kind van 2 zonder toezicht de trap op en af

11-01-2013 20:21 182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam er laatst achter dat mijn schoonmoeder tijdens het oppassen mijn dochter alleen, dus zonder dat zij erbij was, van de trap heeft laten gaan. We schrokken hier nogal van, wij vinden dat ze daar nog lang niet aan toe is. Ze kan inmiddels best aardig zelfstandig traplopen, maar ze is pas 2 jaar en vier maanden oud en kan nog makkelijk misstappen, met alle desastreuze gevolgen vandien.



Mijn schoonmoeder vertelde toen dat een andere kleindochter van haar, van precies dezelfde leeftijd, helemaal naar zolder loopt in haar eentje om haar opa te roepen. N.B.: als ze daar valt, zou mijn schoonmoeder het niet horen als ze in de keuken is, en opa weet niet dat ze onder weg is. Ze is dus compleet uit zicht.



Ik vind dit zelf ontzettend onveilig. Ik loop liever honderd keer voor niks met mijn dochter de trap op, dan dat ze het risico loopt er één keer af te vallen. Maar daarover hebben mijn schoonouders blijkbaar een heel andere mening. Zijn wij hierin nou overbezorgd? Of is dit echt nog veel te vroeg om zonder toezicht de trap op en af te gaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Akakia schreef op 11 januari 2013 @ 20:47:

[...]





Wat een geweldig leuk woord Credit gaat naar Sesamstraat
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik het ook nog te jong en ze dienen zich inderdaad aan jullie regels te houden.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud zijn je schoonouders ? En zijn ze nog goed ter been ? Ik kan me voorstellen dat het misschien vermoeiend voor hen zou zijn om de hele tijd mee trappen te lopen ?



Mijn dochter van 2.5 laat ik niet alleen naar boven/beneden gaan, maar dat komt omdat wij in een flat wonen en mijn dochter dus niet zo vaak kan "oefenen" met traplopen.



Praat erover met je schoonouders en zeg dat je niet meer wilt dat je dochter alleen de trap op en af gaat. Probeer samen tot een oplossing te komen, je kan ze bv. aanbieden om een traphekje te laten plaatsen ofzo ?
Alle reacties Link kopieren
quote:Razzmatazz schreef op 11 januari 2013 @ 20:50:

Hoe oud zijn je schoonouders ? En zijn ze nog goed ter been ? Ik kan me voorstellen dat het misschien vermoeiend voor hen zou zijn om de hele tijd mee trappen te lopen ?



Onder de 70, goed ter been. Ze maken hele wandelingen dus dat lijkt me geen punt.



Mijn dochter van 2.5 laat ik niet alleen naar boven/beneden gaan, maar dat komt omdat wij in een flat wonen en mijn dochter dus niet zo vaak kan "oefenen" met traplopen.



Praat erover met je schoonouders en zeg dat je niet meer wilt dat je dochter alleen de trap op en af gaat. Probeer samen tot een oplossing te komen, je kan ze bv. aanbieden om een traphekje te laten plaatsen ofzo ?Traphekjes vinden ze onzin. Bovendien, als ze valt, valt ze toch niet hard want ze hebben zo'n kokosmat-achtige bekleding op de trap, zo is hun argumentatie. Volgens mij kun je ook daarop je nek breken, maar goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:Razzmatazz schreef op 11 januari 2013 @ 20:50:

Hoe oud zijn je schoonouders ? En zijn ze nog goed ter been ? Ik kan me voorstellen dat het misschien vermoeiend voor hen zou zijn om de hele tijd mee trappen te lopen ?



Mijn dochter van 2.5 laat ik niet alleen naar boven/beneden gaan, maar dat komt omdat wij in een flat wonen en mijn dochter dus niet zo vaak kan "oefenen" met traplopen.



Praat erover met je schoonouders en zeg dat je niet meer wilt dat je dochter alleen de trap op en af gaat. Probeer samen tot een oplossing te komen, je kan ze bv. aanbieden om een traphekje te laten plaatsen ofzo ?Dan moeten ze niet meer oppassen of ervoor zorgen dat ze niet naar boven hoeven. Veiligheid voor alles.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:saaaaar81 schreef op 11 januari 2013 @ 20:33:

Nee, ik loop er dan sowieso voor/naast/achter bij mijn 2 kinderen van bijna 3. Al is het maar om te zeggen dat ze op hun billen naar beneden moeten en niet gaan stuntkippen.



Wist je dat op hun billen naar beneden juist gevaarlijk is? Dan kunnen ze makkelijk doorglijden. Het veiligste is achterstevoren bij peuters. Maar waarom niet 'gewoon'? Sinds mijn peuter goed bij de leuning kan gaat hij op de volwassen manier de trap op en af. En dan loop ik erachter/ervoor. Of ik roep naar beneden dat hij eraan komt en dan gaat vriend onderaan de trap staan. Hij is nu 2j9m en nog nooit gevallen. De laatste tijd gaat hij ook weleens helemaal alleen.



Dit ligt natuurlijk wel aan hoe je kind motorisch is en aan je trappen. Wij hebben nu een 'luie' trap, die is helemaal niet steil.
Alle reacties Link kopieren
quote:Aureel schreef op 11 januari 2013 @ 20:54:

[...]





Traphekjes vinden ze onzin. Bovendien, als ze valt, valt ze toch niet hard want ze hebben zo'n kokosmat-achtige bekleding op de trap, zo is hun argumentatie. Volgens mij kun je ook daarop je nek breken, maar goed.



????????????



Die zijn gek!
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het nu dan met je been, Saaaar?
Alle reacties Link kopieren
quote:saaaaar81 schreef op 11 januari 2013 @ 20:55:

[...]





????????????



Die zijn gek!



Ik kan het nog veel gekker maken. Dochter is met opa in de voortuin, die direct grenst aan een 80 km-weg. Man vraagt of opa wel echt goed oplet: ja, zal hij doen. Opa gaat tóch weg uit de tuin. Man: je zou toch op dochter letten?! Opa: ja, maar nichtje (van 7 jaar!!!) was er toch bij?



Mijn hart staat nog stil als ik eraan denk.
Alle reacties Link kopieren
quote:TessTan schreef op 11 januari 2013 @ 20:54:

[...]





Wist je dat op hun billen naar beneden juist gevaarlijk is? Dan kunnen ze makkelijk doorglijden. Het veiligste is achterstevoren bij peuters. Maar waarom niet 'gewoon'? Sinds mijn peuter goed bij de leuning kan gaat hij op de volwassen manier de trap op en af. En dan loop ik erachter/ervoor. Of ik roep naar beneden dat hij eraan komt en dan gaat vriend onderaan de trap staan. Hij is nu 2j9m en nog nooit gevallen. De laatste tijd gaat hij ook weleens helemaal alleen.



Dit ligt natuurlijk wel aan hoe je kind motorisch is en aan je trappen. Wij hebben nu een 'luie' trap, die is helemaal niet steil.Heeeele steile, open trap, ook aan de onderkant, met maar aan 1 kant een leuning En het zijn er twee van die leeftijd he. Dan is het allemaal al iets lastiger om ze op te vangen als ze zouden struikelen. Billen is hier absoluut het veiligste, dat gaat heel voorzichtig.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:Aureel schreef op 11 januari 2013 @ 20:55:

Hoe is het nu dan met je been, Saaaar?Het was in september en heb af en toe nog wel eens een pijnlijke enkel. Stomme ikke
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Bij je eerste kind ben je altijd zo onzeker.
Onze dochter van 2,5 gaat wel alleen naar boven en beneden. Ik hou het wel een beetje in de gaten natuurlijk, maar ze is motorisch heel handig en van nature heel voorzichtig. Meestal gaat ze uit zichzelf al achterstevoren op haar buik naar beneden en anders geef ik nog even een hint;)
Alle reacties Link kopieren
quote:Aureel schreef op 11 januari 2013 @ 20:57:

[...]





Ik kan het nog veel gekker maken. Dochter is met opa in de voortuin, die direct grenst aan een 80 km-weg. Man vraagt of opa wel echt goed oplet: ja, zal hij doen. Opa gaat tóch weg uit de tuin. Man: je zou toch op dochter letten?! Opa: ja, maar nichtje (van 7 jaar!!!) was er toch bij?



Mijn hart staat nog stil als ik eraan denk.





Dit klinkt exact als mijn schoonmoeder. En die mag dus niet op onze kinderen passen, nog geen 5 minuten. Mijn lief vraagt zich af hoe het komt dat hij zonder al te veel ernstige ongelukken groot is geworden.

We hebben het haar trouwens ook rechtuit gezegd dat we haar niet vertrouwen. Dat zij gewoon geen enkel inzicht heeft.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 11 januari 2013 @ 21:00:

Bij je eerste kind ben je altijd zo onzeker.



Zout toch op, ik heb er 3.



En jij was toch tegen traphekjes meen ik me te herinneren?
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Oeh, steile open trap met een open onderkant, daar krijg ik ook de kriebels van!



Ik heb het ooit zo geleerd bij de kinder-EHBO, cursus op het kinderdagverblijf. Niet op de billen, maar achterstevoren. En als ze goed bij de leuning kunnen zo snel mogelijk 'normaal' aanleren.
Alle reacties Link kopieren
Lady-Voldemort schreef op 11 januari 2013 @ 20:42

Mijn jongste kon nog geeneens lopen toen hij de trap al op klom (negen maanden). Dat was wel even schrikken ja.





Dat was hier ook zo, met beide kinderen.

scheelt wel dat ik een dichte trap heb.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:TessTan schreef op 11 januari 2013 @ 21:02:

Oeh, steile open trap met een open onderkant, daar krijg ik ook de kriebels van!



Ik heb het ooit zo geleerd bij de kinder-EHBO, cursus op het kinderdagverblijf. Niet op de billen, maar achterstevoren. En als ze goed bij de leuning kunnen zo snel mogelijk 'normaal' aanleren.



Als ze hier zouden struikelen zouden ze gewoon in de leegte vallen. Doen we maar niet



En gelukkig was mijn val bij de gestoffeerde zoldertrap. Gelukkig.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:saaaaar81 schreef op 11 januari 2013 @ 21:02:

[...]





Zout toch op, ik heb er 3.



En jij was toch tegen traphekjes meen ik me te herinneren?

Ik ben tegen getrut

En ik heb er twee. Ze vallen, doen zichzelf pijn en leren dat ze de volgende keer voorzichtig moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:saaaaar81 schreef op 11 januari 2013 @ 21:01:

[...]

Dit klinkt exact als mijn schoonmoeder. En die mag dus niet op onze kinderen passen, nog geen 5 minuten. Mijn lief vraagt zich af hoe het komt dat hij zonder al te veel ernstige ongelukken groot is geworden.

We hebben het haar trouwens ook rechtuit gezegd dat we haar niet vertrouwen. Dat zij gewoon geen enkel inzicht heeft.



Wat 'grappig', mijn man zegt ook dat het een wonder is dat hij en zijn zussen nog leven.



Hij heeft haar onlangs hiermee geconfronteerd en dit is tot een ruzie uitgelopen. Mij maakt dat niet zoveel uit, maar ik vind het lullig voor mijn man. Hoe heeft jouw schoonmoeder hierop gereageerd?
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 11 januari 2013 @ 21:05:

[...]



Ik ben tegen getrut

En ik heb er twee. Ze vallen, doen zichzelf pijn en leren dat ze de volgende keer voorzichtig moeten zijn.



Vallen en daarvan leren vind ik niet erg. Vallen en niet meer kunnen leren, want onherstelbare schade, heb ik toch wel een probleem mee.



En I getrut
Alle reacties Link kopieren
Per kind verschillend denk. Onze dochter is ook 2 jaar en 4 maanden en ze gaat al een aantal maanden zelf de trap op en af. Geen probleem en ze valt nooit. Vind het denk ik weer eng worden als ze de trap op kan rennen.
[slachtofferrol]



Mannen zijn toch overbodig in de opvoeding van kinderen. Vrouwen kunnen het minstens net zo goed in hun eentje.



[/slachtofferrol]
Een traphek is ook niet alles. Mijn jongste (toen 1,5) klom er gewoon overheen, vanaf de bovenverdieping dus. Ik heb het kreng als de wiedeweerga van de muur gerukt.



Overigens ben ik van mening dat (schoon)ouders die jouw ideeën over veiligheid en opvoeding als onzin terzijde schuiven onmiddellijk moeten worden ontheven van alle oppastaken, voor de gezelligheid of niet. Hebben wij bij mijn schoonouders ook gedaan... ik was niet van het laten huilen en mijn schoonouders zaten er dus in alle rust naar te kijken hoe mijn dochter zich helemaal in de war lag te krijsen. Dat was goed voor de longetjes namelijk. En het werd nog veel erger, maar daar zal ik jullie niet mee vermoeien.
Alle reacties Link kopieren
Voor de duidelijkheid: dochter loopt wel alleen, dus zonder hand vasthouden o.i.d. maar wel met één van ons erachteraan, of dicht in de buurt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven