Kind 3 en niet naar bed willen.

14-10-2013 14:55 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mede moeders,



Ik zit momenteel even met mijn handen in het haar en ben op zoek naar oplossingen (als die überhaupt te vinden is).



Onze dochter van 3 sliep als baby zijnde erg makkelijk, en ook vrij snel hele nachten door. Vanaf anderhalf ongeveer begon ze periodes te krijgen met slecht slapen, ik moest haar dan in slaap wiegen of soms zelfs laten huilen etc. Dit is toen weer goed gegaan, maar nu is het weer helemaal mis en dit al een aantal maanden achter elkaar.



Normaal gesproken ging ik altijd rond 19.00 naar boven, even douchen of in bad, verhaaltje lezen en dan de kamer uit. Mijn dochter ging dan zelf slapen. Maar inmiddels gaat het helemaal mis zodra ze onder de douche of uit bad komt wil ze niet meer aangekleed worden en rent dus weg, ze wil wel dat ik voorlees maar zit ondertussen op het bed te springen etc. Als ik haar instop en wegga begint ze te huilen en komt ze achter me aan. Nu heb ik het cb erover verteld en die vertelde om de 5minuten regel in te voeren. Dus instoppen, kus geven en duidelijk zeggen dat ze in bed moet blijven en dan weggaan en de deur dicht doen en ook 5 minuten dichthouden om vervolgens terug te komen en dit herhalen tot ze slaapt. Dit hebben we gedaan en begon als een ellende, ze begon te schreeuwen, tegen de deur te slaan en schoppen, huilen etc. Maar na een paar dagen hoefde we nog maar 1x terug te komen en dan was ze in slaap gevallen. Maar inmiddels is ze weer terug bij af. Om eerlijk te zijn zit ik er zo erg tegen op de laatste tijd om haar naar bed te brengen omdat het constant een strijd is en ik soms wel 2/3uur bezig ben.



Dus graag zou ik wat tips/ervaringen etc willen delen zodat ik misschien een andere aanpak kan proberen.



P.s ze slaapt sinds 2 weken met haar zusje op de kamer (ivm nieuwe baby in december) dit vindt ze echter geen probleem. Ze heeft een nachtlampje bij haar bed dat voldoende licht geeft en ze heeft een vaste slaapbeer. Dit zijn dingen die ik dus niet meer hoef te proberen.



Ook komt ze elke nacht standaard rond een uur of drie naar ons bed om daar verder te slapen. We hebben alle methodes geprobeerd om haar terug te leggen (want geduld hebben we wel) maar toch blijft ze komen.



Het verhaal is wellicht iets langer geworden dan verwacht maar ik wilde alles zo duidelijk mogelijk vermelden om ook de juiste tips te kunnen krijgen.



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Is ze wel moe genoeg? Mijn zoontje van 2,5 had dit gedrag ook en ik ben nu gestopt met zijn middagslaapje. Hij stort nu direct in slaap om 19:00!
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, de mijne van 3 slaapt ook slecht de laatste paar weken dus ik dacht, ik kijk mee! Maar vergeleken bij jou heb ik er een makkie bij. En ik verlies af en toe al mn geduld.



Ik heb veel respect voor jou/jullie.
Alle reacties Link kopieren
Sorry dit was ik helemaal vergeten erbij te zeggen, maar ze doet al sinds een paar weken geen middagdutje meer, eigenlijk omdat dit ook een hele strijd begon te worden en ik dus de hele middag bezig was om haar te laten slapen. Moe is ze zeker, want dat merk ik gedurende de dag.
Alle reacties Link kopieren
quote:kapi schreef op 14 oktober 2013 @ 14:59:

Jeetje, de mijne van 3 slaapt ook slecht de laatste paar weken dus ik dacht, ik kijk mee! Maar vergeleken bij jou heb ik er een makkie bij. En ik verlies af en toe al mn geduld.



Ik heb veel respect voor jou/jullie.Ik moet zeggen dat ik ook niet meer weet waar ik de kracht elke avond vandaan haal. Helemaal nu ik hoogzwanger ben. En mijn man werkt in ploegendienst dus om de week is hij elke avond werken en moet ik dus alleen die strijd aangaan. Hopelijk komt er snel een oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon van bijna 3 jaar protesteert de laatste tijd ook steeds vaker bij het naar bed gaan. Terwijl hij iedere avond wel flink moe is. Wij hebben er weinig genade mee. Als hij wegrent, pak ik hem bij kop en kont en draag ik hem naar boven. Als hij blijft protesteren lezen we geen verhaaltje voor. Dat vindt hij ontzettend vervelend, dus meestal bindt hij wel in als hij de waarschuwing krijgt dat hij z'n verhaaltje op het spel zet. Soms zet hij het wel op een brullen als we weg gaan, maar dat is dan jammer voor hem. Ik ga één keer terug en zeg dan dat het nu afgelopen moet zijn en dat papa en mama niet meer naar boven komen. Als hij dan door wil gaan met gillen, moet 'ie dat maar lekker zelf weten. Overigens kan hij z'n kamer niet uit, want er zit een hekje voor.



Heb je al zo'n trainingswekker geprobeerd?
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Alle reacties Link kopieren
Eens met Chryssa dan. Ik zou ook strenger zijn. Hop je bed in. Huilen is prima (zeg ik ook tegen mijn zoontje) dan is het geen machtsmiddel meer en ik ga pas na 20 minuten weer bij hem kijken. Meestal slaapt hij dan wel als hij al huilt.

Je dochtertje weet nu dat als ik het op een krijsen zet, krijg ik aandacht! 20 minuten huilen zonder resultaat is te vermoeiend ;) Ze moet moe zijn.... Dan valt ze wel in slaap denk ik.
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Alle reacties Link kopieren
Mijn tip zou zijn: eerder naar bed brengen.

Klinkt voor mij alsof je dochter ( sinds ze niet meer 's middags slaapt) gewoon te moe is tegen de tijd dat ze naar bed gaat.

Mijn dochter van 3 ligt er tussen 18.45 uur en 19.00 uur in, dan lezen we nog een verhaaltje en daarna gaat ze slapen.



Ik heb makkelijk praten realiseer ik me, want mijn dochter is een goede slaper. Maar ik zou zeggen probeer het, baat het niet dan schaadt het niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook de hardere aanpak proberen. 1, maximaal 2 keer terug komen en dan is het klaar.



Wel veel respect voor jullie, ik word bij de enkele keer dat hier gebruld wordt al kriebelig.

Dochter heeft zo haar periodes dat ze niet wil slapen en mijn antwoord is dan dat ze maar met haar ogen open in bed moet gaan liggen en dat ze ook wel gezellig mag kletsen en zingen, maar dat ik geen gehuil wil.

Mijn man heeft wel meer geduld dan ik, die gaat dan rustig ff bij haar liggen (maar die heeft ook geen last van zijn rug en is ook niet 6 maanden zwanger van chucky)



Voor de beeldvorming: dochter wordt donderdag 3.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons begonnen de problemen toen ze haar knuffelpop niet meer wilde. Die was in de loop der tijd versleten en de vulling vergaan. Ik dacht, ik zal hem eens naaien en opvullen. Maar toen wilde ze hem gelijk niet meer.

Het naar bed brengen gaat prima, totdat ik weg wil gaan. Dan moet ze naar de wc, ziet ze een vlieg, slokje water, andere pyjama aan, wil ze wat vertellen of iets wat ze dan weer verzint.



Maar als ik daadwerkelijk de deur dicht doet zet ze het op een krijsen. Dat vind ik prima totdat haar kleine zus er wakker van wordt.

Ik laat haar ook vaak huilen en na een half uur slaapt ze meestal wel. Wat soms helpt is haar 1 speelgoedje uit te laten zoeken om mee te nemen naar bed.

Of dreigen dat ik het lampje uit doet als ze niet stil wordt. Maar dat is meestal aan het eind van de avond en mijn latijn.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, vroeger naar bed is ook een goede tip inderdaad. Onze zoon slaapt af en toe nog wel 's middags, maar vaak ook niet meer. En dan is het gegarandeerd rellen vanaf 17.00 uur. Want dan is hij totaal kapot en is een scheet die dwars zit al genoeg om hem te laten ontsteken in een woeste driftbui en dan wordt het naar bed brengen sowieso een hels drama. Als hij 's middags niet geslapen heeft, ligt hij er dus uiterlijk om 18.00 uur in.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg tegen mijn kinderen dat het niet erg is als ze niet meteen kunnen slapen, dat ze dan best rustig nog even een boekje mogen lezen maar ze mogen niet uit bed en niet naar beneden (behalve om te plassen). Wij zijn daar ook heel resoluut in. Toch uit bed of kamer dan is het zonder pardon hup het bed weer in en dan is het boekje lezen ed klaar. Elk kind probeert het en hoe duidelijker je bent, ook met afscheid nemen, hoe korter het duurt.



Wat doe je als avondritueel?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chryssa schreef op 14 oktober 2013 @ 15:24:

Oh ja, vroeger naar bed is ook een goede tip inderdaad. Onze zoon slaapt af en toe nog wel 's middags, maar vaak ook niet meer. En dan is het gegarandeerd rellen vanaf 17.00 uur. Want dan is hij totaal kapot en is een scheet die dwars zit al genoeg om hem te laten ontsteken in een woeste driftbui en dan wordt het naar bed brengen sowieso een hels drama. Als hij 's middags niet geslapen heeft, ligt hij er dus uiterlijk om 18.00 uur in.



Hier ook. Fijn te horen dat ik niet de enige ben met dit probleem haha



Mijn zoontje wordt rond half 4 moe en wil eigenlijk slapen.Ik ga nu met hem buiten spelen tussen half 4 en half 5, dan naar huis en eten en daarna tv kijken, dan in bad en naar bed en stort hij in. Ik houd hem dan zo rustig mogelijk met weinig prikkels. Als ik hem na het eten met duplo laat spelen dan raakt hij gefrustreerd door vermoeidheid inderdaad.
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Alle reacties Link kopieren
Dat is hier hetzelfde. Ik parkeer hem meestal rond 16.00 uur voor de tv, dan mag hij een uurtje dvd kijken. Ook nog alleen Nijntje of Sesamstraat, want van iets anders wordt hij te druk, met alle gevolgen van dien. Vervolgens krijgt hij dan z'n eten om 17.00 uur en gaan we om 17.30 uur naar boven om te douchen. Dan nog een verhaaltje voorlezen in bed en licht uit.



Ik probeer de middagen zo rustig mogelijk te houden, want als hij eenmaal in een moeheids-rel verzandt, is het hek van de dam en gaat het van kwaad tot erger. Veel peuters moeten echt vroeg naar bed als ze niet meer slapen 's middags. Hier geldt: hoe meer hij slaapt, hoe beter hij slaapt. Dus als hij die uurtjes dan 's middags niet pakt, dan moet hij ze er 's avonds bij slapen.



Wat wij ook hebben gedaan is de lamp in zijn kamer eruit draaien. Hij ging de laatste tijd namelijk steeds zijn bed uit en dan liggen spelen in z'n kamer. Voordeel van de herfst/winter is dat het vroeg donker is en in een pikdonkere kamer is het niet echt leuk spelen, natuurlijk.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Alle reacties Link kopieren
Veel buitenlucht en daar goed afmatten. Dat helpt enorm!
Alle reacties Link kopieren
Chryssa; vertellen dat ik geen verhaaltje lees werkt hier niet. Ze blijft dan doorgaan met keten. Ze komt haar kamer uit als ik weg loop dus weglopen heeft voor mij geen zin. Meestal houdt ik de deur dicht maar ben bang dat ze hierdoor bang wordt dat ze opgesloten zit ofzo. Wellicht kan ik ook een traphekje voor haar deur plaatsen. Een wekker heb ik nog niet geprobeerd, weet eerlijk gezegd ook niet hoe dit in zijn werk gaat.



Iris27; Dat is dus ook mijn gedachten, dat ze het huilen of schoppen tegen de deur gebruikt om mij of mijn man's aandacht. Maar ze komt gewoon haar kamer uit als ik wegga, zoals hierboven beschreven is de enige manier dus om haar deur dicht te houden. Maar maak ik haar hierdoor niet angstig. Alsof mama en of papa ineens weg zijn en zij alleen achter blijft. (Verlatingsangst). Ze slaapt ook met haar zusje van anderhalf op de kamer dus wil het zo rustig mogelijk houden, alhoewel mijn jongste dochter er nooit problemen mee heeft dat gaar zus zo'n kabaal maakt, ze pakt haar speen en is zo vertrokken. Wellicht moet ik dus nu geen 5 min maar 20min weg blijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet fysiek de deur dicht gaan houden nee, dat is opsluiten en wat je zegt met verlatingsangst enzo dat zou ik gewoon niet riskeren... maar gewoon duidelijk zijn. Dus desnoods 100x oppakken en terug in bed leggen zonder iets te zeggen, maar NIET geven wat ze wil: aandacht.



Ik heb hier time out ingevoerd (alla de nanny op tv) Ik heb hem een keer 64x moeten terugzetten op dat krukje, maar zitten zal je. Tot ik zeg dat je eraf mag. Duurde een half uur, en daarna accepteerde hij het. En nu al een jaar lang zonder protest als ik zeg dat hij in time out moet gaan zitten, doet hij dat. Want hij weet dat weglopen niet werkt.
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Alle reacties Link kopieren
Stukje_cake; ik wordt ook heel snel kriebelig als het hierom gaat maar wil dit zo min mogelijk laten merken. Mijn man heeft minder geduld en trapt er vaak genoeg in om nog een verhaaltje te lezen of nog een slaapliedje te zingen. Waardoor zij natuurlijk helemaal de macht heeft. Ze wilde een tijdje zelfs niet. Meer door mij naar bed gebracht worden maar alleen door hem, logisch! Ik heb dus besloten haar altijd naar bed te brengen en mijn man dus niet meer, hij geeft haar alleen een kus en knuffel en blijft verder beneden. Vermoeiender voor mij om het elke avond weer zelf te moeten doen, maar zo kan ze hem niet meer inpalmen.



Suzyqfive; ons avondritueel is als volgt:

Rond kwart over 5/half 6 avondeten. Daarna even samen spelen, soms wat dansen op kindermuziek of met blokken etc. Dan ga ik afwassen/stofzuigen. Rond kwart voor 7 eten we samen een toetje en dan naar boven douchen/bad, pyama aan, voorlezen en dan tijd om te slapen.



Iris27; idd de deur dicht houden is niet een fijn idee. Dit was overigens wel het idee van het cb om te doen. Maar het geeft me een niet zo'n prettig gevoel.



Verder zat ik er ook aan te denken om haar vroeger naar bed te brengen, wellicht heeft dit effect. Veel buitenlucht probeer ik ook toe te passen,.
Even off-topic (want ons jochie van drie jaar en drie maanden slaapt gelukkig gewoon al heel lang) de vraag aan Chryssa: Om 18.00 al naar bed? Is kindlief niet vreselijk vroeg wakker dan?



Zoon slaapt al lang overdag niet meer. Desondanks gaat hij nooit eerder naar bed. Want anders sta ik er gegarandeerd elke dag om 05.00 naast. En daar heb ik geen zin in. Verleden jaar sliep hij nog wel overdag, maar lag hij er pas om half 9 in en was hij om 6 uur al weer fris en fruitig. No way dat meneertje toen nog in slaap te krijgen was, wakker = wakker. Dan maar liever wat later naar bed. Ik ben altijd ietwat jaloers geweest op moeders met kinderen die rustig van 7 tot de volgende dag 8, 9 tukken. Dat heb ik nou nooit gehad...



Hier ook een dip rond 18.00.

Maar over het algemeen is deze goed te handelen.



Ik heb altijd de volgende regels gehanteerd:

-Kind NOOIT in bed nemen

-Troosten gebeurt in eigen bed

-Streng zijn en consequent blijven vwb bedtijd en in eigen bedje slapen

-Eigen bed leuk maken (knuffels, dekbedovertrek zelf uitkiezen voorlezen)

-Benadrukken hoe fijn het is om in je eigen bedje te slapen.



Elk kind is echter anders. En niet ieder kind reageert op een tactiek even goed. Daarom is advies geven altijd moeilijk, en oordelen erg makkelijk. Wat bij de één werkt, werkt dus bij de ander totaal niet. Kijk wat je eigen grens is, bewaak deze en handel daarnaar. Dat is de beste raad die ik je kan geven.
Alle reacties Link kopieren
Wat zwaar! Heel knap dat je rustig blijft.



Geen ervaring mee, want een goede slaper thuis, maar vroeger naar bed lees ik wel vaker als oplossing, om te erge moeheid te voorkomen.



Daarnaast werd mijn dochter (toen 2,5) steeds vroeger wakker, na haar hele leven tot minimaal 8.30u geslapen te hebben. We hebben toen een Nijntje Slaaptrainer gekocht en die hielp bijna gelijk. Nu gaat dat wel om 's ochtends, maar wellicht helpt het 's avonds ook.



Ikzelf deed vroeger hetzelfde als jouw dochter, en mijn ouders hebben wel een haak op de deur gezet, mijn moeder ging er bijna aan onderdoor. Ik hou nog steeds van ze en het zijn de liefste ouders van de wereld. Ik begrijp wat je zegt over verlatingsangst etc., maar het hoeft niet gelijk zo'n vaart te lopen. Heb je wellicht een babyfoon waardoor je zou kunnen praten?



Heel veel sterkte!!
Ik herken het van mijn zusje vroeger. Mijn ouders hebben toen een soort bel op haar kamerdeur gemaakt, beetje het koelkastsysteem, als zij haar deur openmaakte ging een bel in de kamer van mijn ouders af en mijn moeder kon er op die manier voor zorgen dat ze niet eens tot in hun bed kwam.



Verder eens met de anderen. Je loopt op je tandvlees. Direct zijn (en het zelf ook menen) en heel streng; jij gaat nu in bed en geen gezeur meer. Desnoods op de gang gaan zitten, zodra ze van haar kamer af komt meteen weer terug sturen.



Of misschien papa eens laten proberen. Kind voelt waarschijnlijk haarfijn aan dat ze jou ermee ´heeft´. Vaak genoeg peuters gezien die krijsen als ze door mama bij de peuterspeelzaal worden afgezet en bij papa geen kik geven en zoet hun jasje ophangen.



Een soort van serieus gesprek vooraf is wel aan te raden. Leg uit dat kindjes ´s avonds moeten gaan slapen, dat zij ook moet slapen, dat jij het op deze manier niet zo leuk vindt en dat je heel boos gaat worden.



Wat bij ons trouwens goed werkte was; jij gaat slapen en mama gaat.... (iets boven doen dat lawaai maakt). Dan kon ze me horen, probleem was toen opgelost. Eerst heb ik een paar avonden op de overloop staan strijken, toen een keer de stofzuiger naar boven gehaald. Later ging ik eigenlijk standaard douchen. Ik had namelijk gelezen dat veel kindjes ook een soort van verlatingsangst kunnen hebben op die leeftijd, als ze je dan kunnen horen weten ze zeker dat je er nog bent. Bij ons was dat gelukkig afdoende.



Maar welke methode je ook kiest; blijf bij die ene methode. Elke keer wat anders maakt je peuter in de war en daar wordt het niet beter van.



Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Als je dochter al een ouder peutertje is, kan je het naar bed gaan haar eigen ritueel van maken door je dochtertje zelf keuzes te laten maken. Zo heeft ze meer controle over de situatie. Peuters zit het heel vaak dwars dat ze veel begrijpen maar niet de juiste woorden kunnen vinden om hun emoties uit te drukken. Ze kunnen zich onbegrepen en vaak ook klein gehouden voelen.



Bereid haar er op voor dat ze straks op bed wordt gelegd. Vertel bij thuiskomst dat jullie eerst samen gaan eten, daarna mag ze nog even spelen en vervolgens tanden poetsen en naar bed gaan.



Eerst pyjama aan of tanden poetsen? Laat de indeling aan haar over.

Keuze uit twee pyjamas geven.

Keuze uit verschillende tandenborstels (als je die hebt).

Keuze uit voorleesboekje.



Fluisteren tijdens het op bed leggen heeft ook zn werking en er nog even 5 minuutjes bij zitten zonder communicatie is een rustige afsluiting van het ritueel.



Succes, ik hoop dat je er wat aan hebt!
Heb je al iets met belonen geprobeerd...stickers?

En 's middags lekker naar buiten of in ieder geval op een andere manier lekker moe maken.

Bij mij gingen ze zonder iets te zeggen meteen weer terug in bed. Alleen de eerste keer zeggen dat ze moet gaan slapen, daarna niks zeggen, in bed leggen en hopen dat ze gaat slapen.



Misschien een pop geven waarmee ze jou na kan gaan doen als de baby er is? Bij mijn dochter werkte dat positief.



Als ze naar school gaat dan zal het waarschijnlijk anders worden...andere uitdagingen zowel geestelijk als lichamelijk en dus lekker moe 's avonds.
Alle reacties Link kopieren
Streng. Ik denk dat je haar daar niet mee helpt. Overigens vind ik streng zijn voor kinderen geen oplossing. Het is de kunst om ze te leren begrijpen en van daar uit te handelen. Kinderen zijn mensen en geen apparaten die op ons commando werken. Kinderen hebben een eigen persoonlijkheid, een eigen wil en een eigen mening. Dat wordt ze helaas vaak genoeg afgenomen.

Streng zijn en besluiten nemen zijn twee totaal verschillende houdingen. Je besluit wanneer je kind naar bed moet en dat is alleen maar goed.

Maar het hoe (met richtlijnen, anders raken zij de orde ook kwijt) kunnen ze best zelf aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik waag me even niet aan tips geven (want iedereen doet het anders) maar wil je wel meegeven dat het hier ook een aantal weken heeft geduurd na het verdwijnen van het middagdutje voor de rust ook 's avonds weerkeerde. Het kan even duren voor ze hun nieuwe ritme doorhebben dus. Ik hoop dat dit het ook voor jullie is! Sterkte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven