Juf noemt dochter ´onnozele trien` in volle klas

10-09-2014 18:13 533 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag allemaal



Vandaag vroeg mijn dochtertje van 7 wat een ´onnozele trien` nou eigenlijk betekende. Ik vroeg haar waarom? De juf had haar vandaag in de klas voor onnozele trien uit gemaakt. Ze moesten even stil zijn in de klas en mijn dochter praatte tegen een jongen die in haar groep zat. Ik snap best dat ze dan aangesproken mag worden of een straf kan krijgen. Maar ze moest opstaan, achter haar stoel gaan staan, een hele preek-kan ik nog inkomen- daarna Onnozele Trien en toen kon ze weer zitten. Nu gaat het mij niet om de straf die ze heeft gekregen, als mijn dochter een regel overtreed mag ze daar voor gestraft worden. Het gaat mij om het beledigende woord dat de juf tegen haar heeft gebruikt. Mijn dochter voelde zich best vernederd, ze wist dat ze beledigd werd maar wist niet precies wat een ´onnozele trien` betekende.



Ze kent haar net een weekje, bovendien kregen wij als ouders een paar dagen terug een ´pestcontract` dat ik en mijn dochter samen moesten doorlezen, ondertekenen en weer terug afgeven aan de juf.



Ik citeer uit dat contract





Ik, xxxx, uit klas xxxx

-zal niemand opzettelijk pesten of mijn doen

-zal een ander kind proberen te helpen wanneer ik zie of hoor dar het gepest wordt

-zal er mee voor zorgen dat iedere leerling het naar zijn/haar zin heeft in onze school en dat niemand uitgesloten wordt



Handtekening





Wat is pesten

-Iemand uitschelden, vernederen, uitlachen of onprettige bijnamen geven

-nog andere beschrijvingen van pesten



Ligt het nou aan mij, maar ik vind dat als een juf vindt dat kinderen elkaar niet mogen uitschelden of beledigen op school of in de klas, zij dit uiteraard ook niet mag doen? Zij heeft toch een voorbeeldfunctie in de klas??? Kinderen horen zich toch veilig te voelen op school zonder vernederingen en toch zeker niet door een leraar/lerares die een voorbeeldfunctie heeft??? Het pestcontract geldt niet voor leraren ofzo? Volgens mijn dochter heeft ze dit woord al eerder in een boze bui tegen een ander kind gebruikt. Ik ben van plan om morgen direct naar de juf te gaan, iemand tips hoe dit het beste aan te pakken???
Alle reacties Link kopieren
Met contract en al naar de juf en vragen of ze het zelf ook gelezen heeft of dat ze het, heel onnozel, van internet geplukt heeft. Dat een juf na koud een week of 2 al zo gefrustreerd is zegt wel wat over de school en de juf. Ik zou het goed in de gaten hoouden en je dochter instrueren je alles te vertellen als de juf weer eens zo doet. Raar mens!
Eerst na vragen wat er gebeurd is, maar als het verhaal van je dochter klopt kan het inderdaad echt niet. Dan zou ik dit ook bij de directeur melden.
Is er geen moeder die je kent uit deze klas? Dan zou je eens aan haar kunnen vragen of zij aan haar kind kan vragen wat er gezegd/gebeurd is. Als hier hetzelfde verhaal uitkomt, dan zal e toch zeker een kern van waarheid inzitten.
Alle reacties Link kopieren
De juf heeft zeker zelf geen pestcontract getekend.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:minnimouse schreef op 10 september 2014 @ 18:26:

Met de juf praten lijkt me stap 1. Ik zeg niet dat je dochter liegt maar een verhaal heeft altijd twee kanten. Misschien zit het verhaal nét iets anders in elkaar. Meteen naar de directeur lijkt me nogal overdreven, als je niet eerst het verhaal nagetrokken hebt.En de juf gaat zelf eerlijk zeggen dat ze een kind heeft uitgescholden voor 'onnozele trien'? Lijkt me niet, die zal het dan ook wel gooien op het verdraaien van de waarheid. Misschien is dat wel zo, maar misschien is het gewoon een feit dat ze het meisje daar echt voor heeft uitgescholden. Ik zou ook gewoon eerst naar de juf toestappen om aan te geven dat het niet kan. Ik vind het maar vreemd als je ziet wat voor mensen er soms voor de klas staan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hanaa schreef op 10 september 2014 @ 18:27:

Ik geloof mijn dochter eigenlijk wel. Vorig jaar had ze een juf die mijn dochter ook prees om haar eerlijkheid, ze loog nooit en als ze iets had gedaan wat niet kon zei ze dat eerlijk tegen de juf en aanvaarde haar straf altijd.

Mijn dochter mag zeker gestraft worden als ze regels overtreedt. Als ze door is blijven praten terwijl dat niet mocht verdient ze een straf, dus daar gaat het mij niet om. Het gaat mij om het scheldwoord dat deze juf heeft gebruikt, daar ben ik enorm van verschoten. Net een paar dagen nadat ik samen met mijn dochter het pestcontract hadden overlopen en samen getekend omdat we er beiden achter stonden en weer ingeleverd bij de juf. Als de juf dan zelf wel scheld of beledigd, hoe raar vinden ze het dan straks op die school als de kinderen elkaar gaan zitten beledigen en uitschelden? Ik verschoot ervan dat mijn dochter zei dat ze dat woord dus al eerder had gebruikt vorige keer tegen een ander kind. Pas nadat mijn dochter vandaag zelf voor onnozele trien werd uitgemaakt wilde ze nu precies eten wat dat nou precies betekende.





Straf prima.

Correctie prima.

Gehoorzamen prima.



NIET PRIMA: een kind uitschelden/vernederen/kleineren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hanaa schreef op 10 september 2014 @ 18:27:

Ik geloof mijn dochter eigenlijk wel. Vorig jaar had ze een juf die mijn dochter ook prees om haar eerlijkheid, ze loog nooit en als ze iets had gedaan wat niet kon zei ze dat eerlijk tegen de juf en aanvaarde haar straf altijd



Ik sugereer niet dat je kind liegt.

Ik sugereer dat je dochter de (voor haar ongetwijfeld spannende) situatie wellicht net anders heeft geïnterpreteerd, onthouden of weergegeven dan hoe het feitelijk is gebeurd.



Wat is er op tegen om gewoon eerst aan de juf te vragen hoe het zit?

Dat is toch ook wel zo netjes?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt niet kunnen. Zelf had ik een kleuterjuf die me regelmatig voor "baby" uitschold in een volle klas. Omdat ik eenmaal wat langzamer en onhandiger was. Was een gevoelig kind dat alles geloofde. Heb hier therapieën voor gekregen, omdat ik mezelf een minkukel ging vinden. Dat is nooit meer helemaal goed gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat dat echt niet kan, in geen enkele vorm van onderwijs. Ik geef les aan het VMBO en onderbouw HAVO/VWO. Ik zou nooit een leerling voor "onnozele trien" uitschelden. Uitschelden is helemaal uit den boze.



Voor een kind van 7 kan dit echt een heel vervelende ervaring zijn en als de juf zoiets nog een keer doet kan het leren haar zelfs tegen gaan staan.



Ik zou met het pestcontract naar de directeur gaan en over deze ervaring vertellen. De juf mag op zijn minst haar excuses aan je dochter en de klas aanbieden.
Alle reacties Link kopieren
Daar ze vroeg wat het betekende, geloof ik eigenlijk ook wel dat de juf het gezegd heeft.



Ik zou inderdaad een melding maken bij de directeur, zeker als ze het dus al vaker heeft gedaan.
quote:reisa1978 schreef op 10 september 2014 @ 18:29:

Eerst na vragen wat er gebeurd is, maar als het verhaal van je dochter klopt kan het inderdaad echt niet. Dan zou ik dit ook bij de directeur melden.



En natuurlijk zegt de juf dat het niet waar is of net even anders zit.

Gewoon aangeven dat je er niet van gediend ben, welke mooi verhaal ze je verteld en hoe vervelend je dochter ook was, het kan niet!
quote:Annapalona schreef op 10 september 2014 @ 18:34:

[...]





En natuurlijk zegt de juf dat het niet waar is of net even anders zit.

Gewoon aangeven dat je er niet van gediend ben, welke mooi verhaal ze je verteld en hoe vervelend je dochter ook was, het kan niet!Zal juf misschien best doen. Maar als het vaker doet, komen er wel meer klachten en zullen ze toch iets aan juf moeten doen.
Aan de juf vragen wat er precies gezegd is, voor de duidelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet weten hoe 'onnozele trien' door een juf op een liefkozende manier gebruikt zou kunnen worden.



Verhaal halen bij juf en klassikale excuses eisen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
quote:rdvv schreef op 10 september 2014 @ 18:30:

[...]



En de juf gaat zelf eerlijk zeggen dat ze een kind heeft uitgescholden voor 'onnozele trien'? Lijkt me niet, die zal het dan ook wel gooien op het verdraaien van de waarheid. Misschien is dat wel zo, maar misschien is het gewoon een feit dat ze het meisje daar echt voor heeft uitgescholden. Ik zou ook gewoon eerst naar de juf toestappen om aan te geven dat het niet kan. Ik vind het maar vreemd als je ziet wat voor mensen er soms voor de klas staan.Geen idee, het zou kunnen. Maar direct op hoge poten naar de directeur stappen voordat je eerst die juf zelf confronteert?
Alle reacties Link kopieren
quote:renate73 schreef op 10 september 2014 @ 18:34:

Daar ze vroeg wat het betekende, geloof ik eigenlijk ook wel dat de juf het gezegd heeft.



Ik zou inderdaad een melding maken bij de directeur, zeker als ze het dus al vaker heeft gedaan.Ik ken mijn dochter heel goed, ze gaf eerlijk toe dat ze door is blijven praten terwijl dat niet mocht, dus ze aanvaarde dat ze gestraft werd, ze praatte niks goed. Ze zei mama ik bleef doorpraten terwijl het niet meer mocht maar wat betekent xxx nou eigenlijk precies want de juf die riep dat tegen mij toen ik dus mijn straf kreeg en achter mijn stoel moest staan...
Alle reacties Link kopieren
quote:renate73 schreef op 10 september 2014 @ 18:34:

Daar ze vroeg wat het betekende, geloof ik eigenlijk ook wel dat de juf het gezegd heeft.



Ik zou inderdaad een melding maken bij de directeur, zeker als ze het dus al vaker heeft gedaan.Waar staat dat die juf dat eerder gedaan heeft?
Alle reacties Link kopieren
Dat een kind dingen verzint kan ik inkomen maar welk jong kind verzint nu een scheldwoord als 'onozele trien'? Onacceptabel dit gedrag van die juf. Ik zou het zeker aankaarten op school.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Alle reacties Link kopieren
Een kind gelooft bijna alles wat het te horen krijgt over zichzelf. Als zij al de stempel onnozel krijgt, dan is het zaadje van zelftwijfel al gezaaid. En dat door een juf waar het kind zich OOK veilig moet voelen. Je dochter snapt misschien nog niet waarvoor ze uitgemaakt wordt, maar JIJ wel. Je hoeft niet op hoge poten naar school toe, maar vraag een gesprek aan met haar en de directeur. Dit gesprek kun je het beste kalm en evenwichtig voeren met de nadruk op het welzijn van je dochter. Mocht ze tegenspreken/ontkennen, niets aan de hand. Ze weet in ieder geval dat haar woorden vér buiten het klaslokaal doorklinken en opgepikt worden. Misschien wordt ze zich bewust van de impact van haar onnozele uitspraken.
quote:minnimouse schreef op 10 september 2014 @ 18:38:

[...]





Waar staat dat die juf dat eerder gedaan heeft?In een van de reacties van TO.
quote:minnimouse schreef op 10 september 2014 @ 18:37:

[...]





Geen idee, het zou kunnen. Maar direct op hoge poten naar de directeur stappen voordat je eerst die juf zelf confronteert? Nee, dat had ik zelf ook niet gedaan. Maar ik denk zelf niet dat een meisje van 7 verzint (of de waarheid anders maakt) dat een juf haar onnozele trien noemt. Dus ik had zo'n vrouw gewoon aangesproken.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 10 september 2014 @ 18:37:

[...]





Geen idee, het zou kunnen. Maar direct op hoge poten naar de directeur stappen voordat je eerst die juf zelf confronteert? In mijn directe omgeving is dit dus gebeurd en het kind in kwestie gaat buikpijn-vrij weer naar school, juist omdat het direct hoog is gespeeld. Ik zou juf én directie willen spreken. Het signaal vind ik ernstig genoeg. Dit gaat niet om een akkefietje tussen twee kinderen en mocht het kind liegen/waarheid verdraaien, dan is er nog niets aan de hand: de volwassenen dealen er maar mee. Daar hebben ze toch voor gestudeerd?
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het heel vervelend om dit toch uit te leggen aan mijn dochter. Ik vertelde haar dat niemand dit soort woorden mag gebruiken en ook de juf niet. Ze weet dat ik daarover ga spreken met de juf morgen. Ik vertelde haar dat als ze regels overtreedt ze daarvoor gestraft kan worden door mij, de juf of een ander gezagspersoon, maar dat niemand het recht heeft om haar te beledigen of te vernederen.
quote:Sensy12 schreef op 10 september 2014 @ 18:40:

Een kind gelooft bijna alles wat het te horen krijgt over zichzelf. Als zij al de stempel onnozel krijgt, dan is het zaadje van zelftwijfel al gezaaid. En dat door een juf waar het kind zich OOK veilig moet voelen. Je dochter snapt misschien nog niet waarvoor ze uitgemaakt wordt, maar JIJ wel. Je hoeft niet op hoge poten naar school toe, maar vraag een gesprek aan met haar en de directeur. Dit gesprek kun je het beste kalm en evenwichtig voeren met de nadruk op het welzijn van je dochter. Mocht ze tegenspreken/ontkennen, niets aan de hand. Ze weet in ieder geval dat haar woorden vér buiten het klaslokaal doorklinken en opgepikt worden. Misschien wordt ze zich bewust van de impact van haar onnozele uitspraken.Ook goed samen met juf én directeur/directrice
Alle reacties Link kopieren
Brr zie op tegen dit gesprek, maar als ik er niet gelijk bovenop spring kunnen er andere beledigen naar de kids gegooid worden in de klas door zo een juf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven