Juf noemt dochter ´onnozele trien` in volle klas

10-09-2014 18:13 533 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag allemaal



Vandaag vroeg mijn dochtertje van 7 wat een ´onnozele trien` nou eigenlijk betekende. Ik vroeg haar waarom? De juf had haar vandaag in de klas voor onnozele trien uit gemaakt. Ze moesten even stil zijn in de klas en mijn dochter praatte tegen een jongen die in haar groep zat. Ik snap best dat ze dan aangesproken mag worden of een straf kan krijgen. Maar ze moest opstaan, achter haar stoel gaan staan, een hele preek-kan ik nog inkomen- daarna Onnozele Trien en toen kon ze weer zitten. Nu gaat het mij niet om de straf die ze heeft gekregen, als mijn dochter een regel overtreed mag ze daar voor gestraft worden. Het gaat mij om het beledigende woord dat de juf tegen haar heeft gebruikt. Mijn dochter voelde zich best vernederd, ze wist dat ze beledigd werd maar wist niet precies wat een ´onnozele trien` betekende.



Ze kent haar net een weekje, bovendien kregen wij als ouders een paar dagen terug een ´pestcontract` dat ik en mijn dochter samen moesten doorlezen, ondertekenen en weer terug afgeven aan de juf.



Ik citeer uit dat contract





Ik, xxxx, uit klas xxxx

-zal niemand opzettelijk pesten of mijn doen

-zal een ander kind proberen te helpen wanneer ik zie of hoor dar het gepest wordt

-zal er mee voor zorgen dat iedere leerling het naar zijn/haar zin heeft in onze school en dat niemand uitgesloten wordt



Handtekening





Wat is pesten

-Iemand uitschelden, vernederen, uitlachen of onprettige bijnamen geven

-nog andere beschrijvingen van pesten



Ligt het nou aan mij, maar ik vind dat als een juf vindt dat kinderen elkaar niet mogen uitschelden of beledigen op school of in de klas, zij dit uiteraard ook niet mag doen? Zij heeft toch een voorbeeldfunctie in de klas??? Kinderen horen zich toch veilig te voelen op school zonder vernederingen en toch zeker niet door een leraar/lerares die een voorbeeldfunctie heeft??? Het pestcontract geldt niet voor leraren ofzo? Volgens mijn dochter heeft ze dit woord al eerder in een boze bui tegen een ander kind gebruikt. Ik ben van plan om morgen direct naar de juf te gaan, iemand tips hoe dit het beste aan te pakken???
quote:ana_isabel schreef op 12 september 2014 @ 08:47:

De meester of juf heeft zeker niet altijd gelijk. Wellicht in de lesstof,Was het maar waar.
quote:rosie76 schreef op 12 september 2014 @ 09:22:

[...]





weet je wel wat docent betekent? Niets hilarisch aan toch, als mensen die les geven zich zo noemen. Is letterlijk wat ze doen he,Het spijt me, maar de betekenis van woorden wordt niet gevormd door een etymologische analyse. Maar goed, woordbetekenissen veranderen, ik mag er om lachen, maar op enig moment zullen de leidsters van een kdv zichzelf ook wel docent gaan noemen.
quote:reglisse schreef op 12 september 2014 @ 10:00:

Eens met eldorado en ana_isabel. Mijn kind hoeft niet te leren dat de juf altijd gelijk heeft. Dat heeft niemand. Ook ik niet, niet als ouder, en ook niet wanneer ik college geef. Ik verwacht van mijn studenten dat ze zelfstandig denken. En mijn baas verwacht dat van mij. En daar kun je maar beter zo vroeg mogelijk mee beginnen.



Ik heb dus veel liever dat dochter leert dat mensen soms van mening verschillen en hoe je respectvol meningsverschillen op kunt lossen. Ik vind het thuis automatisch nog een standje krijgen als je op school een standje hebt gehad helemaal niet nuttig. Van straf op zich leer je niks. Ik vind het veel leerzamer om thuis nog eens te bespreken wat er is gebeurd en hoe je dat in de toekomst kunt voorkomen.

Precies. Ik heb er overigens niets op tegen als mijn kinderen aangesproken worden op hun gedrag, en van "babbeltrien" zou ik hooguit hard moeten lachen. Mijn kinderen zeggen u tegen volwassenen, en k verwacht respectvol gedrag van ze.



Zelfs toen mijn zoon in de vuurlinie van de sleutelbos-gooiende-leraar zat ben ik niet op hoge poten naar de leraar gegaan, maar heb een eenvoudige vraag aan zijn mentor voorgelegd: vindt u dat het past binnen het schoolbeleid dat leraren met sleutelbossen gooien naar iemand? Ja of nee, vindt u dat het past binnen het schoolbeleid dat een leraar bij het gooien van een sleutelbos naar de ene leerling maar de andere leerling raakt, geen excuses maakt? Mocht u menen dat dergelijk gedrag past binnen het schoolbeleid, kunt u mij dan informeren over de mogelijkheden een formele klacht in te dienen?



Een eenvoudig, zakelijk mailtje, waarop een prettig gesprek met de mentor volgde. En niet veel later volgde excuses van de betreffende leerkracht. Niks aan de hand verder. We maken allemaal zo onze fouten.
Eldorado, ik snap werkelijk niet wat er zo grappig is als leerkrachten van de basisschool zichzelf docent noemen. Kan je mij dat uitleggen?
quote:patsy_stone schreef op 12 september 2014 @ 11:32:

[...]





Van een ander zijn het k*t kinderen maar je eigen kind is een engeltje. Dat is de strekking tegenwoordig.. En iedere ouder vindt vooral dat zijn kind in een rustige omgeving moet kunnen werken en de 'druktemakers' aangepakt moeten worden.

Maar hun kind is geen druktemaker hoor, zeker niet!

En dat vinden ze dus allemaal... En dan?welnee, ik heb kutkinderen. Maar het zijn wel mijn kutkinderen, dus liever niet fysiek aanpakken. Daar hou ik niet zo van.
quote:topdropje schreef op 12 september 2014 @ 15:14:

Eldorado, ik snap werkelijk niet wat er zo grappig is als leerkrachten van de basisschool zichzelf docent noemen. Kan je mij dat uitleggen?Mogelijk is het een generatiedingetje hoor. Dan heb ik plezier op mijn eentje. Toen ik naar de lagere school ging had je daar onderwijzers, leraren. Docenten kwam je tegen op de universiteit. Op de middelbare scholen begon het langzaamaan door te dringen dat ook daar de leraren zichzelf docent gingen noemen.
Belg eldorado? In NL is docent - leraar - onderwijzer. Dat het woord docent doorgaans op middelbare scholen wordt gebruikt en niet op lagere scholen, wil nog niet zeggen dat het fout is.
quote:Star schreef op 12 september 2014 @ 15:25:

Belg eldorado? In NL is docent - leraar - onderwijzer. Dat het woord docent doorgaans op middelbare scholen wordt gebruikt en niet op lagere scholen, wil nog niet zeggen dat het fout is.Nederlander. In NL is het tegenwoordig inderdaad vrij normaal geworden dat iedereen in het onderwijs zichzelf docent noemt. Dat was niet zo, tot voor vrij kort.
Alle reacties Link kopieren
Discussie gaat alle kanten op.



In mijn beleving ziet het rijtje er zo uit.



Basisschool: juf/meester

Middelbare school: leraar/lerares

Verdere onderwijs: docent

Nog veel verder: professor



Het is ook best grappig, stel dat een kdv-leidster zichzelf professor gaat noemen
quote:eldorado schreef op 12 september 2014 @ 15:28:

[...]



Nederlander. In NL is het tegenwoordig inderdaad vrij normaal geworden dat iedereen in het onderwijs zichzelf docent noemt. Dat was niet zo, tot voor vrij kort.



Ah ok, dan ben je gewoon ouderwets misschien

Ben het met je eens dat wanneer kdv-leidsters het zouden gaan gebruiken, je dan wel mag lachen.
quote:Sensy12 schreef op 12 september 2014 @ 15:32:

Discussie gaat alle kanten op.



In mijn beleving ziet het rijtje er zo uit.



Basisschool: juf/meester

Middelbare school: leraar/lerares

Verdere onderwijs: docent

Nog veel verder: professor



Het is ook best grappig, stel dat een kdv-leidster zichzelf professor gaat noemen Kijk, dan ben jij ook ouderwets. Of ik ben toch niet zo ouderwets
quote:Sensy12 schreef op 12 september 2014 @ 15:32:

Discussie gaat alle kanten op.



In mijn beleving ziet het rijtje er zo uit.



Basisschool: juf/meester

Middelbare school: leraar/lerares

Verdere onderwijs: docent

Nog veel verder: professor



Het is ook best grappig, stel dat een kdv-leidster zichzelf professor gaat noemen En onderwijzer dan? Schrappen vanwege hopeloos oubollig?
quote:Star schreef op 12 september 2014 @ 15:32:

[...]





Ah ok, dan ben je gewoon ouderwets misschien

Ben het met je eens dat wanneer kdv-leidsters het zouden gaan gebruiken, je dan wel mag lachen. ik mag altijd lachen. Nou ja, bijna altijd, soms vind ik het onbeleefd van mezelf.
quote:eldorado schreef op 12 september 2014 @ 15:34:

[...]



ik mag altijd lachen. Nou ja, bijna altijd, soms vind ik het onbeleefd van mezelf.Jahaaaa dat bedoel ik ook niet dat je niet mag lachen. Alleen nu lach je alleen en als we professoren op het kdv zouden hebben zouden we al met z'n drietjes zijn
quote:Star schreef op 12 september 2014 @ 15:34:

[...]





En onderwijzer dan? Schrappen vanwege hopeloos oubollig?Onderwijzer vind ik een prima woord voor iemand die op een basisschool werkt en daar kinderen tracht iets te onderwijzen. Bij voorkeur iets dat nog klopt ook, maar ik weet inmiddels dat ik die ambitie wat minder hoog moet stellen.
quote:eldorado schreef op 12 september 2014 @ 15:37:

[...]



Onderwijzer vind ik een prima woord voor iemand die op een basisschool werkt en daar kinderen tracht iets te onderwijzen. Bij voorkeur iets dat nog klopt ook, maar ik weet inmiddels dat ik die ambitie wat minder hoog moet stellen. Zo erg?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet zo veel met benamingen. Al heet een onderwijzer voortaan pipo. Als hij/zij goed is, wat maakt de naam nog uit.
Alle reacties Link kopieren
Ligt er net aan: als je professor bent en toevallig je carrière voortzet op een KDV, dan blijf je toch professor?

Maar goed, om jezelf ook zo te noemen.

verdwaald op het nieuwe forum
quote:Star schreef op 12 september 2014 @ 15:39:

[...]





Zo erg?In het begin viel het me niet zo op. Na een tijdje gaf ik mijn kinderen de boodschap: leer maar gewoon wat je moet leren, op de middelbare school leer je het waarschijnlijk wel zoals het is. Inmiddels weet ik dat ook dat ijdele hoop is. Ik loop regelmatig tegen fouten in lesmateriaal en in beweringen van leerkrachten/docenten op, als het over materie gaat waarin ik thuis ben. Ik vrees dat dezelfde hoeveelheid fouten te vinden zal zijn in de materie waarin ik niet thuis ben.
quote:Sensy12 schreef op 12 september 2014 @ 15:40:

Ik heb niet zo veel met benamingen. Al heet een onderwijzer voortaan pipo. Als hij/zij goed is, wat maakt de naam nog uit.

Mijn "probleem" (ik heb ergere problemen) zit dan ook bij de leerkrachten die mij niet bepaald weten te overtuigen van hun inhoudelijke kwaliteiten, maar die zichzelf wel docent noemen.



Recent een briefje van school voor de ouders, een A4 met weinig tekst. Samen met de kinderen op fouten doorgespit. We kwamen op 18 taalfouten.



En dan jezelf docent noemen, dat werkt op mijn lachspieren.
quote:floflo schreef op 12 september 2014 @ 15:46:

Ligt er net aan: als je professor bent en toevallig je carrière voortzet op een KDV, dan blijf je toch professor?

Maar goed, om jezelf ook zo te noemen.

nee, professor is een aanstelling geen titel of beroep. Je bent alleen professor als je benoemd bent door een universiteit
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 12 september 2014 @ 15:52:

[...]



nee, professor is een aanstelling geen titel of beroep. Je bent alleen professor als je benoemd bent door een universiteitDank je meds, dat wist ik niet. Iets geleerd vandaag, dat is fijn.
verdwaald op het nieuwe forum
graag gedaan babbeltrieneke
quote:floflo schreef op 12 september 2014 @ 15:46:

Ligt er net aan: als je professor bent en toevallig je carrière voortzet op een KDV, dan blijf je toch professor?

Maar goed, om jezelf ook zo te noemen.



Klopt min of meer.



De aanstelling, de functie, is hoogleraar. De titel is professor. En als je met pensioen gaat mag je die titel blijven voeren. Ook als je dan in een KDV gaat werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosie76 schreef op 12 september 2014 @ 09:17:

Ik vind sowieso ten overstaan van kindereh juf aanspreken heel verkeerd. Je kunt evt wel met je kind bespreken dat je het er nog eens met juf overgehad hebt oid. Ik hoorde onlangs via een moeder op het schoolplein dat juf had gezegd dat haar dochter gepest werd en dat mijn dochter daar de hoofdrol in speelt.

Dat deed ik omdat ik wilde weten hoe het zat, zodat ik met mijn dochter kon praten, maar ook omdat ik het niet okay vond dit via de tam tam te horen. Maar no way dat ik dit met mijjn dochter samen zou doen.Als je dat zegt, neem je het op voor de juf en niet voor je kind. 'Nog eens' suggereert dat je het ooit wel eens zult bespreken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven