Kind in klas, helft (of meer) allochtoon.

03-04-2017 15:53 172 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien dochter volgend jaar zomer 4 wordt, zijn we druk bezig met basisscholen zoeken en bezoeken. Wij wonen in Rotterdam-Zuid, waar veel schoolklassen uit veel allochtone kinders bestaat. Ik merk dat ik dit toch best een lastig iets vind. Niet in de zin dat ik wat tegen de kinderen heb, maar meer of mijn kind aansluiting gaat vinden in de klas. Een school buiten Rotterdam vind ik niks, het is immers leuk als ze kids uit de buurt een beetje kent. Het lijkt er dus op dat we geen andere keus hebben dan het toch te doen...



Hebben jullie hier ervaring mee? En hield jullie kind zich staande tussen de andere kinderen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn kinderen bewust op een witte school gedaan . Waarom ? Daarom.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat diezelfde kinderen dan ook bij jullie in de buurt wonen? Dan zie ik het probleem niet.
quote:beetjegek schreef op 03 april 2017 @ 15:55:

Ik heb mijn kinderen bewust op een witte school gedaan . Waarom ? Daarom.

Ik niet bewust, want woon in een witte wijk. Maar ik merk zeker wel een kloof tussen de kinderen met een andere afkomst. Die klitten toch best samen.



En tuurlijk zijn er ook af en toe incidenten, maar die heb je dan ook best met kinderen van dezelfde afkomst.
Zit ze nu al op PSZ of KDV?

En hoe loopt het daar?



En hoe zou de verhouding zijn?

Met 1 op 20 zou ik mijn vragen hebben, bij 10 - 10 of iets daarrond niet.
Alle reacties Link kopieren
Zelfs Femke Halsema haalde haar kinderen na een half jaar van hun 'zwarte' school omdat die thuis kwamen met niet zulke leuke verhalen over Joden en homo's.



Als je voor een 'witte' school kan kiezen, zou ik dat altijd doen. Je wilt toch het beste voor je kind?



En dat gelul van, ja maar later komt ie ook veel allochtonen tegen. Echt niet. Wat ie tegenkomt tijdens zijn werk zijn geïntegreerde allochtonen en, heel gek, daar denk je niet eens bij na dat ze een andere afkomst hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:TinyBel schreef op 03 april 2017 @ 15:57:

Zit ze nu al op PSZ of KDV?

En hoe loopt het daar?



En hoe zou de verhouding zijn?

Met 1 op 20 zou ik mijn vragen hebben, bij 10 - 10 of iets daarrond niet.Ze gaat nu naar een gastouder bij mijn werk in de buurt. Zij woont in een vinexbuurt, dus een hele andere omgeving als hier.
Je kan natuurlijk ook de "Antwerpse tactiek" toepassen.



In Antwerpen liep het ook stilaan verkeerd in een aantal scholen.

Situaties van 1 op 20 enzo.



Daar zijn "blanke" ouders uit dezelfde buurt zich alsmaar meer gaan verenigen.

Om zo bijvoorbeeld samen 5 à 10 blanke kinderen in te schrijven in 't zelfde jaar in dezelfde school.

Zodanig dat de verhouding terug wat rechtgetrokken raakt.



Loopt intussen al een heel aantal jaar en loopt vrij goed.
Mijn zoontje gaat bewust naar een witte school ondanks zijn allochtone vader. Wij willen hem de beste kansen geven in het leven en hebben het idee dat dit daarbij de beste keuze is.



Hij zit wel op een peuterspeelzaal waar 90% van de kinderen buitenlands zijn, maar dat zijn voornamelijk expats en dat vind ik weer een ander verhaal dan een zwarte school.



Ik zou trouwens juist bang zijn dat mijn zoontje teveel naar de allochtonen gaat neigen, ik zou mij denk ik minder zorgen maken om mijn blanke neefje als hij op een allochtonen school terecht zou komen.
quote:TinyBel schreef op 03 april 2017 @ 16:07:

Je kan natuurlijk ook de "Antwerpse tactiek" toepassen.



In Antwerpen liep het ook stilaan verkeerd in een aantal scholen.

Situaties van 1 op 20 enzo.



Daar zijn "blanke" ouders uit dezelfde buurt zich alsmaar meer gaan verenigen.

Om zo bijvoorbeeld samen 5 à 10 blanke kinderen in te schrijven in 't zelfde jaar in dezelfde school.

Zodanig dat de verhouding terug wat rechtgetrokken raakt.



Loopt intussen al een heel aantal jaar en loopt vrij goed.Dat heeft hier weinig zin denk ik. Bij meer inschrijvingen wordt er een extra klas gecreëerd. Dan worden die 5 kinderen verspreid over meerdere klassen.
Ik zou er ook over twijfelen. Niet vanwege huidskleur maar meer het onderwijs. Ik kan mij voorstellen dat er meer tijd besteedt moet worden aan taal ed omdat dat minder goed wordt beheerst. Maar dat is een aanname natuurlijk.



Voorop zou het leefklimaat staan. Dus openstaan voor andere leefwijzes etc.
lastig hoor. Ik zou ook kijken naar de inspectierapporten. Ik woonde ook in een wijk waar de meeste mensen van niet-nederlandse afkomst waren. De scholen in de wijk zelf hadden 90 % niet-nederlandse kinderen, maar omdat we ook nog in een enorme sociale achterstandswijk woonden, bleek ook nog uit die inspectierapporten dat bv 70% van de kinderen geen nederlands sprak op de eerste schooldag, en dat 50% van de kinderen de eindnormen van de basisschool niet haalden. Toen schrok ik me een hoedje. Uiteindelijk kind op andere school, 500 meter verder ingeschreven. Verhouding 65 nederlands -35 niet nederlands, maar vooral veeeeeel betere inspectie rapporten.
Alle reacties Link kopieren
En een school in Rhoon of Barendrecht? Wel iets verder ja, maar relatief meer witte scholen.
Mijn ervaring als juf met dit soort scholen/klassen: het zijn meestal hartstikke lieve kinderen. En er zijn net zoveel lieverds als op ''witte'' scholen. Net zoals er ook net zoveel problemen zijn.



Maar de reden waarom ik mijn kind liever niet in zo'n klas zou hebben: de meeste kinderen hebben het Nederlands als tweede taal. Daarom gaat er heel veel extra tijd en aandacht naar taal. Wat ten koste gaat van andere vakken.

Daarnaast spreken ze ook niet af na school, althans, niet zoals ''wij'' dat gewend zijn. En dat is wat ik juist zo leuk vond aan de basisschooltijd, die speelafspraakjes.
quote:Lamis schreef op 03 april 2017 @ 16:10:

[...]



Dat heeft hier weinig zin denk ik. Bij meer inschrijvingen wordt er een extra klas gecreëerd. Dan worden die 5 kinderen verspreid over meerdere klassen.



Hier zitten de "witte scholen" dan weer stampvol en er is gewoon een inschrijvingsstop.

Meer klassen kunnen gewoon niet. Geen geld en geen ruimte voor.



Je moet dus wel naar een andere school.

Dan kan je dus maar beter zorgen dat je kind niet als enige daar zit en dat de boel wat rechtgetrokken raakt.

En dat de school dus op de duur terug een betere naam krijgt.
Ee zijn talloze voorbeelden dat 'witte' kinderen weggepest worden in allochtone klassen. Helaas bestaat racisme nog steeds. Ik zou het mijn kinderen niet aandoen
Ik zou dus zelf gewoon gaan kijken in de school, opstartster.

Sfeer opsnuiven. Praten met de leerkrachten en / of de directie.

En verslagen opvragen.



En als je je kind effectief inschrijft daar kijken of je andere ouders meekrijgt.
Alle reacties Link kopieren
Het zou mijn keuze ook niet zijn, een zwarte school. Een paar kinderen per klas van een andere afkomst prima (ongeacht welke afkomst overigens) maar op het moment dat de allochtone kinderen overheersen in aantallen zou ik daar niet voor kiezen.



Ik woon in een relatief witte omgeving , dus hier is het sowieso geen issue.



Op laatste basisschool waar ze op gezeten hebben zaten 4 kinderen (van de 100) die van niet Nederlandse afkomst waren
Ga gewoon eens kijken? Het zijn gewoon kinderen hoor.
Alle reacties Link kopieren
en wat is allochtoon?



Mijn kinderen zaten op een hele witte basisschool, max 1 gekleurd kindje per klas. En de kans was groot dat z'n vader of moeder dan tandarts was of zo. Op de middelbare school was het overgrote deel van de klas "gekleurd" maar niet allochtoon ook al zou je dat als buitenstaander misschien denken. Heel veel van die kinderen kwamen toch ook uit hollandse gezinnen (één van de ouders nederlands of allebei de ouders goed geïntegreerd). Zij moesten beiden even wennen aan dat de klas er zo anders uitzag dan op de basisschool maar hebben allebei een hele leuke vriendenkring opgebouwd. En ja, het overgrote deel heeft een andere (of halve andere) achtergrond. Het is vaak lastiger als er heel veel kinderen van één cultuur overheersen. Kind 1 had dat in de brugklas. Van de 30 kinderen waren er 21 turks. Dat werkt niet. Er waren niet echt problemen maar de turkse kinderen hadden geen enkele noodzaak om vriendschap te sluiten met de andere kinderen. En die woonden nou net ver uit elkaar of hadden minder een klik. Het jaar erop zijn de klassen gehusseld en was het anders. Op Rotterdam Zuid overheerst niet één bevolkingsgroep en is het waarschijnlijk behoorlijk gemengd.



Ik weet dat sommige ouders in Rotterdam het "oplossen" door te kiezen voor een school waar mensen uit andere culturen minder snel voor kiezen (vrije school bijvoorbeeld). Of door te kiezen voor de Rotterdamse School Vereniging. Schoolgeld ca 600 euro per jaar dus waarschijnlijk alleen kinderen van ouders met een goede baan. En die is dus ook wel weer redelijk gemengd maar er zitten dan geen kinderen van slecht nederlands sprekende ouders op. En het onderwijsniveau is hoog.



Ik ben erg voor gemengd maar zou het ook niet leuk vinden als mijn kind het enige witte kind in de klas zou zijn. Dan is het ook niet meer gemengd namelijk. En het gaat niet om het wit maar ook om herkenning van hoe je dingen thuis doet, de dingen die je eet, de feesten die je viert etc.



maar zoals gezegd, de beste vrienden van mijn kinderen nu zouden waarschijnlijk als allochtoon aangemerkt worden. En de gezinnen waar ze uit komen zijn behoorlijk vergelijkbaar met ons gezin. Het gehalte "allochtonen" zegt dus niet zoveel. Hoe geïntegreerd zijn ze, beheersen ze de taal etc. Ik zou mijn kind niet in een klas willen hebben waar alle andere kinderen eerst nog nederlands moeten leren.
Alle reacties Link kopieren
Mijn witte nichtje had een toptijd op de 80 procent zwarte school. Leuke vriendinnen, en de school had veel meer geld voor extra activiteiten en goed opgeleide fulltime leerkrachten, t.o.v "gewone" scholen.

Ze heeft daarna met gemak vwo gedaan.

Zie eigenlijk geen nadeel op basis van dat voorbeeld, maar kan er ook zo gauw niet één verzinnen. Kinderen zijn kinderen. Je kind zal wel opgeleid worden naar het niveau waar het thuishoort.

Waar zit je twijfel?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geboren in Suriname , heb zelf trouwens ( bewust ) geen kinderen op deze wereld gezet;

in NL op blanke scholen gezeten ( in Suriname op " de Vrije School" )en als ik een kind had ging het

op een goeie school ...

Zou me niet zo druk maken om wat de rest van de wereld zegt,

maar het beste voor jouw kind kiezen.
escape to the country met jonnie irwin, allistair, jules , nikki, denise 16 hr bbc1
Alle reacties Link kopieren
quote:aidem schreef op 03 april 2017 @ 16:14:

Ee zijn talloze voorbeelden dat 'witte' kinderen weggepest worden in allochtone klassen. Helaas bestaat racisme nog steeds. Ik zou het mijn kinderen niet aandoen Waar dan? Hoor dat eigenlijk nooit. Wat zijn je bronnen?
quote:poldervrouw schreef op 03 april 2017 @ 16:19:

Het zou mijn keuze ook niet zijn, een zwarte school. Een paar kinderen per klas van een andere afkomst prima (ongeacht welke afkomst overigens) maar op het moment dat de allochtone kinderen overheersen in aantallen zou ik daar niet voor kiezen.



Ik woon in een relatief witte omgeving , dus hier is het sowieso geen issue.



Op laatste basisschool waar ze op gezeten hebben zaten 4 kinderen (van de 100) die van niet Nederlandse afkomst waren



En die "allochtone" kinderen (of het nu om Chinese kinderen, Zuid-Amerikaanse, Turkse, Afrikaanse, ... gaat) moeten er wel maar akkoord mee gaan dat minstens 75 % van hun school wit ziet?

In een steeds diverser wordende samenleving?



Er bestaat meer in de wereld dan wit.



95 % Turkse of 95 % Marokkaanse kinderen zou mij ook afschrikken.

Maar een mix van alle kleuren en werelddelen niet.
Ik zat op een zwarte basisschool (was een van de drie witte kinderen in mijn klas). Ik ben door alle afkomsten en kleuren en etniciteiten evenveel gepest en heb in alle kleuren vriendinnetjes gemaakt. Juist leuk om te leren dat er meer is dan je eigen kadertje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven