het gebleven.
TO, ik zou gaan voor de Carsten Santiago! Dan kan je zoontje later alsnog kiezen en het is een leuke combo.
Als het een Spaans of Antilliaans jongen zou zijn, vind ik het een mooie naam.



Maar voor een echte Hollander met blauwe ogen en blanke huid? Nee dan is het een tokkie naam, simpele ouders geven hun kinderen vaak zulke namen.



En dan, past het bij de achternaam?

Santiago Jansen of de vries? Nee zou ik niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Santiago zou ik niet snel doen, Tiago of Tygo vind ik een mooi alternatief.



Ik zou het een beetje vreemd vinden om mijn uber Hollandse koters zulke tropische buitenlandse namen te geven.



Santiago de Boer? Beetje vreemd.



Verbauteren kan prima in deze.
quote:zoniet_dantoch schreef op 26 november 2013 @ 08:30:

Santiago zou ik niet snel doen, Tiago of Tygo vind ik een mooi alternatief.



Ik zou het een beetje vreemd vinden om mijn uber Hollandse koters zulke tropische buitenlandse namen te geven.



Santiago de Boer? Beetje vreemd.



Verbauteren kan prima in deze.????
Alle reacties Link kopieren
quote:Maleficent schreef op 25 november 2013 @ 17:21:

Ik vraag me alleen af of je zélf echt helemaal blij bent met de naam. Toen wij de namen van onze zonen bedachten, had ik bij allebei de namen een yes gevoel, en echt totaal niet de behoefte om te checken wat men van de naam vond, want het was toch gewoon De Naam en geen andere naam was beter.Hier precies zo! We zijn heel blij met de naam van onze dochter en hadden dan ook zeker geen behoefte om te vragen wat mensen er van vonden. Als je die behoefte wel hebt, is het waarschijnlijk niet DE naam...
Alle reacties Link kopieren
En TO ben je wijzer geworden van dit topic ?

Overweeg je nu een andere naam of hou je het bij Santiago ?



Ik kan mij niet voorstellen dat ik de naam van ons kind laat afhangen van de mening van anderen. En dan ook nog volslagen onbekenden....
Alle reacties Link kopieren
quote:Carenza schreef op 26 november 2013 @ 08:34:

[...]

????Ze zal waarschijnlijk verbasteren bedoelen, maar de autocorrectie leidt vaak een eigen leven
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk hou ik niet van zulke namen, maar jullie moeten de naam kiezen en hem mooi vinden. Als dat zo is: gewoon voor die naam gaan.
Ik wil hem er toch even ingooien: ik vind persoonlijk Carsten een extreem lelijke naam.Vele malen lelijker dan Santiago. Ga je daar nu ook rekening mee houden?



Er bestaat geen naam die bij iedereen in de smaak valt. Te hip, te tokkie, te kak, te populair, te veilig, te braaf, te raar, gewoon lelijk, associaties met een heel vervelend persoon met dezelfde naam...



De namentopics op Viva zijn wat dat betreft wel leerzaam. De namen van mijn kinderen zijn hier al meerdere malen langs gekomen in zowel topics over lelijke als mooie namen.
Alle reacties Link kopieren
Ja dit is heel asociaal, alsof je uit het kamp komt
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
Waarom noem je het niet James? Een prachtige nette en degelijke naam
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
Iemand noemde als argument: Met een aparte naam wordt je minder snel uitgenodigd voor een sollicitatie en minder serieus genomen in het bedrijfsleven. Dat is wel waar, is ook onderzoek naar gedaan. Best een verantwoordelijkheid dat je je zoon een beetje kunt sturen in de richting van zakenman of juist kunstenaar/artiest door middel van zijn naam! Voor voetballers lijkt het niet uit te maken, daar letten ze alleen op wat je kunt. Heel goed eigenlijk!

Maar goed, hij kan later ook gewoon voor zichzelf beginnen, hoeft hij niet te solliciteren.
Alle reacties Link kopieren
Als jij het een mooie naam vindt, gewoon doen! En er zijn genoeg blonde Spaanse jongens die zo heten en dan is dat echt niet raar. Misschien alleen met de combinatie van jullie achternaam?!



Wij zijn Spaans en hebben een blonde jongen met blauwe ogen en toch ook een Spaanse naam, maar het staat hem gewoon. Hij is echter wel getint.



Succes nog met denken.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de naam niet tokkie, maar in de categorie "zwaar overdreven" vallen. Iemand poste ook iets over een kindje dat Columbus heette... In die categorie dus
Some flies are too awesome for the wall
quote:ladygaga_xx schreef op 27 november 2013 @ 00:16:

Waarom noem je het niet James? Een prachtige nette en degelijke naamJames associeer ik eerder met de butler of de chauffeur dan Bond.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het mooi, maar een blonde Santiago de Vries vind ik gewoon niet zo mooi. Santiago Cruz klinkt gewoon veel mooier, eerlijk gezegd. Terwijl ik de naam op zichzelf erg mooi vindt (wel wat 'veel' naam voor een kind, maar hij wordt natuurlijk groter), alleen dus niet voor een Nederlands kind.
Alle reacties Link kopieren
quote:irmaladouce schreef op 25 november 2013 @ 22:12:

en we kozen voor een naam met slechts 4 letters (ook handig op school, bij het leren schrijven van de naam, enz.).



Ik zeg: zoek iets anders...Sjonge. Daar komt een kind ook wel overheen hoor. Heb zelf een naam met 9 letters maar heb geen herinneringen dat ik het vervelend vond dat ik mijn naam niet kon schrijven
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Het is vast mooi als jij het uitspreekt. Maar anderen noemen hem ook bij zijn naam. Ik hoorde laatst over een jochie dat Domenico heet. Mooie naam hoor, behalve als de buren de hele tijd roepen 'DommeNicoooooww kommie ook buitenspele'
Alle reacties Link kopieren
quote:zoembaya schreef op 26 november 2013 @ 11:23:

Ik wil hem er toch even ingooien: ik vind persoonlijk Carsten een extreem lelijke naam.Vele malen lelijker dan Santiago. Ga je daar nu ook rekening mee houden?



Er bestaat geen naam die bij iedereen in de smaak valt. Te hip, te tokkie, te kak, te populair, te veilig, te braaf, te raar, gewoon lelijk, associaties met een heel vervelend persoon met dezelfde naam...



De namentopics op Viva zijn wat dat betreft wel leerzaam. De namen van mijn kinderen zijn hier al meerdere malen langs gekomen in zowel topics over lelijke als mooie namen. Geen enkele naam valt bij iedereen in de smaak, en dat hoeft ook niet. Wel wil je voor je kind een naam hebben die in een categorie valt waar jij je fijn bij voelt toch? Bij bepaalde namen, zo ook deze, zal eerder een tokkie-beeld ontstaan dan bij andere namen, zoals Casper.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven