Juf noemt dochter ´onnozele trien` in volle klas

10-09-2014 18:13 533 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag allemaal



Vandaag vroeg mijn dochtertje van 7 wat een ´onnozele trien` nou eigenlijk betekende. Ik vroeg haar waarom? De juf had haar vandaag in de klas voor onnozele trien uit gemaakt. Ze moesten even stil zijn in de klas en mijn dochter praatte tegen een jongen die in haar groep zat. Ik snap best dat ze dan aangesproken mag worden of een straf kan krijgen. Maar ze moest opstaan, achter haar stoel gaan staan, een hele preek-kan ik nog inkomen- daarna Onnozele Trien en toen kon ze weer zitten. Nu gaat het mij niet om de straf die ze heeft gekregen, als mijn dochter een regel overtreed mag ze daar voor gestraft worden. Het gaat mij om het beledigende woord dat de juf tegen haar heeft gebruikt. Mijn dochter voelde zich best vernederd, ze wist dat ze beledigd werd maar wist niet precies wat een ´onnozele trien` betekende.



Ze kent haar net een weekje, bovendien kregen wij als ouders een paar dagen terug een ´pestcontract` dat ik en mijn dochter samen moesten doorlezen, ondertekenen en weer terug afgeven aan de juf.



Ik citeer uit dat contract





Ik, xxxx, uit klas xxxx

-zal niemand opzettelijk pesten of mijn doen

-zal een ander kind proberen te helpen wanneer ik zie of hoor dar het gepest wordt

-zal er mee voor zorgen dat iedere leerling het naar zijn/haar zin heeft in onze school en dat niemand uitgesloten wordt



Handtekening





Wat is pesten

-Iemand uitschelden, vernederen, uitlachen of onprettige bijnamen geven

-nog andere beschrijvingen van pesten



Ligt het nou aan mij, maar ik vind dat als een juf vindt dat kinderen elkaar niet mogen uitschelden of beledigen op school of in de klas, zij dit uiteraard ook niet mag doen? Zij heeft toch een voorbeeldfunctie in de klas??? Kinderen horen zich toch veilig te voelen op school zonder vernederingen en toch zeker niet door een leraar/lerares die een voorbeeldfunctie heeft??? Het pestcontract geldt niet voor leraren ofzo? Volgens mijn dochter heeft ze dit woord al eerder in een boze bui tegen een ander kind gebruikt. Ik ben van plan om morgen direct naar de juf te gaan, iemand tips hoe dit het beste aan te pakken???
Kan echt niet!

Ik vind het een teken van zwakheid dat de juf haar zo heeft genoemd.
Alle reacties Link kopieren
Daar zou ik echt een punt van maken bij de juf.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de juf overslaan en naar de directeur gaan
Wow ik zou het echt niet hierbij laten. Dit kan echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Zooooo meteen naar de directeur!
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Het pestcontract meenemen en haar vragen of ze hem zelf ook even tekent zou ik doen.
Erger je niet, maar verbaas je!
Alle reacties Link kopieren
Directeur ja!
quote:fietsertje schreef op 10 september 2014 @ 18:16:

Ik zou de juf overslaan en naar de directeur gaanIk ook.
Alle reacties Link kopieren
Ze had van mij ten overstaan van de hele school een ontzettende preek gekregen!
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
"Zo, onnozele Trien, hoe haal je het in je kop om mijn dochter daarvoor uit te maken? Als er iemand een onnozele Trien is ben jij het wel! En dat noemt zich juf???? "

Jammer dat het zo niet kan maar die juf moet geloof ik terug de schoolbanken in. Zij moet een kind altijd in haar waarde laten, straf of geen straf verdiend!!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik toch even een babbel zou maken met die juf. Best mogelijk dat ze al even geïrriteerd was door andere kinderen maar een kind van zeven voor onnozele trien uitmaken vind ik nogal zwak, dat kan ze doen bij een puber, die kaatst de bal wel terug.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou vragen aan de juf hoe het gegaan is.

Daarbij zou ik in het achterhoofd houden dat het verhaal van je dochter misschien niet helemaal overeenkomt met de werkelijkheid.



Als de juf dat echt gezegd heeft (en niet in een soort maffe liefkozende context) zou ik daar pissig om zijn en dat aan zowel haar als de directeur duidelijk maken.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik zou ook aan de juf vragen hoe het is gegaan. Kinderen kunnen dingen soms anders opvatten/interpreteren. Ik ben ook wel eens beticht van het een of ander wat totaal niet klopte.



Mocht het waar zijn wat je dochter zet, zou ik zeker verhaal halen.



Vriendin van mij is ooit in de brugklas uitgescholden voor viswijf door onze docente Engels. Nu was die vriendin op dat moment ook wel aan roepen als een viswijf, maar alsnog kon dat echt niet. Docente heeft ook excuses moeten doen.
Ik zou eerst aan de juf vragen wat er precies voorgevallen is. Kinderen (in het algemeen, daarmee bedoel ik niet perse jouw kind) hebben er een handje van om dingen in hun voordeel te vertellen of te overdrijven. Een verhaal heeft altijd twee kanten. Als het inderdaad zo is gebeurd zoals je dochter heeft verteld, dan kun je altijd nog van leer trekken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou op een ander, rustig moment even een gesprekje met de juf aanknopen in plaats van op hoge poten vijf minuten voor aanvang van de les gelijk de aanval te kiezen.

En verder niet zo meegaan in het verongelijkte gevoel van je dochter.

Maar hey, als jij liever gelijk alles op scherp zet en met gestrekte benen het gesprek aan wil gaan, het is een vrij land.
Alle reacties Link kopieren
quote:budapest schreef op 10 september 2014 @ 18:20:

Ik zou ook aan de juf vragen hoe het is gegaan. Kinderen kunnen dingen soms anders opvatten/interpreteren. Ik ben ook wel eens beticht van het een of ander wat totaal niet klopte.



Mocht het waar zijn wat je dochter zet, zou ik zeker verhaal halen.



Vriendin van mij is ooit in de brugklas uitgescholden voor viswijf door onze docente Engels. Nu was die vriendin op dat moment ook wel aan roepen als een viswijf, maar alsnog kon dat echt niet. Docente heeft ook excuses moeten doen.



Ik had een jongen in de klas die vlakbij de rosse buurt woonde, aan hem vroeg een keer een docente: 'Werkt je moeder daar?' Dat was ook in de brugklas. Als ik zoiets van mijn kind zou horen zou ik ook echt wel even een praatje gaan maken op school.



In dit geval ook, onnozele trien vind ik echt niet kunnen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Dit kan inderdaad echt niet. Of er ook nog een pestcontract is of niet.



Ik zou zelf nog een stapje verder gaan dan alleen deze docent aanspreken, namelijk zorgen dat een andere docent of vertrouwenspersoon van de school hiervan op de hoogte is.

Het hoeft niet gelijk een dikke klacht te worden, maar het kan er wel voor zorgen dat deze docente aangesproken wordt door een leidinggevende/schooldirecteur wanneer het gedrag zich herhaalt.



Maar ik kan wat harder zijn dan de normen van andere mensen wanneer er sprake is van onrecht of in mijn ogen onredelijk gedrag. Daar ben ik me van bewust.
Dat is zeg maar echt niet zo mijn ding en dan heb ik altijd zoiets van doe het dan maar niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de juf confronteren met het contract.

Bij het feit dat de juf zich na een week al zo leert kennen zou me meer zorgen baren
Alle reacties Link kopieren
Met de juf praten lijkt me stap 1. Ik zeg niet dat je dochter liegt maar een verhaal heeft altijd twee kanten. Misschien zit het verhaal nét iets anders in elkaar. Meteen naar de directeur lijkt me nogal overdreven, als je niet eerst het verhaal nagetrokken hebt.
Oei daar zou ik ook een gesprek voor aanknopen met het pest contract in de hand. Dat is zo niet oke...



Was al geirriteerd met de invaljuf die vandaag heeft staan schreeuwen in het gezicht van mijn 7 jarige ivm kletsen en die zei alleen 'kappen nou' wel al schreeuwend.

Vind ik al debiel.



Gewoon straffen en kalm blijven lijkt mij heel normaal.
Alle reacties Link kopieren
Als moeder en als juf krijg ik er helemaal de kriebels van, van boosheid. Hoe krijg je het je mond uit, tegen een kind van 7 nog wel.

Ik sluit me aan bij de rest: werk van maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof mijn dochter eigenlijk wel. Vorig jaar had ze een juf die mijn dochter ook prees om haar eerlijkheid, ze loog nooit en als ze iets had gedaan wat niet kon zei ze dat eerlijk tegen de juf en aanvaarde haar straf altijd.

Mijn dochter mag zeker gestraft worden als ze regels overtreedt. Als ze door is blijven praten terwijl dat niet mocht verdient ze een straf, dus daar gaat het mij niet om. Het gaat mij om het scheldwoord dat deze juf heeft gebruikt, daar ben ik enorm van verschoten. Net een paar dagen nadat ik samen met mijn dochter het pestcontract hadden overlopen en samen getekend omdat we er beiden achter stonden en weer ingeleverd bij de juf. Als de juf dan zelf wel scheld of beledigd, hoe raar vinden ze het dan straks op die school als de kinderen elkaar gaan zitten beledigen en uitschelden? Ik verschoot ervan dat mijn dochter zei dat ze dat woord dus al eerder had gebruikt vorige keer tegen een ander kind. Pas nadat mijn dochter vandaag zelf voor onnozele trien werd uitgemaakt wilde ze nu precies weten wat dat nou precies betekende.
Alle reacties Link kopieren
Eens met alle reacties: ik zou een gesprek aanvragen mét haar en de directeur/directrice. Laat háár maar uitleggen in welk deel van haar lerarenopleiding staat dat een kind vernederen goed is voor haar zelfvertrouwen en ontwikkeling. Laat haar lekker uitleggen hoe het kan dat ze met haar onvermogen om een kind respectvol te behandelen voor de klas staat. God, kan hier zo kwaad om worden!
quote:MarianneDavids schreef op 10 september 2014 @ 18:18:

Ik denk dat ik toch even een babbel zou maken met die juf. Best mogelijk dat ze al even geïrriteerd was door andere kinderen maar een kind van zeven voor onnozele trien uitmaken vind ik nogal zwak, dat kan ze doen bij een puber, die kaatst de bal wel terug.Ook bij een puber kan het niet. Ik geef les op een VMBO en denk dat ik wel op het matje mag komen (en terecht) als ik zulke dingen tegen een leerling zou roepen. En ik ben heus wel een boos op iemand geweest, heb ook wel eens iets gezegd wat ook niet helemaal klopt. Maar op de manier zoals het bij jouw dochter is gegaan, is als het verhaal klopt, echt niet normaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven