Kennismaking oudste met baby

01-05-2014 17:08 59 berichten
Ik ben zwanger van de tweede en onlangs vroeg een vriendin hoe ik mijn oudste (dan 2,5) aan de baby ga voorstellen na de bevalling. Zelf had ze een vervelende ervaring gehad met haar schoonouders die blij maar overaanwezig aan het kraambed stonden te stuiteren waardoor er letterlijk te weinig ruimte was voor grote zus om kennis te maken met haar pasgeboren broertje.



Ik heb er zelf nog niet over nagedacht maar ik heb bij mijn eerste bevalling wel bewust gekozen om niemand bij het kraambed (zh) te hebben behalve mijn man. Ik vind die eerste uren samen zo'n bijzonder moment en dat wil ik zo intiem mogelijk houden. Nu dus eigenlijk ook, alleen dan met dochter erbij en in de eerste instantie niet ook met mn schoonouders aan het bed.....



Hebben jullie tips en ervaringen om dit goed aan te pakken?



Nb Het is de bedoeling is om weer in het ziekenhuis te bevallen en dat dochter bij opa en oma gaat logeren tijdens de bevalling.
Alle reacties Link kopieren
Wonen opa en oma dicht bij het ziekenhuis?
Alle reacties Link kopieren
Jouw wens doorspreken met de oppassende opa en oma. Dat de eerste twee, drie (?) uur exclusief voor het gezin zijn.



Afgelopen jaar heb ik een nieuwbakken 'grote zus' naar het ziekenhuis gebracht om kennis te maken met haar kleine zusje. Dezelfde leeftijd. Na een half uur kwam pa al met haar terug, helemaal niks aan zo'n kleine baby , kon niet eens op het potje plassen zoals de baby Born pop. De overige 25 minuten heeft ze wel nodig gehad om een beetje te wennen aan mama met infuus en 'raar haar'. Het zijn wel hele mooie foto's geworden van die twee ukjes.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Opa en oma wonen op half uurtje van zh. Mogelijk halen we het niet eens om dochter daar te droppen, dan gaat ze naar vrienden die net als wij op 5 min afstand van het zh wonen, maar bij hen geldt t zelfde; liefst de eerste ontmoeting alleen met dochter....
Ik heb in mijn bevalplan gezet dat ik het kennismaken van oudste met baby uitsluitend met alleenmijn man (en baby en oudste natuurlijk) wil doen. Dit mag voordat ik ga douchen, de rest van de fam. wil ik pas er na zien.

Man vond dat een beetje vreemd, waarschijnlijk komt zijn zus onze dochter brengen naar het ziekenhuis. Hij vindt het dan raar dat dochter wel naar binnen mag en zijn zus moet wachten. Maar ik wil het echt zo. (We zijn nog in discussie hierover)

Het moment van kennismaken lijkt me namelijk zo bijzonder.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Hier was het ook ineens zoete inval en had door bemoeienis van schoonfamilie "grote nicht" de baby eerder vast dan "grote" zus.
Overigens is onze oudste dan bijna 5. Dus die zal het wel een stuk bewuster meekrijgen.
Alle reacties Link kopieren
Diaa, is het dan geen optie om de oudste sowieso bij de vrienden onder te brengen? Dan omzeil je dat hele gedoe met gekrenkte gevoelens en dochter is op vijf minuten afstand.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
@coconutz: dat is echt onbeschoft zeg.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Toen de tweede werd geboren kwamen mijn ouders, mijn schoonzus en mijn zus samen met de oudste tegelijk aan. Ze hebben alle ruimte gegeven aan de oudste om zijn broertje te zien. Hij had er eigenlijk alleen niet zo veel interesse in op dat moment

Hij had meer interesse in mijn schoonzus (zijn tante) omdat hij haar al een paar weken niet had gezien (zij kwam echt heel toevallig die dag terug van vakantie). Dus hij keek even naar zijn broertje en daarna was alle aandacht voor tante. Hij was toen 3 jaar.



Bij de geboorte van de derde hebben mijn broer en schoonzus de oudste twee meegebracht. Mijn andere schoonzus en mijn moeder waren al in het ziekenhuis. Zij zijn dus bij de bevalling geweest (deels) en ze hebben de derde dus gezien (en vastgehouden) voordat de oudste twee ze gezien hebben. Mij maakt dat niet zoveel uit. Voor hun was het toch de eerste keer. De oudste was dit keer erg geinteresseerd (maar hij was nu ook al 5) en de tweede ook wel (2 jaar). We hebben hele leuke foto's gemaakt. Dat er anderen bij waren maakte mij niet zo veel uit.

Daar heb ik verder nooit bij stilgestaan of dat raar zou zijn.



Toen ik jong was brachten mijn ouders meestal de nieuwe baby gewoon thuis waar wij dan waren met een oma of tante en dan kregen we taart en warme chocolade melk. Alleen als de nieuwe baby langer in het ziekenhuis moest blijven dan mochten we daarheen om kennis te maken. Dat was dan ook alleen maar even baby zien. Een van mijn broertjes mochten we pas na een hele poos zijn want was te vroeg geboren en had een infectie. Ik weet dat nog heel goed want het was echt pas weken na de geboorte dan we even om het hoekje mochten kijken. Ik heb trouwens 9 broers en zussen dus een nieuwe baby was bij ons iets wat regelmatig voorkwam.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou grote zus naar de vrienden brengen, zodat je man makkelijk even wegkanker om haar op te halen. Zit er ook niemand op de gang te wachten. Mijn man is ook even naar huis gegaan om wat te halen toen ik net bevallen was, ik vermaakte me wel alleen met onze verse baby. Was best fijn, even helemaal met zijn tweetjes
Vrienden werken en hebben ook twee kinderen onder de 4. Iets minder praktisch om elk willekurig uur binnen te vallen met mn dochter en zelf door te moeten scheuren. In principe zijn ze achtervang als er spoed is. Bovendien riep oma al bij t aankondigen van ons tweede kindje; ah dan komt diaatje lekker bij ons logeren als je moet bevallen.



Man heeft er niet echt een mening over. Hem maakt t niet zoveel uit. Mij wel....
Bij zowel tweede als derde waren mijn ouders erbij toen oudste(n) kennis maakte(n) met de jongste. Zij hielden zelf eigenlijk gepaste afstand. Zal deze keer niet anders gaan denk ik.
Alle reacties Link kopieren
En ook niet onbelangrijk: maak het allemaal niet te beladen. Prachtig idee, die eerste uren met het eigen gezin, maar de kans is groot dat je oudste het na een kwartiertje al wel weer gezien heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:diaa schreef op 01 mei 2014 @ 17:36:

Vrienden werken en hebben ook twee kinderen onder de 4. Iets minder praktisch om elk willekurig uur binnen te vallen met mn dochter en zelf door te moeten scheuren. In principe zijn ze achtervang als er spoed is. Bovendien riep oma al bij t aankondigen van ons tweede kindje; ah dan komt diaatje lekker bij ons logeren als je moet bevallen.



Man heeft er niet echt een mening over. Hem maakt t niet zoveel uit. Mij wel....Dan zou ik denk ik kiezen voor opa en oma (als je dat haalt) en afspreken dat zij dochter brengen en dan even een uurtje lekker een bakje koffie drinken voordat ze naar jullie komen. Lijkt jou dat iets?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Inderdaad patchouli, ze kijken even, willen vasthouden, vliegen de trap af en komen zo nu en dan telkens even om het hoekje kijken. In bad doen enzo, daar wordt het interessant van
Denk dat t bakje koffie idee wel een goede is. Kan dochter ook weg als baby tegenvalt



Ik ga m bijtijds in de groep gooien, hoop dat er begrip voor is....bij nummer 1 stonden ze om 8:30 onaangekondigd op de stoep voor kraambezoek. "In t enthousiasme vergeten te bellen". Helaas lag ik toen net een uurtje te slapen na de eerste doorwaakte nacht, maar wilde oma mij en de baby dan wel "even maar" zien. Zucht...
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat je baby in een wiegje ligt ( neutraal terrein ) als de oudste binnen komt ziet jou met de baby in je armen kan dat voor jaloezie zorgen. En geef je gezin minimaal een uur samen voordat ander bezoek komt
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet meer hoe het gegaan is bij ons. Ik denk dat oudste éérst naar boven kwam, en na een paar minuten opa en oma. Hij was snel uitgekeken, wilde vooral door mij geknuffeld worden. Hij was twee.

Volgens mijn man kwamen ze tegelijk binnen.



Als ze je grenzen maar respecteren, als je slaapt niet wakker maken is wel een fijne regel voor straks.
Alle reacties Link kopieren
quote:bobje79 schreef op 01 mei 2014 @ 18:03:

Zorg dat je baby in een wiegje ligt ( neutraal terrein ) als de oudste binnen komt ziet jou met de baby in je armen kan dat voor jaloezie zorgen. En geef je gezin minimaal een uur samen voordat ander bezoek komt



Sorry, maar dat vind ik altijd zo'n onzin... die jaloezie komt dan wel op een ander moment hoor, en er volgen er nog velen als kinderen samen opgroeien. Dat is ook helemaal niet erg, kan heel gezond zijn.



OT: ik had ook een erg romantisch beeld van de eerste kennismaking tussen de twee zusjes; oudste dochter (net 2) komt binnen en we vragen: 'wat is dat?' antwoord: 'Pop. Mag ik hebben?' Toen duidelijk was dat het niet om een pop ging en ze de baby ook niet mocht vasthouden, was de interesse verdwenen.



Toch had ik dat moment nooit willen missen Ik vind het ook iets om als gezin de eerste momenten samen te beleven hoor. Jouw bevalling, jouw keus! Communiceer het duidelijk, hopelijk hebben ze begrip.



Veel geluk!
Alle reacties Link kopieren
quote:patchouli_ schreef op 01 mei 2014 @ 17:39:

En ook niet onbelangrijk: maak het allemaal niet te beladen. Prachtig idee, die eerste uren met het eigen gezin, maar de kans is groot dat je oudste het na een kwartiertje al wel weer gezien heeft.





Nou precies!

Je kunt het niet plannen en voorspellen. Er is daarna genoeg tijd om te knuffelen



Hoewel ouders en schoonouders het hier prima deden was ik mn blij met de kraamhulpen die beslist een goede en leuke rol hebben gespeeld.
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
quote:Aureel schreef op donderdag 01 mei 2014 18:16 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="bobje79 in "Kennismaking oudste met baby"" class="messagelink">bobje79 schreef op 01 mei 2014 @ 18:03</a>:</b>

Zorg dat je baby in een wiegje ligt ( neutraal terrein ) als de oudste binnen komt ziet jou met de baby in je armen kan dat voor jaloezie zorgen. En geef je gezin minimaal een uur samen voordat ander bezoek komt</div></blockquote>



Sorry, maar dat vind ik altijd zo'n onzin... die jaloezie komt dan wel op een ander moment hoor, en er volgen er nog velen als kinderen samen opgroeien. Dat is ook helemaal niet erg, kan heel gezond zijn.



OT: ik had ook een erg romantisch beeld van de eerste kennismaking tussen de twee zusjes; oudste dochter (net 2) komt binnen en we vragen: 'wat is dat?' antwoord: 'Pop. Mag ik hebben?' Toen duidelijk was dat het niet om een pop ging en ze de baby ook niet mocht vasthouden, was de interesse verdwenen.



Toch had ik dat moment nooit willen missen Ik vind het ook iets om als gezin de eerste momenten samen te beleven hoor. Jouw bevalling, jouw keus! Communiceer het duidelijk, hopelijk hebben ze begrip.



Veel geluk! "quote: bobje79 schreef op 01 mei 2014 @ 18:03 :

Zorg dat je baby in een wiegje ligt ( neutraal terrein ) als de oudste binnen komt ziet jou met de baby in je armen kan dat voor jaloezie zorgen. En geef je gezin minimaal een uur samen voordat ander bezoek komt



Sorry, maar dat vind ik altijd zo'n onzin... die jaloezie komt dan wel op een ander moment hoor, en er volgen er nog velen als kinderen samen opgroeien. Dat is ook helemaal niet erg, kan heel gezond zijn.



OT: ik had ook een erg romantisch beeld van de eerste kennismaking tussen de twee zusjes; oudste dochter (net 2) komt binnen en we vragen: 'wat is dat?' antwoord: 'Pop. Mag ik hebben?' Toen duidelijk was dat het niet om een pop ging en ze de baby ook niet mocht vasthouden, was de interesse verdwenen.

Veel geluk!"



Hier kreeg de jongste gelijk de gehele voorraad duplo te zien. Ze kom amper d'r oogjes openhouden. ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:bobje79 schreef op 01 mei 2014 @ 18:03:

Zorg dat je baby in een wiegje ligt ( neutraal terrein ) als de oudste binnen komt ziet jou met de baby in je armen kan dat voor jaloezie zorgen. En geef je gezin minimaal een uur samen voordat ander bezoek komt



Je bedoelt het vast goed maar de rillingen lopen over mijn rug.



Ik herken er niets!! van.
Je bent zelf een theepot
quote:bobje79 schreef op 01 mei 2014 @ 18:03:

Zorg dat je baby in een wiegje ligt ( neutraal terrein ) als de oudste binnen komt ziet jou met de baby in je armen kan dat voor jaloezie zorgen. En geef je gezin minimaal een uur samen voordat ander bezoek komtHet is geen pup, maar een baby. Een baby wordt vaak vastgehouden. Nu, een dag later, een week later en tjsa... wanneer niet hè?
quote:lemoos2 schreef op 01 mei 2014 @ 17:43:

[...]





Dan zou ik denk ik kiezen voor opa en oma (als je dat haalt) en afspreken dat zij dochter brengen en dan even een uurtje lekker een bakje koffie drinken voordat ze naar jullie komen. Lijkt jou dat iets?Dit lijkt mij een prima plan. En of je je oudste nu naar vrienden brengt of naar opa en oma, spreek het in elk geval goed af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven