Kennismaking oudste met baby

01-05-2014 17:08 59 berichten
Ik ben zwanger van de tweede en onlangs vroeg een vriendin hoe ik mijn oudste (dan 2,5) aan de baby ga voorstellen na de bevalling. Zelf had ze een vervelende ervaring gehad met haar schoonouders die blij maar overaanwezig aan het kraambed stonden te stuiteren waardoor er letterlijk te weinig ruimte was voor grote zus om kennis te maken met haar pasgeboren broertje.



Ik heb er zelf nog niet over nagedacht maar ik heb bij mijn eerste bevalling wel bewust gekozen om niemand bij het kraambed (zh) te hebben behalve mijn man. Ik vind die eerste uren samen zo'n bijzonder moment en dat wil ik zo intiem mogelijk houden. Nu dus eigenlijk ook, alleen dan met dochter erbij en in de eerste instantie niet ook met mn schoonouders aan het bed.....



Hebben jullie tips en ervaringen om dit goed aan te pakken?



Nb Het is de bedoeling is om weer in het ziekenhuis te bevallen en dat dochter bij opa en oma gaat logeren tijdens de bevalling.
Alle reacties Link kopieren
Het kan ook helpen om dit te bespreken met het personeel of in je geboorteplan te zetten. Toen ik kinderen kreeg, hebben de verloskundige en kraamzorg het sociale gebeuren perfect in banen geleid zoals mijn man en ik het omschreven hadden!
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 01 mei 2014 @ 17:18:

Jouw wens doorspreken met de oppassende opa en oma. Dat de eerste twee, drie (?) uur exclusief voor het gezin zijn.



Afgelopen jaar heb ik een nieuwbakken 'grote zus' naar het ziekenhuis gebracht om kennis te maken met haar kleine zusje. Dezelfde leeftijd. Na een half uur kwam pa al met haar terug, helemaal niks aan zo'n kleine baby , kon niet eens op het potje plassen zoals de baby Born pop. De overige 25 minuten heeft ze wel nodig gehad om een beetje te wennen aan mama met infuus en 'raar haar'. Het zijn wel hele mooie foto's geworden van die twee ukjes.Ik vind het wel goed dat je deze kant ervan ook noemt. Natuurlijk is het een belangrijk moment en wil je er graag een mooie foto van, maar mijn ervaring is ook dat jonge kinderen nauwelijks reageren op een nieuw broertje of zusje en bijna direct alweer met zichzelf bezig zijn. Mijn zoontjes wilden na 15 seconden alweer iets anders doen dan naar hun zusje kijken. Dus plan het zoals jullie zelf willen, maar stel je ook weer niet te veel voor bij het moment.
Onze oudste was bij opa en 's ochtends zijn ze langsgekomen. Wij lagen met baby op bed en daar klom ze bij en dat was het.

Toen de derde geboren was op dezelfde manier gedaan, niets bijzonders bedacht. Alleen bij de derde belooft aan de oudste dat zij als eerste de naam mocht weten en daarom moest opa nog even wachten toen we belden en de oudste sliep.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste was bij opa en oma en nadat ik bevallen was kwamen ze naar ons toe. Mijn moeder was bij de bevalling maar toen onze oudste thuis kwam wilden we eerst even met z'n vieren zijn. Even rustig de baby laten zien aan hem. Daarna ging hij geloof ik met oma spelen terwijl de andere opa en oma even kwamen kijken. Ging allemaal heel rustig en fijn. Ik vind het trouwens niet raar dat ze bij je eerste de baby wilden zien de volgende ochtend.
Alle reacties Link kopieren
1) Niet te veel romantiseren. Kans is groot dat jullie oudste het binnen no time voor gezien houdt.

2) Gewoon zeggen wat je wilt. Dus dat jullie willen dat de oudste eerst even alleen naar binnen gaat. Wat zij in de tussentijd doen is even hun eigen pakkie aan.



Onze ouders deden er totaal niet moeilijk over. Snapten het prima...



Wij hebben het overigens gefilmd dat de oudste naar binnen kwam (ziekenhuis). Echt een superleuk filmpje geworden. Ze was toen 2. Ging zelfs het dekbed optillen om te kijken of mijn buik nog dik was (ja dat was ie, maar wel een stukkie minder...)
Alle reacties Link kopieren
...
Alle reacties Link kopieren
doe wat je goed lijkt.

Jij had er nog niet over nagedacht, dat doe je nu wel.

De keuze is voor ons onbelangrijk, je moet hem met je naasten bespreken. Opa en oma moeten op de gang wachten zonder gekrenkt te zijn.



Mijn zoon heeft zowat een maand bij opa en oma gelogeerd tijdens mijn heftige zwangerschap en zijn waterpokken-weken (was tegelijk). Ik was heel blij dat dochter geboren werd en nog veeeeeel blijer dat ik zoon weer mocht zien, net geen 2 jaar oud. Dus ik knuffelde zoon en schoonouders waren dochter aan het bewonderen. Zoonlief zei alleen maar, ik was net gedoucht, gaan we nu samen naar huis?

Ik was dolblij dat ik dochter aan schoonouders kon laten zien. Zou niet eens in me op komen om hen op de gang te laten wachten.
Gewoon je man het kind op laten halen. Dan kan hij direct afspreken wanneer je schoonouders kunnen komen (een paar uur later).
Mijn oudste bleef tijdens de bevalling bij mijn schoonzus en zwager. Die woonden ook een half uur van af het ziekenhuis. Toen de kleine was geboren heeft de verleging mij even gewassen, onderwijl ging mijn man onze oudste ophalen.

Dat kan bij jouw toch ook? Met een uurtje is je man vast weer terug.
Ik heb eigenlijk over dat hele kennismakingsgedeelte nooit zo nagedacht. Kleine kinderen maakt het doorgaans niet zo uit of ze de baby als derde, vierde of vijfde te zien krijgen, denk ik.

En vooral als ze klein zijn, zijn er vaak andere dingen veel interessanter (de cadeautjes die de baby krijgt).

Wij hebben er eigenlijk nooit echt plannen of een gedoe van gemaakt. Het liep zoals het liep. Bij onze jongste waren de oudere kinderen allemaal 5 jaar en ouder en dat was de eerste keer dat er echt interesse. Alle keren daarvoor, toen ze tussen de 1 en 3 waren, was de baby gewoon een gegeven, niet heel bijzonder. Dat bijzondere kwam pas na een paar maanden, toen de baby in kwestie ook daadwerkelijk wat ging doen .
En een pasgeboren baby hoort toch gewoon in de armen van de moeder of vader?
Alle reacties Link kopieren
Ja! Het cadeautje dat oudste van de baby kreeg maakte wél heel veel indruk. Had ik ergens gelezen. Iets kleins, maar hij vond het heel mooi. Ik geloof een auto met deuren die echt open kunnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:anky schreef op donderdag 01 mei 2014 20:22 En een pasgeboren baby hoort toch gewoon in de armen van de moeder of vader?



Want?



Bij de jongste was ik na drie uur weer thuis en daar werd ik opgewacht door mijn oudste van 14 maanden, mijn twee stiefkinderen, mijn ouders, mijn zussen en een zwager.

Vergeleken met mijn eerste bevalling voelde ik me kiplekker, dus ik vond het prima.



Wij hadden uitgebreid geknuffeld in het ziekenhuis. Dus stiefdochter, zussen en oma mochten baby even vasthouden. Heel kort, maar ik vond het geen probleem. En baby ook niet.



En al je dat als ouders niet wil, is dat ook prima natuurlijk. Maar als het goed voelt, waarom niet?
quote:gelukkigleven schreef op 01 mei 2014 @ 20:37:

[...]





Want?



Bij de jongste was ik na drie uur weer thuis en daar werd ik opgewacht door mijn oudste van 14 maanden, mijn twee stiefkinderen, mijn ouders, mijn zussen en een zwager.

Vergeleken met mijn eerste bevalling voelde ik me kiplekker, dus ik vond het prima.



Wij hadden uitgebreid geknuffeld in het ziekenhuis. Dus stiefdochter, zussen en oma mochten baby even vasthouden. Heel kort, maar ik vond het geen probleem. En baby ook niet.



En al je dat als ouders niet wil, is dat ook prima natuurlijk. Maar als het goed voelt, waarom niet?Ik las hier van twee mensen dat ze de baby speciaal in de wieg legde, als het oudere kind binnenkwam. Dat snap ik gewoon niet, doet me inderdaad een beetje aan hondentraining denken. Geef dan desnoods de baby gewoon aan man/vader.
Mijn oudsten hebben ook nooit een cadeau gekregen toen hun zus geboren was, hebben ze niet gemist.
Alle reacties Link kopieren
Ruim een jaar geleden heb ik hier ook over nagedacht en het helemaal uitgedacht: thuis bevallen, oudste zou kennis komen maken, baby aan de kant, even knuffelen enz enz



Werkelijkheid verliep anders: bevalling in het zh, was al te laat voor dochter om te komen kijken (en was bij m'n ouders die een uur hierheen moesten rijden) en baby die 2 uur na de bevalling in de couveuse lag (ik koorts bij bevalling, kind daarom aan de antibiotica).

Bij de eerste kennismaking lag baby aan infuus, hartmonitor enz waardoor de baby vasthouden voor de oudste al anders was...



Elektrisch verstelbare stoel was enorm interessant in tegenstelling tot baby



Punt is: romantiseer het niet teveel voor jezelf, dat die eerste momenten niet zo zijn verlopen als ik van tevoren bedacht had heeft er best ingehakt bij mij...
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste is een stuk ouder dan jouw dochter. Ik hoorde van collega's dat het misschien een beter gevoel geeft voor de oudste als jij, als moeder, samen met haar naar de baby gaat kijken. Zodat de nieuwe baby niet ineens 'haar' plek heeft ingenomen. Dat is op 2,5 jarige leeftijd misschien wel slim.



Toen mijn ouders samen kwamen kijken, hielden ze even gepaste afstand zodat mijn oudste eerst kon kijken etc. Niets afgesproken, maar ik denk dat mijn ouders dat gewoon aanvoelden. En daarna was er nog ruimte zat om te knuffelen en kijken. Mijn oudste was net zo nieuwsgierig als ik hoe hij er uit zou zien.
Alle reacties Link kopieren
Overigens namen mijn ouders hem na een half uur weer mee naar hun huis. Prima.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde het ook zo. En zo is het ook gegaan .



Mijn ouders waren in ons huis met de oudste twee kinderen terwijl ik onder het mes ging (geplande keizersnee). Mijn schoonouders bleken achteraf al in het ziekenhuis te zijn terwijl we gevraagd hadden dat niet te doen. Nadat de baby geboren was en ik terug op de afdeling was heb ik eerst nog een hele tijd op met een blote baby op mijn blote borst gelegen. We hebben toen de familie een berichtje gestuurd dat alles goed was gegaan en met mijn ouders een tijdstip afgesproken dat ze konden komen. Mijn ouders belden toen ze bij de lift waren en toen heeft man de kinderen opgehaald om hun zusje als eerste te zien. Dat moment was echt goud waard . Ze waren dan ook al wel 6 en 3,5 jaar, dat scheelt. Maar omdat alleen zij er waren ging alle aandacht naar de baby. Het was echt prachtig. Daarna hebben we mijn ouders gehaald (die alle begrip hadden) en mijn schoonouders gebeld (die iets minder begrip hadden voor het feit dat ze uren hadden moeten wachten).
Mijn moeder kwam met oudste naar ons huis toen ik bevallen was. Wij hadden afgesproken dat ze onze oudste naar boven zou brengen en dat ze dan zelf nog heel even beneden zou wachten.



Na 15 min kwam ze naar boven. Oudste zat bij mij in bed met baby op schoot en zo kon oudste baby aan oma laten zien.





oudstenaby
Alle reacties Link kopieren
Onze buuf paste op onze oudste en bracht toen het zover was onze oudste naar het ziekenhuis waar papa haar in de hal opwachte! Dus echt een gezins moment! Zo hadden we het afgesproken en ging super! Zo zou ik het ook met de oppassende opa en oma doen... Eerst een gezins moment en opa en oma kunnen dan even in de hal wachten tot ze er eventjes bij mogen (of pas thuis waar jij behoefte aan hebt natuurlijk)
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders pasten destijds op mijn 3 jarige zoon, direct na de bevalling kwamen ze hem brengen om zijn broertje te bewonderen.

Hij vond er geen bal aan en wou weer met opa&oma mee naar huis.

En ook de volgende dagen in het ziekenhuis reAgeerde hij amper op Zijn broertje.

Toen ik 3 dagen later thuis kwam met de baby en hij mocht helpen met flesjes/luiers/badje werd het wel interessant en was hij verliefd op baby broertje
Alle reacties Link kopieren
Ik had me dus ook verheugd op dat gezins moment maar mijn 3 jarige duidelijk niet
Alle reacties Link kopieren
De oudste was bij opa en oma en toen wij thuis kwamen, zijn hun naar ons gekomen, de baby lag in de box toen de oudste binnen kwam en hebben we haar eerst flink geknuffeld en toen "voorgesteld" aan haar zusje.

Verder kwamen alleen de andere opa en oma en die hadden voor de oudste iets lekkers mee genomen, maar ze was veel te enthousiast en trok opa meteen mee om haar zusje te laten zien.
By your inflection I can tell that you think what you're saying is funny, but... No.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter was ook 2 jaar toen de baby werd geboren. We hebben het niet te zwaar gemaakt, schoonouders hebben haar naar het ziekenhuis gebracht .Wel heb ik de baby even in het "wiegje" gelegd, we hebben vervolgens samen de baby uit het wiegje gehaald en geknuffeld en bekeken; vingertjes en teentjes tellen/bekijken, alles beetje benoemen. Het was voor korte duur erg interessant Na 10 minuten was het wel klaar. Toen opa en oma erbij gehaald en was het prima. Ik wilde wel perse dat mijn dochter de baby eerder zou zien/vasthouden dan opa en oma en dat we dit moment even met z'n 4-en zouden zijn. Maar een uur alleen met de peuter erbij zou bij ons teveel zijn geweest, want de baby was gewoonweg niet interessant genoeg haha. Dus hadden we onze peuter dan weer zelf op een andere manier moeten bezig houden. Erg handig dat opa en oma gewoon in de buurt waren en ff stonden te wachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven