kind lijk van overledene laten zien?

09-10-2013 15:00 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een sterfgeval in onze omgeving. Mijn kind (kleuter) heeft aangegeven graag in de kist te willen kijken bij de condoleance. Ze is heel nieuwsgierig naar de de dood en alles wat daarmee te maken heeft.

Zelf hoef ik het niet te zien. Is het wel/ niet verstandig haar hier mee te confronteren?

Ze had geen heel bijzondere band met de overledene, was wel een bekende voor haar.
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd.



Vorige week een crematie gehad. Iemand nam zijn kinderen mee. Die waren 5 en 7. Kwamen helemaal ontdaan uit het kamertje. Spierwit en verschrikkelijk huilen.

(Niet omdat ze goede bekenden waren). Ik vind het dus lastig.

Want toen ik die kinderen zag, vroeg ik me af of ik er goed aan had gedaan om die van mij thuis te laten. Maar toen ik die koppies zag, dacht ik 'ja dus'.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Alle reacties Link kopieren
Hoe bekend is bekend?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter was 8 toen ze mijn vader opgebaard zag liggen.

Heb nu net even gevraagd aan haar wat ze ervan vond.

Ze zei ik kon het eerst niet geloven en het leek daarna alsof ik in een droom zat. ik vroeg maar vond je het eng? Ze zei ja eerst wel later niet meer.



Als jouw dochter zelf al nieuwsgierig is, dan zou ik dat niet in de weg staan. Ook de dood hoort bij het leven. Als jij er goed voor haar kunt zijn en antwoord denkt te kunnen geven op eventuele vragen, zou ik zeggen doen.
some people are so broke, all they have is money.
Alle reacties Link kopieren
Ze is heel nieuwsgierig naar de dood



Is dat de reden dat je haar meeneemt?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Moeilijke vraag, ik zou het niet doen, als de bekende nu familie was geweest dan was het misschien anders.

4/5 jaar is wel erg jong om te confronteren met overledenen.

Wil ze echt graag? dan misschien met een goede voorbereiding zoals een boek of een gesprek in kindertaal/simpele woorden over de dood.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte met deze keuze. Wat een moeilijke keuze.

Ik ben zelf nog nooit wezen kijken in een kist en heb toch al een stuk of 10 keer een crematie of begravenis gehad.

Ik heb er ook geen behoefte aan. Ik kan me niet voorstellen dat ik het aan mijn kind moet laten zien, terwijl ik het zelf niet wil zien.

Maar als je je kind samen met oma/papa/opa/vriendin/tante laat kijken, weet je weer niet of ze het goed begleiden. Lastig!
Gevoelsmatig zeg ik, nee niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Het is iemand die ik goed ken maar waar zij weinig contact mee had. Ik neem haar niet mee omdat ze nieuwsgierig is, maar om haar medeleven te kunnen laten tonen aan de partner van de overledene (die dochter wel goed kent). Ze leeft nl wel mee als ze er over hoort.
Alle reacties Link kopieren
Als het echt om een familielid gaat en het kind is dusdanig oud dat het ook besef heeft van de dood en de overledenen ook echt kan gaan missen, dan zou ik het wel doen.

Als het een buurvrouw is van om de hoek, dan zou ik dat wat minder snel doen. Verder hangt het ook af van de leeftijd van het kind.
Alle reacties Link kopieren
Als je dit ziet als een soort van " buitenkansje " omdat je kind al tijden zo bezig is met de dood, dan vind ik dat een reden van helemaal niks; het is geen aapjes kijken, tenslotte.



Is het " eigen " en wil ze zelf graag afscheid nemen, of denk jij dat dat beter is voor haar om afscheid te nemen, dan vind ik dat een totaal ander uitgaanspunt.





Dus; niet mee naar tante Bep die ze twee keer per jaar zag.

Wel kijken in de kist van lieve buurvrouw waar ze elke dag mee praatte.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties. Ik denk dat ik het maar niet doe, omdat ze niet echt in de rouw is (geen emotionele band). En ik denk dat ze er wel van gaat schrikken, dus wat levert het dan op?
Alle reacties Link kopieren
quote:xylo schreef op 09 oktober 2013 @ 15:11:

Het is iemand die ik goed ken maar waar zij weinig contact mee had. Ik neem haar niet mee omdat ze nieuwsgierig is, maar om haar medeleven te kunnen laten tonen aan de partner van de overledene (die dochter wel goed kent). Ze leeft nl wel mee als ze er over hoort.





Kan ze geen mooie tekening maken en later/ eerder in de bus gooien?





Haar onder deze omstandigheden in de kist laten kijken lijkt toch wel erg op " lekker griezelen " .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij dat ze er niks aan mist. Niet doen dus.
Alle reacties Link kopieren
Als een kindje wat wil dan hoeft het niet altijd te gebeuren.



Deze vindt ik echt heftig om een kindje in de kist te laten kijken. Met welk doel ?? Omdat ze ermee bezig is ? Laat een kindje lekker kind zijn.
Mijn dochter en nichtje zijn als 5-jarige wel mee geweest naar het afscheid van mijn opa. Ze hebben vol verwondering staan kijken, en vastgesteld dat opa er toch wel heel erg dood uit zag. Daarna hebben we helaas nog twee andere uitvaarten gehad van grootouders van mij, en zijn ze ook weer mee geweest.

Mijn oudste dochter (nu 14) heeft steeds geweigerd om in de kist te kijken. Dat vond ik ook prima. Zelf wilde ik vroeger ook niet mee, mijn opa was drie jaar geleden de eerste overledene die ik heb gezien.

Als je haar meeneemt zou ik haar wel even voorbereiden en zeggen dat een dood iemand er soms heel anders uit ziet dan hoe hij in werkelijkheid was.
Alle reacties Link kopieren
quote:xylo schreef op 09 oktober 2013 @ 15:11:

maar om haar medeleven te kunnen laten tonen aan de partner van de overledene (die dochter wel goed kent). Ze leeft nl wel mee als ze er over hoort.Ik weet het niet, hoor, ik vind het allemaal een beetje............ ( zodra ik het goede woord weet zal ik het posten; het komt er in ieder geval op neer dat ik het een beetje overdreven vind ).
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:xylo schreef op 09 oktober 2013 @ 15:11:

Ik neem haar niet mee omdat ze nieuwsgierig is, maar om haar medeleven te kunnen laten tonen aan de partner van de overledene (die dochter wel goed kent). Ze leeft nl wel mee als ze er over hoort.Dat vind ik geen taak voor een kind.
Bah
Ik zou mijn kind alleen laten kijken als ik eerst zelf heb gekeken. De ene overledene ziet er nu eenmaal 'beter' uit dan de ander. En om je kind niet een trauma te bezorgen zou ik het zelf eerst willen beoordelen. Mijn dochter was 5 toen ze voor het eerst iemand opgebaard zag. Ze vond het niet eng. Het was haar overovergrootmoeder. Daarna heeft ze nog 3 maal een crematie meegemaakt en steeds weer wilde zij in de kist kijken. Het heeft haar dus niet bang gemaakt.
Overigens moet je van 5-jarigen ook nog geen rouw verwachten zoals wij dat uiten. Dochter en nichtje vonden het best verdrietig dat opa overleed, maar nadat ze de tekeningen op de kist hadden gelegd en dag hadden gezegd zijn ze buiten rondjes gaan rennen (eerst om de kist, maar dat vonden we niet zo'n strak idee ).
Ik zou het zeker niet doen. Niet in deze situatie waar je vaak "snel" langs de kist gaat. Je kind krijgt dan nauwelijks de tijd om te kunnen kijken en ik vind het ook zeer ongeschikt bij een bekende.



Mijn kinderen zijn ook bezig met de dood en de vragen ed., maar die kun je ook beantwoorden zonder een lichaam te zien.



Daarbij als je zelf ook niet gaat kijken dan weet je ook niet hoe de persoon er bij ligt. Sommige mensen liggen heel mooi opgebaard, maar er zijn ook mensen die minder mooi geconserveerd zijn gebleven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen. Zelf heb ik op mijn 15e voor het eerst een overledene gezien (mijn oma, die toen opgebaard lag) en ik vond het afschuwelijk. Schrok er echt van en heb me toen ook voorgenomen nooit meer in de kist te kijken bij een begrafenis. Voor een kleutertje lijkt het me sowieso veel te heftig.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb onze kinderen laatst meegenomen naar een thuis opgebaarde buurman. Ze zijn 8 en net 6. Die van 6 wierp een blik in de kist en had vervolgens meer oog voor de schaal met koekjes op tafel. Die van 8 heeft uitgebreid gekeken en alles bestudeerd. Ze vonden het niet eng, maar het zag er toch wel echt anders uit dan dat iemand slaapt zeiden ze.

Ze wilden zelf graag mee en het was naast de deur, dus ik heb de 'gok ' gewaagd. Maar ze maakten er niets van. Vonden het vooral heel zielig voor de buurvrouw (gaan nu heel schattig steeds peren en appels uit onze tuin brengen, of even een snoepje halen, want buurvrouw is anders wel heel alleen).
quote:betjebig schreef op 09 oktober 2013 @ 15:23:

Overigens moet je van 5-jarigen ook nog geen rouw verwachten zoals wij dat uiten. Dochter en nichtje vonden het best verdrietig dat opa overleed, maar nadat ze de tekeningen op de kist hadden gelegd en dag hadden gezegd zijn ze buiten rondjes gaan rennen (eerst om de kist, maar dat vonden we niet zo'n strak idee ).Mooi eigenlijk. Mijn dochter speelde onder en naast het bed waar mijn overleden moeder lag.
Alle reacties Link kopieren
Je moet zelf beslissen, maar als je het doet, neem er de tijd voor.

Toen mijn vader stierf was het jongste kleinkind dat mee afscheid ging nemen een jaar of 4. En dat was kijken, weglopen nog eens terugkomen en zo verder.

Dus laat haar rustig kijken, mag best een paar minuten duren.

En verwacht onverwachte vragen.

En als laatste tip, neem haar meteen mee naar het hoofdeind van de kist. Ik heb al vaker gemerkt dat een overledene er veel enger/doder uitziet als je aan het voeteneind staat (zal er wel mee te maken hebben dat je eigenlijk nooit iemand vanaf de voeten nadert
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven