kind van 2 zonder toezicht de trap op en af

11-01-2013 20:21 182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam er laatst achter dat mijn schoonmoeder tijdens het oppassen mijn dochter alleen, dus zonder dat zij erbij was, van de trap heeft laten gaan. We schrokken hier nogal van, wij vinden dat ze daar nog lang niet aan toe is. Ze kan inmiddels best aardig zelfstandig traplopen, maar ze is pas 2 jaar en vier maanden oud en kan nog makkelijk misstappen, met alle desastreuze gevolgen vandien.



Mijn schoonmoeder vertelde toen dat een andere kleindochter van haar, van precies dezelfde leeftijd, helemaal naar zolder loopt in haar eentje om haar opa te roepen. N.B.: als ze daar valt, zou mijn schoonmoeder het niet horen als ze in de keuken is, en opa weet niet dat ze onder weg is. Ze is dus compleet uit zicht.



Ik vind dit zelf ontzettend onveilig. Ik loop liever honderd keer voor niks met mijn dochter de trap op, dan dat ze het risico loopt er één keer af te vallen. Maar daarover hebben mijn schoonouders blijkbaar een heel andere mening. Zijn wij hierin nou overbezorgd? Of is dit echt nog veel te vroeg om zonder toezicht de trap op en af te gaan?
Poe, ik denk dat dat per kind verschillend is. De een kan prima zelfstandig traplopen en de ander is daar nog te wankel voor. Jij kent jouw kind het beste, en als jij het niet wil hebben, dan is dat gewoon de regel waar oma zich aan te houden heeft. Of ze het er nu mee eens is of niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet te vroeg, maar het ligt eraan hoe vaak ze traploopt.wij wonen op 2 hoog en mijn dochter liep een heel stuk eerder alleen op trappen, maar vriendjes van haar die geen trappen hebben zijn er een stuk minder handig in.
2,5 vind ik ook wel heel jong om alleen trap te lopen hoor.

Maar als jullie het niet willen, houden schoonouders zich daar dan aan?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het overbezorgd. Kinderen stappen wel eens mis, kinderen vallen en stoten zich. Je kunt ze niet altijd en overal voor beschermen. Dit geldt natuurlijk alleen als het betreffende kind echt goed trap kan lopen!
Motorische ontwikkeling loopt op die leeftijd erg uiteen. Hangt erg van het kind af.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon konhet al goed. Hij is toen hij 2,5 was op zolder gaan slapen en kon toen al goed zelf traplopen. Maar er komen hier ook kinderen 3 die het nog niet kunnen. Aan jou om in te schatten of je dochter het kan.
Alle reacties Link kopieren
quote:sosofie schreef op 11 januari 2013 @ 20:29:

Ik vind het overbezorgd. Kinderen stappen wel eens mis, kinderen vallen en stoten zich. Je kunt ze niet altijd en overal voor beschermen. Dit geldt natuurlijk alleen als het betreffende kind echt goed trap kan lopen!Ik ben het op zich met je eens dat kinderen nou eenmaal vallen en zich stoten en je niet alle risico's kunt uitsluiten. Een blauwe plek of een tand door de lip vind ik ook geen drama. Maar een trap is hoog! Als een kind nou van de bovenste trede valt? Van boven naar beneden, waar wij plavuizen hebben? Ze kan wel doodvallen. Ik ken zelf een volwassene die van een trap viel en is overleden.
Alle reacties Link kopieren
Al gezegd, het kan per kind enorm verschillen.

Vragen aan Oma, of ze toch mee wil gaan.

Jouw wil is wet, het is jouw kindje.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik loop er dan sowieso voor/naast/achter bij mijn 2 kinderen van bijna 3. Al is het maar om te zeggen dat ze op hun billen naar beneden moeten en niet gaan stuntkippen.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
het is toch vrij simpel, als jullie het niet willen dat jullie kind al zelfstandig trap lopen dan geef je dat bij schoonouders aan, en dienen zij zich daar aan te houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben laatst zelf van bovenaan de trap gevallen, been zwaar gekneusd.



Zolang jij niet voldoende vertrouwen hebt in de motoriek of speelsheid van je kind moet je vooral je eigen grens trekken.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:LinXy schreef op 11 januari 2013 @ 20:34:

het is toch vrij simpel, als jullie het niet willen dat jullie kind al zelfstandig trap lopen dan geef je dat bij schoonouders aan, en dienen zij zich daar aan te houden.Het zou inderdaad zo simpel moeten zijn. Maar helaas, ook dáárover denken zij nogal verschillend. Of ze zeggen gewoon dat ze iets onzin vinden, of ze zeggen ja maar doen nee, als wij er niet bij zijn. Tijd voor een goed gesprek dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:Aureel schreef op 11 januari 2013 @ 20:38:

[...]





Het zou inderdaad zo simpel moeten zijn. Maar helaas, ook dáárover denken zij nogal verschillend. Of ze zeggen gewoon dat ze iets onzin vinden, of ze zeggen ja maar doen nee, als wij er niet bij zijn. Tijd voor een goed gesprek dus.







Of ze respecteren jullie wensen of ze zijn niet meer zonder jullie toezicht met jullie dochter.

Meer smaken heb je niet.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:Aureel schreef op 11 januari 2013 @ 20:38:

[...]





Het zou inderdaad zo simpel moeten zijn. Maar helaas, ook dáárover denken zij nogal verschillend. Of ze zeggen gewoon dat ze iets onzin vinden, of ze zeggen ja maar doen nee, als wij er niet bij zijn. Tijd voor een goed gesprek dus.Een heel goed gesprek met als argument: jullie hebben jullie kans gehad met het opvoeden van jullie eigen kinderen, dit is die van ons en wij doen het zo. Graag of niet.
Alle reacties Link kopieren
Zijn ze echt structurele oppas of alleen oppas voor de leuk?
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:saaaaar81 schreef op 11 januari 2013 @ 20:35:

Ik ben laatst zelf van bovenaan de trap gevallen, been zwaar gekneusd.



Zolang jij niet voldoende vertrouwen hebt in de motoriek of speelsheid van je kind moet je vooral je eigen grens trekken.Ow was jij dat, die takkeherrie.
Mijn jongste kon nog geeneens lopen toen hij de trap al op klom (negen maanden). Dat was wel even schrikken ja.



Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me er toen ze 2,5 waren niet meer zo druk over maakte. Motorisch gezien konden ze prima traplopen en ze luisterden keurig naar mijn instructies (niet rennen en niet op sokken en zo).



Met andermans kinderen zou ik wel voorzichtiger zijn, hun mogelijkheden en beperkingen ken je immers minder goed dan die van je eigen kinderen. Dus nee, ik vind je geen zeurpiet. Maar ik sluit ook niet uit dat je kind best goed genoeg kan traplopen om niet constant een toezichthouder achter zich aan te hebben. Je schoonmoeder had het alleen wel even mogen overleggen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is iets meer dan een maand jonger, maar die mag echt nog niet de trap alleen op of af, compleet niet veilig, hoe rustig en doordacht ze doorgaans ook is, die treden zijn nog aan de hoge kant & ze is nog te klein om de leuning vast te kunnen pakken.
Alle reacties Link kopieren
quote:saaaaar81 schreef op 11 januari 2013 @ 20:40:

Zijn ze echt structurele oppas of alleen oppas voor de leuk?



Nee, alleen voor de leuk. Gelukkig...! Voor structureel hebben we een gastouder waar ik ontzettend tevreden over ben.



Goed om jullie reacties te lezen, het bevestigt mijn mening. Al waren we overbezorgd; onze wil is wet. En als zij graag willen oppassen, dienen ze zich te houden aan onze regels.
Alle reacties Link kopieren
quote:waarbij schreef op 11 januari 2013 @ 20:40:

[...]





Ow was jij dat, die takkeherrie.





Mijn kinderen doen me nog na hoe van van de trap af sodemieterde



'schat, hoe deed mama toen ze van de trap af viel?'



'IEIEIEIEIEIEHHH'





En 2 dagen later toch naar de efteling gaan he
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:Aureel schreef op 11 januari 2013 @ 20:43:

[...]





Nee, alleen voor de leuk. Gelukkig...! Voor structureel hebben we een gastouder waar ik ontzettend tevreden over ben.



Goed om jullie reacties te lezen, het bevestigt mijn mening. Al waren we overbezorgd; onze wil is wet. En als zij graag willen oppassen, dienen ze zich te houden aan onze regels.Goed zo!
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Als de kinderen geleerd wordt hoe ze veilig de trap op en af kunnen is er geen probleem vind ik.

Kind van net 2 rent hier de trap op en neer sinds een paar weken. Je houdt het niet altijd tegen
Alle reacties Link kopieren
quote:smuisje schreef op 11 januari 2013 @ 20:45:

Als de kinderen geleerd wordt hoe ze veilig de trap op en af kunnen is er geen probleem vind ik.

Kind van net 2 rent hier de trap op en neer sinds een paar weken. Je houdt het niet altijd tegen





Jawel hoor.

Zeker op die leeftijd.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:saaaaar81 schreef op 11 januari 2013 @ 20:33:

Nee, ik loop er dan sowieso voor/naast/achter bij mijn 2 kinderen van bijna 3. Al is het maar om te zeggen dat ze op hun billen naar beneden moeten en niet gaan stuntkippen.Wat een geweldig leuk woord
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven