Juf noemt dochter ´onnozele trien` in volle klas

10-09-2014 18:13 533 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag allemaal



Vandaag vroeg mijn dochtertje van 7 wat een ´onnozele trien` nou eigenlijk betekende. Ik vroeg haar waarom? De juf had haar vandaag in de klas voor onnozele trien uit gemaakt. Ze moesten even stil zijn in de klas en mijn dochter praatte tegen een jongen die in haar groep zat. Ik snap best dat ze dan aangesproken mag worden of een straf kan krijgen. Maar ze moest opstaan, achter haar stoel gaan staan, een hele preek-kan ik nog inkomen- daarna Onnozele Trien en toen kon ze weer zitten. Nu gaat het mij niet om de straf die ze heeft gekregen, als mijn dochter een regel overtreed mag ze daar voor gestraft worden. Het gaat mij om het beledigende woord dat de juf tegen haar heeft gebruikt. Mijn dochter voelde zich best vernederd, ze wist dat ze beledigd werd maar wist niet precies wat een ´onnozele trien` betekende.



Ze kent haar net een weekje, bovendien kregen wij als ouders een paar dagen terug een ´pestcontract` dat ik en mijn dochter samen moesten doorlezen, ondertekenen en weer terug afgeven aan de juf.



Ik citeer uit dat contract





Ik, xxxx, uit klas xxxx

-zal niemand opzettelijk pesten of mijn doen

-zal een ander kind proberen te helpen wanneer ik zie of hoor dar het gepest wordt

-zal er mee voor zorgen dat iedere leerling het naar zijn/haar zin heeft in onze school en dat niemand uitgesloten wordt



Handtekening





Wat is pesten

-Iemand uitschelden, vernederen, uitlachen of onprettige bijnamen geven

-nog andere beschrijvingen van pesten



Ligt het nou aan mij, maar ik vind dat als een juf vindt dat kinderen elkaar niet mogen uitschelden of beledigen op school of in de klas, zij dit uiteraard ook niet mag doen? Zij heeft toch een voorbeeldfunctie in de klas??? Kinderen horen zich toch veilig te voelen op school zonder vernederingen en toch zeker niet door een leraar/lerares die een voorbeeldfunctie heeft??? Het pestcontract geldt niet voor leraren ofzo? Volgens mijn dochter heeft ze dit woord al eerder in een boze bui tegen een ander kind gebruikt. Ik ben van plan om morgen direct naar de juf te gaan, iemand tips hoe dit het beste aan te pakken???
Alle reacties Link kopieren
quote:Donkeyshot schreef op 12 september 2014 @ 10:45:

[...]





Bij mij hoeft dat niet hoor. Ze mogen gewoon Donkey tegen me zeggen. En die 8-jarige krijgt natuurlijk ook gewoon een borrel. Moet kunnen.

Hij is tenslotte gelijkwaardig.Is het verschil tussen gelijkwaardigheid en gelijkheid nu echt zo heel moeilijk om te begrijpen? Echt?
Alle reacties Link kopieren
quote:zas schreef op 12 september 2014 @ 11:45:

[...]



Nee?Nee joh, dat hoeft niet meer van Sugarmiss en Sascha010!
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:diamond-gloss schreef op 12 september 2014 @ 11:51:

[...]



Maar natuurlijk.! Zolang die bejaarde meneer/mevrouw of de bakker/slager etc geen u en dankuwel tegen kinderen zegt waarom zouden kinderen dat dan andersom wel moeten zeggen.. de grote vraag blijft echter liggen... áls de kindertjes dan gelijkwaardig zijn aan volwassenen... Krijgen dan voortaan de volwassenen óók een worstje van de slager of wordt dit grondrecht de kindertjes ontnomen? Gelijkheid zal er zijn, immers...
En doooooor!
quote:Jippertje schreef op 12 september 2014 @ 12:06:

[...]





Is het verschil tussen gelijkwaardigheid en gelijkheid nu echt zo heel moeilijk om te begrijpen? Echt?Nee maar wat mij betreft is een kind niet gelijkwaardig en ook niet gelijk aan een volwassene.
Toch wat te zeggen.voor dat gelijkwaardige kind.



Huur meebetalen, koken, was doen, strijken.... ja dat gelijkwaardig is zo gek nog niet



Maar wel errug zielug
quote:hatsetats schreef op vrijdag 12 september 2014 12:09 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="zas in "Juf noemt dochter ´onnozele trien` in vo..."" class="messagelink">zas schreef op 12 september 2014 @ 11:45</a>:</b>

[...]



Nee?</div></blockquote>Nee joh, dat hoeft niet meer van Sugarmiss en Sascha010! Ah, ik begrijp het ;)
quote:*lelie* schreef op 12 september 2014 @ 11:30:

Echt wel dat mijn kinderen,met name onbekende,ouderen met U aanspreken. Dat betuigt voor mij een vorm van fatsoen en respect. Het woord "je of jij" krijg ik echt m'n bek niet uit tegen een onbekende bejaarde.

Ik ook niet. Ook niet als mensen duidelijk aangeven dat je jij mag zeggen. Dat moet dan echt een paar keer duidelijk gezegd worden en dan vind ik het bij sommige personen nog lastig.



Ik zeg echt niet dat ik als heilig boontje ben opgevoed hoor maar ik heb ook altijd geleerd dat je op staat in de bus voor ouderen/zwangeren. Doet ook bijna niemand meer.

Maar goed, we dwalen af...
quote:diaa schreef op 12 september 2014 @ 12:17:

Toch wat te zeggen.voor dat gelijkwaardige kind.



Huur meebetalen, koken, was doen, strijken.... ja dat gelijkwaardig is zo gek nog niet



Maar wel errug zielug

Het heeft ook zo zijn voordelen want een oppas als je een avond met je man wilt stappen is ook niet meer nodig.

Voor een volwassene is een oppas ook niet nodig dus waarom voor een kind dan wel..
Alle reacties Link kopieren
Ga een gesprekje aan met de juf. Wie weet heeft je dochter het wel heel anders geïnterpreteerd. Blaas het niet te veel op. Mss valt het mee.
Alle reacties Link kopieren
Paar maanden terug was ik bij de moeder van een lagere school vriendinnetje van me. Had de vrouw in geen 30 jaar meer gezien.

Vroeger zei ze al 'noem ons toch gewoon Jan en Truus' Nou, dat deed ik echt niet. Dan 'Oom Jan en Tante Truus'. Nope. Ik had geleerd meneer en mevrouw en u te zeggen.

Dus ik kom daar binnen, 'Dag mevrouw Jansen' en toen zei ze dat ze het altijd zo had gewaardeerd dat ik toch ijzerenheinig vasthield aan dat U en mevrouw.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:Jippertje schreef op 12 september 2014 @ 12:06:

[...]





Is het verschil tussen gelijkwaardigheid en gelijkheid nu echt zo heel moeilijk om te begrijpen? Echt?



Aan de reacties te zien is het verschil inderdaad moeilijk te begrijpen. Gelijkwaardigheid in deze betekent voor mij dat ik in wezen niet beter dan het kind ben omdat ik toevallig ouder ben.



Gelijkheid tussen volwassen en een kind is onmogelijk en zelfs onwenselijk. Een kind heeft leiding en sturing nodig, maar vanuit de basis van gelijkwaardigheid. Gelijkwaardigheid is noodzakelijk, wil je een kind gezond kunnen opvoeden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sensy12 schreef op 12 september 2014 @ 12:42:

[...]





Aan de reacties te zien is het verschil inderdaad moeilijk te begrijpen. Gelijkwaardigheid in deze betekent voor mij dat ik in wezen niet beter dan het kind ben omdat ik toevallig ouder ben.



Gelijkheid tussen volwassen en een kind is onmogelijk en zelfs onwenselijk. Een kind heeft leiding en sturing nodig, maar vanuit de basis van gelijkwaardigheid. Gelijkwaardigheid is noodzakelijk, wil je een kind gezond kunnen opvoeden.



Maar wat heeft dat te maken met een standje op school, gewoon omdát het kind iets doet waarvan het donders goed weet dat het niet mag?



En hoe zie jij die leiding en sturing op basis van gelijkwaardigheid? Dat je alles eindeloos moet onderhandelen en bespreken? Of kan het toch wel eens gewoon zo zijn dat dingen op een bepaalde manier moeten gebeuren omdat jij (als ouder) dat zo hebt beslist?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
k' Vind de reactie van TO een beetje overtrokken.

Onnozele trien ? Och til er niet zo zwaar aan, je dochtertje zal er heus geen trauma aan overhouden. Integendeel, je moet er geen kastplantje van maken. Je moest eens weten welke woorden kinderen onder elkaar gebruiken.

Mijn persoonlijke mening is, dat ouders zich soms te vaak met regeltjes van school, en met de juf gaan moeien.
Alle reacties Link kopieren
quote:sascha010 schreef op 12 september 2014 @ 09:40:

[...]





Dus jou kinderen zijn minderwaardig ?



Ik vind mijn zoon net zo gelijkwaardig als een volwassene. Hij hoeft pas u te zeggen als er ook u tegen hem word gezegd.



Holy crap! Dat ze zo dom nog gemaakt worden, en het zich ook nog voortplant...

Dit is dus een voorbeeld hoe vervelende k*t kinderen ontstaan want zo worden ze niet geboren maar gemaakt.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
En hoe zie jij die leiding en sturing op basis van gelijkwaardigheid? Dat je alles eindeloos moet onderhandelen en bespreken? Of kan het toch wel eens gewoon zo zijn dat dingen op een bepaalde manier moeten gebeuren omdat jij (als ouder) dat zo hebt beslist?



Gelijkwaardigheid heeft te maken met het ontbreken van inferieur-superieur gedrag naar wie dan ook. Gelijkwaardigheid staat sturing en leiding niet in de weg. Ik ben toch ook gelijkwaardig aan mijn leidinggevende maar ongelijk in positie? Ik heb verantwoording af te leggen en leidinggevende stuurt mij aan daar waar ik ervaring/inzicht mis. Die sturing heeft niets te maken met dat ik minder zou zijn of mijn LG meer.



Evenzo is een kind niet minder waard omdat het nog een kind is. Je verwart gelijkheid met gelijkwaardigheid. Zie het woord 'waardig' in gelijkwaardigheid. Je kind als gelijke behandelen is mishandeling. Een kind weet niet zoveel als de ouder, snapt niet waarom grenzen gesteld worden etc. Dus je kind behandel je ongelijk vanuit gelijkwaardigheid.



En wat dit met de discussie te maken heeft? Geen idee. Ik reageerde op de post van Jippertje.
Ik geef les aan volwassenen. Op WO-niveau. Gelijkwaardigheid van kinderen en volwassenen betekent bijvoorbeeld dat ik mijn studenten net zo beleefd en fatsoenlijk behandel als zij hún leerlingen zouden moeten behandelen. Hun leerlingen ja, want een aantal van mijn studenten is leerkracht in het PO. Geen van hen zou het okee vinden als ik ze aan zou spreken met 'trien'. En ik denk dat ik ontslagen zou worden als ik er een met 'onnozele trien' aan zou spreken. Terecht, mijn inziens Ik vind het daarom absurd dat zoiets in het PO wel zou moeten kunnen. Alsof een kind er minder last van zou hebben dan een volwassene. Integendeel, denk ik



En voor de hilarische discussie over gelijkwaardigheid: zoek het eerst eens op in een woordenboek. Scheelt een hoop onzin.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 12 september 2014 @ 11:39:

[...]





Het spijt me wel, maar als mijn kind gepest wordt kom ik ook voor hem op als de school dat niet doet. En ja, ook ik zeg tegen mijn kind dat als hij gepest wordt de beste remedie is de grootste pestkop een keer een flinke beuk voor zijn bek te geven. Zo hard mogelijk, het liefst.



Maar ik deed er juist wel wat aan!

Alleen vond moeder dat bij voorbaat niet voldoende. Zij was voor lijfstraffen. Tja daar doe ik niet aan..



Ik schrijf dat ook hè, dat ik er hard mee bezig was. Jij stelt dat als de school er niks aan doet dan.. En zo was het dus niet en dat heb ik moeder duidelijk verteld en dan toch dreigen kinderen te slaan. Hmmmm. Sjiek!
Alle reacties Link kopieren
quote:Sensy12 schreef op 12 september 2014 @ 12:55:

En hoe zie jij die leiding en sturing op basis van gelijkwaardigheid? Dat je alles eindeloos moet onderhandelen en bespreken? Of kan het toch wel eens gewoon zo zijn dat dingen op een bepaalde manier moeten gebeuren omdat jij (als ouder) dat zo hebt beslist?



Gelijkwaardigheid heeft te maken met het ontbreken van inferieur-superieur gedrag naar wie dan ook. Gelijkwaardigheid staat sturing en leiding niet in de weg. Ik ben toch ook gelijkwaardig aan mijn leidinggevende maar ongelijk in positie? Ik heb verantwoording af te leggen en leidinggevende stuurt mij aan daar waar ik ervaring/inzicht mis. Die sturing heeft niets te maken met dat ik minder zou zijn of mijn LG meer.



Evenzo is een kind niet minder waard omdat het nog een kind is. Je verwart gelijkheid met gelijkwaardigheid. Zie het woord 'waardig' in gelijkwaardigheid. Je kind als gelijke behandelen is mishandeling. Een kind weet niet zoveel als de ouder, snapt niet waarom grenzen gesteld worden etc. Dus je kind behandel je ongelijk vanuit gelijkwaardigheid.



En wat dit met de discussie te maken heeft? Geen idee. Ik reageerde op de post van Jippertje.En ik reageerde op posters die aangaven dat kinderen nu eenmaal moeten luisteren omdat ze niet gelijkwaardig zijn. En die verwarring tussen beide woorden stoorde mij.
quote:Hanaa schreef op 11 september 2014 @ 13:40:

[...]





Dus je mag als ouder nergens verhaal halen? En plein public was het niet, want we stonden in een aparte hal, waar geen kinderen of andere leraren kwamen.

Dan hoor je het verhaal aan van de leraar en dan het verhaal van je kind en dan zet je de twee verhalen naast elkaar en wat dan? Zeg je dan tegen je kind van ik denk dat je het verkeerd hebt begrepen-terwijl dat dus wel is gezegd-omdat je vind dat je nooit mag twijfelen aan de leraar of dat een leraar nooit kan liegen?

Ik ken mijn dochter en ze geeft altijd alles toe, ze zegt altijd ik heb liever dat ik eerlijk ben en daar staf voor krijg dan dat je er later achter komt dat ik heb gelogen want dat is erger he mama?

Ik heb ondervonden thuis-bijv in de omgang met haar broertje- dat ze zich hier aan houdt Ik twijfel niet aan haar verhaal

Ze had ook kunnen zeggen dat ze helemaal niet had zitten kletsen en dat ze voor niks straf heeft gekregen bla bla Nee ze gaf zelf aan dat ze dat WEL heeft gedaan Ze weet dat ze straf verdiende, maar daar hoeft het woord onnozele trien dan voor mij niet achter te komen.Ooit verandert dat. En dat was misschien wel nu. In het verleden behaalde resultaten enzo.
quote:louise1 schreef op 11 september 2014 @ 14:30:



Overigens; mijn 7jarige gebruikt geen woorden als onnozel dus ik ben toch echt geneigd om mijn kind wat DAT betreft dan te geloven.

Er zitten nog 30 kinderen in die klas, radio's staan aan, kinderen kijken tv, er wordt voorgelezen/ze lezen zelf en ga zo maar door.
quote:ana_isabel schreef op 12 september 2014 @ 08:03:

[...]





Het gaat hier om de denigrerende toon wat er gezet wordt, van juf naar kind en waar veel mede forummers hier een houtje van hebben.Handje.
quote:sascha010 schreef op 12 september 2014 @ 09:45:

[...]





Dat meen ik ja, waarom zou een kind u moeten zeggen?Laat me raden, Vrije School?
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 12 september 2014 @ 13:39:

[...]





Laat me raden, Vrije School?
quote:Fiorah schreef op 12 september 2014 @ 08:29:

@Eldorado - maar deed jij dat ook door met zoon in kwestie naar de leraar te stappen? Volgens mij gaat het er niet om DAT je een punt maakt, maar HOE je dat doet.



En in dit geval deed jouw zoon kennelijk echt niks, in het geval van TO valt dat nog maar te bezien.

Ik reageerde op statements over DAT je een punt maakt.



Vanzelfsprekend kies ik voor een manier die in mijn ogen netjes en beschaafd is.
quote:lisaviva schreef op 12 september 2014 @ 08:44:

[...]





Ik zou met droge ogen op de meeste vragen ja geantwoord hebben.

Dan ben je in mijn ogen ongeschikt als ouder.



Gelukkig ga ik daar niet over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven